Ervaring carpaal tunnel syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xmarloesx2

Ervaring carpaal tunnel syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 22:01

Hoi!

Ik ben benieuwd of er
op bokt toevallig mensen zijn die carpaal tunnel syndroom hebben of hebben gehad? Zoja heb je er wat aan laten doen? En hoe was dat.

Ik heb het zelf aan beide handen helaas. In Januari heb ik in mijn rechter pols een injectie gehad,over 2 weken is mijn linker pols aan de beurt. Tot nu toen zijn de klachten in mijn rechter hand weggebleven dus dat is fijn! Nu hopen dat de klachten weg blijven.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en of de behandeling/ operatie op lange termijn heeft geholpen.

karuna
Drukke kabouter

Re: Ervaring carpaal tunnel syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:03

Ik ben aan beide handen geopereerd en dat heeft echt heel goed geholpen. Eerst is rechts gedaan mijn toen slechtste hand. Na genezen is links gedaan. Alles ervoor heeft niet geholpen helaas.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:03

Ja, lichte mate, beide handen.
Rechts erger dan links.

Niets aan laten doen nog.
Nadelen zijn op dit moment groter dan de voordelen voor mij.

Hoeveel last ik heb is erg wisselend.

Dat loopt tussen geen last, tot stevig tintelingen. Met name als ik veel heb moeten typen op een toetsenbord.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:06

Ik heb er jaren mee gelopen en toen ik het heb laten onderzoeken bleek het zo gezwollen dat alleen opereren een optie was. Viel me al met al niet tegen en de klachten waren vlot weg en niet meer terug gekomen.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 23:03

karuna schreef:
Ik ben aan beide handen geopereerd en dat heeft echt heel goed geholpen. Eerst is rechts gedaan mijn toen slechtste hand. Na genezen is links gedaan. Alles ervoor heeft niet geholpen helaas.

Heb je lang niks kunnen doen?
Ik heb namelijk bewust gekozen voor injectie ipv operatie aangezien ze waarschuwen voor lang herstel na opereren. Wel fijn dat je klachten weg zijn!

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 23:06

Femke_Tweety schreef:
Ja, lichte mate, beide handen.
Rechts erger dan links.

Niets aan laten doen nog.
Nadelen zijn op dit moment groter dan de voordelen voor mij.

Hoeveel last ik heb is erg wisselend.

Dat loopt tussen geen last, tot stevig tintelingen. Met name als ik veel heb moeten typen op een toetsenbord.

Waarom zijn de nadelen op het moment erger voor je dan de voordelen? Puur nieuwschierigheid. Tot nu toe heeft een injectie bij mij zeker geholpen, heb 2 dagen veel pijn gehad aan mn pols door de spuit daarna was het weg. Misschien ook een optie voor jou ipv gelijk opereren? :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:09

Twee ziekenhuizen, twee soorten aanpak in operatie en twee verschillende duren in genezen. :+ let wel dit alles is al heel lang geleden uit het hoofd alweer 25/30 jaar geleden. Mogelijk is de aanpak in genezen na operatie verandert in de tussentijd,

Rechts was in het ziekenhuis waar de bijna gepensioneerde arts de techniek had ontwikkeld. Poliklinisch, drie prikken in de hand. Snij snij knip naai naai hand inpakken en klaar. 4 weken niks mogen doen en toen deed de hand het weer fatsoenlijk.

Links dagopname verdoving in de oksel, in de elleboog en toen was in de hand ook nog nodig -O- veel langer gesnij en een arm die de rest van de dag niet wilde meewerken. 6 weken niks mogen doen en een langere nawee kwa klachten. Uiteindelijk zijn daar de klachten voor 95% weg en rechts echt 100% weg.

Maar op zich het wende snel. Ik heb veel met links leren doen toen. Vooraf zoveel last gehad, slapende handen, braces veel pijn nachtrust aan gort erdoor. Sinds die tijd gaat het goed

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:35

Ik heb het in beide handen gehad, in de zwangerschap van de oudste begonnen. Toen na de zwangerschap was het niet over, en heb ik spuiten gehad in beide polsen en dat hielp heel goed.
In de loop van de tijd kwamen de klachten terug (iets van 2 1/2 jaar na de injecties) en had ik vooral rechts zoveel last dat het advies opereren werd. Dus toen is rechts geopereerd en dat heeft goed geholpen. Ik heb nu af en toe links nog klachten maar vooralsnog gaat het goed genoeg.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:37

18 jaar geleden mijn rechterhand laten opereren omdat ik 's nachts niet meer sliep van de pijn. Had veel geprobeerd om ervan af te komen maar helaas. Ik had het aan beide handen maar links is het spontaan verdwenen.
Qua genezing eigenlijk mocht je 6 weken niks met je hand maar als je een veulen hebt van 2 weken moet je wat. Je wordt creatief, uitmesten met je handen(handschoenenaan) en een emmer duurt even maar ja :D
Na 2 dagen thuis weer aan het werk gegaan alleen aangepast, ik was toen mechanisch monteur, dus was soms wat lastig maar je wordt links ook heel handig met alles.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:50

Hier beide polsen en beide geopereerd. 6 weken na elkaar en bij beide handen na 2 weken weer opbouwen!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:19

Ik heb het 8 jaar gehad. Ooit wel injecties laten zetten. Dat helpt allemaal maar tijdelijk. Vooral in de zomer (drukke periode) had ik er veel last van. Met nachtspalken kon ik het dan redelijk verdagen. Maar afgelopen jaar werd het dan echt tijd om er wat aan te laten doen. Beide handen laten opereren. Eerst rechts begin november 2022 en dit jaar januari links. Ben nu compleet klachten vrij. Naast dat de zenuw al flink blauw was waren mn pezen ook flink ontstoken. Eerste dag is echt even onprettig maar daarna voelde ik er weinig meer van. Mijn tip als het het laat opereren. Direct weer gaan bewegen en zoveel mogelijk. Des te eerder ben je van dat stijve gevoel in je hand af. Hoe langer je hand stil blijft hoe langer het herstel duurt. Binnen een week kon ik met beide handen alles weer. Enkel nog wat krachtverlies maar dat lost zich vanzelf op. Ik heb het bij de plastisch chirurg laten doen. Van het litteken zie je haast niets terwijl het pas 2 maanden gelden is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:33

Ik werk geregeld met mensen die het hebben of injecties hebben gehad of geopereerd zijn. Mijn ervaring is dat als een injectie niet (duurzaam) werkt, de kans groot is dat als je laat opereren het binnen no time terug komt. Er veranderd ten slotte niets aan wat je doet (overbelasting van je arm/pols) en door een operatie ontstaat littekenweefsel en soms verkleving waardoor NOG minder ruimte komt in die onderarm. Dus kans op terugkomst is groot.
Mijn ervaring is dat met een goede brace en besef van je handelingen je wel het langst bezig bent maar de kans dat het terugkomt nihil is. Tenzij je zwanger bent dan heeft t vaak daar een relatie mee.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:55

Ik heb het al jaren, zo'n 16 jaar denk ik achteraf en het was steeds te verdragen of met fysio tijdelijk wat meer onder controle. Overigens is de diagnose pas vorig jaar gesteld door de neuroloog want de huisartsen en fysios die ik hiervoor had bleven volhouden dat het vanuit de rug en nek kwam. Ik heb het s nachts en s ochtends en niet overdag. Eerste stap was spalkjes s nachts en deze heb ik laten aanmeten. Een wereld van verschil, slaap weer goed en s ochtends geen klachten. Als ik ze vergeet om te doen heb ik wel meteen weer last. De neuroloog zei dat een operatie soms zorgt voor meer klachten doordat de zenuw alsnog door littekenweefsel klem komt te zitten?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 03:07

Ik heb het mogelijk ook maar zit nog in de onderzoeken. Mocht het daadwerkelijk cts blijken te zijn dan wil ik als eerste een behandeling bij de fysio proberen met het "Phystrac-tractieapparaat". Kan daar niet heel veel ervaringen over vinden, hier wellicht mensen die dat hebben gedaan en hun ervaringen willen delen?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:40

Ik had ook al jaren last van carpaal tunnel syndroom. Sliep al met braces, maar ook dat hielp niet meer.
Denk dat mijn linkerhand 5x per nacht totaal gevoelloos was, en daar werd ik elke keer wakker van.
Ik heb nooit injecties gehad, het was zo erg dat alleen een operatie een optie was.

6 jaar geleden is eerst mijn linkerhand gedaan, ik vond het erg tegenvallen. Veel pijn en mijn vingers waren enorm stijf.
Een periode gaat het litteken heel erg steken en jeuken. Maar het ergste was dat mijn ringvinger beschadigd was tijdens de operatie. Geen idee wat er gebeurt is, maar het heeft 2 jaar geduurd voordat die vinger het weer goed deed. Was echt heel erg, want ik heb echt een jaar ofzo niet goed kunnen rijden omdat je de teugel natuurlijk tussen je ringvinger en pink door laat lopen. Nu nog steeds heb ik de teugel onder mijn pink door.
En inmiddels gaat mijn hand ook weer slapen.
Na veel twijfelen een half jaar later ook rechts gedaan, nou dat was ook een succes. Vingers zijn heel gebleven, maar rechts is mijn pols heel zwak geworden. De verschillende botjes in mijn pols zijn een soort verschoven volgens een vriendin van mij die massages en gewrichtsmanipulatie doet (ik geloof er niet zo in, maar het hielp wel)

Dus.. bij mij niet zo'n succes. Enige troost is dat het zonder operatie ook niet goed was gekomen.
Kan nu meestal wel weer slapen.
Maar het herstel duurde dus lang bij mij.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:04

Mijn man had hier last van door zijn baan als postbode. Hij heeft toen direct doorgepakt en voor de operatie's gekozen. Eerst de ene hand, toen de andere. In totaal is hij toen vier maanden thuis geweest (een maand ervoor en daarna steeds zes weken herstel). Sindsdien heeft hij vrijwel geen last meer. Soms trekt het litteken een beetje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:31

Sourire schreef:
Ik heb het mogelijk ook maar zit nog in de onderzoeken. Mocht het daadwerkelijk cts blijken te zijn dan wil ik als eerste een behandeling bij de fysio proberen met het "Phystrac-tractieapparaat". Kan daar niet heel veel ervaringen over vinden, hier wellicht mensen die dat hebben gedaan en hun ervaringen willen delen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk sceptisch ben over de werkzaamheid van dit apparaat.
Het onderzoek waar de aanbieders mee schermen is methodologisch gezien niet erg sterk (ten eerste slechts één onderzoek, ten tweede "wij van wc eend etc") .
Voor zover ik kan beoordelen heeft de tractie die dit apparaat op je onderarm/pols uitoefent nauwelijks directe invloed op het ligament dat het probleem is in CTS (het retinaculum flexorum).
Mocht je behandeld worden met dit apparaat benm ik wel nieuwsgierig naar je ervaringen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:43

Hier er ook aan geopereerd.
Heb mee gedaan aan een onderzoek in het radboud . Ik viel in de lotingsgroep van
Injectie die hielp goed en redelijk snel klachten vrij . Na paar maanden kwam het toch weer terug en nogmaals injectie gehad ( mag maar 2x omdat je anders kans heb op pees scheuring .)
Weer snel effect maar naar paar maanden
weer klachten .
Dus toch geopereerd poliklinisch. Op vrijdag geopereerd en bleek in elleboog ook een zenuw klem te zitten dus tegelijk gedaan .
En klachten waren meteen over en maandags aangepast aan het werk ging prima .
Dit was rechts . Links heeft injectie wel geholpen .

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:52

Wel carpaal tunnelsyndroom aan beide handen maar nog niet aan geholpen. Naast Carpaal tunnelsyndroom namelijk ook flink overbelaste pezen en die moeten volgens de huisarts eerst tot rust komen voordat ik verder geholpen kan worden.. Ben echter zzp'er en heb de zorg voor 2 paarden is dat best lastig.

Heb met vlagen erge last, slapende of heel pijnlijke handen gedurende de nacht. Een (nacht)spalk geeft wel heel veel verlichting maar toch hoop ik snel geholpen te kunnen.

Mijn moeder heeft ook Carpaal tunnelsyndroom en zij is geopereerd aan beide handen. Helaas is het bij de rechterhand mis gegaan en is er posttraumatisch stress syndroom opgetreden. Pas na een jaar kon ze weer iets doen met haar rechterhand/arm en alhoewel ik weet dat het puur pech was maakt me dit wel wat huiverig.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:03

Fysiotherapie en injecties hielpen tijdelijk, uiteindelijk laten opereren samen met de Quarvain. Heel erg blij dat ik het gedaan heb, herstel was een aantal weken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:10

Ik ben links geopereerd aan cts. Recht heb ik mbv tractie therapie laten behandelen bij de fysio. Phystrac heet dat.
Na de operatie heb ik een week of 7 niks kunnen doen. Vond dat erg tegenvallen. Verder erg ingeleverd op kracht. Potjes open draaien is lastig.
De phystrac behandeling, heb geen tintelingen meer, maar mijn pink blijft pijn doen. Maar omdat ik links zo vond tegenvallen,durf ik rechts niet te laten doen.
Na een lange werkweek heb ik veel last van beide handen. Ik gebruik sinds kort compressie handschoenen, dat scheelt heel veel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:47

Mijn moeder is afgelopen zomer geopereerd aan de ene kant, de andere kant moet ook nog.
Herstel ging vlotter dan ik bij haar verwacht had en het lijkt voorlopig geslaagd te zijn.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:01

Ik ben ook aan beide handen geopereerd (wel al zo'n 30 jaar geleden), beide handen onder plaatselijke verdoving 8 weken na elkaar. Operatie heeft heel goed geholpen. Ik ben wel te vlug dingen gaan doen (stal uitmesten, baby verzorgen) maar nadat de hechtingen eruit waren na 10 dagen, kon ik alles weer snel opbouwen. Alleen zijn er door mijn te snelle acties een paar hechtingen los geklapt waardoor ik nu iets breder litteken heb. Litteken zelf heeft wel langere tijd vervelend gevoeld, maar geen pijn.
Ben heel blij dat ik het heb laten doen want kon toen heel weinig meer. Slapende handen en armen in de nacht, teugels vasthouden met rijden ging niet meer en ik had veel kracht verlies in beide handen. Tijdlang spalken en braces gedragen maar die hielpen niet. De operatie hielp wel.
Inspuiten is bij mij nooit over gesproken toen.