Alternatief bril

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Alternatief bril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 22:16

Hoi!
Ik draag een bril en daar ben ik wel een beetje klaar mee.
Nou heb ik ooit lenzen geprobeerd, de conclusie was dat mijn ogen daar niet geschikt voor zijn aangezien ik bijna geen traanvocht heb en zeer snel geïrriteerde ogen.

Laseren durf ik niet :')

En nu? Ik las nog iets over een lens implantaat? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:18

Wat vind je eng aan laseren? Ik heb 6-7 jaar geleden laten laseren en dat was echt de beste keuze ooit.

Behandeling duurt 15-30 seconden per oog en je krijgt van te voren een "rustgevend" pilletje als je die wil :+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:19

Waarom vind je laseren eng en implantaat niet?

Zou eens informeren bij een kliniek, zodat je al je zorgen/twijfels kunt bespreken en iets kan vinden wat voor jou en jouw ogen werkt.

Hier veel mensen in omgeving die hebben laten laseren, viel bij iedereen mee! Ik ga het binnen twee jaar denk ik ook doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:21

Oogspieren trainen...?

(Werkt alleen ivm bijziendheid, niet tegen astigmatisme/ cilinder of prisma.)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:21

Ik heb lensimplantaten maar buiten dat het veel duurder is, is het ook risicovoller dan laseren.

Bowo

Re: Alternatief bril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:23

Zijn nachtlenzen ook geen optie voor je?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:32

Voor droge ogen heb je tegenwoordig best wat opties aan lenzen en vloeistof.
Het handigste is om je eens goed te laten informeren over de opties, zelf wil ik gaan laten laseren als het kan. Draag nu al 15 jaar lenzen en hoewel het ook met mijn droge ogen best gaat blijft het soms onhandig.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:34

Ik dacht ook altijd dat laseren eng was. Tot ik op een gegeven moment mijn lenzen zo zat was (mijn ogen verdroegen ze steeds minder goed) en ik wilde ook echt geen bril. Toen ik me goed in ging lezen over wat laseren inhield bleek dat het echt nergens op sloeg waar ik me druk over maakte.
Het is het mooiste cadeau wat ik mezelf ooit gegeven heb! Zou het zo weer doen.
Je kijkt 30 seconden in een knipperend lampje (per oog) en dan is het al klaar.
Blind worden kan niet eens, want zo diep in je oog komt het lampje niet eens.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:34

Een lensimplantaat is in feite dezelfde behandeling als een staaroperatie. Je eigen lens wordt verwijderd en je krijgt - bij een standaardlens - een 'fixed focus' lens geimplanteerd. Je kiest dan vooraf of je scherp dichtbij of veraf wilt zien. Maw, je hebt na de operatie alsnog een bril nodig - óf voor lezen óf voor in de verte kijken, want je kunt niet meer zelf accomoderen. De implantaatlens kan niet vervormen, zoals je eigen lens dat wel doet.
Er zijn ook 'multifocale' lensimplantaten, maar die werken anders dan multifocale brilleglazen, en niet iedereen komt ervoor in aanmerking.

Maw: laat je heel goed voorlichten of je dit wel wilt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:36

Ingrid_92 schreef:

Er zijn wel degelijk risico's bij laseren, en daarom worden mensen die zicht in slechts 1 oog hebben geweigerd om het oog waarmee wel zicht is te laseren.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:38

Ik heb gisteren mijn ogen laten laseren. Was de bril en lenzen echt zo beu.

Ik zag er enorm tegen op. Pijn deed het echt niet, het was meer een ongemakkelijk gevoel dat wel. Wel ben ik echt ontzettend ziek geworden van de medicatie. Ik heb hier erg heftig op gereageerd, achteraf gezien had ik deze niet moeten nemen. Maar goed, de operatie zelf was goed gegaan, genezing ook. Ik heb nu alleen wel droge ogen en hoofdpijn, maar dit moet natuurlijk nog verder genezen. :)

Ik zie meteen scherp!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:43

Ibbel schreef:
Ingrid_92 schreef:

Er zijn wel degelijk risico's bij laseren, en daarom worden mensen die zicht in slechts 1 oog hebben geweigerd om het oog waarmee wel zicht is te laseren.

Maar blind worden is geen risico.

Een ooglaserbehandeling kan je blind maken

Dit wordt vaak gezegd omdat mensen denken dat met een ooglaserbehandeling in het oog wordt gesneden. Dit is absoluut niet waar. Er wordt alleen in het hoornvlies geopereerd. Bovendien is er volgens wetenschappelijk onderzoek nog nooit iemand blind geworden van een ooglaserbehandeling.

Bron:
https://visusoogkliniek.nl/blog/feiten- ... handeling/

Je kunt blind worden door ooglaseren
Fabel. Veel mensen denken dit en zijn hier bang voor, maar het is een hardnekkige fabel. De laser die gebruikt wordt tijdens de behandeling behandelt de ogen namelijk heel oppervlakkig: hij komt niet in het oog, waardoor je niet blind kunt worden.

De laser bewerkt alleen het hoornvlies, het voorste laagje van je oogbol. Daar valt het licht doorheen waar je oog mee kan zien. De rest van het oog - de iris, het netvlies, de oogzenuw en alle andere delen - komen niet in aanraking met de laser. Bovendien houdt de computer tijdens de behandeling alle oogbewegingen in de gaten en compenseert hij meteen. Kijk je dus net buiten beeld, dan stopt de laser direct.

Bron: https://www.gezondheidsnet.nl/zien/10-f ... ooglaseren

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:48

Ik weet niet hoe uitgebreid je lenzen geprobeerd hebt. Tegen mij is ooit ook gezegd dat mijn ogen dan niet geschikt waren voor lenzen. Een oogarts heeft me toen geadviseerd naar een andere/betere opticien te gaan. Daar hadden ze meer opties in verschillende soorten lenzen en vloeistoffen en namen de tijd om dingen uit te testen. Draag nu al jaren lenzen zonder problemen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:57

Lensimplantaten zijn voorzetlenzen, voor je gewone eigen lens. Die wordt niet zoals bij een staaroperaties verwijderd. Even correctie op Ibbel ;)
Anders spreek je van een lenswissel.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:57

Ik weet niet wanneer je voor het laatst lenzen hebt geprobeerd, maar er zijn best veel lenzen voor hele droge ogen tegenwoordig.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:59

Ibbel schreef:
Een lensimplantaat is in feite dezelfde behandeling als een staaroperatie. Je eigen lens wordt verwijderd en je krijgt - bij een standaardlens - een 'fixed focus' lens geimplanteerd. Je kiest dan vooraf of je scherp dichtbij of veraf wilt zien. Maw, je hebt na de operatie alsnog een bril nodig - óf voor lezen óf voor in de verte kijken, want je kunt niet meer zelf accomoderen. De implantaatlens kan niet vervormen, zoals je eigen lens dat wel doet.
Er zijn ook 'multifocale' lensimplantaten, maar die werken anders dan multifocale brilleglazen, en niet iedereen komt ervoor in aanmerking.

Bij een implantatie wordt je eigen lens niet verwijderd, dat is een lens transplantatie dan. De wederhelft heeft het pas laten doen omdat de sterkte te hoog was om te laseren en heeft toch echt al een ruime maand geen bril meer op zijn neus. Er wordt een permanente ‘kunst’lens vóór de eigen geplaatst, maar er is niks verwijderd. Deze implantatie wordt dan ook niet gedaan op 45/50+, omdat je dan inderdaad nog een bril nodig hebt om te lezen. Het oog wordt erop onderzocht of deze nog kan accomoderen. Hij heeft echter nog gewoon zicht om te lezen. Vond het wel een heftige ingreep en had liever voor laser gekozen als dat een mogelijkheid was.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:02

OK, dan heeft Bergman Clinics niet echt heldere informatie :))
Wederhelft heeft twee staaroperaties gehad, wel de lens verwijderd dus. Ik kreeg daar de indruk dat ze precies dezelfde ingreep deden als je 'van je bril af wilde'.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:03

Ibbel schreef:

Niet helemaal correct. Implantlenzen kunnen ook gebruikt worden zonder de eigen lens te verwijderen. Ik heb deze namelijk ;)

Ik weet niet of de leeftijd klopt in je profiel, maar als dat zo is moet je je idd goed laten voorlichten door een oogarts. Vanaf 40 jaar begint het vermogen om te accommoderen (= je eigen lens dat vervormd om dichtbij en veraf te kijken). Als je dus nu een bril draagt om ver te kijken, zal je na een laserbehandeling wss al een lichte leesbril moeten dragen omdat je accommodatie al wat aan het afnemen is. Bij lensimplant hetzelfde. Indien je een cataract operatie laat uitvoeren en je idd je eigen lens laat wegnemen, zal je ook een leesbril moeten dragen want een kunstlens heeft dat accommodatievermogen niet.

Aan elke ingreep zijn uiteraard risico's verbonden, maar ik werk ondertussen 4 jaar in een oogkliniek waar ze wekelijks heel wat ingrepen uitvoeren en ik heb nog nooit iemand blind weten worden na zo'n ingreep.

Charmander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:06

Ik heb in beide ogen implantaten, een volledige wissel, en ik begrijp echt niet dat je dat als optie ziet en laseren niet. Ik vond laseren, want dat ben ik ook, appeltje eitje. Je voelt er niks van en het is zo snel voorbij! En laat je altijd voorlichten door een echte oogarts.

@Ibbel het klopt wel wat er gezegd wordt hier boven. Je kan een volledig wissel doen of een lens ervoor zetten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:07

Mijn man heeft jaren terug zijn ogen laten laseren, nooit spijt van gehad

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:36

Ibbel schreef:
OK, dan heeft Bergman Clinics niet echt heldere informatie :))
Wederhelft heeft twee staaroperaties gehad, wel de lens verwijderd dus. Ik kreeg daar de indruk dat ze precies dezelfde ingreep deden als je 'van je bril af wilde'.

Het principe is hetzelfde, dat gedeelte klopt :D Alleen een implantatie is iets minder ingrijpend omdat je je eigen lens houdt. Het is wel een wirwar aan informatie overal hoor, dat ben ik helemaal met je eens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:38

Ik heb ook implantlenzen voor mijn eigen lenzen. Voor mij als halve blinde destijds de beste oplossing.
Met één maar. Na verloop van tijd gaan mijn ogen helaas toch weer achteruit gegaan. Het is niet helemaal duidelijk waardoor dat komt, maar het feit is er dat ik toch weer een bril nodig heb voor veraf gecombineerd met een cylinder en dat is wel balen.
Maar niets vergeleken met het half blind zijn van vroeger.

Men heeft wel aangeboden om te laseren, maar ja, wie zegt me dat mijn ogen dan niet alsnog verder achteruit gaan?

Paulaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:46

Wat is je oogsterkte? Want dat is ook nog belangrijk voor de keus laseren of lensimplantatie.

Ik heb precies een jaar geleden voorzetlenzen laten plaatsen, en het is echt mijn beste keus ooit geweest :). Snel herstel en operatie per oog duurde nog geen 5 min. Ivm mijn sterkte was laseren niet mogelijk. Lensimplantatie is omkeerbaar, dus mocht het nodig zijn dan kan je ze er ook altijd weer uit laten halen of vervangen.

Ik kreeg het overigens vanwege mijn hoge sterkte volledig vergoed van mijn zorgverzekering.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:03

Mijn broertje heeft implantaten.
Maar hij is slechtziend waardoor lenzen niet kunnen. (Die kan hij immers nooit goed genoeg zien om ze in te doen)
Een bril zou zo dik en zwaar worden dat dat ook niet werkbaar is.

Je zegt zelf dat je lenzen geprobeerd hebt.
Maar wat heb je toen geprobeerd?

Zachte lenzen, harde lenzen?
Dag lenzen, week lenzen, maand lenzen?
Nacht lenzen?

Er zijn zoveel verschillende lenzen.
Het is niet zo dat als de een niet prettig is voor jou dat dan de andere ook niet prettig is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:12

Ibbel schreef:
Ingrid_92 schreef:

Inderdaad, mensen lopen kans een donor-hoornvlies te moeten krijgen als het laseren slecht uitpakt. Maar dat risico wordt zelden genoemd, want daar krijgen ze geen klanten mee. :$ :$