Verstandskies of kaakpijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Verstandskies of kaakpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 22:55

Ik heb in mijn rechter onderkaak een verstandskies dwars liggen en ver naar achteren geschoven. De kaakchirurg heeft er al eens naar gekeken en hij zei dat als ik geen last heb van die kies hij hem liever laat zitten omdat ie heel ongunstig ligt.. (fijn :') ).

Nou heb ik al langer af en aan last van mijn kaak. Ik heb weinig vooruitgang van oefeningen voor de spieren maar de pijn trekt soms ook weer weg. Ik heb geen opgezet tandvlees oid.

Hoe kom ik erachter of het mijn kaakspieren zijn of de verstandskies waar ik last van heb?
Wat zijn specifieke klachten van een verstandskies en wat van kaakpijn?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:02

Majabeestje schreef:
Ik heb in mijn rechter onderkaak een verstandskies dwars liggen en ver naar achteren geschoven. De kaakchirurg heeft er al eens naar gekeken en hij zei dat als ik geen last heb van die kies hij hem liever laat zitten omdat ie heel ongunstig ligt.. (fijn :') ).

Nou heb ik al langer af en aan last van mijn kaak. Ik heb weinig vooruitgang van oefeningen voor de spieren maar de pijn trekt soms ook weer weg. Ik heb geen opgezet tandvlees oid.

Hoe kom ik erachter of het mijn kaakspieren zijn of de verstandskies waar ik last van heb?
Wat zijn specifieke klachten van een verstandskies en wat van kaakpijn?

Foto's laten maken brengt helaas als enige duidelijkheid. Voor het zelfde geld zit er een ontsteking in een zenuw.

_Mir

Re: Verstandskies of kaakpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:11

Wanneer heb je pijn?
Is dat na specifieke momenten?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:19

Ik moet dinsdag voor de 2de keer naar de kaakchirurg. Deze wist mij te vertellen dat als iemand pijn heeft rondom dat gebied. Dat het meestal de verstandskiezen zijn.
Ze hebben bij mij ook een foto gemaakt. Ze lagen bij mij helemaal dwars.
Er is toch flink wat moeten snijden en boren om hem eruit te krijgen. Hij was er op 10 minuten uit. Was met een half uur weer thuis. Het valt gelukkig mee. Verdoving voel je niks van

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:33

Ik had twee van die dwarsliggers.. En toen ik eenmaal over de enorme drempel was dat ze eruit moesten (onder narcose :')) bleek op de foto dat 1 vd twee gatenkaas was (ik had geen last). En na verwijdering had ie mn goede kies ook een gat gegeven....

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 00:28

@Absolem, op de foto is geen ontsteking te zien. Wel hoe de kies ligt. Plat en naar achteren geschoven, de wortels bij een zenuw.

@_Mir, nee niet specifiek. Tenminste, ik herken geen patroon in iets. Wel heb ik ook wat spanning in mijn gezichtsspieren en meer migraine. Dat kan door spanning komen en dus ook kaakpijn. Maar een verstandskies kan ook migraine triggeren en druk geven op spieren waardoor je weer spanning krijgt. Ik zoek naar de kip of het ei zeg maar.

@Yenni, tja als ie eruit moet sta ik ook niet erg te springen. Ik ben doodsbang. Ook omdat de kaakchirurg zelf aangeeft dat de kies zo ongunstig ligt en hij er in stukken uit moet door het kaakbot te openen. Ik ga nu al door de grond van ellende door alleen het idee al..
De kaakchirurg heeft bovenin ook een verstandskies verwijderd maar die groeide normaal en was al half door dus die pakte hij er zo uit.

@Hutcherson, wow.. narcose lijkt me ergens best fijn. Krijg je niks mee :)
Gatenkaas was op de foto van mijn kies niks van te zien. Alleen dus de ligging.

Ik ben laatst nog op de foto geweest voor een beugel (invisalign) en de assistente zei ook direct: 'Oeff, die verstandskies ligt er beroerd voor..'
I know, thanks :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:40

@TS. Narcose was echt voor mij de voorwaarde om het te durven. Ik wilde niks horen, voelen of meekrijgen. Ik heb dus een goede ervaring gehad en alle 4 de kiezen gingen er tegelijk uit.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 01:50

Ik had 4 vervelende verstands kiezen.
Onder lagen ze horizontaal, je zag wel een klein puntje alleen kon die er niet doorheen. En in mijn bovenkaak groeide ze mn wangen in waardoor ik niet eens een lepel in mijn mond kreeg. Uiteindelijk is onder er uit geboord en gesneden en boven zijn ze er beide uit gesneden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:12

Ik heb al jaren 3 van de 4 wijsheidskiezen staan, ze mogen blijven tot nummer 4 er ook is haha. Ik heb er geen last van, heb plaats genoeg :')

Maar ik voel het verschil wel erg goed qua pijnen. Eerder deze week had ik pijn, vanochtend eigenlijk voor het eerst zonder pijn wakker geworden. Kwam vanuit een klier in de keel, dat voel ik dan wel. Het straalde wel uit naar de kaak, maar ik vind het beginpunt wel altijd. Ik moet niet proberen kauwen rechts achter/onder, want er steekt nog een puntje onder het tandvlees, dat voel ik dan ook wel.

Als je een ontsteking op het bot zou hebben, zou je kaak verdoofd voelen, alsof je net van de tandarts komt. Been there, done that :')

Ik kan het niet zo goed uitleggen, hoe je moet voelen vanwaar het komt. Bij mij is het beginpunt altijd heel duidelijk, de uitstralingspijn is altijd minder dan het beginpunt. Als ik bijvoorbeeld wakker wordt, is het vooral het beginpunt dat duidelijk voelbaar is, in de loop van de dag (eten, drinken, praten) begint de pijn 'pas' uit te stralen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 10:45

Wat mij is opgevallen afgelopen dagen: In de ochtend heb ik nergens last van, als ik uit bed kom.
Volgens de kaakchirurg heb ik ook geen slijtage aan mijn gebit en klem /knars ik 's nachts dus niet.
Als het een verstandskies is dan moet ik 's nachts en 's ochtends toch ook pijn hebben?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:14

Hoe weet je dat je niet kaakklemt of klapperd, ik deed dat ook alleen ik wist het zelf niet maar anderen hoorden het wel.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:02

marleen_usar schreef:
Hoe weet je dat je niet kaakklemt of klapperd, ik deed dat ook alleen ik wist het zelf niet maar anderen hoorden het wel.

Ik klemde mijn kaken vroeger héél erg op elkaar (nu nog steeds als ik niet oplet), maar dan had ik 's ochtends ook wel erg veel pijn. Als TS 's ochtends geen last heeft, kan ik wel in de kaakchirurg zijn gedachtengang volgen.

Mijn stiefpapa knarste, en die had echt schade aan zijn gebit. Dat zag je gewoon echt, na een tijd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:10

Majabeestje schreef:
@Yenni, tja als ie eruit moet sta ik ook niet erg te springen. Ik ben doodsbang. Ook omdat de kaakchirurg zelf aangeeft dat de kies zo ongunstig ligt en hij er in stukken uit moet door het kaakbot te openen. Ik ga nu al door de grond van ellende door alleen het idee al..

Ik had geen dwarsligger, maar een gebroken verstandskies en wel het gedeelte wat niet zichtbaar was, ze zagen het alleen op de foto.
Hierdoor konden ze hem ook niet zomaar trekken en moest er bot weggetikt worden om er bij te kunnen en dan is er veel gepullik en geboor en er was veel kracht bij nodig ook, operatie van een uur ofzo, uiteindelijk. Maar ik lag heerlijk ontspannen, ik ben sowieso niet bang voor de tandarts, maar je voelt er echt niks van dat het een rotwerkje is voor de kaakchirurg wil niet zeggen dat het meteen ook rot voor de patient is!

Ik had trouwens vage pijn (dacht dat het misschien een oorspier of zenuw was), en ook niet altijd en liet uiteindelijk maar eens een foto nemen en toen bleek dus dat hij in stukken lag onder het deel dat je ziet. Maar echt kiespijn nooit aan gehad, dus wellicht is het een gebied dat sowieso andere pijnsignalen geeft.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:14

marleen_usar schreef:

Vaak heb je dan pijn in de kaak(spieren), maar kun je ook slijtage zien aan je tanden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 08:49

Ja je tanden slijten soms ook.