Het eisenpakket:
- zal gebruikt worden voor basic sporten: wandelen, hardlopen, fietsen, krachttraining. Nothing fancy.
- muziek is géén vereiste
- smartwatch functies zijn ook géén vereiste
- batterijduur is wel een belangrijke. Zeker tijdens vakanties zijn verschillende opeenvolgende dagen met >7uur wandelen geen uitzondering, en met oog op wat meerdaagse trekkings (met 20/25km per dag) moet de batterij wel wat kunnen zonder de noodzaak om dagelijks op te laden.
- Navigatie! Ik haat het om telkens die stomme GSM boven te moeten halen om te kijken naar waar onze route gaat, dus die functie is een must op de horloge.
- We zitten regelmatig in de bergen, dus deftige weergave/registratie van hoogtemeters en hoogteprofiel is ook een must. Net zoals een functioneel kompas.
- Sterk. Ik draag mijn horloge 24/24, dus het moet bestand zijn tegen twee wilde honden en een job met risico op trekken/stoten/vallen.
Ik heb al gemerkt dat vooral die navigatie een dingetje is. Ik heb nu helemaal niets van navigatie op mijn horloge en weet dus ook niet wat handig is en wat niet. Het gros van de horloges met navigatie werken met de zogenaamde 'turn by turn navigatie' waarbij je een lijn heb en meldingen krijgt als je moet afslaan (maar zonder kaarten). Specifiek garmin heeft dan de fenix-reeksen en de Epix die wel effectief met kaarten werken. Is dit laatste echt nodig? Heb je voldoende met die simpele lijn als je bijvoorbeeld in de bergen bent? Met bijvoorbeeld de Polar Grit X pro heb je alle andere 'eisen' ook, maar die werkt enkel met die lijn. Ben je daar iets mee?
En klopt het als ik stel dat enkel die Fenix en Epix lijnen effectieve kaarten bevatten? Of kijk ik hier andere horloges over het hoofd? En voor degene die deze horloges hebben - werkt die navigatie effectief deftig? Of moet ik dat uit mijn hoofd zetten, een wandelGPS kopen voor in de bergen en mijn GSM voor dagdagelijkse routes maar gewoon blijven gebruiken? (Voor alle duidelijkheid: we hebben altijd routes op voorhand deftig uitgestippeld, en in de bergen ook altijd een wandelkaart en kompas bij als het nodig is - maar eerlijk is eerlijk, digitale navigatie is heel handig).
Veel vragen dus