Sporthorloge (navigatie/hikes)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Sporthorloge (navigatie/hikes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 22:03

Ik weet dat ik niet de eerste en zeker niet de enige ben met deze vraag, maar het is altijd wel fijn om ervaringen van anderen te horen. Dus bij deze - na een vijftal jaar met mijn huidge polar, begint er hier en daar wat slijt op te komen (bandje lichtjes kapot, krassen op het scherm) en kriebelt mijn nieuwsgezindheid. Nu heb ik best wel een eisenpakket, en hoe meer ik zoek, hoe meer opties ik tegenkom (de ene natuurlijk nog duurder dan de vorige).

Het eisenpakket:
- zal gebruikt worden voor basic sporten: wandelen, hardlopen, fietsen, krachttraining. Nothing fancy.
- muziek is géén vereiste
- smartwatch functies zijn ook géén vereiste
- batterijduur is wel een belangrijke. Zeker tijdens vakanties zijn verschillende opeenvolgende dagen met >7uur wandelen geen uitzondering, en met oog op wat meerdaagse trekkings (met 20/25km per dag) moet de batterij wel wat kunnen zonder de noodzaak om dagelijks op te laden.
- Navigatie! Ik haat het om telkens die stomme GSM boven te moeten halen om te kijken naar waar onze route gaat, dus die functie is een must op de horloge.
- We zitten regelmatig in de bergen, dus deftige weergave/registratie van hoogtemeters en hoogteprofiel is ook een must. Net zoals een functioneel kompas.
- Sterk. Ik draag mijn horloge 24/24, dus het moet bestand zijn tegen twee wilde honden en een job met risico op trekken/stoten/vallen.

Ik heb al gemerkt dat vooral die navigatie een dingetje is. Ik heb nu helemaal niets van navigatie op mijn horloge en weet dus ook niet wat handig is en wat niet. Het gros van de horloges met navigatie werken met de zogenaamde 'turn by turn navigatie' waarbij je een lijn heb en meldingen krijgt als je moet afslaan (maar zonder kaarten). Specifiek garmin heeft dan de fenix-reeksen en de Epix die wel effectief met kaarten werken. Is dit laatste echt nodig? Heb je voldoende met die simpele lijn als je bijvoorbeeld in de bergen bent? Met bijvoorbeeld de Polar Grit X pro heb je alle andere 'eisen' ook, maar die werkt enkel met die lijn. Ben je daar iets mee?

En klopt het als ik stel dat enkel die Fenix en Epix lijnen effectieve kaarten bevatten? Of kijk ik hier andere horloges over het hoofd? En voor degene die deze horloges hebben - werkt die navigatie effectief deftig? Of moet ik dat uit mijn hoofd zetten, een wandelGPS kopen voor in de bergen en mijn GSM voor dagdagelijkse routes maar gewoon blijven gebruiken? (Voor alle duidelijkheid: we hebben altijd routes op voorhand deftig uitgestippeld, en in de bergen ook altijd een wandelkaart en kompas bij als het nodig is - maar eerlijk is eerlijk, digitale navigatie is heel handig).

Veel vragen dus :). Hopelijk ook mensen met wat handige info!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:30

Hier in het bezit van een Suunto 9 peak. Ik wilde een horloge waarvan de batterij lang mee gaat en ik wilde graag oa routes kunnen wandelen met GPS. Ook eventueel te paard bijvoorbeeld. Met mijn lompe gedrag ook graag 1 die tegen een stootje kan. Oja.. En waterdicht ook nog :') Mijn vriend heeft hetzelfde horloge al een paar jaar en ik ben ook helemaal om. Voor mij had het laten zien van een hele kaart met GPS geen meerwaarde en vond ik alleen maar de batterijduur achteruit hollen. Dat zit er dan ook niet op. In bijvoorbeeld een bos is hij echt extreem accuraat (als je uiteraard een accurate route inlaad). We hebben al meerdere keren ergens gestaan dat we dachten, huh, hier naar links volgens de route maar ik zie niks? Waar is het pad? Dat blijkt dan eigenlijk altijd wel te kloppen, dan is het pad overgroeit ofzo. De enige keer dat hij moeite had met een route/GPS fix, was toen we onder een overhangende bergwand liepen in madeira, maar daar heeft denk ik elke GPS moeite mee. Voordeel vind ik ook dat je ook bijvoorbeeld op glonas of Galileo over kunt stappen of deze bij kunt schakelen. Zelf heb ik hem pas sinds kerst, maar al een aantal keer ergens tegenaan geslagen met het horloge zonder schade (zei ik al dat ik lomp ben? O:)) die van mijn vriend heeft na al die jaren 1 klein krasje en gebruikt hem flink met diverse sporten.
Hoogteprofielen en kompas zitten er ook in.
Je kunt voor de batterijduur de refresh rate aanpassen (ik weet even geen betere omschrijving). Zo kun je behoorlijk lang doen met de batterij.
Nu zijn er vast betere horloges hiervoor hoor, maar omdat ik zo tevreden ben dacht ik, ik geef een andere tip qua merken. Zelf vind ik het horloge erg netjes (niet zo dik en groot aan mijn pols, ik heb maar een ielig polsje). De klantenservice van Suunto is overigens ook top mocht er eens iets zijn hebben we gemerkt.

Mayflower_

Re: Sporthorloge (navigatie/hikes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:45

Ik heb de Polar grit X Pro en dat is inderdaad ook een lijn. Ik kon mij er prima mee redden, ook in de bergen van Noorwegen. Hij was accuraat en bleef stabiel.
Ik heb hiervoor de Garmin Fenix 6 gehad en vond die persoonlijk qua gebruiksvriendelijkheid niet fijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:50

Ik heb de garmin instinct solar 2s (s= voor smallere pols).
Gekocht voor het tracken van hardlopen, fietsen (waarvan ook fietsreizen), paardrijden, wandelen (meerdaags) en krachttraining. De batterijduur is top, meer dan 20 dagen als ik niet tot weinig track, met tracken zo’n 5 dagen. Door de solarfunctie laad hij in zonlicht op, maar heb hem pas sinds november en met lange mouwen gaat dat wat lastiger, maar met fietsen (1 uur) al gemerkt dat hij makkelijk in beweging zonlicht vangt en er dan zo een dag batterijduur bij komt.
Hij is ontworpen op valbestendigheid en afgelegen plekken, waardoor hij gekoppeld is aan meerdere satellietsystemen zodat je altijd wel een gps signaal hebt en track back functie. Gps heeft hij dus ook, maar die heb ik toevallig nog niet gebruikt, ik ga er vanuit dat het om volgen van een lijn gaat, omdat de display heel simpel en functioneel zwart/wit is.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:52

Ik heb hem zelf (nog)niet. Maar in mijn omgeving is iedereen erg blij met de Garmin Fenix.
Een echte kaart op je horloge heeft absoluut meerwaarde als je op plekken komt waar de route complex is of als je af moet wijken van de route. Of even wat over zich / oriëntatie wil.

Volgens mij zijn het echt alleen de Garmins die kaarten hebben.
Ik heb nog geen andere gevonden.

Ik lees even mee ,want de Fenix staat erg hoog op m'n lijstje, maar als er een alternatief is ,verdiep ik me er graag in.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 03:47

Hier ook heel blij geweest met suunto! Voornamelijk voor gewoon hardlopen en trailen, hij heeft met gemak mijn marathon van 5,5 uur verslag gedaan. Dus denk dat hij 7 uur ook aankan. De peak variant is de off-road versie, die zou ik aanraden. Navigatie is door middel van een lijntje en een pijltje, een grotere pijl met alleen een richting en nog een optie die ik even niet meer weet (maar weet dat er 3 keuzes waren). Soms kan je daarom niet direct zien of je goed zit, wanneer 2 paden paralel lopen. Er zijn ook horloges waarop qua kaarten meer te zien is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 07:16

Ik loop al jaren in de bergen met een (inmiddels stokoude) fenix 5. Alles zit er op, kaarten, routes, hoogtemeter, kompas, barometer, saffierglasen is bovenal niet stuk te krijgen. Let op, de s-lijn (kleiner en voor vrouwen) heeft een te kleine batterij om echt effectief mee te kunnen voor lange tijd. De nieuwe fenix heeft tegenwoordig ook solarcharging in het glas zitten. Kanttekening… Kaarten en routes zijn een leuke gimmick in mijn ogen, maar te klein om echt heel effectief te zijn. Voor routes prefereer ik een ouderwetse gps of, als fallback, een nog ouder kompas met stafkaarten van het gebied.

Suunto heb ik ook gehad, maar die vond ik persoonlijk minder prettig werken. Ik vond juist die interface onhandig.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 13:45

Mayflower_ schreef:
.
Ik heb hiervoor de Garmin Fenix 6 gehad en vond die persoonlijk qua gebruiksvriendelijkheid niet fijn.

In welk opzicht was de gebruiksvriendelijkheid voor jou niet dat? Dat is namelijk altijd een beetje een gok als je een nieuwe horloge koopt he...

@al de rest: fijn om wat nieuwe dingen te horen! Die Suunto is nieuw voor mij. Mag ik er vanuit gaan dat die naar "gezondheid" tracking even ver staat als Polar en Garmin (stress, conditie, hersteltijd, slaap,...). Niet het belangrijkste, maar toch wel handig om mee te nemen in een vergelijking.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 13:49

maaikemuis schreef:
Ik loop al jaren in de bergen met een (inmiddels stokoude) fenix 5. Alles zit er op, kaarten, routes, hoogtemeter, kompas, barometer, saffierglasen is bovenal niet stuk te krijgen. Let op, de s-lijn (kleiner en voor vrouwen) heeft een te kleine batterij om echt effectief mee te kunnen voor lange tijd. De nieuwe fenix heeft tegenwoordig ook solarcharging in het glas zitten. Kanttekening… Kaarten en routes zijn een leuke gimmick in mijn ogen, maar te klein om echt heel effectief te zijn. Voor routes prefereer ik een ouderwetse gps of, als fallback, een nog ouder kompas met stafkaarten van het gebied.

Suunto heb ik ook gehad, maar die vond ik persoonlijk minder prettig werken. Ik vond juist die interface onhandig.

Mijn huidige horloge is 46mm. De fenix 7 zou vergelijkbaar zijn, dus op zich hoeft dat voor mij ook niet veel kleiner. De gewone 7 presteert beter (batterij) dan de 7s, en is goedkoper. Behalve het mooiere kleurtje (goud/rosé) heeft die s versie voor mij niet echt een meerwaarde.

Werken de kaarten/routes wel praktisch voor gewone wandelingen in BE/NL? Ik werk nu ook bijna altijd met komoot, dus een handige transfer daartussen zou wel fijn zijn.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:05

Florenc schreef:
@al de rest: fijn om wat nieuwe dingen te horen! Die Suunto is nieuw voor mij. Mag ik er vanuit gaan dat die naar "gezondheid" tracking even ver staat als Polar en Garmin (stress, conditie, hersteltijd, slaap,...). Niet het belangrijkste, maar toch wel handig om mee te nemen in een vergelijking.

Ik heb geen vergelijk van polar en Garmin helaas, maar volgens mij werkt het vrij aardig. Mijn slaap tracking vind ik niet helemaal geweldig en zit er gevoelsmatig weleens naast, maar ik heb geen idee hoe dat bij andere merken is. Stress/hersteltijd etc klopt volgens mij redelijk.

Ik heb trouwens deze https://www.suunto.com/en-nl/Products/s ... all-black/
Er is al wel weer een nieuwere, de peak pro maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Overigens heb ik een refurbished horloge gekocht, staan bij hun ook op de website. Is echt als nieuw (heb geen krasje kunnen ontdekken) en je hebt gewoon ook de volledige garantietijd. Ook vrienden hebben deze besteld en die horloges zijn ook niet van nieuw te onderscheiden. Scheelt wellicht weer wat in je aanschaf kosten ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:17

Ik heb op dit moment een Polar Vantage M2, maar als ik nu een nieuwe zou moeten kopen dan zou ik de Polar pacer pro overwegen. En zo te zien kan die zo ongeveer alles dat je zoekt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:27

Ik heb de garmin 7s sapphire solar en ben daar ontzettend blij mee.
Ik loop vaak lange trails, ook op gpx, en dat gaat supergoed.
De kaart die je ziet bij het lopen op gpx heeft absoluut grote meerwaarde.
Ik ben ook blij dat hij er in goud was, vind ik mooier dan zo'n groot zwart of wit vlak om je pols.

Batterijduur is lang, ik heb er in Drenthe 77km mee getraild (niet op gpx) in 11 uur en toen stond de batterij nog op 75%.
Hij laadt ook nog wat op door de zon.

Voor mij als hardloper vind ik het ook fijn dat hij de HRV waarde aangeeft en je trainingsfitheid. Hij meet gewoon ontzettend veel, waardoor ik mijn trainingen daar eventueel op kan aanpassen.

Het is even een investering, maar ik wil niet anders meer.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 20:54

Ik heb de fenix 7 dan toch besteld *\o/* . De reviews waar de fenix naast de Suunto en de Polar grit x pro wordt gelegd, geven in zijn totaliteit toch voorkeur voor de fenix.... Dus even een investering :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:58

Oehhhhh! Daar ga je veel plezier van hebben. Have fun being outdoors!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:22

Ik had een Garmin Instinct en die heb ik vorig jaar vervangen door een Fenix 6S Solar.
Vooral omdat ik die veel mooier vond, want de Instinct voldeed eigenlijk prima.
Verschil is inderdaad de kaart bij het navigeren en ja, dat is best makkelijk, maar ik ben met de Instinct ook nog nooit verdwaald met alleen een lijntje moeten volgen.
Je ziet vrij duidelijk dat je niet op t lijntje zit en je krijgt ook waarschuwingen wanneer je van de route af raakt, dus dat werkte echt prima. Heb 3 wedstrijden endurance gereden met die Instinct zonder te verdwalen.

De Fenix 6s Solar die ik nu heb gaat wel veel langer mee in batterij, al vind ik het Solar gedoe niet echt wat toevoegen, ik merk weinig verschil in batterij duur in de zomer met korte mouwen en buiten levend, tov nu in de winter dat die meestal onder mijn mouw zit en zeker altijd onder mijn jas.

Ik heb de mijne met fikse korting kunnen kopen, omdat de 7 serie eraan kwam. Anders had ik het er waarschijnlijk niet voor over gehad en de Instinct voorlopig nog gehouden.

Oh, ik lees dat je de Fenix 7 al besteld hebt.
Ik denk dat je daar wel veel plezier aan gaat beleven!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:53

Veel plezier met de fenix! Goede aankoop.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 14:35

Ik heb 'm al weer terug gestuurd :') (en de 7s solar besteld).
Why of why spreekt geen enkele review over het feit dat dat ding WEEGT :'). Dat viel me toch wel even tegen moet ik zeggen...

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:10

Forerunner 965 zou ook een goede optie kunnen zijn.
Zo goed als dezelfde functionaliteiten op golf en watersporten na.

( Dcrainmaker is de beste reviewer van dit soort producten, hij wordt niet gesponsord door deze bedrijven) hij heeft ook een vegelijkingsvideo van de epix ( iets duurdere versie van de fenix vanwege a moped scherm) en de Forerunner 965.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:05

Het is even geleden, maar ik breek even in.
Ik ben op zoek naar een nieuw sporthorloge en mijn eisen komen vrij ver overeen met wat hier al beschreven is.
Dus ik ben heel benieuwd hoe de Garmin 7S solar bevalt?

Of ondertussen ervaringen van de anderen over hun voorstel, want ook de Suunto en de Polar zijn volgens mij echt prima horloges voor wat ik wil.

En wat ik me ook nog wel afvraag... kunnen ze er mee omgaan als je er niet mee wilt slapen? Ze voelen zich vast heel verwaarloosd maar ik kan niet zo goed slapen met een (groot) sporthorloge om mijn pols :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:15

Deel je vraag vooral ook eens in het algemenere smartwatch topic, daar zitten best wat polar en garmin gebruikers in. [HTT] Smartwatch