Welke therapie bij extreem hoge spierspanning?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Welke therapie bij extreem hoge spierspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 18:35

Hiya,

Ik loop momenteel met verschillende ontstekingen in mijn pezen, gewrichten en spieren. Ik heb een extreem hoge spierspanning, of dit oorzaak of gevolg is weet ik niet.
Verder onderzoek wordt gedaan want de afspraak bij de orthopeed staat al gepland.
Wat zijn stappen die ik zelf al kan nemen?

De fysio wil dry-needling doen, dit ga ik sowieso doen maar als ik daarna onbewust alles weer aan span, is het dweilen met de kraan open.

Cesar therapie heb ik al geprobeerd, niks voor mij.
Psychosomatische therapie staat op het lijstje.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een fijne 'massage' die het hele lijf kan pakken. Osteopaat of een bepaalde massage therapie.
Enkele keer bij een chiropractor geweest maar dat is nu wat hoor gegrepen omdat er dus nog ontstekingen in m'n lijf zitten en ik niet weet wat er al beschadigd is.

Wat ik nu thuis doe:
-Zo min mogelijk suikers en caffeine
-Magnesium tabletten
-Ga mindfullness weer oppakken
-Het lukt me steeds beter om bewust te zijn van de spanning en alles even helemaal los te laten en een aantal keer een lage buikademhaling te pakken.
-Ik ben een enorme koukleum (erger dan eerst) dus probeer mezelf zo warm mogelijk te houden.

Alle andere tips zijn welkom!

SnuitjeLove

Re: Welke therapie bij extreem hoge spierspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:26

Heb je al eens een spijkermatje geprobeerd? Heb het zelf en ga er af en toe een halfuurtje opliggen, je wordt dan geforceert om te ontspannen want anders doet het pijn. Meestal verdwijnt bij mij de pijn na 5 minuten liggen en ontstaat er een warme gloed over de rug. Schijnt goed te zijn voor de doorbloeding en ontspannend te werken, ben er wel eens op in slaap gevallen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:33

Slik je ook vitamine D3 + K2?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:40

Cupping!

Ik had echt giga veel last van migraine, puur door spierspanning .
Uiteindelijk cupping laten doen en wat een verademing! Zij legde me uit dat spieren soms zodanig lang gespannen zijn, dat ze uit zichzelf niet meer kunnen ontspannen. Cupping haalt die spanning er vanuit het diepste uit.
Na een behandeling was het resultaat echt verbluffend, en nu ga ik standaard elke 6 weken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:52

Yin yoga. Yin yoga leert je bij uitstek zelf spanning voelen en loslaten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 20:24

Spijkermatje heb ik gewoon liggen! Goed om me daar even aan te herinneren! Daar gaan we vanavond weer eens op.

Vitamine D3 wel. K niet (even snel googlen en dat is voor de botten, die voelen nog normaal :+ )
Samen met een hoge dosering Weerstand tabletje waarvan alles in zit.
Bloedwaardes waren allemaal ok, alleen vit D was aan de lage kant. Slik ik nu al 2 maanden bij.

Yoga zou ik graag willen doen maar gaat nu niet. Geen enkele lichaamsbeweging eigenlijk behalve een half uurtje wandelen.

Cupping is ook een goede om eens wat meer over te lezen. Zal voor nu niet overal een oplossing zijn omdat dat niet op ontstekingen etc mag. Doet dat pijn? :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:30

tengeltje11 schreef:
Cupping!

Ik had echt giga veel last van migraine, puur door spierspanning .
Uiteindelijk cupping laten doen en wat een verademing! Zij legde me uit dat spieren soms zodanig lang gespannen zijn, dat ze uit zichzelf niet meer kunnen ontspannen. Cupping haalt die spanning er vanuit het diepste uit.
Na een behandeling was het resultaat echt verbluffend, en nu ga ik standaard elke 6 weken.

Is dit ook aan te raden bij fybro?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:35

Cupping is niet echt aangenaam, vooral het eerste moment, na even is het minder pijnlijk, maar het is te doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:56

K2 is nodig om calcium in de botten op te laten nemen en niet in bv vaten, nieren of gewrichten.
Als je D3 slikt ook altijd K2 slikken.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:58

Ik herken dit en heb hier ook last van. Bij mij helpt de spijkermat en magnesium olie echt enorm goed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:19

Yin yoga is geen lichaamsbeweging. Yin yoga is in alle rust ontspanning laten komen voor zover als er ruimte is in jouw lichaam op dat moment. Het is echt iets anders dan de meer beweeglijkere vormen dan yoga en echt alles gaat zoals het gaat. Ik heb dagen gehad dat het enige dat fysiek gezien mogelijk was omringd en ondersteund door kussens op het matje liggen. Als dat het is, is dat het. Ik zou er dus echt eens naar kijken als ik jou was.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:51

Dat is niet helemaal zoals ik Yin yoga zie. Je werkt op je bindweefsel en door in de houdingen zo veel mogelijk te ontspannen kan je daar komen. Maar als je zoveel spierspanning hebt kan dat verdomd lastig zijn. En kan het ook tegenwerken juist.
Waarmee ik niet zeg dat ze het niet moet doen. Proberen kan altijd. Maar Yin yoga is niet simpel liggen op een matje imo.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:57

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:59

Needje schreef:
Dat is niet helemaal zoals ik Yin yoga zie. Je werkt op je bindweefsel en door in de houdingen zo veel mogelijk te ontspannen kan je daar komen. Maar als je zoveel spierspanning hebt kan dat verdomd lastig zijn. En kan het ook tegenwerken juist.
Waarmee ik niet zeg dat ze het niet moet doen. Proberen kan altijd. Maar Yin yoga is niet simpel liggen op een matje imo.

Nee, dat zeg ik ook niet, excuus als het zo over komt. Maar als dat alles is wat je lichaam op dat moment aan kan, is dat wat het is. En is ook daar ontspanning en ruimte in te vinden.

Lastig is het absoluut, maar lichaamsbeweging, nee, ook niet. En dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:59

OK dan begreep ik het gewoon even verkeerd :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:00

Heb je altijd al zo'n hoge spierspanning gehad, of is het ooit begonnen /er in geslopen...?

En heb je een idee waar het van wegkomt...?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:03

Ik heb niet alles gelezen maar las in jouw openingspost dat je extra magnesium slikt. Ik krijg juist kramp, hartritmestoornissen en meer spierproblemen als ik magnesium bij slik

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 22:03

Ik heb even gegoogled op Yin yoga. Ik zie wel direct overal mooie yoga poses voorbij komen.. Momenteel zijn vooral m'n schouders de sjaak die absoluut geen kracht of andere houding (armen boven je hoofd bv) kunnen verdragen. Volgende zwakke plek zijn m'n knieën :=

Lalidan, kun jij iemand / filmpjes / etc aanraden waar ik eens kan proberen?
Ik kan me wel vinden in wat Needje zegt. Nu ik bv weer eens een bodyscan mindfulness mee pak, kan het ook erg frustrerend / averechts werken omdat je je dan extra bewust kan zijn van alle spanningen in je lijf.
Ben je hier getraind in, is het natuurlijk wat anders maar nu als beginneling met extreme spanning, kan het idd averechts werken.

Edit: mee dat ik dit aan het typen was, waren er alweer nieuwe reacties :) kan de reacties nu niet terug zien in een edit.

Als je juist spierkrampen etc krijgt van magnesium zit je aan een 'overdosering' zo ver mij is verteld. Het pakken van een tabletje is mij aan geraden door verschillende therapeuten, mogelijk ook de huisarts maar of hierop geprikt is weet ik even niet meer.

Ik heb altijd al wel wat spanning vast gehouden maar nooit in erge mate om het even zo te noemen.
Ook geen stress gehad, ja nu wel ondertussen wel omdat mijn lijf me in de steek laat en ik bang ben voor de blijvende schade. Maar dit speelt al maanden en het wordt alleen maar erger. Op het moment zit ik thuis dus geen belasting of stress van het werk oid.

Body stress release had ik erbij kunnen zetten in mijn OP. Ben ik al eens tegen gekomen, nog niet echt in verdiept maar klinkt zeker als een goed iets. Wel compleet onbekend dus fijn als iemand daar ervaringen mee heeft!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:10

Ik zal met jouw problemen sowieso voor een fysieke les gaan waarbij de gene die het geeft weet van jouw problemen en je daar in kan begeleiden. (Yin yoga)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:12

Heb je geen fibromyalgie?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:20

Ik heb je pb gestuurd. Yin yoga is wel bij uitstek iets dat ik niet zou doen met behulp van wat YouTube video's, zeker niet als je met fysieke problemen kampt :=
Om me nog even aan te sluiten bij needje :))

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:22

Ik kan je The Bonesetters in Emmeloord echt aanbevelen. Zij kijken naar het totale plaatje en zijn niet gebonden aan 1 soort behandeling/therapie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:32

Helaas helpen dry needling en cupping bij mij ook niet. Yoga doe ik al jaren, maar dat helpt helaas ook niet en bij hoge spierspanning in je hele lijf, is het nog best lastig ook :+ . Ik heb alles geslikt, gegeten of juist weggelaten :o - stress heb ik momenteel veel minder dan vroeger. Het wondermiddel nog steeds niet gevonden dus. Maar ik lees maar mee, wellicht nog nieuwe inspiratie....

Ik heb werkelijk alles geprobeerd, geloof ik. Nu nog steeds veel bewegen, gezond eten, sportmassage elke maand, fysio elke maand, genoeg rust, warmtekussen, veel slapen en vooral genieten wat wel is.

Ik beweeg wel veel (lopen, sporten, pilates yoga

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:47

Ik heb net een maand elke week diepe weefsel/sportmassage gehad. Heel pijnlijk zeker op de spieraanhechtingen ivm met fibro maar na 1.5 dag voel ik me als zo'n gelly pudding dus echt losse spieren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:06

Even een ander iets. Ik hoorde van een collega dat glucosamine ook kan helpen.