Menstruatie van slag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau_

Menstruatie van slag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 22:53

Pff, ik wil even beginnen met te zeggen dat ik mijzelf helemaal gek maak door dingen op het internet te lezen.

Mijn menstruatie is altijd onregelmatig geweest. Soms netjes een maand, soms 1,5 maand en nu ben ik al sinds eind december niet meer ongesteld geweest. ( testen gedaan niet zwanger). Nou zit ik braaf te wachten tot het komt maar in de week van 14 feb had ik opeens licht bruin bloed/roze bloedverlies. Dit was minimaal en kon het af met een inlegkruisje. Na 2 dagen was dit voorbij en ik dacht dat het misschien spotting was.

Maar nu deze week is het weer licht begonnen maar dan nu ook met helder rood bloed. En dan ga je googelen. Ik heb de dokter gebeld en die gooit het voornamelijk op stress en ongezond leven.

Herkend iemand deze klachten?

Druif_01

Re: Menstruatie van slag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:56

Ik ben het soms ook wel onregelmatig, een aantal maanden keurig op de dag af en dan ineens weer twee weken later.

Maar ik begrijp niet helemaal waarom je zo van slag bent ervan?

Stress kan overigens zeer zeker meespelen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:58

Ow ts wat naar !
Ik ben ook vrij onregelmatig. Ook een keer gehad dat ik 3 maanden lang bleef bloeden.
Dat kwam toen door een kapotte implanon.
Ik weet wel dat je door stress en ongezonde leefstijl je hormonen zeker helemaal op hol kunnen slaan.
Is dat misschien iets om verder uit te zoeken of daar een kern van waarheid in zit?

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 22:59

Druif_01 schreef:
Ik ben het soms ook wel onregelmatig, een aantal maanden keurig op de dag af en dan ineens weer twee weken later.

Vanwege het tussentijds bloed verlies. Ik heb dat nooit gehad.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:03

Lau_ schreef:
Druif_01 schreef:

Vanwege het tussentijds bloed verlies. Ik heb dat nooit gehad.

Ah zo, maar waar ben je bang voor dan? Hoe oud ben je? Als in: zit je al in de leeftijdsgroep voor het bevolkingsonderzoek? Ik ga er vanuit dat je in die hoek de stress hebt namelijk?

Oh ja nog een vraagje, herken je jezelf in wat de huisarts zegt? Stress en ongezonde leefstijl?

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:08

Wat vervelend zeg! Ik herken je klachten wel. Bij mij is het PCOS (polycysteus-ovariumsyndroom). Ik werd soms maanden niet ongesteld en dan soms een maand wel. Dat maakt het vooral lastig als je zwanger wilt worden.
Als je een (toekomstige) kinderwens hebt zou ik toch graag iets van vervolgonderzoek doen. Pcos kun je zien door middel van een vaginaal echo-onderzoek.

Ook als je geen kinderwens hebt en je je zorgen maakt of als je er veel hinder van ondervindt zou ik wel aandringen op vervolgonderzoek. Ik vind dat dokters het bij vrouwenklachten soms wel snel op stress gooien.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 23:10

ik ben 28 :) dus volgens mij nog net niet toch?

Stress heb ik niet zo bewust meegemaakt. Ben sinds oktober 2022 bezig met een nieuwe project op mijn werk waar wel veel bloed zweet en tranen in hebben gezeten. En ik ga in juli trouwen. Wellicht dat onbewust toch meer stress heb dan dat ik zelf ervaar?

Omdat ik dus in juli gaan trouwen en ik er natuurlijk goed uit viel zien in mijn jurk sport ik tegenwoordig bij een personal trainer. Van die cijfers op de weegschaal schrok ik wel..

Ik vind mijzelf absoluut niet dik maar ze gaf aan dat als mijn bmi 1 procent hoger zou zijn dat ik dan onder obesitas zou vallen. Ik sport nu en let op mijn voeding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:14

Mijn menstruatie is ook verschrikkelijk op het moment, ik ben nu vaker wel dan niet ongesteld |( En dan weer 2 dagen niet, en dan hoppaaa weer 5 dagen wel, dan weer 1 dag niet en dan weer 10 dagen wel... En de gynaecoloog blijft maar volhouden dat er echt niks aan de hand is :roll:

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:21

Nee vanaf 30 is het inderdaad, dus daar val je nog niet onder. Heb je verder geen contactbloedingen of iets dergelijks?

Als je je erg ongerust maakt, zou ik gewoon opnieuw naar de huisarts gaan en het bespreekbaar maken. Ben je trouwens aan de pil? Of andere hormonen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:23

Ik zou even een uitstrijkje vragen. Dan kun je in ieder geval narigheid uitsluiten.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:24

Ohh wat naar!

Ik ben normaal heel onregelmatig maar vrij heftig en lang ongesteld. Nu opeens maar 3 dagen met weinig bloedverlies. Aan de ene kant hoor je mij niet klagen maar het maakt je toch onzeker :j

Een paar dagen wel, dan niet, dan wel heb ik ook wel eens. Echter heb ik geen hele ongezonde leefstijl, wel wat stress, maar imo niet abnormaal veel. Geen idee waar dat vandaan komt.
Als het nu langer als normaal of heel anders gaat zou ik nog voor de zekerheid even de huisarts nog een keer bellen.

En vooral niet op internet gaan zoeken. Daar schrijven ze je de engste ziektes toe :=
Ik heb al heel vaak gedacht dat ik bijna dood ging als ik internet moest geloven. En dan was ik de volgende dag weer helemaal kiplekker :+

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 23:26

Druif_01 schreef:
Nee vanaf 30 is het inderdaad, dus daar val je nog niet onder. Heb je verder geen contactbloedingen of iets dergelijks?

Als je je erg ongerust maakt, zou ik gewoon opnieuw naar de huisarts gaan en het bespreekbaar maken. Ben je trouwens aan de pil? Of andere hormonen?

Nee geen contactbloedingen. 2,5 halfjaar geleden gestopt met de pil en verder niks meer :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:47

Mijn advies zou zijn om bloed te laten prikken. Ik was altijd al onregelmatig, maar nooit heel extreem. Pas als er stress bij komt kijken wordt het erger. Mijn prolactine bleek veel te hoog te zijn. Dat kan meer klachten geven, maar dat hoeft niet.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 01:51

Als je echt onregelmatig bent, laat je dan ook even door verwijzen! Kans is zeer aanwezig dat je pcos of wellicht iets anders hebt. Het is niet oké als je zo onregelmatig bent! Met een echo is al heel veel te zien. Dit is ook belangrijk omdat je hier op latere leeftijd een grotere kans op diabetes en hart en vaatziekten mee hebt. Dus echt heel erg van belang om te weten waar dit vandaan komt! :j

Zag dat iemand het meer benoemde, ik heb Inmiddels 3 jaar een onvervulde kinderwens vanwege pcos en ik had en heb wel een regelmatige cyclus. Had echter wel andere symptomen vanaf augustus een miskraam en een missed avortium met curretage als gevolg (blijk nu zelfs nog restweefsel te hebben zitten en de miskraam is van oktober -O- .

Dus vanwege kinderwens en andere ziekten vraag aan de huisarts of ze je doorverwijzen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:49

Oh, helaas herken ik het ook haha.
Ik ben laatst echt 8 maanden niét ongesteld geweest. Tegen dat ik eindelijk een afspraak had gemaakt, was ik ongesteld, en dan 2x op 3 weken tijd :')

Met de pil heb ik er iets meer controle over, en ben ik regelmatiger.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:54

Als je er echt onzeker over bent dan bloed laten prikken en een uitstrijkje laten doen. Dan kan je al wat dingen uitsluiten.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:20

Heb je toevallig corona gehad? Herken het van mijzelf, had corona gehad en mijn ongesteldheid bleef 3 maanden uit. Af en toe een druppeltje. Jaar later idem dito, wederom corona en weer geen ongesteldheid voor paar maanden.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 12:15

Daantjuh88 schreef:
Heb je toevallig corona gehad? Herken het van mijzelf, had corona gehad en mijn ongesteldheid bleef 3 maanden uit. Af en toe een druppeltje. Jaar later idem dito, wederom corona en weer geen ongesteldheid voor paar maanden.

Hmm. Ik ben afgelopen december vlak voor mijn laatste menstruatie flink ziek geweest. Heb mij toen niet laten testen maar zou best Corona geweest kunnen zijn..

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:33

Ik had dit ook, ze dachten eerst aan pcos. Toen ik bloed liet prikken voor de hormomen namen ze de schildklier ook mee. Ik bleek een tsh waarde te hebben van >150, een veelste trage schildklier. Toen ik dit weer goed had doormiddel van medicatie werd ik weer ongesteld.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:20

MissBambi schreef:
Als je echt onregelmatig bent, laat je dan ook even door verwijzen! Kans is zeer aanwezig dat je pcos of wellicht iets anders hebt. Het is niet oké als je zo onregelmatig bent! Met een echo is al heel veel te zien. Dit is ook belangrijk omdat je hier op latere leeftijd een grotere kans op diabetes en hart en vaatziekten mee hebt. Dus echt heel erg van belang om te weten waar dit vandaan komt! :j

Zag dat iemand het meer benoemde, ik heb Inmiddels 3 jaar een onvervulde kinderwens vanwege pcos en ik had en heb wel een regelmatige cyclus. Had echter wel andere symptomen vanaf augustus een miskraam en een missed avortium met curretage als gevolg (blijk nu zelfs nog restweefsel te hebben zitten en de miskraam is van oktober -O- .

Dus vanwege kinderwens en andere ziekten vraag aan de huisarts of ze je doorverwijzen.

Interessant dit. Ik ben dus van nature ook super onregelmatig (soms een half jaar niet ongesteld). Verder heb ik niet de typische symptomen van pcos maar ik vermoed dit wel. Met de huisarts en later ook een keer met de gynaecoloog besproken en die zeiden beide dat het geen zin had om verder te onderzoeken omdat de diagnose verder niets uitmaakt. Je wordt niet behandelt oid… boodschap was dus kom maar terug als je zwanger wilt worden.

Ben heel benieuwd naar meer informatie hierover als je dat hebt!

@ts, erg vervelend wel! Menstruatieklachten kunnen echt stressvol zijn. Ik lees wel veel veranderingen en personal trainer en misschien veranderingen in eetpatroon. Bij sommige mensen hebben dit soort dingen meteen invloed op de menstruatie. Als je je er niet goed over voelt dan zou ik toch blijven duwen op vervolgonderzoek. Zoals hierboven te lezen word je in mijn ervaring wel makkelijk afgewimpeld als je verder geen andere klachten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:44

Als je het niet vertrouwd een doorverwijzing eisen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:42

Gaabje schreef:
MissBambi schreef:

Interessant dit. Ik ben dus van nature ook super onregelmatig (soms een half jaar niet ongesteld). Verder heb ik niet de typische symptomen van pcos maar ik vermoed dit wel. Met de huisarts en later ook een keer met de gynaecoloog besproken en die zeiden beide dat het geen zin had om verder te onderzoeken omdat de diagnose verder niets uitmaakt. Je wordt niet behandelt oid… boodschap was dus kom maar terug als je zwanger wilt worden.

Ben heel benieuwd naar meer informatie hierover als je dat hebt!

@ts, erg vervelend wel! Menstruatieklachten kunnen echt stressvol zijn. Ik lees wel veel veranderingen en personal trainer en misschien veranderingen in eetpatroon. Bij sommige mensen hebben dit soort dingen meteen invloed op de menstruatie. Als je je er niet goed over voelt dan zou ik toch blijven duwen op vervolgonderzoek. Zoals hierboven te lezen word je in mijn ervaring wel makkelijk afgewimpeld als je verder geen andere klachten hebt.

Dat zei mijn eerste ziekenhuis gyneacoloog ook :roll: ik loop nu bij de vrouwenkliniek in Boxmeer met gyneacoloogen
Vrouwen met pcos zijn in 90 procent van de gevallen insulineresistent. Ik heb haren op plekken waar ik ze niet wil en hevige pms. Ik reageer echt wel op eten en ben nu met een lifestyle coach bezig om ook mijn dieet om te gooien want afvallen lukt me bijna niet. En dan weeg ik nu 76 kg bij een lengte van 1.70 dus echt niet extreem overgewicht. Maatje 38/40 zelfs...

Echt, écht laat je doorverwijzen!

Het voordeel van pcos hebben volgens mijn gyneacoloog :de vrouwen met pcos zijn vaak daadkrachtiger (pms klachten :') ) en komen. Later in de overgang vanwege de mindere eisprong en.

Edit: de me even een pb! Ik heb webinairs die ik kan volgen weet niet of jullie eventueel kunnen deelnemen maar a.s. Maandag is er een over pcos!! Van de kliniek.

Ben nu zelf een dagje shoppen in Tilburg en niet thuis :D maar dan kan ik vanavond even een foto van de flyer doorsturen!

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 21:17

Ik heb morgen een afspraak staan bij de huisarts vanwege bovenstaande. Vanmiddag ongesteld geworden :')

Ben wel heel opgelucht!