Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:04

Melewel, ik vind: deze link om het uit te rekenen. Dat is je premie via het RVA. Er bestaat ook een aanmoedigingspremie als je inkomen laag is, die staat op de website van vlaanderen.be. Ook vond ik een minimumbedrag van 879 euro bij tijdskrediet.
Ik herken je stress hierover. Ik heb vast weekendwerk, wat als aanvullend loon wordt gezien. En wordt dus niet meeberekend in mijn uitkering. Voor mij een extra reden om mijn ouderschapsverlof uit te spreiden over vier zomervakantie's als frummel naar school gaat. Dan kan het vakantiegeld dat gat al wat opvullen. Maar dat moet je ook maar net kunnen natuurlijk,

Proficiat Larisske!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:16

Rebel_Jits schreef:
Melewel, ik vind: deze link om het uit te rekenen. Dat is je premie via het RVA. Er bestaat ook een aanmoedigingspremie als je inkomen laag is, die staat op de website van vlaanderen.be. Ook vond ik een minimumbedrag van 879 euro bij tijdskrediet.
Ik herken je stress hierover. Ik heb vast weekendwerk, wat als aanvullend loon wordt gezien. En wordt dus niet meeberekend in mijn uitkering. Voor mij een extra reden om mijn ouderschapsverlof uit te spreiden over vier zomervakantie's als frummel naar school gaat. Dan kan het vakantiegeld dat gat al wat opvullen. Maar dat moet je ook maar net kunnen natuurlijk,

Proficiat Larisske!


Dat is ook een optie inderdaad met de schoolvakanties. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:19

Mag ik mij ook melden?

30 nov ben ik uitgerekend van ons tweede kindje <3

Morgen zit ik dus op 12 weken :)
Hopelijk wordt het dan ook beter met de misselijkheid en vermoeidheid.

Ondanks wat complicaties (bloedverlies door Hematoom) gaat het tot zover perfect op de echo's. Het verlies is eindelijk gestopt.

De 13weken echo, NIPT en bloedtest moet nog komen.

Mijn zwangerschap is medisch. Begin juni moet ik op gesprek komen om te bepalen of er Ascal en/ of Fraxiparine bij komt.

Ons zoontje was Dysmatuur geboren en ik kreeg met 32 weken in die zwangerschap Diepe Veneuze Trombose.

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 17:34

Gefeliciteerd en welkom evamarie! Spannend nog even maar goed dat je al goede echo's hebt gehad!

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:56

Wat heftig Evamarie! Heb je toevallig een stollingsziekte?
Hier de stollingsziekte Factor V Leiden en prik vanaf hartactie de gehele zwangerschap + 6 wkn kraambed Fraxiparine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:23

Bedankt!

Nee@Bloem24 ik zal de ziekte die je hebt even googlen. Rottig he, die prikken! Bij mij was het zwangerschapsgerelateerd.

Ik ging deze zwangerschap bloeden na de Fraxiparine en moest daarom stoppen. Zws moet ik straks wel weer verder spuiten. Vanaf week 15 neemt de kans op Trombose toe.

Edit: (gegoogled) Hoe ben je erachter gekomen dat je de ziekte hebt? Is het ook voor je kindje een risico het te krijgen?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:20

Gefeliciteerd Evamarie!

Hoe gaat het met iedereen?
Inmiddels zit ik alweer op 15+6. Ik was 2 dagen minder moe dus ik was alweer helemaal blij dat ik in de betere fase kwam maar gisteren stortte ik toch weer in om tussen de middag 4 uur te slapen :)) De misselijkheid is sinds gisteren bijna weg, hopen dat dat weg blijft nu.
Buik is een kleine bolling, het lijkt een beetje in balans te trekken nu. Ik heb eindelijk weer wat taille terug *\o/* Morgen houden we een groot feest ter ere van onze verhuizing naar de stad, terug naar onze vrienden. Er komen wel 25 kleine kinderen, springkussen, eten, alles erop en eraan en ik vrees nu al voor mijn toestand ‘s avonds :')
Gisteren is mijn zoontje tegen de hoek van de buitenmuur van opa en oma gerend. Groot gat in zijn hoofd dus gehecht. Morgen moet ik er dan ongeveer bovenop zitten zodat hij niet weer als een wilde tekeer gaat en die hechting weer opent. Gelukkig leek het hem niet zoveel pijn te doen. Ik hoop zo dat kind 2 ietsje meer zelfbehoud heeft :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:47

O jemig! Wat een rotgebeurtenis op een zeer ongelegen moment.

Ik duim mee voor je dat die misselijkheid weg trekt. Vind dat het minst fijne v het eerste trimester.

Ons zoontje had n gat bij zn wenkbrauw. Vlak voor ons huwelijk. Is geplakt. Nu zie je er helemaal niks meer van. Hopelijk geldt dat ook voor jouw zoontje.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:44

Ah dat is fijn om te horen. Dit zit net boven zijn wenkbrauw, echt op zijn voorhoofd. Hij heeft gelukkig heel veel en dik haar dus het valt er net over. Ik schrok wel even, het stond wijd open en bloedde enorm. Zelf had hij vooral last van de schrik.

Ik heb net weer even een stukje hardgelopen door duinen en strand en moest 2x plassen in 35 minuten := Baby had zich lekker naar voren gemanoeuvreerd en die lichte bolling was dus nu echt een bult. Ik dacht eigenlijk dat je dat nog helemaal niet zo zou merken omdat ze nog zo klein is, maar ik zie net staan dat ze nu al zo groot als een grapefruit zou moeten zijn. Wat gaat het hard!

Sky_As

Berichten: 4746
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:28

Goldie schreef:
Floortje echt he.. ik dacht dat ik zo nuchter was maar pff... Ik word soms gewoon een beetje gek van mezelf.
Ik ben blij dat ik morgen een afspraak met m'n nefroloog heb en ook met m'n psycholoog want ik voel me op het moment even alles behalve steady. Zal ook natuurlijk door de hormonen komen, maar het haalt meteen weer een hoop boven aan hoe ik er eerder aan toe was :=


Ik zit "officieel" niet in dit topic, want ik ben een heel stuk verder dan jullie, dus ik zit in het andere topic, maar wilde hier toch even op reageren.
Ik ben ook echt mega nuchter (ook van het type: de natuur regelt het, het heeft zo moeten zijn, en natuurlijke selectie), maar ook ik ben echt de hele zwangerschap heel onzeker geweest.
Mijn placenta lag voor, dus ik voelde de kleine ook echt pas heel laat.

Pas vanaf week 20 ofzo na de 20 weken echo en sinds ik hem wat voelde kwam het besef dat ik toch echt zwanger ben (nog steeds geen roze wolk hoor, daar vind ik zwanger zijn echt niet leuk genoeg voor met al die "klachten die er bij komen kijken).
Nu ik hem dagelijks vaak voel, is die onzekerheid wel weg, maar ik werd ook gek en was iedere echo ook weer bang dat "het" niet meer leefde ofzo.

Blijkbaar dus heel normaal die onzekerheid, maar ik was toch blij met de vele echo's en eventuele pretecho die je kon laten maken.
Ik hoop voor jullie ook dat je op een gegeven moment als je de kleine begint te voelen, de onzekerheid met de week wat minder wordt, want ik vond het toch best wel een mentale belasting......
(ik ben inmiddels 31 weken, en nu komt de onzekerheid van "kan ik dit wel" , "het wordt nooit meer als voorheen" en dat soort dingen....hihi)

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:47

Sky_as, voor jou dan ook wat geruststellende woorden :D Ik kreeg vanaf week 36 een bepaalde rust over me heen en vond de bevalling en het leven niet zo eng meer. En ik maakte me ook heel druk over de bevalling en leven met een kind. Heel druk.
Ik keek vooral heel erg uit naar het moment van het zien van mijn kind. Hoe hij eruit zou zien, hoe hij zou klinken, dat zijn vader hem eindelijk kon ervaren.
Ik ben graag alleen en buiten aan het sporten, dus een kind heeft best wat effect gehad hier :+ Mijn bevalling heb ik als traumatisch ervaren. En toch, als ik vanmiddag hetzelfde door moet om nog zo’n geweldig kind te krijgen doe ik het zo weer <3
Kaassie hè?

Die mentale belasting is in de babyfase trouwens ook flink aanwezig geweest hier. Niks roze wolk. Maar hij heeft het heel snel goed gemaakt :D

Sky_As

Berichten: 4746
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:56

Lisitano schreef:
Sky_as, voor jou dan ook wat geruststellende woorden :D Ik kreeg vanaf week 36 een bepaalde rust over me heen en vond de bevalling en het leven niet zo eng meer. En ik maakte me ook heel druk over de bevalling en leven met een kind. Heel druk.
Ik keek vooral heel erg uit naar het moment van het zien van mijn kind. Hoe hij eruit zou zien, hoe hij zou klinken, dat zijn vader hem eindelijk kon ervaren.
Ik ben graag alleen en buiten aan het sporten, dus een kind heeft best wat effect gehad hier :+ Mijn bevalling heb ik als traumatisch ervaren. En toch, als ik vanmiddag hetzelfde door moet om nog zo’n geweldig kind te krijgen doe ik het zo weer <3
Kaassie hè?

Die mentale belasting is in de babyfase trouwens ook flink aanwezig geweest hier. Niks roze wolk. Maar hij heeft het heel snel goed gemaakt :D


wat een mooi geschreven stukje tekst! tranen in mijn ogen (fijn die hormonen)...
Ik was nog niet perse toe aan kinderen, maar goed, ik had wel leeftijd waarop een keuze gemaakt 'moest" gaan worden, zeker voor het geval het bijv. niet gelijk zou lukken.
(mijn relatie duurt al 17 jaar, dus dat was geen reden om het niet te doen hoor, maar meer de vrijheid die je ervoor op moet geven. Maar ik zie ons over 10 jaar ook niet zonder een kindje, en ik kon niet nog 10 jaar wachten op mijn leeftijd)

Als ik dan lees hoe liefdevol jij over je kleintje praat, dan hoop ik inderdaad ook zo dat ik het ook zo mag gaan voelen. (In principe is de natuur natuurlijk wel zo ingesteld dat bij een bevalling oermoeder gevoelens vrij komen).... <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:08

Klopt en ik herken het ook wel hoor. De angst voor de bevalling was inmens. Maar ik kan zeggen. Ik vind niets mooiers dan moeder zijn <3. Er is niets zo verassend, levendig en uitdagend. Andere dingen worden oprecht minder belangrijk.


De pijn van een bevalling heb ik in mijn hoofd lichter gemaakt door te bedenken dat dit geen waarschuwingspijn is maar 'nodige' pijn. De gedachte : 'Hoe meer pijn hoe beter', dan gebeurd er meer. Hielp mij enorm. Want hoe meer er gebeurt hoe sneller je kindje bij je is.

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:00

Schrikken van je zoontje Lisitano, hopelijk geneest het snel en mooi. Klinkt als een leuk feestje wat jullie gepland hebben.

Ik was tijdens mijn eerste zwangerschap ook erg onzeker, vooral toen ik nog niks voelde. Ik had ook een aantal momenten verder in m’n zwangerschap dat ik haar minder voelde dus heb best een aantal keer aan de CTG gelegen. Deze zwangerschap voel ik me wat dat betreft wat rustiger. Ik kan me nu wel weer heel druk maken over alles wat er speelt in de wereld.

Ik was niet bang voor de bevalling, wel voor eventuele ingrepen zoals een knip. Ik had geen persweeën dus moest het op eigen kracht doen. Toen een knip nodig bleek te zijn, heb ik echt geen seconde getwijfeld. Alles om m’n kind er maar zo snel mogelijk bij me te hebben.
Ik vond mijn gigantisch slappe buikspieren de paar dagen na de bevalling vervelender dan het gevoel down under :')

Ik ben vandaag precies 17 weken en voel de baby de afgelopen dagen regelmatig <3 s Avonds ben ik vaak nog wat misselijk maar dat is prima te doen. Verder voelen deze weken een beetje ‘leeg’, weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven :P De 13-weken echo is inmiddels bijna een maand geleden en de 20 weken echo heb ik over 3 weken. Woensdag wel weer controle bij de VK.

Ik doe later nog een bijleespost, dit lukt niet goed op m’n telefoon.

Anoniem

Re: Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:14

Wat leuk dat je, je kindje al voeld! Dat vind ik 1 vd leukste dingen aan in verwachting zijn.

Saskia89

Berichten: 1818
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:20

Schrikken Lisitano, gelukkig heeft ie er zelf kennelijk weinig van haha.

Ik had juist helemaal geen angst voor de bevalling. Voelde me wel redelijk onvoorbereid haha. Maar als ik zie hoe het gelopen is, denk ik dat je gewoon mazzel hebt of pech of iets daartussenin. En geloof me, op dat moment kan alles je gestolen worden. Die baby moet eruit en het mooie is dat dat sowieso gaat lukken :D

En ook ik heb me de hele zwangerschap afgevraagd of een kindje wel echt iets voor mij is. Of ik het wel leuk genoeg zou vinden en meer van dat soort dingen. Zodra hij er was, was dat gevoel compleet weg. Soms wil ik hem heus achter het behang plakken, maar hij is echt alles hoor. Zoveel leuker dan ik me ooit had kunnen voorstellen :)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:13

Wel fijn om te lezen dat deze gevoelens wel herkenbaar zijn. De fase kan ik dit wel en waar zijn we aan begonnen komt vast ook nog wel. Bevalling maak ik me nog maar niet druk om, het moet er toch uiteindelijk uit :+

Oef dat is schrikken Lisitano, hopelijk heelt het mooi en lijkt hij er zelf weinig last van te hebben. Ik duim voor meer zelfbehoud voor nummer 2 :')

Hier van de week m'n nefroloog gesproken, omdat m'n waardes zo gekelderd waren nu i.p.v. 3x per dag naar 5x per dag m'n medicatie slikken. Dus 2 doses meer :=

Hier is m'n buik ook al een kleine bolling, dit wordt nog een uitdaging om de komende weken te verbergen :+
Vandaag op 9+6
Afbeelding

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Re: Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:16

Ik red het wel om mee te lezen maar niet om op alles te reageren . Zelf had ik vandaag de 20 weken echo, was ook gister precies 20 weken. Wat gaat het snel de tweede keer. Gelukkig zag alles er goed uit, dus nu op naar de tweede helft haha.

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:54

Vandaag de termijnecho gehad.
Was natuurlijk vreselijk zenuwachtig.
Vannacht al met diarree op de wc gezeten door de zenuwen..
Maar echt een prachtige echo gezien. Blijf op de termijn waarvan we het vorige keer al verwachtte dus ben nu 10+6.
Kindje ging op de echo met de beentjes en handjes bewegen, was echt prachtig om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:03

O wat heerlijk Taartje.
Gefeliciteerd!!
Goed gevoel he, ik had hem vorige week. Ook zo'n goede echo.

We zijn ongeveer even ver :) Ik zit net over 12.

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:10

Evamarie schreef:
O wat heerlijk Taartje.
Gefeliciteerd!!
Goed gevoel he, ik had hem vorige week. Ook zo'n goede echo.

We zijn ongeveer even ver :) Ik zit net over 12.


Dankjewel!
Ja echt heel fijn, zeker omdat het de vorige keer toen foute boel was.

Leuk dat we ongeveer even ver zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:06

Herkennen jullie dat ook?

De vorige zwangerschap had ik heel andere uitlatingen dan deze.

Nu moet alles schoon zijn en daar heb ik dus al weken last van (en veel minder energie voor, dan de vorige z.s)

Ook gaan ineens alle, cremes, rokken en jurken uit de kast :D
Het liefst ook de hoge hakken (handig ook :') )

De vorige z.s liep ik vooral in kleding van mijn man en had ik een vreemde smaak. Ik liep er vooral bij als een boerin.

Floortje88
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:27

@ Primavera, ik moest wel lachen om je uitleg en tekening. Inderdaad niet te missen als je weet hoe je moet kijken.

@Lisitano, hopelijk gaat het weer goed met je zoontje en heb je mooi feest gehad!

@Sky_as, fijn die herkenning, ik had zelf ook niet verwacht dat ik zo onzeker er over zou zijn. Normaal eigenlijk ook heel nuchter. Het gaat wel steeds beter, maar hoop snel de baby te gaan voelen.

Ik had 'vroeger' ook vrij veel angst voor een eventuele bevalling, maar dat is dan wel weer helemaal weg. Ik maak me vooral zorgen over gezondheid van de baby.

@Senna, wat leuk dat je de baby voelt! Met 17 weken ook al, hoop dat het bij mij ook niet lang meer duurt (maar ben 'pas' 12,5 week nu - dus nog even geduld. Placenta ligt wel achter, dus dat is dan wel weer gunstig).

@Taartje, fijn dan je een goede echo had. Leuk he om die bewegingen te zien. Zo'n verschil met 7 of 8 weken.

Hier goede nipt uitslag gehad, dus daar wel heel blij mee. Merk ook dat misselijkheid steeds minder wordt, dus dat is ook fijn. Buik begint ook langzaam steeds meer te groeien maar normale broeken passen nog prima met elastiekje. Ben wel blij als deze 'tussen fase' achter de rug is, want ik lijk nu vooral een beetje aangekomen ipv zwanger :o

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:57

Welkom Evamarie! En wat spannend! Fijn dat de echo’s er allemaal goed uit zien, dat geeft al zoveel gerust stelling!

@lisitano oooo jullie hebben dus al een lekker actief kind haha (die van ons zou dit ook kunnen meemaken whaha) Soms heel fijn dat ze nergens angst en pijn aan hebben, maar soms denk ik ook had je maar even een keer pijn als je viel misschien doe je dan iets rustiger de volgende keer ghehe!

@Haasje fijn dat alles er goed uit zag!

@Taartje ooo zo fijn zulke echo’s! Zo genieten!

@Evamarie haha! wat grappig dat je zulk verschil merkt in hoe jezelf bent!


@floortje88 fijn dat jou nipt ook goed was!

Wij zijn lekker een lang weekeind weggeweest en hebben even heerlijk genoten van ons 3tjes en het heerlijke weer! En bamm in eens komt mijn buik daar opzetten whaha! Tot nu toe zag je eigenlijk nog niets, maar m’n man zei het weekeind um je gaat het nu toch wel zien hoor whaha! Al ziet het nu nog als de fase, buhh ik ben iets te dik (of dat vind ik whaha)
M’n verloskundige vroeg vorige week (toen was ik 14 weken) als ik de baby al gevoeld had.. Toen dacht ik huh nu al (bij de vorige voelde ik het pas met 21 weken echt bewust, dus nu denk ik elke keer was dit het nou of waren dit gewoon mijn darmen whaha
Ik merk ook dat mijn vermoeidheid weer minder word. We hebben dit weekeind 3x best gewandeld (ala 6, 8 en 9 km in zuid limburg) en was daarna niet direct aan bed toe! Terwijl ik een paar weken terug met een half uurtje wandelen al bek af was

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:09

Judith, de buik is begonnen :7 Vanaf nu wordt het alleen maar erger, hihi.
Met 14 weken zou wel vroeg zijn he, ook bij een tweede zwangerschap. Al herken je het toch sneller nu.

Floortje *\o/* Die goede uitslag is top! En nu zal die misselijkheid wel snel verdwijnen ja, zo in het tweede trimester.

Evamarie :') Geen ervaring, ik loop nog altijd in dezelfde soort kloffie rond, hihi. Mooi opgetut als we weg gaan, maar anders fijne comfy kleren hoor. Niets wat spant op de buik iig.

Taartje, hoe mooi he! Ik moest wat tranen laten toen ik die eerste bewegingen zag :o Blijft toch bijzonder.

Haasje, halverwege met een goede echo, top! Gewoon lezen is ook prima :(:)

Goldie, dat is wel flink, ineens 5x per dag. Hopelijk blijft het zo onder controle.
Mooi buikje al <3

Senna, fijn, die kleine voelen <3 De 20-weken-echo is sneller dan je denkt!


Vandaag weer controle gehad. 20-Weken-echo was helemaal perfect, alles binnen de norm. Hij wou niet op de foto vandaag, dus geen hele duidelijke plaatjes meegekregen. Maar zo heerlijk als je 'm ziet en voelt bewegen <3
Enige minpuntje is mijn gewicht.. Ik weeg al 15 jaar hetzelfde, wat ik ook doe en eet. Door de misselijkheid aan het begin, was ik 4 kg afgevallen. Vanuit daar berekend ben ik nu 9 kg aangekomen. Vanuit mijn normale gewicht is dat maar 5 kg.. Nu naar m'n voeten gekregen dat het teveel is en ik nog maar 5 kg mag aankomen voor de rest van m'n zwangerschap.. %) Toegegeven, ik snoep iets meer (maar snoep altijd veel..) en beweeg minder (vermoeidheid), dus ergens logisch. Maar als je al 15 jaar niets veranderd krijgt met dieeten en sporten of vreten als een zwijn, dan voelt dit zo oneerlijk.
Vanaf nu geen chips meer -O-