Het gevoel hebben dat het je eigen schuld is. Seksuele gebied.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deugenietje

Het gevoel hebben dat het je eigen schuld is. Seksuele gebied.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 16:47

Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben.

Die op seksuel gebied dingen hebben mee gemaakt die tegen hun wil gingen en dan ook nog het gevoel hebben dat het je eigen schuld was?

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan?
Hebben jullie hulp gekregen?\

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:54

Deugenietje schreef:
Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben.

Die op seksuel gebied dingen hebben mee gemaakt die tegen hun wil gingen en dan ook nog het gevoel hebben dat het je eigen schuld was?

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan?
Hebben jullie hulp gekregen?\

Zeker! Ik loop voor meerdere dingen bij een psycholoog. Ermee omgaan, tja niet aan denken doorlopen/vluchten.. is t goed nee.. maar was wel mijn manier.

Deugenietje

Re: Het gevoel hebben dat het je eigen schuld is. Seksuele gebied.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 16:58

Ik krijg hulp.

Maar mijn behandelaar wil eerst dat ik het gevoel krijg dat het NIET mijn schuld was.

Want als dit gevoel goed zit dan kan de trauma behandeling de kans van slagen krijgen.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:11

Daar zou hij/zij je toch juist mee moeten helpen?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 17:15

Doet ze ook.

Maar was benieuwd of er meer mensen dit probleem hebben of hadden en hoe ze dit hebben aangepakt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:20

Zekers en nee geen hulp bij gehad. Wat ik me wel steeds voorhoudt: als een vriendin met dat verhaal bij je zou komen, dan had je ook 100% zeker gezegd dat het die ander was, die schuldig is!

Overigens hoop ik dat jouw behandelaar het brengt als: het was de schuld van de ander. En dus niet: het is niet jouw schuld.
Ik ben wat allergisch voor dat woordje "niet" namelijk. Want: denk niet aan een roze olifant --> je denkt uiteraard aan een roze olifant. Het was niet jouw schuld --> je denkt toch dat het jouw schuld is.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 17:22

Zij brengt het met jouw voorbeeld.

Wist even niet goed hoe ik het anders moest verwoorden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:23

Deugenietje schreef:
Zij brengt het met jouw voorbeeld.

Wist even niet goed hoe ik het anders moest verwoorden.

Je mag gewoon de schuld bij de ander leggen dus. :knuffel:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:25

Dat schuldgevoel is een stukje zelfbescherming. Want als het je eigen schuld is dan kun je het in het vervolg anders doen en dat geeft je een soort gevoel van controle.

Ik denk dat het helpt om je in te lezen over schuldgevoel en waar het vandaan komt. En door ervaringen van andere mensen te lezen. Dan merk je dat je niet de enige bent.

Die tip hierboven om jouw verhaal voor te stellen als die van een vriendin vind ik ook een goede.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:47

Ja herkenbaar, wel geprobeerd om er hulp bij te zoeken (pas vanaf 2013) maar nooit echt gelukt. Nu wel iemand gevonden die hopelijk gaat helpen erbij.

Maar tis wel een complex gedoe (vanaf mijn 6de en wat dan op latere relatie leeftijden komt natuurlijk een hoop als een boomerang terug).

Dus hoop nu toch wel eens goede hulp erbij te krijgen, heb wel een beetje hoop dat ik de juiste persoon gevonden heb kwa therapeut.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:36

Deugenietje schreef:
Ik krijg hulp.

Maar mijn behandelaar wil eerst dat ik het gevoel krijg dat het NIET mijn schuld was.

Want als dit gevoel goed zit dan kan de trauma behandeling de kans van slagen krijgen.

Klopt dat is ook wat mijn Behandelaar zegt, jij hebt niks fout gedaan, de ander is de fout in gegaan!

Wat wij deden is : Imaginaire Rescripting

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:53

Moderatoropmerking:
We zetten dit topic op slot. Op Bokt is veel ruimte voor hulpvragen bij psychische problemen en dat levert vaak ook veel steun en adviezen op. Echter is TS kwetsbaar en spelen er complexe problemen, waardoor wij denken dat Bokt voor TS niet de juiste, veiligste plek is bij dit soort vragen. Daarom hebben we besloten dit niet toe te staan en nemen we contact op met TS.