Orthopedisch/ ergonomisch hoofdkussen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Orthopedisch/ ergonomisch hoofdkussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 16:28

In verband met een nekhernia wil ik een ander kussen aanschaffen voor betere ondersteuning van mijn nek. Ik zie ze echter in alle vormen en vooral prijzen langskomen. Zit daar veel verschil in of is een bol.com kussen van 30 euro net zo goed als een merkkussen van 150?
Ik ben een zij-/buikslaper. Geen idee of dat ook nog iets uitmaakt?

Zijn er kussen die jullie aan- of afraden?

Bij voorbaat dank.

ievie

Re: Orthopedisch/ ergonomisch hoofdkussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:36

Wij hebben kussens gekocht toen we ons nieuwe matras gingen kopen. Ze legden toen uit dat de dikte van je kussen persoonlijk is en ook afhankelijk is van je matras. Mijn partner heeft Bijv een stevig matras en een hoog kussen. Mijn matras is zachter en ik heb een lager kussen. We hebben dit toen specifiek met die matrassen getest en gekeken met welk kussen ons lijf het beste lag.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:39

Kussen met vlindervorm van Lucovitaal, is traag- of koudschuim. Door de vorm ligt je hoofd op het kussen en je nek ligt recht doordat de schouders op het matras rusten. Was voor mij een openbaring.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:32

Het zou verstandig kunnen zijn om een afspraak met een ergotherepeut te maken. Je zou even moeten navragen of je een verwijzing nodig hebt van de huisarts.

Een kussen is heel persoonlijk en idd afhankelijk van je slaaphouding, matras, breedte van je schouders etc. Met wat tips van een ergotherapeut zou je op jacht kunnen gaan en dan het liefst bij winkel waar je een kussen een tijdje mag uitproberen, zodat je zeker weet dat je goed ligt met dat kussen op je eigen bed.

Ik denk dat met een nekhernia op je buik slapen sowieso niet zo goed is (rondje google lijkt dat te bevestigen, maar ik ik ben geen zorgprof!), omdat je dan met je nek gedraaid ligt. Zelf heb ik snel last van spierspanning rond mijn nek en schouders, waarbij soms een zenuwknoop bij mijn schouder in de knel komt met uitstralende pijn naar mijn arm als gevolg.

Het scheelt voor mij heel veel dat ik op mijn zij slaap met een body pillow voor en achter me, omdat ik dan niet meer half op mijn buik kan draaien in mijn slaap. Ik lig meestal met het onderste been gestrekt en het bovenste opgetrokken en zonder body pillow ga ik dan draaien vanuit mijn rug en schouders. Nu kan ik de bovenste arm en het bovenste been op dat lange kussen gooien. Ik heb er twee, omdat ik met omdraaien geen lang kussen mee wil hoeven draaien overigens. Dat ik dan niet zo gemakkelijk op mijn rug draai en met mijn kin op mijn borst is een bonus.

Mijn hoofdkussen is nu nog een Deron gevuld met traagschuim vlokken. Die kan je er gedeeltelijk uithalen als je kussen te hoog is. Inmiddels is mijn kussen daar te oud voor, de vlokken zijn wat verkleefd, dus ik ben nog op zoek naar een nieuw kussen. Twijfel nog tussen een vergelijkbaar kussen of een voorgevormde met neksteun en/of een uitsparing voor de schouder.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:46

Wij hebben sinds een jaar of 5 uitsluitend kussens van het merk Silvana.
Zéér veel keus, en normaal geprijst.

Ik ben zelf ook een buikslaper, en ik heb al jaren de 'Wave' speciaal voor buikslapers. We wassen ze regelmatig en meestal kopen we 1x per jaar een nieuw kussen.
Het is wel echt aan te raden om de modellen in een beddenwinkel te proberen, er is veel keus.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:47

Weet niet of het wat is bij een nekhernia maar ik heb al heel lang dat ik wakker werd vaak met nekklachten die ook veel voor hoofdpijn zorgde. Sinds ik post covid heb is dat alleen maar verergerd. Toen las ik dat iemand het Hi4 Deluxe - Ergonomisch Hoogte-verstelbaar Hoofdkussen had en erg tevreden was. Deze ook besteld. Ook omdat je uit kan proberen voor een paar weken en bevalt het niet zonder reden terug mag sturen en je geld terug krijgt.

Wou geen traagschuim omdat het bij ons in de winter en koud is boven. Deze winter 5 graden gehad zelfs een week. Maar deze blijft zacht zijden ze. En dat bokt ook zo te zijn. En sinds ik na wat puzzelen voor de juiste hoogte geen last meer van mijn nek in de ochtend.

De spanning is in de ochtend ook weg. Loop van de dag komt hij soms wel terug. Maar sinds post covid heb ik zo ie zo meer spanning in veel spieren. Maar slaap en stuk beter.