Handen paars, kleur alsof ik dood ben?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Handen paars, kleur alsof ik dood ben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 22:22

Mijn handen zijn de hele dag al heel erg koud, maar ondertussen hebben ze echt een “lijkenkleur”. Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik de huisartsenpost bellen? Ik zal wat foto’s in spoiler toevoegen.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken!

Caira

Re: Handen paars, kleur alsof ik dood ben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:25

Heb je geen Raynaud? Mijn vinger doen dit, maar ik weet dat het voor iedereen anders is. Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:25

Dat ziet er vreemd uit. Lijkt wel wintertenen, maar dan op je handen Reynaud heet dat toch?
Heb je ook pijn, ongemak of iets anders naast de kou?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:27

Wat verwacht je van de HAP?
Is het spoed?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 22:29

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Mijn vader maakt zich erg zorgen. Ik ben niet ineens aan het afsterven? Vroeger had ik er vooral last van op mijn voeten, maar het is jaren geleden dat het zo erg was en de eerste keer zo’n lange dag op mijn handen

Ik voel wel wat tintelingen, maar dat kan ook van de stress zijn

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:32

Grote kans dat er niets aan de hand is. Ik zou zeker niet nu de huisartsenpost bellen.

Ik heb dit exact hetzelfde, na blootstelling aan koude pimpelpaarse vingers. Doet geen zeer, zijn niet gevoelig of juist ongevoelig. Alleen paars/ blauw.

Zodra je handen en jezelf opgewarmd zijn, trekt het weer weg.

Bij mij blijft het trouwens niet bij handen, hier ook paarse lippen, wangen en zelfs gewoon paarse bovenbenen als die koud zijn door sporten in huidige temperatuur met niet voldoende dikke broek aan.

Ik ben trouwens meerdere malen volledig door de medische molen gehaald en ze kunnen geen oorzaak vinden.

Edit:

Neem eens een goed warme lange douche of kruip even een half uur in een warm bad. Grote kans dat het dan weer bijgetrokken is. Ik heb het trouwens ook vaak als ik het van binnen koud heb, dan hoeven nog niet eens persé mijn handen heel koud te zijn.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 01-03-23 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:33

Heb je ze al onder de warme kraan gedaan?
Zo nee, doe dat eerst. Je zal zien dat de kleur wegtrekt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:34

Gefeliciteerd, je bent een zombie.

Nee maar meid als je je zorgen maakt, bel de HAP en leg het uit. Zij zijn getraind om af te wegen of het tot morgen kan wachten of niet ;)

Ik zou je handen wel eerst proberen op te warmen, kijken wat dat doet :j

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:35

Als dit iets is wat je niet eerder hebt gehad en je maakt je zorgen, dan zou ik gewoon de huisartsenpost bellen. Daar zijn ze voor :)

Zou inderdaad wel even proberen om ze onder een warme kraan te houden of in een warm badje.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:40

Heb je een nieuw donkere broek aan?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:42

Martje80 schreef:

Denk je dat ze Al Bundy is?

Ts, heb je ze inderdaad al goed opgewarmd?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:43

Idd niet toevallig een nieuwe spijkerbroek aan die afgeeft?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:44

HappyBuddha schreef:
Als dit iets is wat je niet eerder hebt gehad en je maakt je zorgen, dan zou ik gewoon de huisartsenpost bellen. Daar zijn ze voor :)

Euh nee daar zijn ze juist niet voor.

Spoedzorg wat niet tot de volgende dag bij je eigen huisarts kan wachten.

Ze zijn geen openbare vraagbaak.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:44

Martje80 schreef:

Of kranten/folders gevouwen?

Ik denk het beiden niet... Maar als het wel zo simpel blijkt te zijn.. ;)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:46

Bellen kan altijd. Ze zijn altijd heel begripvol als je je zorgen maakt. Hun kunnen dan ook afwegen door middel van wat vragen of je moet komen of dat het kan wachten. :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 22:55

Omg ja! Ik heb wel een nieuwe donkere broek aan! Maar gisteren ook en toen had ik het niet en ik kan het ook niet afwassen. Maar ik ben nu wel weer gerustgesteld haha. Ze zijn nu ook warm en het trekt langzaam weg. Ik hoef gelukkig niet in de walking dead te gaan spelen haha. Jullie zijn mijn helden en ik voel me nogal dom :+

Edit: ik heb nog even geobserveerd en ik denk dat mijn nagels oprecht van de broek kwamen (die kreeg ik wel weggewassen namelijk) en mijn vingers wel van de kou, want die zijn nu nog een beetje blauw en worden door de warmte steeds roder. Weer een mysterie opgelost dus, en ik kan iig weer lekker slapen vannacht

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:09

Kimmie25501 schreef:
Omg ja! Ik heb wel een nieuwe donkere broek aan! Maar gisteren ook en toen had ik het niet en ik kan het ook niet afwassen. Maar ik ben nu wel weer gerustgesteld haha. Ze zijn nu ook warm en het trekt langzaam weg. Ik hoef gelukkig niet in de walking dead te gaan spelen haha. Jullie zijn mijn helden en ik voel me nogal dom :+

:+

Ach joh onder het motto het kan erger: mijn collega zat recent met haar 7 jarige dochter 's avonds in het weekend uren lang in het ziekenhuis omdat ze rare stipjes in het gezicht had. Er is uiteindelijk een kinderarts bij geroepen. Deze man pakte een doekje met water en zeep en boende zo de stipjes weg. Diagnose? Liegend kind + stift :')

Die HAP arts zal wel een leuk gesprek hebben gehad daarna :+

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:09

Een goede plek om te kijken is altijd tussen je vingers. Dus waar je vingers tegen elkaar zitten. Daar lijkt bij jou niks te zien.
(Maar goed ook dat je het niet makkelijk kan weg wassen, anders was je broek na de eerste keer wassen ook gebleekt ;) )

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:10

Wat een goed einde heeft dit topic :P ik heb met kou heel snel blauwe lippen daar schrikken mensen soms ook van

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:15

moonsparkle schreef:
Wat een goed einde heeft dit topic :P ik heb met kou heel snel blauwe lippen daar schrikken mensen soms ook van

Herkenbaar.

Meerdere malen gehad dat mensen echt heel oprecht vroegen of het wel goed ging met mij. Ik zag zo blauw, dat ze er echt van schrokken.

Tegenwoordig waarschuuw ik zelf al: niet schrikken, niets aan de hand, ik ben blauw omdat ik het koud heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:21

Onali schreef:
HappyBuddha schreef:

Euh nee daar zijn ze juist niet voor.

Spoedzorg wat niet tot de volgende dag bij je eigen huisarts kan wachten.

Ze zijn geen openbare vraagbaak.

Daar zijn ze wel voor.
Als je je zorgen maakt, mag je bellen.

Ik zeg dan altijd vriendelijk dat ik niet weet of het echt spoed is, maar dat ik graag iets wil voorleggen.
(En de ene keer zeggen ze dat ik het zelf voldoende heb aangepakt, en de andere keer krijg ik een afspraak.)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 23:23

Hahaha ik ben blij dat ik nu niet de HAP heb gebeld! Maar daarvoor is bokt wel een fijne tussenstap. Als ik dat niet had gehad had ik misschien toch voor de zekerheid even gebeld, maar dit is een stuk betere oplossing geweest. Nogmaals bedankt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:48

Mijn dochter heeft het fenomeen van Raynaud en heeft ook zwarte handen met de kou.
Bij haar worden ze eerst heel wit, dan zwart/blauw en dan is het heel pijnlijk, ook het opwarmen.
Ze moet jij niet opwarmen met warm water, maar met net aan lauw en niet te grote overgangen hebben tussen warm en koud.
Ze draagt speciale zilverhandschoenen en daardoor is het redelijk onder controle, vooral de pijn.

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:12

Kimmie25501 schreef:
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Mijn vader maakt zich erg zorgen. Ik ben niet ineens aan het afsterven? Vroeger had ik er vooral last van op mijn voeten, maar het is jaren geleden dat het zo erg was en de eerste keer zo’n lange dag op mijn handen

Ik voel wel wat tintelingen, maar dat kan ook van de stress zijn

Stress zorgt voor sluiten precapillaire sphincters (die sluiten je haarvaten grotendeels af) waardoor de doorbloeding in je periferi verminderd.
Kortom, beetje verwarmen, ontspanning zoeken, stressfactor verminderen, lief voor jezelf zijn en je handjes zijn zo weer springlevend.

Overigens wordt reynaud vaak veroorzaakt voor een beklemming in de schouder/sleutelbeen/plexus van de arm.

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:23

@mvdende, als je ook op je gezicht en benen zo'n last heb heb je dan niet misschien koude allergie/koude urticaria?

Ik heb dat en met koud, nat weer zit mijn gezicht en bovenbenen, alles wat de kou vangt eigenlijk, helemaal onder de uitslag. Jeukt een beetje en wordt in de warmte eerst even erger maar binnen een halfuurtje is het meestal weer weg.
Kan ook niet in water onder de 25 graden zwemmen zonder hoofdpijn en duizeligheid te hebben voor de rest van de dag :')