Koortslip, niets lijkt te helpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Koortslip, niets lijkt te helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 16:20

Ik heb regelmatig last van een koortslip. Op dit moment is het verschrikkelijk. Ik heb twee korstjes die aan het genezen zijn, gisteren vormde zich rechts een nieuwe en vanochtend aan de linkerkant nóg een nieuwe.

Ik denk het staartje van carnaval. Omdat ik er al bang voor was slikte ik de week vooraf dagelijks 1000 mg L-lysine. Op het moment van de eerste koortslip heb ik dit opgehoogd naar 4000 mg. Daarna even terug naar 1000 mg en nu weer 4000 mg.

Daarnaast slik ik sinds vandaag vit c met zink en vitamine d. Ik eet veel groenten en fruit.
Verder dep ik de koortslip met pure alcohol en smeer er zinkzalf op.
Het deppen met pure alcohol lijkt vaak nog het best te helpen.

Alle koortslipcremes doen bij mij helemaal niks. Ik heb ook meerdere keren zo’n hittepen gebruikt en dat deed ook niets.

Hebben jullie nog tips? Na de 4e koortslip in 1,5 week tijd word ik er echt helemaal gek van. Daarnaast heb ik door het jaar heen ook regelmatig koortslippen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:22

Rare tip maar het werkt top, oorsmeer er op doen. Heel veel mensen heb ik al blij gemaakt met deze tip.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:23

Doe je de zinkzalf erop met je vingers of met een wattenstaafje of iets dergelijks? Je kunt het makkelijk verspreiden als je het aanraakt met het insmeren en dan vervolgens weer aan je huid zit.

Wat bij mij altijd helpt, aangezien ik koortsneuzen krijg als ik verkouden ben, is de huid waar ik ze altijd krijg goed gehydrateerd houden met een crème. Dat maakt het naar mijn idee minder kwetsbaar en minder vatbaar voor (nieuwe) koortsblaasjes.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:24

marleen_usar schreef:
Rare tip maar het werkt top, oorsmeer er op doen. Heel veel mensen heb ik al blij gemaakt met deze tip.

Gadverdamme. %)

Heb je al koortslippleisters geprobeerd? Daar hoor ik collega's wel eens over.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 16:26

Ohhh oorsmeer klinkt wel heel vies.

Pablobokt, dit doe ik met wattenstaafjes waarmee ik één plekje smeer en dan direct weggooi. Nu op dit moment zijn het aan beide kanten blaasjes en is mijn lip wat dikker aan beide zijdes.

Koortslip pleisters in verleden ook al geprobeerd en deed helemaal niks.

luxx

Re: Koortslip, niets lijkt te helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:31

L-lysine supplement slikken, heb je het nooit meer

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:35

luxx schreef:

Heb je de OP gelezen vraag ik mij dan af?

Houd je je lippen tussendoor vet met vaseline? Dat schijnt ook wel eens te helpen

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:36

luxx schreef:

Das nou echt een goeie tip!!
Of wacht: had TS nou geschreven dat ze dit al (ruimschoots) slikt? Ook ter preventie? :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 16:37

L-lysine slik ik preventief 1000 mg per dag. Bij een koortslip verhoog ik het naar 4000mg tot de koortslip weggaat.

Mijn lippen vet en gehydrateerd houden doe ik eigenlijk nooit, omdat ik niet snel droge lippen heb. Dit ga ik sowieso eens proberen!!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:40

Ik heb zo’n hittestick, die helpt wel. Heet Herpotherm. Kan je nog proberen.

Maar de beste oplossing was 2 jaar lang virusremmers slikken. Valaciclovir was dat. Ik had eerder ook gigantische koortslippen, en gerust 3 keer per maand. Inmiddels slik ik al 2 jaar geen medicijnen meer, nog maar enkele keer weer koortslip gehad. Is wel enkel via huisarts op recept te krijgen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:43

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:45

Ik heb ook zoon herpotherm maar dat heeft alleen heel soms effect als ik hem al bij de eerste kriebel onderhuids erop zet. Maar meestal breekt het gewoon door.
Ik heb padges gebruikt maar vind het vooral vervelend met eten en drinken en praten (als ie los gaat zitten) en werkt vaak niet voldoende.
Heb ook l-lysine maar eenmaal doorgebroken doe je er weinig aan. Ik maak de blaas/wond vaak open en gooi er sterilon op.
Je doet er weinig aan, behalve je stresspeil zo laag mogelijk houden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:51

thequeensmum schreef:
luxx schreef:

Das nou echt een goeie tip!!
Of wacht: had TS nou geschreven dat ze dit al (ruimschoots) slikt? Ook ter preventie? :D

Sorry, oké, had inderdaad de post niet gelezen my bad.

Maar nu ik die wel gelezen heb: zou eerder 4 gram per dag slikken en drie keer 4 gram bij uitbraak. 1 gram is in ieder geval niet genoeg

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:55

Virusremmende crème zoals Zovirax smeren. Ruim en frequent aanbrengen, ik smeer vaak langs de volledige rand van m’n lippen als ik een koortslip heb. Alcohol en zink doen niks behalve het uitdrogen, als je pech hebt barst het open en heb je een bloedend wondje op je lip.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:01

Rhus toxicodendron. Ik bestel het online, liefst de D6 tabletten en ze zitten overal in mijn tas, toilettas etc. Als ik ook maar denk dat er iets opkomt, begin ik gelijk met het slikken van 2 tabletten en dat blijf ik gedurende de dag herhalen.

Heel soms ben ik net te laat maar als ik dan direct ga slikken zodra het kan, krijg ik al geen koortsblaas meer en ben ik er met 2 dagen weer vanaf.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:20

Ook al eens propolis tinctuur geprobeerd? Inwendig nemen, en daarnaast op de huid, op een wattestaafje druppelen met de pipet en dan aanbrengen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:35

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:49

Het enige wat bij mij werkt (preventief dan)is mijn weerstand goed op peil houden,goed en veel slapen zodat ik zo uitgerust mogelijk ben en blijf.
Vanaf dat ik daar niet genoeg mee doe dan ben ik heel erg vatbaar voor koortslip.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:51

Iig even geen noten en chocolade eten, daar zit de tegenhanger van l lysine in. En dat vind een koortslip erg fijn.

Zolang je geen koortslip hebt kan je het rustig eten hoor. Hij activeert dat niet. Maar tijdens een koortslip is dat een soort van voedingsbron..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:12

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:20

Ah rot voor je TS! Ik heb er zelf nog nooit last van gehad (klopt af), maar mijn vriend heeft elk jaar steevast tegen de kerstperiode prijs.

Ik haal voor hem om eerlijk te zijn gewoon een tube zalf bij de apotheek. Ik vergeet altijd welk merk, dus het is telkens weer een ander - en dat lijkt te werken voor hem.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:33

Enige dat hier helpt is gewoon de zovirax. Zoon heeft er wel eens last van, ik vroeger ook.
Alles geprobeerd maar zovirax is enige dat echt helpt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:35

Betadinezalf :Y)
Topspul.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:41

Ik heb na heel veel koortslippen het idee dat er niks werkt :') ja wellicht een goede weerstand, na 1 nacht slecht slapen ben ik weer de pineut

Is het wel helemaal weggegaan Vayo? Het kan ook verder gaan tot krentenbaard

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:42

Bij mij werkt de combinatie Zovirax en verhoogde inname L-lysine (wat je al doet). Beginnen met smeren zodra je de tinteling voelt.