Pijnlijk, bloedend tandvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Pijnlijk, bloedend tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 22:36

Inmiddels heb ik een ruime maand last van gezwollen, pijnlijk tandvlees dat enorm hevig bloedt bij normaal stokeren (als het al lukt om het ultra dunne raggertje tussen de kiezen te krijgen). Het is heel lokaal, het stukje tussen mijn twee achterste kiezen, linksboven. Verstandskiezen heb ik niet meer, dus het zijn de twee kiezen daar nog voor. De rest van mijn tandvlees is helemaal rustig en pijnloos, bloed ook niet.

Uiteraard ben ik (inmiddels diverse keren) bij de TA geweest, die heeft de eerste keer een beetje tandsteen verwijderd al zat er niet veel. Tevens is tussen de kiezen gespoeld met Perio Aid en ik heb een krom spuitje mee om zelf te spoelen. Dat doe ik dus ook al braaf een maand 2x per dag. Eerst met Paradontax mondspoeling, later heb ik het ook met waterstofperoxide geprobeerd.
Er was na 2 weken geen verbetering te merken en de doffe bonkende pijn in het tandvlees bleef maar erger worden. Terug naar de TA, die heeft een foto van de betreffende kiezen gemaakt. Hier was niks op te zien, kiezen en wortels zijn perfect gezond.
Aan de buitenkant is er ook niet gek veel te zien aan het tandvlees buiten een lichte zwelling. De pijn is echter bij tijden gekmakend. Het klopt en bonkt, als ik voorzichtig met de kleinste maat rager schoonmaak loopt het bloed in een straaltje tussen de kiezen door :\

TA vond het de moeite waard om eens een week antibiotica te proberen. De kuur is nu 2 dagen afgelopen en ik merk helaas nog altijd nauwelijks verbetering. Nog steeds zit de pijn puur in het tandvlees zelf, van de kiezen heb ik geen last.
Uiteraard ga ik weer terug naar de tandarts maar wellicht zijn er bokkers die ervaring hebben met dergelijke klachten? Of tips hebben wat ik eventueel zelf nog kan proberen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:40

Een keer bloed laten trekken bij de huisarts. Misschien komt er iets uit dat niets met je tanden / tandvlees van doen heeft, maar dat wel een zwak punt is.

Ik herinner me monden vol bloed toen ik zwanger was van mijn oudste kind. Kon een tijdlang alleen maar drinken van de pijn in mijn mond. Hormonale veranderingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:41

Bloedend tandvlees van oudsher is een symptoom van vit. C tekort (scheurbuik). Slik je vit. C bij?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:42

Ben je recent van tandpasta verandert?
Of zijn de ingrediënten verandert?

Klinkt namelijk als een allergische reactie.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:45

Nohhh dit had mijn topic kunnen zijn -O- Ik ga morgen de tandarts bellen want ik tob ook al ruim 4 weken met ontstekingen en pijn. Ik poets met Sensodyne maar mijn tandvlees wordt niet veel minder pijnlijk. Is de ene ontsteking weg krijg ik m aan de andere kant terug. Ik neem af en toe zo'n vitamine C bruistablet.. Morgen bel ik de tandarts en ik denk ook de huisarts om bloed te laten prikken. Gekmakend is het, de randen van mijn tong doen ook zeer waardoor ik slecht kan eten en zelfs niet langs m'n tanden kan 'likken/voelen'als er etensresten zitten. Binennranden van m'n lippen voelen alsof er 100 mini sneetjes in zitten. Janken.

Ik heb Corsodyl gehaald laatst trouwens maar daar een gigantisch allergische reactie op gekregen, lippen en mond zo gezwollen alsof ik door 5 bijen was gestoken.. Dus ik wil morgen ook even de tandarts vragen of hij tips heeft waarmee ik kan spoelen.
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 28-02-23 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:46

... wat ik denk ik zou doen: morgenochtend naar de drogist voor drie of vier dingen:
een pot L-Glutamine (innemen op nuchtere maag /2 uur na een maaltijd, daarna half uur wachten met eten)
'pro oral bio': goede mondbacteriën, dragen bij aan herstel;
en een grote pot vitamine C als ascorbaat ('ontzuurd') - bij gedonder wil ik zo'n pil nog wel eens een half uur oid laten smelten op de plek waar de ontsteking zit. (Ik weet net niet of het volgens de regels der kunst is, maar bij mij werkt het.)

En wellicht een zakje met kamille, lekker ouderwets spoelen en verzachten.

Mars

Re: Pijnlijk, bloedend tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 22:56

Vitamine C slik ik niet maar ben wel een gezonde eter, groenten en fruit krijg ik veel binnen. Ik zal toch eens proberen om het bij te slikken. Zijn er bepaalde merken of andere zaken om op te letten bij het kopen van vitamine C?

Ik gebruik al jaren dezelfde tandpasta overigens. Zou een vitaminetekort of allergische reactie ook zo lokaal optreden? Zou je dan niet verwachten dat de klachten door mijn hele mond zitten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:00

Er is een hele serie serieuze merken: aov, bonusan, vitals, orthica, solgar en ik vergeet er vast wel een paar.
Of ze allemaal 'ontzuurde' / ascorbaat hebben is even kijken.
(Gewone zure vitamine C wil ik niet eens in de buurt van ontstoken slijmvlies hebben...!)

Oh, en ragertjes die mij pijn doen gaan het huis uit en komen er niet meer in.
Het meeste werk doe ik met een houten, veredelde cocktail prikker, en flossen kan wellicht ook nog.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:38

Mars schreef:
Ik gebruik al jaren dezelfde tandpasta overigens. Zou een vitaminetekort of allergische reactie ook zo lokaal optreden? Zou je dan niet verwachten dat de klachten door mijn hele mond zitten?

Ik ben dus allergisch voor tinfluoride, die zit in bepaalde merken tandpasta.
Ik kreeg bloedend en zeer geirriteerd tandvlees en dikke lippen.

Onali @ [MWS] Allergie tandpasta

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:49

Is er aan de buitenkant in je gezicht niets te zien?
Heb je verder nog meer klachten?

Poets je misschien te hard?

Anders erover denken om een KNO arts te bezoeken.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:59

Goed dat je met deze klachten naar de TA bent gegaan. Bij zo'n lokale bloeding denk ik aan iets tussen de kiezen. Als er tandvleesproblemen ontstaan door hormonale schommeling/verlaagd immuun systeem/vitamine gebrek/allergie is dit meestal in de gehele mond en lijkt mij daarom minder waarschijnlijk. Ik hoorde laatst van een ervaren mondhygiënist dat mondspoeling in uitzonderlijke gevallen juist viezigheid onder het tandvlees kan duwen. Iets om in het achterhoofd te houden als je fanatiek spoelt met perio-aid (maar ik begrijp dat je klachten al voor het spoelen aanwezig waren, dus dat maakt dit minder waarschijnlijk).

Ontstoken tandvlees kan enorm kloppende pijn geven, vergelijkbaar met de pijn van een forse ontsteking onder de kies. Dus je klachten bij een dergelijk beeld klinken mij niet gek in de oren. Ik zou het plekje de komende vier dagen even met rust laten (dus niet stokeren) en als je klachten dan niet over zijn een afspraak bij de mondhygiënist maken. Hij/zij is opgeleid voor tandvleesproblemen. Hopelijk is het snel verholpen!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 01:52

Auw Pijnlijk.

Heb je ook al geprobeerd om de perio-aid tandpasta lokaal op en rond je tandvlees te smeren en niet uit te spoelen. Het is een blauwe gel, en nadat je het daar gesmeerd hebt gaan slapen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 02:34

Ik weet niet of het al benoemd is, naar kan het misschien stress zijn?

Soms kan stress echt de raarste dingen met je lichaam doen.. ik heb soms ook periodes waar mijn tandvlees enorm opgezwollen en pijnlijk is, ondanks dat ik altijd goed poets met een professionele tandpasta (paradontax), spoel met listerine en met ragertjes schoonmaak. En de tandarts is altijd erg tevreden over hoe schoon mijn gebit is. Maar als ik dan weer minder gestrest ben is het soms ook weer zomaar weg..

Ik heb ook echt wel eens gehad dat ik bijna niet meer kon eten van de pijn, ook naar de TA foto's gemaakt en alles grondig laten onderzoeken, maar alles was perfect in orde.. bleek dat ik mij in die periode enorm druk maakte over bepaalde dingen. En ook dat was toen ineens vanzelf weer over gegaan..

(Neemt natuurlijk niet weg dat verder onderzoeken altijd verstandig is, maar het kan wel een oorzaak zijn. Mijn tandarts dacht dat namelijk ook bij mij)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:57

ja knars je met je kiezen of klem je?
ik doe het bij stress wel, krijg dan ook alle symptomen die je opnoemt.
is de stress weg of minder,dan zijn de symptomen ook weg.

voor spoelen kan ik je corsodyl aanraden!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:04

Ik zou aan je tandarts een doorverwijzing vragen voor een parodontoloog. Een mondhygienist 2.0 zeg maar.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:12

Wat rot TS! Het is al genoemd zie ik, maar ik zou ook eens wisselen van tandpasta. Ik kreeg erg last van mijn tandvlees en tong door gebruik van Sensodyne (juist speciaal die voor gevoelige tanden). Schijnbaar hebben meer mensen hier last van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:15

Je moet gewoon naar een mondhygienist gaan. Er zit een ontsteking onder het tandvlees en de tandarts kan wel een beetje tandsteen weghalen maar ze kunnen niet deepscalen onder het tandvlees. Dan is het probleem waarschijnlijk wel opgelost.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:17

janderegelaa schreef:
Je moet gewoon naar een mondhygienist gaan. Er zit een ontsteking onder het tandvlees en de tandarts kan wel een beetje tandsteen weghalen maar ze kunnen niet deepscalen onder het tandvlees. Dan is het probleem waarschijnlijk wel opgelost.

Precies. En dan zou ik dus naar een psradontoloog gaan want die gaan -letterlijk- nog een beetje dieper dan n mondhygienist

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:18

MerleSimone schreef:
Nohhh dit had mijn topic kunnen zijn -O- Ik ga morgen de tandarts bellen want ik tob ook al ruim 4 weken met ontstekingen en pijn. Ik poets met Sensodyne maar mijn tandvlees wordt niet veel minder pijnlijk. Is de ene ontsteking weg krijg ik m aan de andere kant terug. Ik neem af en toe zo'n vitamine C bruistablet.. Morgen bel ik de tandarts en ik denk ook de huisarts om bloed te laten prikken. Gekmakend is het, de randen van mijn tong doen ook zeer waardoor ik slecht kan eten en zelfs niet langs m'n tanden kan 'likken/voelen'als er etensresten zitten. Binennranden van m'n lippen voelen alsof er 100 mini sneetjes in zitten. Janken.

Ik heb Corsodyl gehaald laatst trouwens maar daar een gigantisch allergische reactie op gekregen, lippen en mond zo gezwollen alsof ik door 5 bijen was gestoken.. Dus ik wil morgen ook even de tandarts vragen of hij tips heeft waarmee ik kan spoelen.

Je moet geen bloed laten prikken, je moet een kweek laten maken welke bacterie er onder je tandvlees zit want jouw verhaal klinkt gewoon als parodontitis.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:19

rien10 schreef:
janderegelaa schreef:

Precies. En dan zou ik dus naar een psradontoloog gaan want die gaan -letterlijk- nog een beetje dieper dan n mondhygienist

Jij maakt het wel gelijk heel spannend Rien. Dat is de stap als het de mondhygienist niet lukt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:49

janderegelaa schreef:

Dit wilde ik net zeggen. Minimaal 2 x per jaar naar een mondhygiënist gaan. Die maken het echt goed schoon voor je. Sinds ik elk halfjaar ga heb ik totaal geen last meer van pijnlijk of bloedend tandvlees, niks meer.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 17:44

Nou zeg, ben net terug van weer een tandartsafspraak, dit keer een andere tandarts die zich kapot schrok want blijkbaar is de papil tussen die laatste twee kiezen nu helemaal verdwenen en zit er een gat tussen :oo
Kan komen doordat ik de afgelopen tijd te hard bezig ben geweest met ragers en zelf steeds mijn tandvlees stuk maak. Maar kan ook iets van necrose onder zitten en dan moet ik door naar kaakchirurg :\
Ik mag nu dus helemaal niks meer stokeren en moet dagelijks met Perio Aid spoelen. Over 10 dagen terug komen en als de boel dan niet flink verbeterd is word ik doorverwezen.

Heb nu flink meer pijn door al het gehark in mijn mond :\

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:19

Hannanas schreef:
Auw Pijnlijk.

Heb je ook al geprobeerd om de perio-aid tandpasta lokaal op en rond je tandvlees te smeren en niet uit te spoelen. Het is een blauwe gel, en nadat je het daar gesmeerd hebt gaan slapen.

Dit werkt echt goed. Niet spoelen maar zoveel mogelijk in je mond houden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:42

anca schreef:
Hannanas schreef:
Auw Pijnlijk.

Dit werkt echt goed. Niet spoelen maar zoveel mogelijk in je mond houden

Ja hè! Werkt echt tien keer beter dan spoelen. Erop smeren en bakkes dicht :+