Yoga of pilates

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Yoga of pilates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 12:52

Welke bokker doet hier aan pilates of yoga en waarom heb je hiervoor gekozen?

Ik heb ptss, al een hoop behandelingen gehad, maar helaas nog altijd de diagnose. Ik heb moeite om te ontspannen en even terug te zijn in het hier en nu. Nu overweeg ik dus pilates of yoga, maar twijfel tussen die twee. Pilates is wat dynamischer wat mij meer aanspreekt. Yoga laat je meer voelen wat er in je lijf gebeurd wat dan juist misschien weer beter zou aansluiten. Ik word dan ‘verplicht’ te voelen. Ik ga ook eens informeren of ik beide eens kan proberen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:59

Pilates ging voor mij te snel. Mijn coördinatie is niet altijd even goed, waardoor ik uiteindelijk allerlei spieren aanspande ter compensatie, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Uiteindelijk raakte ik er dus alleen maar gefrustreerd van. :))

Yoga werkt voor mij een stuk beter, daar word ik wel echt relaxed van, inderdaad doordat je wat meer de tijd neemt om te voelen wat er gebeurt in je lichaam.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:39

Als ik dit zo lees lijkt Yoga beter te passen bij je doel. Verdiep je eens in de verschillende stijlen van yoga, er zijn veel verschillen. Kijk welke stijlen je aanspreken en ga opzoek naar school die dit aanbiedt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:03

Druif_01 schreef:
Welke bokker doet hier aan pilates of yoga en waarom heb je hiervoor gekozen?

Ik heb ptss, al een hoop behandelingen gehad, maar helaas nog altijd de diagnose. Ik heb moeite om te ontspannen en even terug te zijn in het hier en nu. Nu overweeg ik dus pilates of yoga, maar twijfel tussen die twee. Pilates is wat dynamischer wat mij meer aanspreekt. Yoga laat je meer voelen wat er in je lijf gebeurd wat dan juist misschien weer beter zou aansluiten. Ik word dan ‘verplicht’ te voelen. Ik ga ook eens informeren of ik beide eens kan proberen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb jaren (Raja) yoga gedaan en heb 'het stempeltje' ptss.

Voor mij/ de lesgevers bij wie ik over de vloer kwam, ging het TOTAAL NIET om 'je lichaam voelen' als het tegenovergestelde van dissociatie.
'Verplichtingen bestaan niet', riep één van mijn docenten. 'Wij werken vanuit de ethiek van yoga - en het eerste principe is geweldloosheid.' Contact maken met nare ervaringen of gevoelens is niet nodig, laat staan belangrijk.

Het ging over het scheppen van harmonie. De rust in jezelf vinden, terwijl je in een bepaalde houding staat.
Of een waarnemingsoefening doet.
Of 'op het kussentje zit'.

Met veel aandacht voor het verschijnsel 'chakra'.
Vanuit ptss vond ik het basischakra belangrijk: rust, weten hoe het zit, weten waar je aan toe bent en daardoor je veilig kunnen voelen. Hoe je dat kunt opbouwen met allerlei zaken, inclusief yoga oefeningen, vind en vond ik razend interessant.

Als je via je lichaam spanningen wil uiten of contact met je trauma's wil maken kan dat uiteraard ook, maar dat is meer richting 'psycho motorische therapie', psychosomatische fysiotherapie, etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:33

Absoluut yoga.

Ik vond het in het begin echt vreselijke onzin. En kan nog steeds kriegel worden van die zogenaamde rust poses op het eind.
MAAR
Het heeft mij wel echt geleerd beter te voelen. Beter te voelen hoe je beweegt en waar je spanning vast houdt in je lijf.

Van Ptss heb ik geen kaas gegeten maar dit soort dingen herkennen (en kunnen aanpassen)in je lijf zjjn wel best waardevolle universele skills.

Dus ik zou het zeker een kans geven en even geduld er mee hebben. Pas toen ik leerde herkennen hoe je met je ademhaling kunt werken en waar en hoe je los kunt laten 'snapte' ik het.

Goof

Re: Yoga of pilates

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:39

Ik doe beiden (thuis).
Ik ben ermee begonnen in de lockdown omdat ik merkte dat mijn lichaam niet beter werd van heel de dag thuis achter een laptop zitten. Ik doe het dus puur voor het fysieke aspect; balans, soepelheid, lenigheid, sterker worden. Kortom; onderhoud van mijn lichaam. Ik merk het meteen als ik het even minder doe.
Ik heb niets met 'het zweverige aspect', maar wel met het 'bewust met mijn lichaam bezig zijn en daarvoor zorgen'.

TS, ik zou eerst met yoga beginnen en eventueel daarna aanvullen met pilates, maar laat je lichaam eerst even wennen aan wat je doet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:43

Ik heb het allebei geprobeerd en ik vond het allebei niks. Ik blijk een enorme hekel te hebben aan op de grond te gaan liggen en iets te moeten gaan doen. Bij Pilates ging ik - net als Mkango beschrijft - ook nog eens de verkeerde spieren aanspannen, dan is het effect ook weg.

Ik heb wel wat gehad aan een cursus mindfulness, dat helpt mij om in het hier en nu te zijn (ook al moest ik daar ook weer op een matje gaan liggen >;) )

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:46

Yoga. :j

Pilates is echt meer een workout en best pittig, waardoor je juist als je connectie met je lijf niet heel goed is vraagt om compenseren. Ik heb bij pilates absoluut geen rust of ontspanning ervaren, door het tempo kwam ik zeker niet meer in mijn lijf terecht, wat ik wel heb met hardlopen, krachttraining op eigen tempo en yoga.

Ik heb zelf ook ptsd en zit al een jaar actief in trauma verwerking. Verdiep je in de verschillende vormen van yoga en wat op dit moment past bij jouw proces. Je hebt namelijk meer dynamische vormen zoals hatha, dat sluit denk ik goed aan. Yin yoga is veel trager en doe je echt maar enkele poses in een uur, daar werd ik bijvoorbeeld wel rustig van, maar bij te veel rust kwam er ook te veel boven, waardoor ik juist intern heel onrustig/paniekerig werd.
Peter Levine heeft veel geschreven over trauma verwerking via het lichaam, waaronder yoga.

Iets heel anders, maar wat ik per toeval ontdekte en werkt als een tierelier is fietsen (en hardlopen, maar dat kwam pas nadat ik langer dan een half uur achter elkaar kan lopen, fietsen hou je gemakkelijker langer vol). Door de iets verhoogde hartslag en het constante bewegen kan ik echt in mijn lichaam zakken en rust ervaren, ook dan komen er veel emoties en stress op, maar door het continue bewegen kan ik het doorvoelen en af laten vloeien. Klinkt lekker vaag, maar het is voor mij echt een hele toegankelijke manier om in mijn lichaam te komen en stukjes trauma/spanning/emoties te verwerken.
Ik fiets regelmatig een uur, halverwege breek ik even, laat ik een traantje (soms wat meer) en fiets lekker door. Erna voel ik me ontspannen, in mijn lichaam, opgelucht en een stuk krachtiger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:47

In jouw geval denk ik yoga. Daarmee leer je ook ontspanningsoefeningen.
Zelf ben ik meer van de pilates omdat ik yoga te zweverig vind. Ik word inderdaad ook kriegel van dat gezucht en geadem. ;) Ik gebruik er wel eens oefeningen uit, maar zo'n lesje gaat me te langzaam.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 15:15

Wat een hoop reacties al, fijn! Jessix, wat jij beschrijft ben ik ook bang voor, dat ik kriegel wordt van dat gezucht en geadem :) hardlopen doe ik ook, maar ga ik snel weer veel te hard (= vluchtgedrag) en thuis heb ik een crosstrainer waar ik op kan. Het is dus eigenlijk vooral voor in rust op mezelf focussen.

Prompter, ik heb inderdaad ook een les online met ontspanning. Dat vind ik dan wel weer lekker (10 minuten op een matje liggen ;) )

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:20

Hoe zweverig yoga is hangt enorm af van de soort yoga en vooral ook de lesgever. Bij sommige lessen ligt de focus inderdaad op ademhaling en flow met de bijbehorende zuchten, maar bij anderen gaat het veel meer om beweging en techniek en het aan- en ontspannen van lichaamsdelen. Dat is echt een kwestie van verschillende proeflessen doen om te kijken wat bij je past!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:24

Eh, als jij behoefte hebt aan vluchten, 'dan mag dat toch?' :) (Gesteld dat je geen blessures oploopt.)
Dan was er om één of andere reden heel veel adrenaline en dat gaat er nu eenmaal het beste uit dmv iets dat lijkt op vechten of vluchten.
In die zin een prima ontspanningsoefening. ;)

Daarna kun je je hetzij afvragen waar alle adrenaline toch vandaan kwam,
hetzij echt afstand nemen door bijvoorbeeld 'rust op te bouwen'.
(Bij Raja Yoga wordt niet gezucht of gehijgd, trouwens. Nu ja, als het zo uitkomt af en toe, maar niet iets wat dient om tijdens de oefeningen spanning af te laten vloeien.)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:26

Druif_01 schreef:
Wat een hoop reacties al, fijn! Jessix, wat jij beschrijft ben ik ook bang voor, dat ik kriegel wordt van dat gezucht en geadem :) hardlopen doe ik ook, maar ga ik snel weer veel te hard (= vluchtgedrag) en thuis heb ik een crosstrainer waar ik op kan. Het is dus eigenlijk vooral voor in rust op mezelf focussen.

Prompter, ik heb inderdaad ook een les online met ontspanning. Dat vind ik dan wel weer lekker (10 minuten op een matje liggen ;) )

Ik had dat in het begin dus ook.
Het voordeel is wel dat het absoluut moeilijker (en zwaarder) is dan het er uit ziet. Zo ben ik dus door de eerste fase heen gekomen.
En daarna kwam ik er dus achter dat er ook meer uit te halen valt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:14

Druif_01 schreef:

Haha! Misschien is het gewoon een kwestie van uitproberen. En hardlopen is ook een uitlaatklep voor mensen. Het is maar net wat voor jou werkt. Gewoon een paar lesjes nemen. Het even de kans geven en als het niets voor je is dan is dat natuurlijk ook prima.

Mindfulness of meditatie kan inderdaad ook nog een optie zijn. Dan trek je het los, sporten/bewegen en daarnaast ontspannen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:46

Druif_01 schreef:
Wat een hoop reacties al, fijn! Jessix, wat jij beschrijft ben ik ook bang voor, dat ik kriegel wordt van dat gezucht en geadem :)

Je zou ook eens kunnen kijken naar Tai Chi. Heel vloeiend, geen gezucht, veel rust.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:05

Ik ben met yin yoga begonnen en heel blij mee.
Tai Chi wilde ik ook doen maar volgens mijn acupunctuur Mijnheer is dat te langzaam voor me.
Dan sta ik alleen maar te denken... schiet nou eens op.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:17

Het valt of staat allemaal met de docent en hoe je het toepast, vind ik zelf dan.

Er is lijkt me genoeg aanbod in Nederland om gewoon van allebei eens proefles te volgen? Dat zou ik proberen. Of op YouTube eens wat online lessen van allebei proberen. Dan merk je vanzelf wat bij je past.
Het is zo persoonlijk!

Ik heb een paar keer een proefles yoga gedaan en vond dat toen helemaal niks. Een tijdje pilates gedaan, maar daar viel het kwartje dat ik klassikaal met zo'n allen iets ontspannends doen gewoon niet ontspannend vind :o

Nu doe ik dagelijks zelf yoga, op eigen tempo en met een eigen flow die zo'n beetje zo gegroeid is, en dat vind ik heerlijk. Heel fijn voor zowel mijn lijf als hoofd, ik mis het echt als ik een dag oversla.
Maar het heeft dus wel even geduurd voor ik een routine vond die bij me paste.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:18

Kijk even of je een guasha behandeling kunt boeken. Deze heb ik vorige week gehad en heb dankzij pms heel veel spanning in mijn bovenlijf. Ik merk dat na de behandeling het me niet meer lukt deze spieren vast te zetten en vrijwel geen pijn meer heb. De fysio is veel invasiever op de spieren bezig maar dit deed geen zeer en heb er nu al meer dan een week profijt van. Pijn is nog niet terug gekomen en had in mijn linker schouder een zenuwbundel wat klem zitten waardoor tintelingen en een zwaar gevoel in die arm. Dit is nu voor 90 % verdwenen!

Hiernaast wil ik ook yoga of pilates gaan doen!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:06

Om te ontspannen lijkt yoga me iets meer geschikt. Mijn yoga-juf is echt geen zweverig type en dat zijn de mensen uit mijn groep ook niet eigenlijk. Iedereen doet op haar eigen niveau mee en er wordt ook gelachen. Bij een meditatie o.i.d. kan ik me altijd moeilijk inleven in wat er wordt verteld, dus dan zit ik gewoon even lekker te luisteren en te relaxen. Boek anders eens een proefles ergens en kijk hoe je dat bevalt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:21

Ik ga tegenwoordig wekelijks naar Pilates, maar heb ook een tijdje yoga gedaan en me daarop ingelezen.

Op basis van wat jij beschrijft zou ik in jouw geval voor yoga gaan. Er zijn onder verschillende soorten yoga van heel relax naar meer workout. Lees je eens in en probeer er een paar om erachter te komen welke (voor nu) de beste is voor jou.

Ergens zou ik nog weer terug willen naar yoga, maar het is in mijn omgeving vrij populair juist bij de type lessen die mij het meeste aanspreken en dus moeilijk ertussen te komen. De yoga die ik toen deed ben ik mee gestopt omdat in mijn groep steevast iedere week iemand een paar minuten te laat kwam en ik dat erg storend vond.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:59

Ik heb (ook) moeite met uit mijn hoofd komen, en in mijn lichaam komen. Pilates heb ik ook uitgeprobeerd, en dat doe ik af en toe nog steeds, maar dat reken ik dan echt onder een intensieve(re) workout. Voor rust in mijn hoofd, en lichaam, doe ik yoga. Daarnaast merk ik ook dat je er oprecht sterker en soepeler van wordt! Dat het rustig aan is betekent niet dat het lichamelijk geen effect heeft. Er zijn natuurlijk veel verschillende types yoga, veel verschillende instructeurs, dus het is even uitvinden wat bij je past :)

Ik doe thuis yoga via de EvolveYou app. Daar hebben ze on-demand workouts (dus filmpjes) waarbij Jen (in dit geval) je meeneemt door de hele workout en uitlegd hoe en wat. Het is een programma van 8 weken, en je hebt ook nog veel extra workouts die ik regelmatig doe. Bijv. 15 minuten stretch, 15 min ontspanning, etc. Een heel belangrijk deel in yoga is de savasana, een moment van rust aan het begin en einde van je workout. Deze doet zij ook, maar totaal niet op een zweverige manier.

Daarnaast legt ze ook uit hoe je moet ademenen. Maar dat heeft niet zozeer iets te maken met "zweven", hoe je ademt is gewoon heel belangrijk tijdens sporten. Als ik krachttraining doe, of aan het kickboksen ben, dan let ik ook op mijn ademhaling.

Dit is dus zeker een aanrader! Mocht je meer willen weten over de EvolveYou app stuur me gerust een berichtje.

En daarnaast ga ik mee met anderen, ik denk dat inderdaad yoga het beste bij je past. :j

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:13

Goof schreef:
Ik doe beiden (thuis).
Ik ben ermee begonnen in de lockdown omdat ik merkte dat mijn lichaam niet beter werd van heel de dag thuis achter een laptop zitten. Ik doe het dus puur voor het fysieke aspect; balans, soepelheid, lenigheid, sterker worden. Kortom; onderhoud van mijn lichaam. Ik merk het meteen als ik het even minder doe.
Ik heb niets met 'het zweverige aspect', maar wel met het 'bewust met mijn lichaam bezig zijn en daarvoor zorgen'.

TS, ik zou eerst met yoga beginnen en eventueel daarna aanvullen met pilates, maar laat je lichaam eerst even wennen aan wat je doet.

Oh gelukkig… ik ben dus niet de enige die alleen aan yoga doet om een beetje lenig te blijven.

Het ligt inderdaad heel erg aan de soort yoga, de samenstelling van de groep en aan de yoga juf. (Meestal is het een vrouw :+ )
Bij ons wordt er veel gelachen maar we kunnen ook serieus zijn als het moet.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:48

Ik heb een jaar of 2 geleden een paar lesjes pilates gedaan en doe sinds december 1 tot 2x per week een uur aan yoga.

Ik volg het in de sportschool en weet vooraf welk soort yoga het is. Ik vindt het heel fijn en hetvhelpt mij echt om uit mijn hoofd te gaan tijdens de les maar ook daarbuiten, ook de ademhalingsoefeningen gebruik ik buiten de les als ik in een bepaalde situatie belandt. Ik vind daardoor weer de rust bij mijzelf.

Hrt heeft wel echt een paar lessen geduurd voordat ik uit mijn hoofd durfde te gaan en mijn lijf te voelen.

Het is ook wel afhankelijk van het soort yoga en diegene die de les verzorgd vindt ik. Ik volg 1x per week basis yoga en 1x per week hatha