Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Druif_01 schreef:Welke bokker doet hier aan pilates of yoga en waarom heb je hiervoor gekozen?
Ik heb ptss, al een hoop behandelingen gehad, maar helaas nog altijd de diagnose. Ik heb moeite om te ontspannen en even terug te zijn in het hier en nu. Nu overweeg ik dus pilates of yoga, maar twijfel tussen die twee. Pilates is wat dynamischer wat mij meer aanspreekt. Yoga laat je meer voelen wat er in je lijf gebeurd wat dan juist misschien weer beter zou aansluiten. Ik word dan ‘verplicht’ te voelen. Ik ga ook eens informeren of ik beide eens kan proberen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Druif_01 schreef:Wat een hoop reacties al, fijn! Jessix, wat jij beschrijft ben ik ook bang voor, dat ik kriegel wordt van dat gezucht en geademhardlopen doe ik ook, maar ga ik snel weer veel te hard (= vluchtgedrag) en thuis heb ik een crosstrainer waar ik op kan. Het is dus eigenlijk vooral voor in rust op mezelf focussen.
Prompter, ik heb inderdaad ook een les online met ontspanning. Dat vind ik dan wel weer lekker (10 minuten op een matje liggen)
Druif_01 schreef:Wat een hoop reacties al, fijn! Jessix, wat jij beschrijft ben ik ook bang voor, dat ik kriegel wordt van dat gezucht en geademhardlopen doe ik ook, maar ga ik snel weer veel te hard (= vluchtgedrag) en thuis heb ik een crosstrainer waar ik op kan. Het is dus eigenlijk vooral voor in rust op mezelf focussen.
Prompter, ik heb inderdaad ook een les online met ontspanning. Dat vind ik dan wel weer lekker (10 minuten op een matje liggen)
Goof schreef:Ik doe beiden (thuis).
Ik ben ermee begonnen in de lockdown omdat ik merkte dat mijn lichaam niet beter werd van heel de dag thuis achter een laptop zitten. Ik doe het dus puur voor het fysieke aspect; balans, soepelheid, lenigheid, sterker worden. Kortom; onderhoud van mijn lichaam. Ik merk het meteen als ik het even minder doe.
Ik heb niets met 'het zweverige aspect', maar wel met het 'bewust met mijn lichaam bezig zijn en daarvoor zorgen'.
TS, ik zou eerst met yoga beginnen en eventueel daarna aanvullen met pilates, maar laat je lichaam eerst even wennen aan wat je doet.