Nasleep miskraam,wat te verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Nasleep miskraam,wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 14:28

Een aantal weken geleden kwamen we erachter dat ik spontaan zwanger was geworden.
Dit is al iets wat nog niet eerder gebeurd was aangezien onze beide meiden er zijn met behulp van het ziekenhuis en hormooninjecties.

Volgens de test was ik op dat moment al 5 weken zwanger,wat in mijn beleving niet kon want ik was nog niet eens overtijd.

Bij de eerste echo 2 weken later zou ik dan 7 weken moeten zijn.
Echter was ik volgens metingen maar 5.5 week.
Maar een mooi kindje met al een kloppend hartje.

Ik had al een 2 weken wat bloedverlies wat een week na de echo juist wat meer werd.
Werd er wat ongerust van en mocht voor nog een echo komen.
Toen kwamen we erachter dat het een tweeling geweest was waarvan 1 helaas al verdwenen was maar een vruchtzakje met bloed achtergebleven is.
Daar kwam het bloedverlies vandaan waarschijnlijk en we konden alleen maar afwachten.
Het overgebleven kindje had een mooie sterke hartslag en was weer wat gegroeit in die week na de 1ste echo.

Helaas is het 9 februari ook met dat kindje mis gegaan en heb ik een miskraam gehad.

Ik heb nog tm 12 februari heel heftig bloedverlies gehad.
Daarna helemaal niks meer.

Inmiddels heb ik dinsdag controle gehad en er is wat achtergebleven.
2 cm maar dus voor nu is het afwachten.

Maar wat kan ik verwachten? In principe kan het zijn dat het er nog uit komt met de volgende menstruatie en dan is er niks aan de hand.

Maar begrijp dat er een kans is dat er geen nieuwe cyclus komt omdat dit de boel in de war kan sturen.

We hebben nog even geen gesprek gehad over hoe nu verder.

Medicatie? Hoe gaat dat in zijn werk? Curretage? Wat kan ik nog verwachten?
Hoe is het herstel?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:34

Allereerst wil ik je veel sterkte wensen. :knuffel:

Ik heb in 2015 een miskraam gehad op 9 weken zwangerschap, ik weet alleen nog dat ik wakker werd in een bloedbad en dat is doorgegaan tot ik alles kwijt was.

Op de controle echo een week later was mijn baarmoeder schoon.

Als dat niet het geval was geweest had ik de volgende dag naar de gyn gemoeten om daar het beleid te bespreken.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:36

Allereerst sterkte!

Ik zou je eigenlijk vooral willen aanraden dit met je verloskundige of gynaecoloog te bespreken. Ik, als verloskundige, zou je aanraden om voor de zekerheid een zwangerschapstest te doen. Indien deze negatief is, is de kans zeer aannemelijk dat je lichaam weer in een cyclus komt en je 4-6 weken na je miskraam weer een menstruatie hebt. Evt. zou je dan nog een echo erna kunnen maken, maar ervaring leert dat het lichaam het doorgaans wel opruimt.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:45

Heel veel sterke Eilinora :knuffel: het is lichamelijk en mentaal zo rot om mee te maken. En wat speciaal dat je ondanks het niet spuiten van de hormonen nu toch ook zwanger was.

Wij hebben helaas in december 2021 ook een miskraam gehad, we kwamen er achter bij de eerste echo dat de foetus helaas geen hartslag (meer) had. Paar dagen later begon bij mij de miskraam toch nog vanzelf, maar ook bij mij was er nog wat achtergebleven waarvoor ik uiteindelijk medicatie heb gehad. Dit was volgens mij 1 pil die ik moest slikken en dan nog een aantal vaginaal inbrengen. Daarna is bij mij het overgebleven deel eruit gegaan.
Tijdens de echo daarna bleek dat ik een cyste op mijn eierstok heb, ze zeggen dat deze er wellicht al had gezeten, maar ik weet zeker dat dit na de miskraam is ontstaan.

Uiteindelijk hebben we er daarna 10 maanden over gedaan om weer zwanger te raken. Na 9 maanden ziek zijn bleek uit bloedtesten dat mijn B12 veel te laag was. Dit veroorzaakt o.a. miskramen en onvruchtbaarheid. (en nog veel meer klachten die ik had, zoals elke ochtend misselijk, veel spier pijn in nek/schouders, kuitkrampen enz.) Toen moest ik 2x per week B12 injecties spuiten, precies 4 weken na mijn eerste injectie had ik een positieve zwangerschapstest in handen.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is eigenlijk dat je goed naar je lichaam moet luisteren. En vooral je verhaal delen, want het is toch een stukje toekomst wat weg valt :(:)

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:45

Wat heftig, sterkte. :knuffel:

Bij mij ruimde mijn lichaam het uiteindelijk zelf op. Heb je een termijn meegekregen waarop ze nog een keer willen kijken of alles nu schoon is? In mijn geval zou het alternatief zijn om het met medicatie op te lossen. Dat ging om de eerder genoemde pillen. Heeft je verloskundige een beetje een goede opvolging voor een miskraam voor jouw gevoel? Mijn verloskundige is superlief en vindt de nazorg van een miskraam heel belangrijk en dat scheelt al de helft.

Ik had er vooral mentaal veel last van. Mijn hormonen waren echt helemaal van de leg en ik bleef emotioneel, omdat ik echt bang was dat een kindje ons niet gegund zou zijn. Voor deze klachten + mijn cyclus weer op orde te brengen ben ik een beetje de alternatieve hoek in gedoken, deels omdat ik merkte dat mijn buik constant kouder aanvoelde dan de rest van mijn lichaam en 'koude baarmoeder' in de Chinese geneeskunde wordt genoemd als mogelijke oorzaak voor lastig zwanger worden en blijven. Daarvoor kreeg ik regelmatige acupunctuur tot ik weer zwanger was (oké en toen nog even vanwege misselijkheid :') ) en teunisbloemolie naast mijn reguliere vitamines en supplementen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:56

Allereerst sterkte.

Ik heb 3 miskramen gehad. Bij 2 kwam het vruchtje er vanzelf af maar bij de laatste niet. Ik heb toen uiteindelijk zo'n pil gekregen en toen kwam het vruchtje er alsnog af. Daarna zou ik eventueel een curettage krijgen maar dat wilde we voorkomen omdat we al in een medisch traject zaten en dit niet gunstig zou zijn voor onze verdere kansen.

Maar bij jou gaat het om een stukje begrijp ik dus verwacht dat het lichaam dat op zal lossen.

Ik moest na een miskraam mijn lichaam telkens 1 maand 'rust' geven voor ik weer een nieuwe behandeling mocht krijgen maar het is uiteindelijk helemaal goed gekomen. Heb 2 gezonde kids.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:07

Sterkte!

Na het constateren van een miskraam kreeg ik 1 week later medicatie mee om alles op te wekken, dit werkte goed maar helaas was niet alles eruit. Toen heb ik nog een keer die medicatie meegekregen maar dit hielp niet voldoende, de gynaecoloog heeft toen geprobeerd de laatste restjes te verwijderen maar dit lukte niet helemaal, ik heb toen tot de volgende menstruatie moeten wachten en toen was het gelukkig wel in orde. Ik was toen wel 1 maand verder.

Een curretage word bij ons ziekenhuis niet snel uitgevoerd omdat het gevolgen kan hebben als je weer zwanger wilt worden.

Joanne1987

Re: Nasleep miskraam,wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:23

Heel erg veel sterkte...
Ik heb een miskraam op ongeveer dezelfde termijn gehad, maar ik kwam er schoon uit
Wel kwam naderhand mijn cyclus idd niet meer op gang. Soms 90 dagen, soms 50 etc. Ik ben toen doorgestuurd naar de gynaecoloog, maar bleek tijdens de intake zwanger te zijn

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:37

Heel veel stertke, ik heb helaas 6 miskramen gehad.

Allemaal met verschillende verlopen…

Je mag me altijd een Pb of via fb ( zijn vrienden) sturen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 12:04

Vanmorgen een test gedaan en die was negatief,betekend dat dat het achtergebleven stukje dan ook opgeruimd is?

Wij gaan zowiezo de volgende menstruatie afwachten.
Voor nu heb ik geen last meer.
Paar dagen geleden nog wel buikpijn gehad die doorstraalde naar mijn rug maar dat was na 2 dagen ook over.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:12

Het kan zijn dat het restje er nog zit, maar het produceert geen hormonen (meer), aangezien je een negatieve test hebt. Je kan daarom een menstruatie verwachten 4-6 weken na 9 februari (mits je een regelmatige cyclus had rond 28 dagen, anders kan het iets langer duren). Die menstruatie kan iets heftiger zijn en doorgaans komt de rest mooi mee naar buiten. Dit hoeft niet in z’n geheel te zijn, kan ook in meerdere kleine ‘stukjes’. Je kan ervan uit gaan dat je lichaam dit prima weet op te ruimen.

De mensen hier in het topic hebben het met name over het niet op gang komen van een spontane miskraam. Dan is soms medicatie nodig of gewenst (als men niet langer wil afwachten). Maar dat is een andere situatie dan jij hebt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 14:50

De ellende houdt nog niet op,ik blijk een baarmoederverzakking te hebben.
Eerst proberen om het met bekkenbodem fysiotherapie goed te krijgen maar als dat niet lukt dan wellicht toch een operatie.