Ik ben zelf in 2020 bevallen van een extreem pre-en dysmatuur kind. Ik kan je persoonlijk dus niet helpen, maar Care4Neo heeft een lotgenoten groep voor (jong)volwassen prematuren:
https://www.care4neo.nl/lotgenoten/ex-couveusekinderen Dank je voor de link, ik ga er eens naar kijken.
DuoPenotti schreef:Interessant.
Ik lees mee.
Zelf geboren met 36 weken en 2200 gram.
En ook een tijd in de couveuse gelegen.
Niet erg extreem vroeg maar dus wel prematuur en alles behalve klachten vrij.
Vervelend voor je. Heb je ook begeleiding (gehad) voor je klachten, en zo ja: wat heeft jou geholpen?
verootjoo schreef:Mijn zoontje is geboren met 32 weken en 1100 gram.
Hij is perfect gezond, maar ondervindt wel problemen op sociaal gebied.
Hij is heel hoogsensitief. Ik weet niet of het door de vroeggeboorte komt of dat hij gewoon zo is. Ik ben zelf namelijk ook hoogsensitief (maar valt in het niet vergeleken met hoe sensitief hij is). Mijn man is redelijk sensitief maar vindt zichzelf niet ‘hoog’.
Het kan ook zijn dat het gewoon karakter is.
Idem dito bij jou TS. De dingen waar je tegenaan loopt kunnen ook passen bij hoogsensitiviteit of je karakter. Het ermee leren omgaan wordt er niet anders van als je de oorzaak precies weet.
Heb je wel eens hulp gehad voor de dingen waar je tegenaan loopt?
Ik heb daar nooit naar gekeken voor mezelf. Ik heb net even een online testje gedaan, daaruit blijkt wel dat ik hoogsensitief zou zijn. Ook wel goed om daar eens naar te kijken, dank je wel voor de tip.

Voor mij zou het wel helpen om te bekijken wat de (mogelijke) oorzaken zouden kunnen zijn om vervolgens gerichter hulp in te kunnen schakelen. Ik heb in mijn jeugd nooit professionele hulp gehad, maar ben daar nu wel mee bezig.
Saul schreef:Ik ben zelf 11 weken te vroeg geboren.
Maar heb hier eigenlijk nooit bij stil gestaan.
Ik heb wel luchtweg problemen al vanaf kleins af aan. En ben niet groot
Maar verder eigenlijk nooit over nagedacht.
Wel herken ik mezelf in het niet drinken, roken en drugs
Maar ik vind alcohol dan ook gewoonweg niet lekker.
Ik geloof dat ik op de basisschool wel een leerachterstand had.
Ik ook eerder niet Saul. Maar wellicht heb je iets aan de verhalen van lotgenoten.
Bienotje schreef:Rijping van de longen vind zo rond 31-34 weken volop plaats Saul, dus die luchtweg problemen kunnen nog wel eens goed aan je vroeggeboorte gelinked kunnen zijn.
Verder is het soms ontzettend interessant om te zien/ begrijpen waar iets vandaan komt. Maar ook als je herkomst begrijpt, kan het nogal vaak gevoelens van oneerlijk en frustrerend zijn. De logische oorzaak verandert immers nog niks van waar je soms tegenaan loopt.
Zo'n zoektocht kan wel waardevol zijn, maar nog veel waardevoller is zo'n zoektocht met mentale begeleiding doen.
Uiteindelijk maakt het namelijk niet meer uit of het geluk, pech, een rood vogeltje of een clown de oorzaak is bij wijze van. Waar je het meeste baat bij hebt is accepteren dat je nu eenmaal bent wie je bent en nu met jezelf door een deur kan

Ik heb daarvoor inderdaad sinds kort hulp ingeschakeld.
Jilletje schreef:Hi TS!
Ik ben zelf 8 weken te vroeg geboren, woog toen 1800 gram.
Mijn motoriek en coordinatie zijn zeer treurig
Ook mijn longinhoud is niet optimaal, maar nou doe ik ook zeer weinig aan mijn conditie dus dat helpt ook niet echt mee

maar ik ervaar het niet als een last of lastig.
Ook de gehoorproblemen kan ik van het schema afvinken maar ik weer niet of dat in mijn geval verband houd met een vroeggeboorte.
Verder heb ik ook adhd-ish maar ik heb dat nooit laten testen omdat ik niet de behoefte heb hier aan heb. Het is wel iets dat zowel bij mijn vader als moeders kant van de familie met regelmaat terug komt.
Verder heb ik een heel leuk leven
Ik zie dat je een SA hebt aangemaakt, maar knoop in je oren dat je je nooit hoeft te schamen voor wie je bent he!!!