Eet jij glutenvrij en melkvrij of vega

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Eet jij glutenvrij en melkvrij of vega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 15:45

Ik ben op zoek naar ideeën, eet jij o.a glutenvrij. Ik eet weinig bewerkte producten, ik eet zoveel mogelijk vers zoals veel groente en fruit. Ik eet vis en geen vlees, vanwege een trage schildklier neem ik ook geen melk. Ik slik supplementen ook vanwege mijn schildklier en omdat ik geen vlees eet. Ik eet namelijk soms erg eenzijdig daarom ben ik benieuwd wat de bokkers eten die niet alles mogen eten of drinken.
Vooral omdat ik geen bewerkte producten eet vanwege te veel suiker vet en zout, bak ik soms zelf mijn brood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:28

Glutenvrij moet een(medische) reden hebben anders pest je je lijf teveel wegens het onthouden van noodzakelijke vezels.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:36

Ik heb een intolerantie voor tarwe, lactose en fructose.
Ik probeer ook zoveel mogelijk vers te eten, maar ik eet bijvoorbeeld wel glutenvrij brood en ik gebruik zuivelproducten op plantaardige basis of waar lactase aan is toegevoegd.
Ik vind veel recepten via low fodmap sites, omdat je bij dit dieet in de eliminiatiefase alle allergenen mijdt.
Pinterest is ook een plek waar je veel recepten vind :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 16:58

Klopt Pintetest heeft ook leuke recepten, nee je moet niet zonder reden glutenvrij gaan eten. Ik haal ook vegan producten bij de Jumbo.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:59

Google eens op fodmap inderdaad. Dat is een uitsluit dieet wat je normaal voor een korte periode volgt om te ontdekken waar intoleranties zitten.

Ik lees ook even mee want vind de avond gerechten best lastig om te doen in dit dieet.
Lunch, tussendoor en ontbijt vind ik niet zo moeilijk samen te stellen.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:17

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:18

Ik eet sinds een halfjaar ook gluten en lactose vrij omdat ik heel vaak last van mijn darmen had (zit pds in de familie) echter nooit een allergie of intollerantie aangetoond. Toch merk ik wel degelijk verschil sinds ik gluten en lactose heb geschrapt uit mijn voeding.
Wel eet ik gewoon vlees, maar probeer dit wel te minderen.
Eigenlijk hoefde ik alleen mijn ontbijt en lunch aan te passen, qua avond eten at ik al amper gluten en lactose.

een voorbeeldje van wat wij/ik dan eet op een dag:

ontbijt:
- amandelmelk(ah) of rijst/kokosmelk (lidl) met glutenvrije granola
- fruit

lunch:
- glutenvrij brood van de AH belegd met: humus, vleeswaren (wel op ingrediënten kijken), 100% pindakaas, plantaardige margarine, pure chocolade vlokken en/of chocopasta. Wel goed bij ingrediënten kijken, maar sommige vlokken bevatten geen melk dus die eet ik dan wel.

avondeten:
vaak ovenschotels met laagjes
laagje aubergine plakjes(voorgebakken met ras el hanout/peper en zout)
laagje courgette plakjes
uitjes/pepers gebakken met gehakt of bijvoorbeeld kip met wat kruiden.
laagje paprika en tomaat
soms wat andere restjes groente en dan een uur de oven in.
Meestal eet ik er rijst bij, soms doe ik aardappelen bij de schotel in.
Pasta eten we ook wel eens, maar dan haal ik dus glutenvrije pasta.

Als tussendoortjes eet ik pure chocolade, nootjes, glutenvrije/lactose vrije koekjes, sommige snoepjes. Rijst/maiswafels, fruit.
soms maak ik smoothies of zelf een chocolade mouse van banaan met avocado en cacoapoeder.

eigenlijk best nog wel veel keus al zeg ik het zelf. Je hebt tegenwoordig zelfs glutenvrije/lactosevrije pizza's bij de AH en jumbo. Soms beleg ik deze met wat extra groenten of vleeswaren.

Als vervanging van cremefraiche gebruik ik de lactovrije.

wel eet ik producten waarbij staat : KAN sporen bevatten van gluten, melk etc.

en soms doe ik een CHEAT dagje en eet ik op een verjaardag wel gewoon hapjes mee, maar dan moet ik wel weten dat er een fijne wc in de buurt is en weet ik dat ik de volgende dag wat buikpijn kan hebben. Echter is deze bij mij niet enorm belemmerend dus dat heb ik er dan voor over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:02

Morganlefay schreef:
Glutenvrij moet een(medische) reden hebben anders pest je je lijf teveel wegens het onthouden van noodzakelijke vezels.

Er is een goede reden om weinig gluten te eten.
Zelf dingen maken heeft wel zin, want voor veel glutenvrije producten in de winkel geldt dat er suiker is gebruikt als 'lijm' ipv gluten.

En noodzakelijke vezels zitten ook in groenten en fruit.

Ik doe niet aan 'vegetarische producten', ik ben zo lang geleden al vegetarisch gaan eten dat ik zelf combinaties maak van peulvruchten, ei, groenten, noten en noem maar op.
En af en toe koop ik een potje chlorella en/of spirulina bij appie heyn. (Met gigantische percentages eiwit.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 08:35

Krijgen jullie genoeg voedingsstoffen binnen of weten julie dat niet zeker? Ik eet genoeg fruit voor de vezels en ik eet veel groente.

SnuitjeLove

Re: Eet jij glutenvrij en melkvrij of vega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:39

Ik hou dat niet specifiek bij,aarnik eet gevarieerd en gezond dus ik denk het wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:16

marleen_usar schreef:
Ik eet weinig bewerkte producten, ik eet zoveel mogelijk vers zoals veel groente en fruit. Ik eet vis en geen vlees, vanwege een trage schildklier neem ik ook geen melk. Ik slik supplementen ook vanwege mijn schildklier en omdat ik geen vlees eet. Ik eet namelijk soms erg eenzijdig (...)

Er is het verhaal dat de mensheid pas 7000 jaar landbouw bedrijft (denk zuivel en graan)
tot die tijd waren we jagers, vissers en verzamelaars.

Onbewerkt voedsel, veel groenten en fruit, vis (en ik zou zeggen noten, zaden en peulvruchten) - in principe kan een mens daar uitstekend van leven.

Anoniem

Re: Eet jij glutenvrij en melkvrij of vega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:35

Ook hier weinig bewerkte producten maar dan om een heel andere reden.
Teveel zout en suikers. Zout is bij mij thuis voornamelijk in gebruik voor in de wasmachine.
Suiker alleen in de thee ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:46

Janneke2 schreef:
marleen_usar schreef:
Ik eet weinig bewerkte producten, ik eet zoveel mogelijk vers zoals veel groente en fruit. Ik eet vis en geen vlees, vanwege een trage schildklier neem ik ook geen melk. Ik slik supplementen ook vanwege mijn schildklier en omdat ik geen vlees eet. Ik eet namelijk soms erg eenzijdig (...)

Er is het verhaal dat de mensheid pas 7000 jaar landbouw bedrijft (denk zuivel en graan)
tot die tijd waren we jagers, vissers en verzamelaars.

Onbewerkt voedsel, veel groenten en fruit, vis (en ik zou zeggen noten, zaden en peulvruchten) - in principe kan een mens daar uitstekend van leven.

En 7000 jaar geleden was iemand van 30 oud

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:19

Citaat:
En 7000 jaar geleden was iemand van 30 oud

Dat valt wel mee.

Tot de uitvinding van de vaccinaties en antibiotica gold, dat het heel moeilijk was om de leeftijd van 5 te bereiken.
Was dat gelukt, dan was er doorgaans een behoorlijke kans om een jaar of 60 te worden.
Ook 7000 jaar en langer geleden.