Lichttherapiebril

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Lichttherapiebril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 18:57

Ik heb al jaren last van erge vermoeidheid, zo erg dat ik ook overdag in slaap val. Nav een slaaponderzoek raadde de neuroloog me een lichttherapiebril aan. Vermits die bril best wat kost, wil ik toch graag eens polsen naar ervaringen.

Waarom gebruik je het en helpt het daarbij? Welk merk is aan te bevelen? Hoe lang draag je de bril? Enkel ‘s ochtends of ook andere momenten van de dag ?

Alvast bedankt!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:39

Ik heb er onderzoek naar gedaan. Het principe komt neer op het nabootsen van de zon. Dagdieren (waaronder wij) worden van nature wakker bij het opkomen van de zon en worden slaperig bij een ondergaande zon. Bij het opstaan gaat er een ingewikkeld proces van hormonen werken onder invloed van het blauwe gedeelte in licht. De zonsondergang bevat meer rood licht wat juist weer een signaal geeft om slaperig te worden. De lichtbrillen schijnen met precies de juiste golflengte blauw licht om die ‘wakker worden’ boost te krijgen. Eventueel kan je savonds een tijdje met de bril opzitten met glazen erin die blauw licht juist eruit filteren om beter te kunnen slapen (licht van je smartphone kan bv veel blauw bevatten).
Ongeveer een half uurtje op sochtends is normaal voor mensen die makkelijker willen wakker worden, maar het gebruik ligt ook aan de momenten wanneer je moe wordt. Propeaq heeft bv een app die kan helpen wanneer en hoelang je de bril op moet zetten voor maximaal resultaat. De kunst is namelijk om de bril op te zetten voor je dat punt van vermoeidheid bereikt.

Lukasje

Re: Lichttherapiebril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 08:27

@ilse: heel erg bedankt voor je uitvoerige uitleg!

Het probleem is niet dat ik niet in slaap val of ‘s ochtends moeite heb om wakker te worden, maar ik word -ondanks voldoende slaap- erg moe wakker en overdag heb ik vaak momenten dat ik in slaap val zoals bv bij het auto rijden, bij de kapper, op bezoek bij vrienden, … Heel vervelend is dat.

‘s Ochtends de bril opzetten zou ev kunnen helpen, moest ik een keertje proberen. Op de vraag of het me overdag wakkerder kon houden, wist de neuroloog geen antwoord. En ik vind de bril wat duur om zo maar eventjes uit te proberen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:52

Als jij overdag zó moe wordt dat je tijdens het autorijden in slaan kan vallen gaat zo'n bril met een blauw lampje erin jou niet helpen ben ik bang. Dit klinkt wel wat serieuzer dan dat. Is er weleens onderzoek gedaan naar waarom je zo moe bent?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:02

Het zou je net even een boost kunnen geven, sommige mensen hebben rond 2 uur last van een middag dip en die beschrijven wel dat het helpt. Maar wat jij beschrijft klinkt zwaarder en ik weet niet of een bril dat kan veranderen. Ben je getest op narcolepsie?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 11:23

Ja ik ben getest op narcolepsie en apneu’s. Dat zou niet de oorzaak zijn.
De arts wilde Rilatine voorschrijven maar dit mag ik omwille van een hartafwijking niet nemen. En eerlijk , hier stond ik ook wel huiverachtig tegenover.

Het is in elk geval knap lastig en heeft ook mentaal een flinke impact.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:13

ik heb vorige week de ayolite gekocht. Ik vind dat het enorm helpt om meer energie te hebben overdag. Ik heb het steeds lastig met de korte dagen, en vooral naar het einde van de winter toe. k Vind het wel vervelend aan mijn ogen tot nu toe, k hoop dat dat went

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 19:03

Binoche schreef:
ik heb vorige week de ayolite gekocht. Ik vind dat het enorm helpt om meer energie te hebben overdag. Ik heb het steeds lastig met de korte dagen, en vooral naar het einde van de winter toe. k Vind het wel vervelend aan mijn ogen tot nu toe, k hoop dat dat went

Wel goed om horen dat het jou helpt! Merkte je meteen verschil? En draag je de bril enkel bij het ontwaken of ook overdag?

Zelf ben ik niet zo “seizoensgebonden”.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:34

Ik merkte inderdaad direct verschil. Ik gebruikte hem eerst in de voormiddag (is maar 20 minuutjes). Nu gebruik ik hem s avonds. Als je hem 2 tot 3u voor het slapen gaan draagt zou het helpen om de melatonine aanmaak later te starten, waardoor je later in slaap valt maar langer doorslaapt. Ik werd elke dag tussen 4 en 5 wakker en kon onmogelijk terug slapen. Ook dit is beter nu.

Maar als het bij jou niet seizoensgerelateerd is weet ik niet of het zal helpen? Het doel is toch om daglicht te vervangen hiermee. Ze geven wel 60 dagen geld terug garantie, dus misschien kan je proberen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:30

Binoche schreef:

Ik heb ook de Ayolite. Ik gebruik hem sinds november voor de grauwe donkere wintermaanden. Het helpt mij enorm tegen een sombere stemming ivm grijs weer en korte dagen en ik voel me er veel energieker door :j.

Ik zet hem bij het ontbijt op en dan tijdens lunch nog een keer.

Nu de dagen weer langer worden heb ik hem niet meer nodig/vergeet ik hem op te zetten.

Het kost wat maar is voor mij de investering waard.

Je kan hem 60 dagen uitproberen. Werkt het voor jou niet mag je hem gratis retourneren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:45

Mijn collega heeft er 1 en die zegt dat het bij haar helpt.

Vraagje:
Is je vitamine d ook getest?
Ik heb een hele periode gehad dat ik doodmoe was en overal in slaap kon vallen. Mijn vitamine d was veel te laag. Sinds die hoog is is de vermoeidheid ook weg. Zodra hij gaat dalen dan begint de ellende weer. Je vitamine d gehalte moet minimaal 80 zijn en liefste tussen de 100 en 150.
Huisartsen zeggen al gauw dat een vit d gehalte goed is terwijl dit niet zo is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 18:13

Dankjewel voor de nuttige aanvullingen! Dat je de bril kan uitproberen maakt het wel interessant. Het is anders wel een bedragje om zo maar eventjes uit te testen.

Ik moet wel vit.D bijnemen maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de waarde was (of is). Volgende keer bij bloedafname ga ik dat in de gaten houden! Ik noteer alvast deze normwaardes.