Tics door stress/angst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Tics door stress/angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 21:43

Een vriend van mij heeft laatst een heftige situatie meegemaakt waardoor hij de laatste tijd nogal van slag is. Nu heeft hij sinds die dag ook heel erge tics. Door deze tics wordt hij nog angstiger want hij is heel angstig dat hij er niet meer van af komt. Dus met als gevolg dat de tics steeds erger worden en de angst steeds groter. Ik probeer hem wijs te maken dat het ligt aan de spanning maar zijn angst neemt het over en hij raakt steeds meer in een negatief spiraal. Inmiddels heeft hij wel oxazepam gekregen om de ergste spanning wat omlaag te brengen en hij wacht op therapie.
Nu ben ik op zoek naar mensen die dit herkennen en hem met hun persoonlijke verhaal kunnen helpen. Hij is zo bang dat die tics blijvend zijn, hij heeft er wel informatie over gelezen op internet, maar toch blijft zijn angst aanwezig dat de tics blijvend zijn.

Dus heb jij een persoonlijk verhaal over tics, het liefst natuurlijk we een positief verhaal? ;) Dan hoor ik dat graag. Mag ook per pb.

Lindsey_99

Re: Tics door stress/angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:01

Mijn ervaring is dat tics door stress komen en gaan. Sommige mensen zijn er gevoelig voor. Ze gaan meestal vanzelf weg nadat de situatie een tijd is veranderd en de noodzaak afneemt om af te reageren. Na een erg stressvolle periode van een paar jaar was keelschrapen de tick bij een kennis. Ook nadat deze periode voorbij was heeft nog een hele tijd geduurd voordat het weg was maar na een lange vakantie van een week of 6 was het ineens weg. Blijkbaar doorbrak de vakantie zonder spanning het patroon.

belle_boef

Re: Tics door stress/angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:06

Tics worden inderdaad erger wanneer de spanning toe neemt. Iig bij de meeste mensen.

Daarnaast is het niet gek dat hij na een heftige situatie van slag is. Dat moet verwerkt worden door je hoofd en lijf.

Hopelijk is je vriend snel aan de beurt voor behandeling.