Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 12:37

Hoi hoi!

Even wat achtergrond info:
26 jaar, zittend beroep 4 dagen id week. Verder actieve leefstijl; veel rijden en minstens 10.000 stappen gemiddeld per dag. Hart en vaat ziekten en dood (voor 40 jaar) in de familie (moeder, oom en opa)

Afgelopen maandag werd ik tijdens het werk (zittend kantoorwerk) in de loop van de dag benauwd. Verder niet veel aandacht aan geschonken.

Dinsdag werd ik beroerd wakker. Druk op de borst en benauwd. Voelde me wel goed genoeg om thuis te werken, dus dat gedaan. In de avond voelde ik me echt een opgeblazen aardappel. Op de weegschaal gaan staan en ik bleek 7 kg zwaarder te zijn dan normaal. Duidelijk vocht. Mijn enkels zijn niet meer te zien en ook handen en gezicht gezwollen.

Woensdagochtend naar de huisarts. Zijn vermoeden: iets met hart of nieren. Bloed geprikt, longen geluisterd, temperatuur, ecg en bloeddruk. Die laatste bleek hoog voor mij. 90/130 waar mijn onderdruk normaal tussen de 47-52 zit.

Vandaag de bloed uitslagen en de uitslag van de ecg. Pols blijkt met 43 laag. Die is normaal ook onder de 60 in rust, maar nog nooit zo laag. Bloedwaarden blijkt niks gek uit. Vitamine D is nog verder gezakt dan in augustus, van 41 naar 38 terwijl ik 4000 IU per dag slik per augustus. CPK vond hij met 55 iets hoog (zou duiden op vocht achter hart?) maar niet schokkend.

Ik weet dus nog niks… zijn behandelplan: vitamine D op recept 4 capsules met hogere dosering en over een maand terugkomen.

Ondertussen voel ik me zwaar poedersuiker. Ik kan bijna niet bewegen door de kortademigheid, heb druk op m’n borst en ben gigantisch moe. Iemand een idee wat er zou kunnen zijn?

kiki1976

Re: Wat kan het zijn? Druk op borst en vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:40

Als je steeds benauwder word je door laten verwijzen hoor.
Kan verschillende oorzaken hebben, waaronder hartklachten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:45

Ik schrik hier eigenlijk wel van. Een jonge meid met benauwdheidsklachten en dan gewoon afwimpelen op een laag vitamine D :oo bizar eigenlijk.

Ik zou terug bellen dat je een doorverwijzing wilt en anders zou ik zelf nog best naar de huisartsenpost gaan als het erger wordt. Ik zou absoluut niet met een gerust gevoel thuis zitten zo.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:50

Ik zou een doorverwijzing vragen voor de cardioloog, dit is niet normaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:01

Ik vind dat ook echt heel slecht van de huisarts, die van ons heeft al eens voor minder dan dat de ambulance gebeld.

De klachten doen me ook wel denken aan corona. Ik was toen ook enorm moe, kortademig en druk op de borst. Maar met hartklachten in de familie zou ik het risico niet nemen en naar de EHBO post gaan.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:03

Klinkt niet fijn meid!
Zo jong, zo beroerd en ook een geschiedenis in de familie.
Je gevoel zegt het zit niet goed begrijp ik uit je verhaal, laat je vooral niet afwimpelen dan.
Sta op een second opinion of een doorverwijzing vooral bij vrouwen (dit is een aanname, heb je profiel niet uitgebreid door gelicht) worden hart problemen gemist.

Wat het zou kunnen zijn daar kan ik je niet in helpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:03

Zo jeetje, met die klachten en dan in combinatie met het vocht en de familie geschiedenis zou je toch hopen dat je hartfunctie even goed nagekeken wordt.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:05

Die vitamine D vind ik op zich zinnig,
maar de rest niet.
Je bent al vier dagen 'niet lekker' met symptomen "die nog van alles kunnen zijn", maar die ik niet vind passen bij 'kom volgende maand maar terug'.
Bellen hoor!

(En als er weinig gebeurt, bel je vanavond beleefd de HAP 'of je iets mag voorleggen omdat je je zorgen maakt'. In mijn ervaring zit ik regelmatig zo'n tien minuten met de triagiste, we nemen het hele verhaal door - en als de avondarts het niet in de haak vindt komt er actie.)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:08

Ja inderdaad hartfunctie laten nakijken. Ik heb dit onlangs ook laten doen. Bij mij was dit dmv een echo van hart en een echo van de nieren. Dit is een weinig ingrijpend onderzoek maar kan wel meer duidelijkheid geven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:08

Daar is de HAP niet voor.

Gewoon je eigen huisarts nu om een doorverwijzing vragen.
Geef je zorgen betreft de familie geschiedenis ook door.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:09

Ik vind jouw bloeddrukwaarden echt schrikbarend. Maar ook als ze 'normaal' zijn.
De richtlijn is 120 om 80.
Jouw normale bloeddruk diastolisch is erg laag.
Dat terzijde..

Ik zou flink op mijn strepen staan want er lijkt echt iets niet te kloppen.
De bloeddruk kunnen ze minstens 24 uur opnemen met een kastje evenals je hartslag.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:12

Ecg dus geen afwijking? Troponine ook geen afwijking? Die vit d heeft iig niet met je benauwdheid te maken. Het oedeem wel. Ik zou de huisarts nog een keer bellen dat je klachten erger worden.

130/90 valt wel mee qua bloeddruk... niet schrikbarend hoor. Een onderdruk van 48 maak ik mij meer zorgen over.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:13

Nieren gecheckt?
Met vocht vasthouden zou ik denken aan dat je circulatie niet goed is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:19

Ik zou ook aan de deur blijven rammelen hoor.
Ik heb ze wel eens weg gestuurd zien worden met hyperventilatie (u bent te jong voor hartklachten) terwijl het het hart bleek te zijn. Nog geen 500m bij de HAP vandaan volgde dus ook een infarct.
Gezien je dit topic geopend hebt zou ik blijven 'zeuren'.
Het hoeft overigens je hart niet te zijn maar hier een maand mee rond lopen lijkt mij niet te doen voor je :(:)
Beterschap!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 13:22

Bedankt voor alle antwoorden :)
Mijn vermoeden dat dit een beetje een gek behandelplan is wordt gelukkig gedeeld…

Mijn onderdruk en pols zijn normaal gesproken inderdaad laag. Ik heb eerder testen gehad (ecg, echo en fietstest) om een risico-analyse te doen ivm familie. Hieruit bleek de hartspier verdikt is (zogenaamd sport hart). Dat zou de lage waarden verklaren.

Verklaring waardoor de waarden nu anders zijn heb ik dus niet gekregen van de huisarts. Ik kijk vandaag nog even aan hoe het gaat. Mocht het niet beter worden bel ik nog een keer.

Nier waarden zijn normaal. De enige waarden die volgens mij enigszins “afwijkend” zijn is hematocrietwaarde (0,38) CPK (55) GammaGT (32) NT-probNP (213) en dus vitamine D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:35

Gewoon bellen dat je je ernstig zorgen maakt en dat je een doorverwijzing wil naar de cardioloog, zeker met jouw familie geschiedenis.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:38

Ben je niet al bij een cardioloog bekend dan? Anders zou ik de poli bellen en je verhaal doen en of je gezien kan worden op zeer korte termijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:42

novita13 schreef:
Ben je niet al bij een cardioloog bekend dan? Anders zou ik de poli bellen en je verhaal doen en of je gezien kan worden op zeer korte termijn.

Als dat niet binnen een jaar is kan dat zover ik weet niet zonder verwijzing.

Tenminste ik moet elke jaar op controle bij de oogarts, maar ben ik per ongeluk een week te laat moet ik een nieuwe verwijzing vragen.
Doet de HA niet moeilijk over en de assistente stuurt die dan al meteen.
Maar meen dat de verzekering dat eist.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 13:43

novita13 schreef:

Niet in mijn huidige woonplaats helaas. Onderzoek is al langere tijd geleden, voor verhuizing

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:46

Heb je veel last van stress toevallig? Ik heb ditzelfde ook inderdaad...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:46

... wellicht is het een idee om toch de 'oude' cardioloog te bellen om de huidige situatie voor te leggen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 13:50

BarbaraNova schreef:
Heb je veel last van stress toevallig? Ik heb ditzelfde ook inderdaad...

Niet dat ik weet. Geen stressvolle events momenteel

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:56

Met een familiegeschiedenis van hartaandoeningen en al bekend zijn met een verdikte hartspier, zou ik zeker even een doorverwijzing naar de cardioloog vragen met jouw huidige klachten. Ook als je ECG goed is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:58

Hartproblemen kunnen ook vocht vasthouden geven. Ik zou niet blijven aanmodderen bij de huisarts maar een doorverwijzing vragen naar het ziekenhuis.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:18

En hou bij het contact met je arts ook rekening met het feit dat hartklachten bij vrouwen nog steeds (helaas) slecht worden herkend. Omdat deze zich anders uiten dan bij mannen.
Bijvoorbeeld:
https://www.hartpatienten.nl/hartfalen- ... gL0W_D_BwE

Maar als je even Googled op hartklachten bij vrouwen vind je veel meer informatie.