De grote gevolgen van hersenschudding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 15:50

Ik las net onderstaand artikel waarbij ze spreken over langdurige gevolgen van hersenschudding. Zelfs een lichte hersenschudding zou al langdurig effect kunnen hebben en elke extra hersenschudding verergerd dat weer.

Ik moest daarbij denken aan alle keren dat ik ben gevallen van een paard en de lichte hersenschuddingen die ik daaraan over heb gehouden. Vanaf mijn 9e tot nu (35) ben ik echt heel erg vaak gevallen...

In het artikel geven ze aan dat het wellicht op een gegeven moment belangrijk is om het risico op meerdere hersenschuddingen te beperken door te stoppen met de risicovolle activiteit. Dat zet me dan wel aan het denken. Want hoe lang moet ik dat risico nemen? Is het wel verstandig om mijn jonge stuiterbal te gaan rijden? Zou ik haar niet toch beter voor de wagen kunnen zetten? Dit zijn uiteraard overdenkingen en ik weet ook dat ik het rijden ontzettend mis en de kans erg groot is dat ik er gewoon bovenop kruip... :')

Ik zou het interessant vinden om jullie ideeën over dit onderwerp te lezen. Want het is absoluut van toepassing op de paardensport.

https://scientias.nl/slechtere-aandachtsspanne-en-meer-moeite-met-complexe-taken-de-grote-gevolgen-van-hersenschuddingen/
Laatst bijgewerkt door Malenka op 06-02-23 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:55

Ik heb zelf 1,5 jaar een hersenschudding gehad en heb hiervoor 2,5 maand revalidatie gehad om weer te kunnen functioneren. Wat wil je weten? :)

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 16:02

Ik had niet gelijk specifieke vragen. Het was meer een uitnodiging om gedachten over dit onderwerp te delen. Want ik heb niet het idee dat je er vaak iets over hoort terwijl onze sport zeker wel een enorme risicofactor is.

Ben jij ingelicht over de risico's voor de lange termijn?
Zijn er zaken waarvan je zou willen dat paardrijdend Nederland meer zou weten met betrekking tot hersenschudding?
Heeft het bij jou nog invloed gehad op de keuze om wel of niet opnieuw te gaan rijden?

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:06

Klinisch neuropsycholoog dr. Master schrijft hier ook vaak over.
Dat bijvoorbeeld de bal koppen, zeker bij kinderen, schade kan geven.

Zoek zijn artikelen maar eens op.


Hij heeft bij mij ook mijn hersenletsel aangetoond.
Want ook bij mij is er door de huisarts om die tijd veel te laks omgegaan met mijn ongeval.
En daar ondervindt ik na 18 jaar nog dagelijks last van.

Dus ja ben zuinig op je hoofd.
Rust echt uit, geen tv en gsm, na een klap op je hoofd.
Beter een dag te lang dan te kort.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:15

Ik herken dit heel erg, helaas. Maar geen van mijn klappen heb ik gehad door van het paard te vallen. Ik ben eronder gekomen tijdens het verweiden, en als kind 2 keer een ongelukje gehad. Ik fiets dagelijks naar mijn werk en voel me dan op sommige momenten en plekken minder veilig dan tijdens het paardrijden of zelfs beleren. Onnodige risico’s nemen is nooit een goed idee natuurlijk, maar stoppen met bepaalde activiteiten is niet iets waar ik over nadenk eigenlijk.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:16

ikzelf ben gelukkig nooit dusdanig hard gevallen voor enige hersenschudding\blijvende schade(al ga ik pas naar de dokter als ik er letterlijk bij neerval, dus wie weet of mijn dagelijkse pijnen ermee te maken zouden kunnen hebben). Ik denk dat als je altijd een cap draagt(ook voor die fotoshoot), je ''leert'' vallen en geen onnodig risico neemt(dus zoals mij een paard buiten inrijden, :wave: ) paardrijden niet persé gevaarlijker is dan het dagelijks leven en de ongelukken ervan, in het verkeer ben je immers ook ''afhankelijk'' van andermans gedrag.
Of je je paard liever voor de wagen zet ja nee zijn overwegingen die bij mij toevallig ook rondspelen, is soms het risico het nog wel waard? Ondanks dat ik het rijden op mijn haflinger enorm zal missen. Ik ben nog jong en heb al de nodige klachten die mij enorm beperken, toch overwint mijn ''eigenwijsheid'' hierin en stap ik morgen waarschijnlijk weer op. Dus slim? Waarschijnlijk niet, maar dat risico neem ik dan maar bewust omdat paardrijden echt (een groot deel van) mijn leven is.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:19

Naar mijn idee zijn ongelukken voor de wagen vaak veel complexer en met meer schade dan ohz :=

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:21

Ik heb een hersenschudding opgelopen na een val van mijn paard.
Vanuit stilstand gleed ik er heel suf vanaf.
Ik had een cap op! Maar landde heel gek op mijn stuitje en het licht ging uit.
Op de SEH besloten om per direct te stoppen met paardrijden.
Ik heb er maanden over gedaan om goed te herstellen.

Cchanny

Berichten: 8847
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:23

Interessant artikel inderdaad.

Tijdens het opzoek gaan naar een nieuwe cap ben ik gestuit op een Back On Track Cap. Ze beweren dat daar een speciaal systeem inzit die de kans op hersenschuddingen verkleind. Daarvoor had ik voor die cap gekozen en tijdens het passen zat hij goed. Niet lekker, maar beter dan de caps die ik daarvoor had gepast.
Maar tijdens het rijden vind ik hem toch erg zwaar en krijg ik er een zwaar hoofd en nek van.
Waardoor hij toch weer in een tas is beland en nog als nieuw in de kast ligt.

Met als doel om inderdaad de kans op hersenschuddingen te verkleinen mocht dit in de toekomst zich nog voor zou doen.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:27

Mijn letsel was overigens ook niet bij vallen maar in de wei.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:30

Malenka schreef:
Ben jij ingelicht over de risico's voor de lange termijn?

Ben meerdere mensen tegengekomen die een hersenschudding hadden (gehad) ook door niet paardrijden hoor.
En ook al zegt de arts: doe rustig aan en neem je rust.. mensen toch weer snel vol aan de bak gaan en later alsnog in de problemen komen.
Veel mensen onderschatten de gevolgen van een hersenschudding.
Als er duidelijk wordt aangegeven; doe rustig aan en je doet alsof dat allemaal onzin is en niet voor jou geldt maar alleen voor zwakkelingen.. dan moet je niet huilie huilie gaan doen als je na een jaar alsnog tegen grotere problemen aanloopt.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:33

Hier ook een ervaringsdeskundige helaas. Op mijn 11e een hersenkneuzing gehad. Toen eigenlijk niets meer dan het advies rustig aan gekregen, maar op die leeftijd is rustig aan er niet echt bij. Ik ondervind daar nog dagelijks klachten van die nooit meer overgaan.
Dus ik ben absoluut voorstander van meer aandacht voor hersenschuddingen, er wordt nu te vaak geroepen houd maar gewoon rust en dan komt het wel weer goed. Daar ben ik het niet mee eens. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik veel beter uit de strijd kunnen komen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:35

Mijn ergste hersenschuddingen waren idd niet altijd door val van het paard, maar hele andere dingen. 1 keer maar door een paard, lichte wel vaker helaas maar toen leek het wel alsof ik er gevoeliger voor geworden was. Maar de andere zware kwamen onder andere door val op schoolplein en aangereden worden met fiets. Ik heb wel altijd klachten gehouden, want ik denk dat ik in totaal wel 10 of meer lichte en 4 of 5 zware hersenschuddingen gehad hebt.

Ik rijd nog steeds, maar ben wel voorzichtiger in welke paarden ik op stap. Niet vanwege hoofd, maar de rest van het lijf. Maar draag altijd een cap en vervang die ook regelmatig, niet alleen na een val, ook als de ouder wordt of ik hem flink laat stuiteren. Klachten zijn nooit meer volledig weggegaan na de laatste paar. Nooit ingelicht over de lange termijn gevolgen, ja er werd gezegd zo lang rustig doen anders houd je hoofdpijn, maar dat was het. Ik heb me er keurig aangehouden altijd, maar helaas.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:36

Boksers, voetballers, ruiters, rugbyers , en stomme valpartijen zonder te sporten. Alles geeft risico op hersenschudding, je hoofd aan iets hards stoten. Denk dat het heel belangrijk is om goed te rusten maar je kunt niet alles voor zijn . Denk wel dat vaker een hersenschudding, hoe licht ook, een risico in kan houden op latere leeftijd. En rust houden doen de meesten te kort, pijnstillers erin en door, fout.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 17:04

Brainless schreef:
Malenka schreef:
Ben jij ingelicht over de risico's voor de lange termijn?

Ben meerdere mensen tegengekomen die een hersenschudding hadden (gehad) ook door niet paardrijden hoor.
En ook al zegt de arts: doe rustig aan en neem je rust.. mensen toch weer snel vol aan de bak gaan en later alsnog in de problemen komen.
Veel mensen onderschatten de gevolgen van een hersenschudding.
Als er duidelijk wordt aangegeven; doe rustig aan en je doet alsof dat allemaal onzin is en niet voor jou geldt maar alleen voor zwakkelingen.. dan moet je niet huilie huilie gaan doen als je na een jaar alsnog tegen grotere problemen aanloopt.


Ik denk dat het daarom dus ook belangrijk is om uit te leggen waar die rust voor dient. Wat de rust voor verschil kan maken. En wat de risico's op lange termijn zijn.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:16

Ik ben omver gelopen door niet 1, maar 4 paarden, met hoofd op fietspad geknald en even weg geweest. Voorbijganger heeft in kunnen grijpen en oa vriendin gebeld en paarden gevangen. Ik kon niet eens staan, zo draaierig was ik.

Paarden stonden 400 meter van mijn huis, ik woon recht tegenover de huisarts. Vriendin heeft me daar mee naar binnen gesleurd omdat ik lijkbleek, erg duizelig en warrig was. Ik stond nog niet ingeschreven op de betreffende locatie, geen zorgpas bij me, en werd daarom geweigerd, tenzij ik contant betaalde. Cash had ik ook niet mee genomen naar de paarden. Dus ben naar huis gebracht en m’n bed ingekropen. 48 uur geen licht kunnen verdragen en flink over gegeven. Vriendin heeft me paar keer wakker gebeld. Daarna werd het beter, zeker met pijnstilling.

Als een huisarts, of iemand anders, me toen had verteld wat rust en juiste behandeling voor verschil had kunnen maken op de lange termijn, had ik daar zeker wat mee gedaan. Neem de onwetendheid, met de druk van mijn werkgever erbij, en zodra het maar een beetje ging, ben ik alles weer volop gaan doen. Super dom, weet ik nu…

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:34

Maar dan moet je wel advies rust krijgen, dat heb ik niet eens gehad.

Bij mij is helemaal voorbij gegaan aan hersenletsel.
Denk ik er over terug denk ik, hoe dan?

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:01

DuoPenotti schreef:
Maar dan moet je wel advies rust krijgen, dat heb ik niet eens gehad.

Bij mij is helemaal voorbij gegaan aan hersenletsel.
Denk ik er over terug denk ik, hoe dan?


Omdat het vaak niet herkend danwel gebagatelliseerd werd helaas. Ik vind tegenwoordig de kennis van huisartsen daarin nog steeds ontoereikend.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:29

Ja precies.
Maar dat is toch te idioot voor woorden.

In mijn geval, hele gezicht beurs. Voor en achterkant.
5 hechtingen in de kin.
links onder mijn oog een grote schaafwond en een verdikking van een mandarijn grote.
Een ooglid dat hing en een mondhoek die hing.
Ooglid is goed gekomen, mijn mondhoek gaat altijd nog minder ver omhoog dan de andere.

Ik had toch doorgestuurd moeten worden naar het ziekenhuis?! En minstens advies ook al ben je helder, dit kan wel eens een hersenschudding zijn.

ikke

Berichten: 37568
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:45

Malenka schreef:
Brainless schreef:
Ben meerdere mensen tegengekomen die een hersenschudding hadden (gehad) ook door niet paardrijden hoor.
En ook al zegt de arts: doe rustig aan en neem je rust.. mensen toch weer snel vol aan de bak gaan en later alsnog in de problemen komen.
Veel mensen onderschatten de gevolgen van een hersenschudding.
Als er duidelijk wordt aangegeven; doe rustig aan en je doet alsof dat allemaal onzin is en niet voor jou geldt maar alleen voor zwakkelingen.. dan moet je niet huilie huilie gaan doen als je na een jaar alsnog tegen grotere problemen aanloopt.


Ik denk dat het daarom dus ook belangrijk is om uit te leggen waar die rust voor dient. Wat de rust voor verschil kan maken. En wat de risico's op lange termijn zijn.

Ik heb het als kind eens gehad (gevallen met de fiets). Ik moest een week plat liggen en rust houden; ik mocht NIKS!

In die tijd was het vrij normaal dat je een periode rust voor geschreven kreeg. Een oom heeft zes weken op bed gelegen. Dat was in die tijd de normaalste zaak van de wereld (voor zover ik me dat kan herinneren).
Mijn moeder heeft het in haar late jeugd gehad en die moest rust houden (plat op bed!) totdat ze drie dagen geen hoofdpijn had gehad; dat heeft 8 weken geduurd, heeft ze me diverse keren verteld.

Ik vraag me ook weleens af of er een verband is tussen migraine en een (verwaarloosde) hersenschudding.
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat met de afname van hoe serieus je een hersenschudding moet nemen, het aantal migrainegevallen lijkt toe te nemen. Kan toeval zijn maar ik vraag me dat dus wel af.
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-02-23 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:46

Ik vind het nogal zorgwekkend dat er een verband lijkt te zijn tussen hersenschuddingen en latere dementie. Dat vind ik best eng.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:58

Ik ben in december 2021 met paard en al onderuit gegleden en was letterlijk even de weg kwijt.
Had een stuk geheugenverlies dat gelukkig behoorlijk snel weer terugkwam.
Op de SEH grondig nagekeken en door de CT gehaald. Daar bleek dat er verder niets stuk was, hersenen zagen er goed uit, geen haarscheurtjes in de schedel of nekwervels.

Naar huis gestuurd en moest rust houden.
De 6 weken plat liggen in een verduisterde kamer plus het wek-advies waren niet meer van toepassing, dat was echt achterhaald.
Ik mocht gewoon uit bed en naar buiten, maar wel naar mijn lichaam luisteren en met hoofdpijn niet gaan computeren of tv kijken of op mijn telefoon.
Dat heb ik ook braaf gedaan en ik moet eerlijk zeggen, dat ik sneller was hersteld dan ik verwacht had.
Maar heb echt 2 weken lang heel veel rust genomen. Ik zat al voor wat anders in de ziektewet, dus toen ik wel weer ging werken, was dat ook maar voor een beperkt aantal uren per week.
Ik heb het idee dat ik er restloos van hersteld ben.
Ik ben verder niet gewaarschuwd dat ik er op de lange termijn nog wel last van zou kunnen gaan krijgen.

Ik heb uiteraard een nieuwe cap gekocht, want degene die ik op had, heeft in ieder geval zijn werk gedaan, mijn hoofd beschermen tegen erger.

Ik heb een Uvex met MIPS gekocht, dat MIPS is een systeem in de helm dat beter tegen hersenschudding moet beschermen.
Geen idee of dat werkt, nog niet opnieuw op mijn hoofd gevallen gelukkig!

Maar het viel me op dat er nog maar weinig ruitercaps zijn uitgerust met dat systeem.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:00

Dees schreef:
Ik vind het nogal zorgwekkend dat er een verband lijkt te zijn tussen hersenschuddingen en latere dementie. Dat vind ik best eng.

Bij boksers is dit al langer bekend.
Maar dat vond men gezien de sport vrij normaal. Maar het blijkt dus al veel sneller te gebeuren.

@ikke
mijn migraine is wel sindsdien erg heftig geworden (komt nu ik dit schrijf ook weer een aanval dorzetten)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:16

Dat was bij mij al lang (wellicht als theorie?) bekend dat hersenschuddingen op latere leeftijd problemen kunnen geven. En hoe vaker een hersenschudding, hoe groter de kans op ernstiger letsel.

Maar nee, binnen de sport hoor ik hier nooit iets over. Maar ik vind het niet een gek idee om het risico te verkleinen door eens het brave paard te pakken ipv de jonge groene stuiterbal, of eens een rustiger lesje te pakken ipv spring- of crossless.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:42

Als kind gevallen met schaatsen en moest toen overgeven. De conclusie was een hersenschudding. Nou, ik denk dat ik het 1 dag in bed uitgehouden heb en toen was ik onhandelbaar. Mijn ouders hebben nog geprobeerd me van de schaats te houden voor een week, maar er lag natuurijs en dan moet je pakken wat je pakken kunt. Dus nee, als ik niet mag schaatsen, dan ging ik maar op m'n kop staan en headbangen e.d. Dus dat werkte in ieder geval niet. Gevolg: ik schaatste gewoon weer :D Is me niets van overkomen hoor. Geen idee of ik dus wel een echte hersenschudding gehad heb, maar had toen wel hoofdpijn en moest overgeven. Daarna kan ik me geen hersenschudding meer herinneren, wel eens gevallen en ook wel eens op het hoofd, maar nooit ergens last van gehad.
Stoppen met iets wegens een risico op? Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt iets niet te doen, want dan ben je in mijn ogen gewoon gehandicapt.
En te veel rust is zeker niet goed. Voor mij als kind was een week rust dus te veel. Ook al adviseert iemand het, als het niet goed voelt, niet doen. Denk je het wel nodig te hebben, dan mag je het natuurlijk wel doen. Stoppen met iets wat je leuk vindt, vind ik echt niet bespreekbaar. Je geeft dan een groot deel van je leven, van je eigen ik op immers. Niet iedereen kan of wil dan een andere ik zoeken. Je moet het dus wel afwegen of je het wilt en kunt. Als iemand zegt je kunt niet meer duiken of paardrijden of hardlopen, tja, dan weet ik niet of ik nog wel leef hoor, want dat is mijn leven. En zo moet je het zien. Kan iemand een even goede vervanger voor een activiteit vinden, dan kan die misschien stoppen. Maar niet iedereen kan dat.