Hypnagoge Hallucinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Hypnagoge Hallucinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 11:43

Hoihoi,

Zijn er meer bokkers die last hebben van Hypnagoge Hallucinatie's?

Ik heb er heel erg last van en al zeker meer dan 10 jaar.. Vroeger waren het vooral dieren, dan lag ik op bed en dan zag ik bijvoorbeeld een héle grote zwerm vliegende insecten. Of er liep een grote spin oid door mijn bed. Dat was dan even flink schrikken, maar opzich niks heel ergs.

Ondertussen is mijn hoofd ervaren in het creëren van horror ervaringen... Soms zit het hele plafond onder het bloed, of zit er ineens iemand naast mijn bed me aan te kijken. Er stond een kind op mijn kamer, een oudere vrouw duwde een karretje voort, een man hing op de kop door mijn dakraam...
Ik schrik me helemaal de klere, vlucht mijn bed uit en dan besef ik me dat het niet echt is en dan ga ik weer naar bed.

Dan word ik nog wakker omdat ik iets inslik... Dat kunnen de meest domme dingen zijn. De laatste keer was dat een portemonnee :') En dat is natuurlijk niet echt. Maar ik voel het echt in mijn keel zitten en kan moeilijk ademen.. Ondertussen weet ik dus ook dat het niet echt is, maar eerder raakte ik dan helemaal in paniek en keek in de spiegel wat er in mijn keel zat.

Ik heb een slaaponderzoek gehad waaruit kwam dat ik slaapapneu heb, insomnie, Delayed sleep phase syndrome.. Gebruik dus een cpap apparaat, geen slaappillen oid.

Stomme is dat ik tijdens het slapen zelden droom.. Of iig ik kan het me niet herinneren :')

anjali

Re: Hypnagoge Hallucinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:13

Hier heb ik nog nooit van gehoord .Ik volg even want ik vind het erg speciaal. Ik neem aan dat je geen medicijnen of "drugs" gebruikt die dit als bijwerking zouden kunnen hebben?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:16

Ik heb het ook, vaak samen met slaapverlamming. Dat is best eng als er iets "door je kamer loopt" en je kan je niet bewegen :') maar heb het vanaf mijn jeugd en er mee leren omgaan... ook weet ik wat het bij mij triggert.
Stress en verdriet doen veel, dan heb ik het gegarandeerd. Ik heb het ook vaker met bepaalde alcoholische dranken zoals rode wijn.

Schijnt vaker voor te komen bij vrouwen met ADHD of ADD. Dat klopt in mijn geval ook.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 02-02-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:17

Ik herken het alleen van afkickperiodes na een prednison stootkuur. Buiten dat goddank niet hoewel ik altijd wel levendig droom. Het is echte horror en zo akelig levensecht %) ii zag dan bijvoorbeeld dikke torren overal over het plafond en de muren lopen. En over me heen in bed en zo. :x %) Zo ontzettend eng en bizar en echt.

Ik heb echt medelijden met je :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:41

Ik heb het ook, maar eigenlijk alleen in periodes van stress.
Jaren geleden (hele stressvolle jaren) heb ik het langdurig gehad. Nu alleen nog als ik een periode erg druk ben op mijn werk of stress ervaar. Deze hypnagoge hallucinaties zijn voor mij een teken dat ik rustiger aan moet doen en iets beter op mezelf moet letten. Wat vrije dagen opnemen of even de werkdruk minderen.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:53

Ik heb dit sinds mijn tiener jaren soms en de laatste tijd erg vaak.
Niet wetende wat het was dacht ik echt dat ik gek werd. Wel over gehad met mensen maar niemand wist wat het was. Ik ben gaan googlelen en dit is precies wat ik ervaar!
Dank voor het delen!

Ik heb trouwens de fysieke prikkels ook erg, dat ik word vast gepakt of weg gesleurd.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 05:02

Ik heb dit vroeger gehad toen ik nog met mijn ex was. Het was een toxische relatie.

Ik zag enorme spinnen en andere insecten die tussen het matras kropen. Ik wist zeker dat ik wakker was en ik schrok enorm en ging op zoek naar de insecten in bed. Of ik hoorde overduidelijk voetstappen in mijn slaapkamer of zelfs stemmen die mij riepen. Soms droomde ik zo echt dat ik lenzen in moest doen die zo groot als schotels waren.

Nadat het vaker gebeurd was, kon ik mezelf wel rustiger houden.
Sinds mijn scheiding 4 jaar geleden, heb ik er geen last meer van gehad.

Ik wist niet dat dit zo heette, ik dacht dat het onder slaapverlamming viel.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:45

Ik heb dit sinds een jaar. Maandelijks wel een keer. In m’n slaap denk ik dat er iets in bed is. Spin, slang etc en dan ren ik gillend uit bed. M’n man maakt me wakker en dan ben ik helemaal verward, maar weet wel precies wat er gebeurd is. Heel bizar. De laatste keer ging het wat verder. Toen ben ik over m’n man heen geschoten het bed uit (hem onderweg in z’n zaakje getrapt :’) ) en probeerde hem mee uit bed te trekken. Ik riep NEE, NEE, NEE. M’n man zei toen er is niks aan de hand schat. Toen was ik half wakker, probeerde hem nog een keer uit bed te trekken en riep dat ze de pijlen op ons richten. Ik zag daadwerkelijk hele grote pijlen op ons gericht. Klaar om af te schieten. Sinds deze ervaring vind ik het niet zo grappig meer.