Tintelende mond na eten kumquat. Normaal? Of oraal allergie syndroom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

Tintelende mond na eten kumquat. Normaal? Of oraal allergie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 18:42

De hele vraag staat eigenlijk al in de titel.
Als ik kumquats eet krijg ik een tintelend gevoel op mijn lippen en tong.
Het is op zich geen onaangenaam gevoel. Het lijkt precies op het effect van Szechuanpeper of Champagneblad. Ik heb hier tot vandaag nooit vraagtekens bij gezet en er gewoon van genoten. Maar is dit normaal of heb ik oraal allergie syndroom?

Ik kan namelijk nergens op internet vinden dat kumquat dit effect heeft. Wat is jullie ervaring met kumquats? Krijgen jullie ook zo'n tintelend gevoel?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:51

Waarschijnlijk idd een orale allergie reactie. Komt juist veel voor bij citrusvruchten, een kumquat is een citrus, dus niet gek. :j
Best wel veel mensen hebben dat bij bepaalde vruchten in mindere of grotere mate.
Ik heb het zelf bij ananas en kiwi als ik daar meer dan 1 stuks van eet. Ik heb het niet bij citrusvruchten.

axel_1997

Re: Tintelende mond na eten kumquat. Normaal? Of oraal allergie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 18:59

Ik heb als test alvast een kumquat in de vriezer gelegd. Want vruchten die bevroren geweest zijn schijnen geen reactie te geven omdat de allergenen door de kou denatureren.

En misschien moet ik ook maar eens medisch advies inwinnen. Want hoewel het nu geen onprettige allergie is kunnen allergieën ook geleidelijk of plotseling verergeren. :=

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:10

Ik zou me over een oraal allergie syndroom persoonlijk geen zorgen maken. Juist met tropische vruchten waar ‘wij westerse mensen’ niet aan gewend zijn door de generaties heen zijn allergische reacties helemaal niet gek. Zolang het bij een tintelend gevoel blijft zou ik er al helemaal geen verdere aandacht aan schenken en ze gewoon niet vaak of veel eten.
Misschien denk ik nu te simpel, maar ik ken zoveel mensen die dit hebben na 2 kiwi’s, wat meer ananas of soms bij te veel tomaat. Volgens mij is het een vrij algemene en niet gevaarlijke reactie, op enkele uitzonderingen na die direct een heftige reactie hebben.

Zoals ik al zei heb ik het met kiwi en ananas, altijd al gehad. Ik eet ze nog steeds, maar niet te veel, nooit erger geworden. Als mijn tong gaat tintelen stop ik. :D

Ik weet niet of je hooikoorts hebt? Daar schijnt het mee te maken hebben als allergie.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 19:26

Nee geen hooikoorts. Wel af en toe even een geïrriteerd slijmvlies als de pollen echt in wolken door de lucht zweven. Maar dat is ook normaal.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:49

axel_1997 schreef:
Nee geen hooikoorts. Wel af en toe even een geïrriteerd slijmvlies als de pollen echt in wolken door de lucht zweven. Maar dat is ook normaal.

Maar dat is ook een milde vorm van hooikoorts, veel mensen hebben dat. En daar valt dus ook het oas onder. Ik zou me geen zorgen maken, je bent gewoon een normaal mens. :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:56

axel_1997 schreef:
En misschien moet ik ook maar eens medisch advies inwinnen. Want hoewel het nu geen onprettige allergie is kunnen allergieën ook geleidelijk of plotseling verergeren. :=

Ik zou me er niet druk om maken hoor. Ik heb dit idd ook als ik meerdere kiwi’s eet of als ik flink wat verse ananas eet. Bij die laatste krijg ik naast tintelingen ook tijdelijk wat smaakverlies en een ijzersmaak in mijn mond.
Ondanks dat eet ik het gewoon, want ik vind het erg lekker. De reacties blijven, maar worden niet erger. Bij dit soort reacties heb ik nog niet gehoord dat ze bij mensen plots ernstig verergeren. Veel mensen reageren zo op dergelijke vruchten.

Dat de reactie zou verdwijnen na de vrucht ingevroren te hebben is nieuw voor mij! Leuke tip, dit ga ik zeker ook eens proberen!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:00

Suliko schreef:
Ik zou me over een oraal allergie syndroom persoonlijk geen zorgen maken. Juist met tropische vruchten waar ‘wij westerse mensen’ niet aan gewend zijn door de generaties heen zijn allergische reacties helemaal niet gek. Zolang het bij een tintelend gevoel blijft zou ik er al helemaal geen verdere aandacht aan schenken en ze gewoon niet vaak of veel eten.
Misschien denk ik nu te simpel, maar ik ken zoveel mensen die dit hebben na 2 kiwi’s, wat meer ananas of soms bij te veel tomaat. Volgens mij is het een vrij algemene en niet gevaarlijke reactie, op enkele uitzonderingen na die direct een heftige reactie hebben.

Zoals ik al zei heb ik het met kiwi en ananas, altijd al gehad. Ik eet ze nog steeds, maar niet te veel, nooit erger geworden. Als mijn tong gaat tintelen stop ik. :D

Ik weet niet of je hooikoorts hebt? Daar schijnt het mee te maken hebben als allergie.

Ja ik heb dit met kiwi.
Maar ik vind ze zo lekker.
Mijn mond blijft alleen tintelen. Dus ik schep met een lepeltje en dan slik ik het zo snel mogelijk door.
De gele kiwi heb ik minder last van dan groene.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:02

Stom is dat hé daantjuh!
Ik heb er in de lente en zomer meer last van, maar dan slaat ook mijn hooikoorts aan en dat is dus gelinkt. Daardoor eet ik meer kiwi’s als het koud is :')
Met gele kiwi’s heb ik het ook minder!

Bij ananas heb ik er het meest last van, dat mijn mond echt lang blijft tintelen als ik te veel eet. Misschien voortaan maar bevroren ananas halen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:08

Bij ananas is het heel normaal! Ananas is het enige fruit wat jou ook eet terwijl jij het eet....!! Er zitten enzymen in die een verteringsproces op gang brengen als je het kauwt. (Best freaky als je er over na denkt)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:03

Klinkt als een allergische reactie inderdaad. Mijn man en dochter hebben dit bij best veel soorten fruit. Vooral ananas en mango reageren ze flink op.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:25

Ja ik heb dat ook met mango, groene kiwi, papaya en ananas. Soms ook een beetje gezwollen lippen en een verdoofd gevoel. Ik eet alleen nog gele kiwi’s en de rest van die vruchten eigenlijk bijna nooit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:30

Ik heb daarbij verse ananas. Maar het werd steeds erger dus ik ben maar gestopt. Heel soms eet ik wel een stukje maar het is nu echt niet meer fijn :=

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:32

Ah ik had bij de 1e keer mango eten, maar dat is na de 3e of 4e keer eten gestopt en nooit meer terug geweest.
Bij de 1e keer tomaatjes eten kreeg ik dikke lippen maar dat was ook 1x en nooit weer. Tegenwoordig eet ik heel veel mango en tomaat :')

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 13:55

Ik ben blij om te horen dat het veel voorkomt en meestal niet erger wordt. Dan ga ik me niet druk maken.