Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Matheno schreef:Als er voor de oorzaak een operatie gepland staat, wat wil je dan precies wat ze nog gaan doen ?
Lever en rood vlees zijn goede bronnen van ijzer. Al het orgaanvlees sowieso wel. Hartstikke lekker in bijvoorbeeld een stoofpot
kiki1976 schreef:Degene loop in het ziekenhuis en die gaan er nogal laks mee om. Ha verwijst naar het ziekenhuis want die heeft degene onder behandeling.
HB was anderhalve week geleden 5,3 en vandaag 4,7
Oorzaak van het dalen is bekend en staat voor volgende week een operatie voor gepland.
Eind december is de operatie uitgesteld ivm lage HB (was toen na medicatie en ijzer infuus 6.9)
Persoon is 70
Matheno schreef:Onder de 6 heb je bloedarmoede, en zou ik een arts raadplegen om te bekijken waar dit door komt.
En gevaarlijk.. je wordt op een gegeven moment ontzettend duizelig en dan ga je tegen de grond.
kiki1976 schreef:Begin van de maand was de operatie gecanceld ivm een te lage HB (en die was toen hoger, maar vonden ze degene te zwak, ze is nu zwakker).
Speciaal dieet, mag veel dingen niet eten. Geen rood vlees, geen bonen, geen peulvruchten, geen donker brood, geen noten ook veel groentes mag ze niet. En moet veel laxerende zakjes gebruiken.
Kwark, yoghurt mag wel.
pillow schreef:Yummy schreef:Mijn hb is standaard rond de 3.5, ik heb hier ook totaal geen last van. verschilt per persoon dus
Dat is dus standaard behoorlijk te laag. Daar moet je dan toch wel staalpillen voor slikken lijkt me.
kiki1976 schreef:Begin van de maand was de operatie gecanceld ivm een te lage HB (en die was toen hoger, maar vonden ze degene te zwak, ze is nu zwakker).
Speciaal dieet, mag veel dingen niet eten. Geen rood vlees, geen bonen, geen peulvruchten, geen donker brood, geen noten ook veel groentes mag ze niet. En moet veel laxerende zakjes gebruiken.
Kwark, yoghurt mag wel.
Janneke2 schreef:kiki1976 schreef:Begin van de maand was de operatie gecanceld ivm een te lage HB (en die was toen hoger, maar vonden ze degene te zwak, ze is nu zwakker).
Kwark, yoghurt mag wel.
Brandnetel thee, tussen de maaltijden. (ALS dat mag ivm 'groene groenten'.)
(Verder heeft het in principe zin bij zaken als 'ijzertekort' en 'bloedarmoede' om veel vitamine C binnen te krijgen.)
...maar eigenlijk hoort de ziekenhuis diëtiste dit soort zaken te doen.
herr_balou schreef:Matheno schreef:Als er voor de oorzaak een operatie gepland staat, wat wil je dan precies wat ze nog gaan doen ?
Lever en rood vlees zijn goede bronnen van ijzer. Al het orgaanvlees sowieso wel. Hartstikke lekker in bijvoorbeeld een stoofpot
En dat ijzerrijke voedsel niet eten in combinatie met zuivelproducten anders heb je er nog bijna niets aan. Er moet minimaal een half uur voor en na geen zuivel genuttigd worden om volledig profijt te hebben van ijzerrijk voedsel.
Rinse appelstroop is ook een goede ijzerbron. Lekker op geroosterd (tot het bruin gaat kleuren) zuurdesem brood.
Ik gebruik Floradix, maar de extra vitamines zijn qua dosis wat mij betreft te hoog. Om de dag neem ik 1 tablet en als ik heel erg duizelig ben soms 2, maar dat vind ikzelf de max. Ik eet ik liever volgende dag een rode - zeer kort gebakken - biodynamische biefstuk van ca. 100 gram. Daarna gaat het dagenlang goed.
Matheno schreef:herr_balou schreef:En dat ijzerrijke voedsel niet eten in combinatie met zuivelproducten anders heb je er nog bijna niets aan. Er moet minimaal een half uur voor en na geen zuivel genuttigd worden om volledig profijt te hebben van ijzerrijk voedsel.
Rinse appelstroop is ook een goede ijzerbron. Lekker op geroosterd (tot het bruin gaat kleuren) zuurdesem brood.
Ik gebruik Floradix, maar de extra vitamines zijn qua dosis wat mij betreft te hoog. Om de dag neem ik 1 tablet en als ik heel erg duizelig ben soms 2, maar dat vind ikzelf de max. Ik eet ik liever volgende dag een rode - zeer kort gebakken - biodynamische biefstuk van ca. 100 gram. Daarna gaat het dagenlang goed.
Wat is een bio dynamische biefstuk ?
pillow schreef:Ik vraag me nu dus ook af waarom. Je hier nog info vraagt. En een laag hb is niet echt gevaarlijk.
herr_balou schreef:Matheno schreef:
Wat is een bio dynamische biefstuk ?
Biefstuk van een Nederlands rund dat voer heeft gekregen dat vrijwel enkel en alleen van dezelfde boerderij komt als waar het dier leefde. Dus dat dier kreeg bijvoorbeeld geen sojatroep van de andere kant van de oceaan. En misschien proef jij geen verschil tussen supermarkt biefstuk of biefstuk van een lokale boer of biodynamisch, ik proef het wel. Als ik alleen nog vlees uit de supermarkt kon betalen - wel of niet biologisch - zou ik geen vlees eten en me nog liever ziek slikken aan ijzer-/staalpillen of gewoon accepteren dat ik af en toe om zou vallen.