Hoge bloeddruk op jonge leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Hoge bloeddruk op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 11:55

Hallo Bokkers,

Afgelopen dinsdag ben ik bij de huisarts geweest in verband met een hoge bloeddruk.

Ik ben bloeddonor en dan wordt je bloeddruk ook gemeten, deze was beide keren hoog maar dit kon ook spanning zijn. Mijn ouders hebben een bloeddrukmeter gekocht omdat ze beide een hoge bloeddruk hebben. Dus maandagavond heb ik daar in ruststand mijn bloeddruk gelegen, 167/99, te hoog dus.

Dinsdag bij de huisarts was het ook ongeveer rond dit getal. Ik ben 31 jaar. Mijn moeder, vader en tante (zus van mn moeder) hebben een hoge bloeddruk en mijn moeder heeft in 2008 een hersenbloeding gehad. Daarom wil de huisarts alles even goed checken. Woensdag heb ik 3 buisjes bloed en urine afgestaan en ik verwacht maandag de uitslag.

Ik voel me verder niet ziek ofzo, alleen dus een hoge bloeddruk.

Zijn hier meer (jongere) Bokkers met een hoge bloeddruk? En hebben jullie alvast tips wat ik er tegen kan doen.

Groetjes

Amira_

Re: Hoge bloeddruk op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:04

Ik had het op mijn 18e al. Toen heb ik een paar jaar medicijnen ervoor geslikt, maar ben ik mee gestopt en bij de laatste twee controles was er niks meer van de hoge bloeddruk te zien, dus hoef ik ook niet meer terug te komen. Wel thuis blijven controleren en mocht het toch weer stijgen, moet ik wel weer contact opnemen.
Wat bij mij geholpen heeft, is echt op mn eten letten en veel gaan sporten.
Bij mij zit het ook in de familie. Mijn vader en zijn moeder hebben het ook.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:54

Volgende stap zou vooral een 24H meting zijn, waarbij dus 24 uur je bloeddruk elk uur en op sommige momenten elke 30 min gemeten wordt. Ik heb en slik vanaf mijn 14e medicijnen, je kunt altijd een PBtje sturen.

Zoutarm eten kan helpen, maar bij familiare hypertensie is het vaak grote aanleg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:34

Ik had het toen ik een jaar of 20 was, is ook wel familietrekje. Op mijn 24ste ben ik alleen gaan wonen, ik gebruik weinig of geen zout in mijn eten (niet bewust, vond het gewoon best lekker zo), en mijn bloeddruk is nu eerder aan de lage kant sindsdien (ben intussen 48). Dus voeding kan zeker helpen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:45

Ik heb er nu 2 verschillende medicijnen voor. Mijne was ook veel te hoog (ook de onderdruk) 160-170/100-110. Nu is hij vorige week gemeten en was perfect 120/80.

Ik ben familiair belast, schildklier, hart, longen, nieren etc is allemaal goed.

Ik hoop wel dat ik ooit van de medicijnen af kan.

Eet geen extra zout, beweeg voldoende en ben bezig met afvallen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:48

Ook geen drop eten, of thee waarin zoethout zit.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:49

Ik had begin 2020 ook een hoge bloeddruk te hebben maar dit bleek uiteindelijk door medicatie te komen (zeldzame bijwerking).
Toen maakte ik me er niet druk over en inmiddels ben ik gestopt met medicatie en is mijn bloeddruk juist standaard “te” laag.

Ik weet niet of je medicatie gebruikt maar misschien zit daar nog winst?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:02

Een hoge bloeddruk hoeft niet perse een reactie te zijn op iets fysieks (zoals zout eten of caffeine inname), maar is heel vaak een reactie op je stresslevel. Ik heb hier zelf ook mee gezeten. Terwijl ik het toen niet als een stressvolle tijd beschouwde, was dat het wel. Nu ik erop terug kijk begrijp ik dat ook. Het wisselen van werk heeft er toen bij mij voor gezorgd dat de bloeddruk ook omlaag ging.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:06

hier ook een hoge bloeddruk, ik eet nu minder zout en moest afvallen, heb meerdere 24 uurs metingen gehad, daarna ook nog plaspillen, maar door laatste zakje mijn bloeddruk zo hard dat het juist weer veel te laag werd, dus nu goed opletten met eten en qua beweging en gewicht en vooral ook voor stress...

Sterkte

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 14:09

Ik heb de bloed en urine uitslagen. Dat is allemaal goed. Maandag terug naar de huisarts om het vervolg te bespreken omdat mn bloeddruk natuurlijk nog wel hoog is.

Ik gebruik de pil en een neusspray tegen snurken, verder geen medicijnen. Ik heb me weer aangemeld bij de sportschool om weer meer te gaan bewegen en ik let al wat meer op mn eten.

Nu even tot maandag wachten waar de huisarts mee komt

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 07:59

Hier ook bekend met een hoge bloeddruk - kwam ik achter tijdens mijn zwangerschap. Ik was toen 23. Uiteindelijk een gecompliceerde zwangerschap geweest met opname, en de bloeddruk is nadien altijd hoog gebleven. Ik gebruik nu al jaren Lisinopril, dat gaat goed. Thuis heb ik hiermee een goede bloeddruk. Bij de huisarts of elders valt hij altijd weer hoger uit - toch ook een stukje spanning. Ik probeer hem thuis af en toe eens te meten, maar ik ben er niet meer dagelijks of wekelijks mee bezig. Al verschillende bloedonderzoeken gehad (NF goed, cholesterol mag wat zakken), zelfs een keer doorverwezen naar een Cardioloog. Oorzaak is altijd onbekend gebleven. Ik denk een restverschijnsel van het Hellp-syndroom (zwangerschap).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:37

Je hoeft niet direct aan de pillen hoor. Ik ken diverse hier in de buurt die met het drinken van hibiscusthee en meidoorn thee (of capsules) een paar maanden later gewoon weer een normale bloeddruk hadden. Dus ik zou dat eerst een poosje proberen. Er staan genoeg artikelen op internet over de bloeddrukverlagende werking van deze 'kruiden'.
Het vervelende is alleen dat huisartsen in Nederland hier meestal niet achter staan, terwijl in Duitsland het veel normaler is dat je gewoon natuurlijke middelen probeert. Maar ik zou niet direct zomaar aan de pillen gaan. Als alles verder goed is, dan krijg je dit ook zelf wel weer onder controle. Het kan alleen even een poosje duren, maar dat is met pillen ook zo. Echter, liever wat natuurlijks in mijn ogen dan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:33

Ik haak even aan. Lang verhaal maar ben van 270/200 naar nu 140/95. Ik gebruik Nifedipine.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:46

Germie zet er even bij dat jij eerst andere middelen zou gebruiken.
Wanneer de bloeddruk zo hoog is loop je gewoon een groot risico en is het belangrijk dat hij naar beneden gaat, niet over een paar maanden maar zo snel mogelijk.
Wanneer na een 24 uur meting ook de druk veel te hoog is moet er gewoon snel iets gebeuren.
Met een bloeddruk boven de 140 loop je bvb bij een operatie al een fiks risico en opereren ze liever niet of het moet een noodgeval zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:59

De grens voor operaties is voor zover ik weet 180/110, daar zit de ts ruim onder. Dus is voor haar of hem geen argument. En ik weet niet anders dan dat men bij 160/100 toch echt normaal eerst even afwacht. Zelfs bij iemand die ik ken die tegen een burnout zout met 200 bovendruk werd er gezegd van we wachten eerst even een paar maanden af. Die ging ook aan de meidoorn. 3 weken later normale bloeddruk, en dat dus puur met natuurlijke middelen.
De huisarts hier wilde mijn vader met 135/85 al aan de pillen hebben, dat heeft hij afgeslagen. Is ook geen te hoge bloeddruk immers.
Een collega had iets van 200 als bovendruk, ging aan de pillen, voelde zich daarna niet fijn meer (en voor de pillen met hoge bloeddruk kiplekker), ging ook aan de hibiscus en meidoorn, zette de pillen aan de kant en nu is de bloeddruk goed.
Ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Maar om mij heen heb ik juist uitstekende resultaten gezien of gehoord van meidoorn en/of hibiscus.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 23:06

Ik wacht maandag bij de huisarts af wat zij voorstelt. Ik vind het iig fijn dat ze het serieus neemt, ook omdat mn moeder een hersenbloeding heeft gehad en hoge bloeddruk in de familie zit. Maandag weet ik meer :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 19:48

Vandaag ben ik weer naar de huisarts geweest. Weer gemeten, beide armen. Bloeddruk was vergelijkbaar met vorige keer, onderdruk was iets lager, bovendruk hetzelfde. Ik krijg medicijnen en over 2 weken terug om weer te meten. Ook word ik doorverwezen naar een internist om alles goed uit te zoeken. Omdat mijn bloeddruk te hoog is voor mn leeftijd. Afwachten dus weer

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:52

Hier ook op jonge leeftijd hoge bloeddruk. Alles onderzocht, geen aanleiding/reden te vinden. Domme pech.
Nu al jaren aan de amlodipine en lisinopril.
Toen het geconstateerd werd, 110/190.
Nu 90/130.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:11

Mijn schoonzus slikt ook al vanaf haar 17e medicatie, is nu 72. Erfelijk belast.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:18

Bij mij werd het ook geconstateerd toen ik begin 20 was. Komt door litteken weefsel op de nieren.
Tijd medicatie gehad, maar op een gegeven moment werd de bloeddruk juist te laag. Toen gestopt en ging het jaren goed tot mijn zwangerschap. Helaas is daarna hoog gebleven en gaan ze nu weer onderzoeken of ik niet toch weer aan de medicatie moet.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:22

al jaren aan de medicatie vanaf 20e, hoge bloeddruk had ik al vanaf pubertijd en ben nu 48. Ik heb denk ik alles al wel onderzocht en uitgeprobeerd. Of ik nu 20 kg lichter was, veel/geen beweging had, veel/weinig stress, het hielp allemaal niets. Behalve in het midden van mijn zwangerschap, toen ging het goed. aan het einde van de zwangerschap daarentegen weer helemaal niet.
Familiair of wat anders, het is wat het is...Goed ogen, nier, hart etc in de gaten houden, dat doen ze in ZH vanzelf als je eenmaal bekend bent met fenomeen. neem het wel serieus, ze noemen het niet voor niets de sluipmoordenaar, je voelt er niets van, maar ik heb al wel schade aan aderen bijvoorbeeld. Nu ben ik sinds een paar weken helemaal van suiker en koffie af, lijkt toch enkele waardes te zakken (iig onderdruk) alle beetjes helpen en medicatie doet al jaren de rest. Gezond leven helpt uiteraard altijd :D

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:40

WinSel, heel goed dat je huisarts het zo serieus neemt. En ook dat je het zelf serieus neemt natuurlijk. Het is inderdaad een sluipmoordenaar maar als je er vroeg bij bent en nog veel kunt schakelen, kun je het heel mooi onder controle houden.

Wat Celticpony ook zegt, geldt voor mij ook. Van koffie afstappen lukt nog niet, maar ik kook bijvoorbeeld geen pastawater met zout en op die manier minder zout toe te voegen. Al vind ik zout echt ongelooflijk lekker dus wel lastig haha.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 10:55

Ik voeg sowieso al nergens zout aan toe, dus ik krijg alleen zout binnen als het al in een product zit. Koffie drink ik niet, daarintegen hou ik wel van cola :+

Ik ben ook heel blij dat de huisarts het serieus neemt. Ben benieuwd wanneer ik bij de internist terecht kan

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:37

Hey TS, ben je al wat wijzer geworden over de oorzaak?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 08:50

Ik heb eindelijk bericht van het ziekenhuis. 25 april heb ik een afspraak bij de internist..dus ben benieuwd.

Nu met medicijnen is mijn bloeddruk goed, huisarts was tevreden. Nu maar afwachten of er een reden wordt gevonden