Hoe afkomen van de onzekerheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Hoe afkomen van de onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 15:50

Hallo bokkers,

Iedereen is wel eens ergens over onzeker. Maar ik merk dat het momenteel bij mij de overhand neemt.

Ik heb een hobbelige jeugd gehad met tussen mijn 11e en 18e een paar dieptepunten die zo nog zijn sporen heeft nagelaten. In die jaren heb ik meermaals een psygoloog gezien en heeft alles een plekje gekregen.
Voor meer info graag een pb.

Ik heb een leuke vriend, paard, lieve moeder en 2 lieve vriendinnen. Toch merk ik dat ik in alles onzeker ben.
Uiterlijk, keuzes maken op mijn werk, keuzes maken in het leven... steeds het stemmetje, doe ik het wel goed? Straks zijn ze boos? Of nog erger stel ik iemand teleur?

Ik wil hier vanaf. Ik ben er klaar mee en ik wil zelfverzekerd worden. Als iemand mij een compliment geeft, hoor ik het wel maar ik sla hem niet op.

Dus als iemand tips voor mij heeft, graag...

Groetjes Yenni

capopjekop

Re: Hoe afkomen van de onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:57

Hulp zoeken bij een psycholoog of lifecoach. Met gerichte oefeningen kun je werken aan je zelfbeeld

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:58

Hoe oud ben je? Dit duurt ook gewoon jaren( met hulp) , geef jezelf wat tijd :)

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:06

Ik weet niet of het echt werkt maar misschien zou je een soort complimenten/hier ben ik trots op boekje kunnen maken? Een soort dankbaarheid boekje maar dan niet gericht op dankbaarheid maar op het groeien van je zelfvertrouwen. Zodat als je een compliment krijgt je die daarin op kan schrijven en je kan neerzetten waar je trots op bent. Dat kan iets heel kleins zijn, b.v. als je heel verlegen/introvert bent misschien al iets van ik ben trots omdat ik vandaag uit mijn comfortzone ben gestapt door naar een andere supermarkt of winkel te gaan. (Ik noem even iets willekeurigs ter voorbeeld.) Ik zou het boekje dan wel zo klein mogelijk houden zodat je hem makkelijk mee kan nemen en b.v. op een rustig moment, al is het op de wc, een compliment meteen op kan schrijven. :knuffel:

Wat misschien ook helpt is meditatie oefeningen. Ik gebruik zelf healthy mind of smiling mind. Die zijn gratis en hebben al behoorlijk wat keuze.

Verder volg ik je topic even voor andere handige tips.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 16:18

ruitje schreef:

Ik ben 22 jaar..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:27

ruitje schreef:

Mee eens.
Dat moet groeien. Het helpt als je een werkgever zoekt waar je echt gewaardeerd wordt en je momenten van onzekerheid durft zit te spreken bij je vrienden.
Ook kan het helpen om af en toe bewust iets te ondernemen waarvan je weet dat je het spannend of eng vind zodat je daarna trots kunt terug kijken dat je het toch maar mooi gedaan hebt :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:41

Zoals anderen al zeggen, begeleiding zoeken. Iemand die je handvaten geeft om met je onzekerheden aan de slag te gaan. Kleine stapjes nemen.

En wat betreft die complimenten. Schrijf ze op :) in een boekje of op je telefoon. Misschien geloof je het nu nog niet, maar dan heb je ze ten minste geregistreerd en kan je ze terug lezen. Op een dag zal je ze wel geloven!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:56

Ik zou bij de huisarts (als je in NL woont) aankloppen. Wie weet kun je bij de praktijkondersteuner of wellicht bij een psycholoog terecht.

Hier helpt het echt om alle positieve dingen op te schrijven. Niet alleen complimenten die jij van andere mensen krijgt... Maar ook zeker de dingen die je (een beetje) spannend vond en tóch hebt gedaan! Ik heb bijvoorbeeld veel moeite gehad met eten in groepen na een lastige ervaring in de horeca. Als ik nu mijn boekje er bij pak staat er bijvoorbeeld in: 'op kantoor gegeten! Ik zat wel alleen in de kantine, maar ik heb gegeten!'. Inmiddels heb ik, toevallig afgelopen week, met een groep onbekende mensen geluncht. En het is dan zo ontzettend mooi om te lezen hoeveel je al bent gegroeid! Elke kleine overwinning geeft wat zelfvertrouwen... en uiteindelijk zie je na veel tijd een heel groot verschil! Van het alleen eten in de kantine tot aan het lunchen met onbekende mensen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:25

Eens met de rest. Het moet gewoon groeien.
Daar kan je wel hulp voor vragen.

Tevens is het ook wel belangrijk dat je weet dat het niet erg is om een beetje onzeker te zijn. Natuurlijk moet het niet je leven beheersen.

Ik ben ook wel wat onzeker. Daar heb ik mij bij neergelegd. Dat is gewoon zoals ik ben. Daar heb ik vrede mee.

Maar het is bij mij niet zo erg dat het mijn dagelijkse leven beheerst.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:26

Ik denk dat het misschien ook goed is om je te beseffen dat vrijwel iedereen (wel eens ) onzeker is.Je kan dingen ook zo opblazen dat je een probleem creëert wat er niet is.Niet iedereen toont onzekerheid (uit onzekerheid ).En soms gaan dingen makkelijker als je wat ouder ben geworden en ziet dat elk mens wel iets raars heeft .

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:34

Je zo vaak onzeker voelen dat je het uiteindelijk helemaal zat bent en je besluit dat het je energie niet meer waard is, als je dan doorkrijgt hoeveel rust het je brengt is het steeds makkelijker om het gewoon te negeren, er luchtig over te denken en er uiteindelijk zelfs tevreden mee te zijn, zoals uiterlijk, bepaalde situaties, etc. Bedenk zelf ook dat iedereen vól met onzekerheden zit, meer dan ze vaak zullen toegeven.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:36

Ik was vroeger ook vrij onzeker over alles en nog wat.
Ik ben anders gaan denken en dat heeft hij heel erg geholpen om over die angsten en onzekerheden te komen.
Waar het op neer komt is dat jij zoveel stresst terwijl een ander het niet uitmaakt. Daarnaast letterlijk "YOLO" ja je leeft maar een keer, zolang jij lekker in je vel zit maakt het niks uit. Gewoon niet geven om wat een ander van je vindt. Klinkt makkelijker dan gezegd maar als je het negeert dan wordt het uiteindelijk een gewoonte

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:16

Voor sommige mensen zal het wel helpen om “gewoon” anders te gaan denken, maar dat anders denken ook leidt tot anders voelen is zeker niet altijd waar.
Ik denk ook dat je hier best hulp bij zoekt.
Je kan jammer genoeg niet steeds goed doen voor iedereen. Belangrijk is dat je gaat voelen wat jij zelf wil en nodig hebt en je van daaruit beslissingen neemt en handelt. In het begin is dat erg moeilijk want anderen zijn gewend dat je hen op nummer één zet, maar je zal zo wellicht ook mensen tegenkomen die het waarderen dat je authentiek bent. En misschien heb je wel iets aan deze quote: “nee zeggen tegen iets is ja zeggen op iets anders”. Dus als je een grens stelt zeg je nee tegen datgene waarvoor je een grens stelt, maar zeg je tegelijkertijd ook ja tegen bv zelfzorg. Of als je een beslissing neemt zeg je nee tegen iets wat je niet wil of gaat doen, maar zeg je tegelijk ook ja tegen wat je wel gaat doen of kiest.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:27

Heel herkenbaar. Tijd heelt zeker. Het aangaan over praten helpt. Accepteren heeft me ook geholpen om eroverheen te komen. Ik ben nog steeds wel eens onzeker maar het weegt nu niet zoveel meer. Vroeger was het zwaar en heel intens zeker in bepaalde situaties die ik extra spannend vond. Keuzes voelden elke keer weer als een soort examen. De juiste keuze maken, tja ik vind dat nog steeds lastig hoor maar het is echt niet erg om de verkeerde keuze te maken, daar leer je vaak meer van eerlijk gezegd. Daarnaast helpt mediteren mij erg om bij mezelf te blijven en terug bij mezelf te komen.

Maar zo te lezen heb je veel mooie dingen bereikt al met 22! Wees trots!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:59

Tijd, levenservaring en je mindset aanpassen. Maar dat laatste heeft ook met de eerste twee te maken. Wel kan ik je adviseren om daar eens boeken over te gaan lezen, bijvoorbeeld master your mindset: Bekijk Master Your Mindset op: https://www.bol.com/nl/p/master-your-mi ... _iphoneapp

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:24

Oef, lastig en het duurt vaak wel even om je hier overheen te zetten. Vaak merk je dat mensen die je een compliment geeft het vaak downplayen maar eigenlijk is gewoon dank je wel zeggen genoeg. Begin er maar eens mee, je zal merken dat je zoiets steeds gemakkelijker af zal gaan. Succes!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:28

Het wordt zeker vanzelf beter, maar ik had gewild dat ik eerder de juiste hulp had gekregen. Cognitieve gedragstherapie heeft bij mij echt een groot verschil gemaakt. Het cassettebandje in mijn hoofd is nu veel positiever en minder van het doemdenken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:34

zonnebloem18 schreef:
Het wordt zeker vanzelf beter, maar ik had gewild dat ik eerder de juiste hulp had gekregen. Cognitieve gedragstherapie heeft bij mij echt een groot verschil gemaakt. Het cassettebandje in mijn hoofd is nu veel positiever en minder van het doemdenken.

Hier ben ik het wel mee eens. Iedereen is wel eens onzeker, maar wanneer dat echt de overhand neemt in je leven mag je daar wel hulp voor zoeken. Negatieve gedachtes neigen ook naar groter worden, dat groeit makkelijker dan positieve gedachten. Dus je komt snel in een neerwaarts spiraal. Hulp zoeken is daarbij inderdaad een goede. CGT is eentje om je gedachtes te leren bijsturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:16

Yenni schreef:
Ik wil hier vanaf. Ik ben er klaar mee en ik wil zelfverzekerd worden.

Goed zo!!
That's the spirit...!
Je hebt een besluit genomen en een doel gesteld.
... volgende vraag: 'hoe kom je er?'

Ik vond het een mooi citaat van Pateeke:
'Nee zeggen tegen het ene is ja zeggen tegen iets anders.'

Want je schreef ook een aantal dingen op die jou weghouden van dit doel:
Citaat:
Uiterlijk, keuzes maken op mijn werk, keuzes maken in het leven... steeds het stemmetje, doe ik het wel goed? Straks zijn ze boos? Of nog erger stel ik iemand teleur?
Als iemand mij een compliment geeft, hoor ik het wel maar ik sla hem niet op.

Ik zou zeggen, word een soort vriendje met de vraag 'Doe ik het wel goed?'
Ik vind het een belangrijke vraag, altijd en voor iedereen.
MAAR er is wel een valkuil.

En dat is dat die vraag zogezegd 'nuchter' moet zijn.
Jezelf rustig en vriendelijk afvragen 'Wat vind ik in deze situatie nu goed...?'
(Soms zijn er dilemma's, soms moet je kiezen tussen 'slecht en slecht', enzovoorts.)

... de vraag zou ook een nare toon kunnen hebben, met bij wijze van spreken een priemende wijsvinger. Dan laat je je in feite constant opjagen door 'een stemmetje' (zo'n "bandje in je hoofd") dat constant op jou zit in te hakken.
(Please note: voor deze sadist zul je het nooit goed doen....)

Gesteld dat je hetzij geen sadist aan boord hebt, of de ellendeling kundig het zwijgen op weet te leggen -
als jij er goed over na hebt gedacht, graag samen met anderen, en je hebt een weloverwogen besluit genomen,
dan is de twijfel over 'worden ze niet boos' 'stel ik ze niet teleur' doorgaans ook veel minder.
(Zo van 'ik kan het niet iedereen naar de zin maken, maar ik vind dit het beste. En als het nodig is, kan ik mijn besluit verdedigen'.)

En als je denkt dat je 'hobbelige jeugd' en de dieptepunten met 11 en 18 en hun nagelaten sporen je hierbij parten speelt, zou je emdr kunnen overwegen.
(Logisch denken enzo is prima, maar dit soort sporen zit nooit in je rationele denken. En emdr pakt nu juist spul aan dat 'onder' of 'achter' de gedachten zit.)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 23:55

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik lees ze allemaal.. ga er goed over nadenken

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:55

Ik ben jouw leeftijd.
Ik heb een periode gehad dat ik ook enorm onzeker was maar ook een slechte zelfbeeld had.

Een van de oefeningen die ik kreeg was kijk elke ochtend in de spiegel en zeg wat liefs tegen jezelf. Op dagen dat ik mij wat minder voel zeg ik vooral dat ook ik er mag zijn.
En dat ik eigen keuzes mag maken zonder hier iets van te vinden qua onzekerheid.
Geleerd mijn onzekerheid op de achtergrond te houden. Mensen die jou onzeker willen maken over bijvoorbeeld je uiterlijk (waar ik me onderandere onzeker over voelde) laat dat lekker bij hun, hun hebben er een probleem mee. Dat is niet jouw probleem dan :)
Probeer aan jezelf te denken!

Ik zal ook een life Coach aanbevelen! Het heeft mij echt geholpen. En nog steeds als ik het nodig heb.

Ik weet niet in welke regio zit. Maar mocht dit in het noorden zijn kan ik je zeker iemand aanbevelen.

Overigens die stemmen. 'doe ik het wel goed, worden ze boos, etc.' Die had ik ook. Ik werd er gek van.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:42

FennyPower schreef:
Ik ben jouw leeftijd.
Ik heb een periode gehad dat ik ook enorm onzeker was maar ook een slechte zelfbeeld had.

Een van de oefeningen die ik kreeg was kijk elke ochtend in de spiegel en zeg wat liefs tegen jezelf. Op dagen dat ik mij wat minder voel zeg ik vooral dat ook ik er mag zijn.
En dat ik eigen keuzes mag maken zonder hier iets van te vinden qua onzekerheid.
Geleerd mijn onzekerheid op de achtergrond te houden. Mensen die jou onzeker willen maken over bijvoorbeeld je uiterlijk (waar ik me onderandere onzeker over voelde) laat dat lekker bij hun, hun hebben er een probleem mee. Dat is niet jouw probleem dan :)
Probeer aan jezelf te denken!

Ik zal ook een life Coach aanbevelen! Het heeft mij echt geholpen. En nog steeds als ik het nodig heb.

Ik weet niet in welke regio zit. Maar mocht dit in het noorden zijn kan ik je zeker iemand aanbevelen.

Overigens die stemmen. 'doe ik het wel goed, worden ze boos, etc.' Die had ik ook. Ik werd er gek van.

Pas wel op met life coaches.
Als ik het niet verkeerd heb mag iedereen zich coach noemen.
Het is volgens mij een vrij beroep en er zitten nogal wat cowboys in om zo maar te noemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:12

Je kunt ook via je huisarts naar de praktijkondersteuner van hun praktijk doorgestuurd worden. Die kunnen ook helpen bij een slecht zelfbeeld

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:00

Klopt, een lifecoach mag iedereen zijn. Het zijn vaak mensen die dit doen vanuit eigen ervaring en enkel wat cursussen hebben gevolgd rondom coaching. Je hebt ook wel mensen die beter gekwalificeerd zijn, maar ik zou voor dit soort dingen toch beter naar een hulpverlener gaan met meer kennis en onderbouwing.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:03

Iedereen mag zich ook 'psycholoog' noemen. Dus kijk daar ook altijd even naar voordat je naar een psycholoog gaat.
Nu tsja, als je via de huisarts wordt doorverwezen zit je ook wel goed.