Hoe werk jij aan jouw scheefheid?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Contemplate

Hoe werk jij aan jouw scheefheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 12:36

Hi bokkers,

Sinds kort rijd ik een super tof paard wat mij keihard met mijn neus op de feiten drukt: ik ben scheef in houding en hulpen! Mijn linkerkant is het probleem. We proberen allemaal een fijne samenwerking met ons paard te realiseren, waarbij het paard recht en in balans is. Ik vind dus dat ik zelf ook mijn steentje bij moet dragen in die samenwerking.

Vroeger sportte ik bijna elke dag, soms zelfs 2x op een dag. Krachtsport, crossfit, hardlopen, zwemmen.. Yoga en wandelen was mijn herstel. Helaas heeft mijn gezondheid een paar keer een tegenslag gehad en haal ik nog maar weinig plezier uit sporten als ik alleen maar op standje lauw kan trainen. Met dit doel hoop ik weer wat plezier uit het sporten te kunnen halen. Het beperkte aantal fysio behandelingen dat ik heb gebruik ik echt voor pijnklachten. Ik zoek dus iets waar ik zelf mee aan de gang kan, bij voorkeur naast het paard aangezien ik maar 2x per week rij.

Nu ben ik erg benieuwd hoe anderen dat aanpakken. Misschien heb je wel goede oefeningen of fijne Youtube kanalen ontdekt die je hier wil delen :D

Mocht je het leuk vinden om te lezen, dit is wat ik zelf merk.

Wat merk ik te paard:
- Voornamelijk links terugkerende slijmbeursontsteking. Vrijwel altijd pijnlijk aan de voorzijde en buitenzijde schouder. Zet mijn schouder vast om pijn te voorkomen, dat is vooral problematisch als dat mijn binnenhand is. Linkerhand hou ik vaak ook lager als ik linksom rij. Ideale houding lijn teugel-onderarm is eigenlijk ook pijnlijk en kan ik moeilijk in ontspannen.
- Ik zak in (bij wendingen) linksom.
- Scheefheid in bekken en beenhouding als ik 'normaal'. Voor mijn gevoel moet ik mijn bekken links wat naar voren duwen om mijn benen links en rechts op dezelfde positie te hebben.
- Altijd strak en spanning in heupen/ bekken.
- Rechtsom veel meer controle over beenhulpen: beenligging, intensiteit van de hulp en timing. Links doet soms maar wat. |o
Ik heb het idee dat ik links niet effectief been geef, waardoor het mij heel veel energie kost voor weinig reactie. Daardoor raak ik snel vermoeid en gaat het helemaal bergafwaarts. Ik merk dat ik dan ook superveel spanning heb op mijn rechterbeen, of echt uit het midden ga zitten om te compenseren.

Dit doe ik nu:
- Yoga, 1 of 2 keer per week. Voornamelijk voor het stretchen en ontspanning, of om toch iets te doen als ik teveel last heb.
- Krachttraining 1x per week, full body.
- Conditie: soms cardio apparaat. Maar die 2x per week dat ik hijgend en zwetend op het paard zit tel ik ook gewoon mee _O-
- Paardrijden: Strechten voor het rijden. Bewust bezig zijn met recht zitten tijdens in- en uitstappen. Op momenten tijdens de training focussen op houding en zit, blik vooruit en voelen. Vaker van hand wisselen en voltewerk linksom vaker afbreken.
- Op mijn houding letten als ik aan het werk ben.

Suzanne F.

Re: Hoe werk jij aan jouw scheefheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:42

Klinkt alsof je al hartstikke goed bezig bent. Inderdaad aan jezelf werken in de sportschool werkt enorm goed. Dit zodat je ook andere spieren traint dan alleen de bekende paardrijdspieren. En zodat links en rechts even sterk en lenig worden.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:48

Ik doe zelf aan krachttraining en loop daarnaast om de week bij een bindweefselmasseur voor 1,5 uur per keer. Dat is een dure hobby, maar wel de APK die mijn lijf nodig heeft. Ik ga snel vastzitten in mijn lichaam en zoals de masseur ook altijd aangeeft 'ben ik nog nooit voor niks gekomen' :=

Ik heb een oud litteken van een blindedarm operatie die verkleefd is en daardoor mijn hele lichaam uit balans trekt. Dit merk ik dan inderdaad onder andere in scheefheid met paardrijden :j

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:41

Wat mij helpt is beugel loos rijden af en toe en met losse teugels bewust sturen met je navel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:59

Ik ben scheef door een schade aan mijn rug en die is niet meer recht te maken. Maar uiteraard kun je je lijf zo goed mogelijk houden door oefeningen en ik maak daarbij elke 3 weken gebruikt van chiropractie in combinatie met dry neelding. Dan sta ik weer even zo recht mogelijk om vervolgens in 3 weken weer steeds vast te lopen.

Zowel ik als mijn paard merken het met rijden, dus dat doe ik bijna niet meer.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:07

Sporten
Houding en zit clinics om de +/- 2 maanden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:24

Paar trainingen bij flexback hielpen mij enorm. Ik merkte het vooral met de wissels dat ik moeite had om links mijn heup te laten zakken. Ingrid heeft een goede achtergrond en kan oefeningen mee geven of zelfs een training op je paard geven ivm op het krukje.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:14

Goed bezig ts!
Ik werk hier zelf aan door in de fitness per kant te trainen wat betreft krachttraining.
Dus bij een apparaat niet met beide benen iets doen, maar eerst links, daarna rechts. Zo merk je heel snel welke kant je sterke kant is en welke kant je meer moet trainen. Na een tijdje merk je ook dat het meer gelijk wordt :)

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 16:31

Wat leuk om te lezen dat er meer mensen bewust aan werken!
@ Suzanne F. en Gitana: Ik kan inderdaad wel vaker enkelzijdige oefeningen mee gaan nemen, goede tip!
@ office: Ik rijd inderdaad regelmatig zonder beugels, ik zit dan dus ook veel meer ontspannen en in balans dan met beugels. Je zult wel moeten, anders blijf je niet zitten :o Inmiddels ben ik wat meer aan het zadel gewend en zit ik al een stuk beter. Ik ben met die reden ook op zoek naar een fijne barebackpad.
@ Snippergroen en Jessix: Ik heb inderdaad ook echt onderhouds fysio nodig. Lijkt me wel echt rot, die verklevingen. Dat wordt nooit echt soepel lijkt me..
@ Moonlight17: zitles kan ik van mijn vaste instructrice wel krijgen. Clinics wordt lastig omdat ik geen eigen paard heb, maar wie weet wel mogelijk om bij ons op stal te organiseren!
@ Padoertje: Klinkt interessant, zij zitten wel een eind weg helaas. Ik heb wel een ruiterfysio enigzins in de buurt gevonden. Ik kan natuurlijk altijd een keer daarheen gaan om te kijken hoe het bevalt. Een frisse blik op mijn klachten pakt missschien ook waardevol uit.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:33

Soms is het ook handig om iemand anders naar je houding/zit te laten kijken ipv je vaste instructeur. Je roest sneller in een patroon met je vaste instructeur.