Zwaar gekneusde ribben knakken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Zwaar gekneusde ribben knakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 18:50

Afgelopen zondag wilde ik gaan rijden met mijn haflinger en bij het opstappen ging het mis.
Ik stap op via een bankje en normaal blijft Niels altijd stil staan. Nu niet. Ik had mijn voet in de beugel en hij liep weg. Ik had het idee dat mijn zadel wegzakte en nam een wat hardere sprong zodat ik over zijn rug heen hing. Hij stapte op zij en ik viel met mijn hoofd richting het asfalt. Op een een of andere manier draaide ik in mijn val en ben ik niet op mijn hoofd terecht gekomen ( had wel een cap op ) maar vol op mijn rechterzijkant op de ribben ( en ja ik had een body protector aan ). Ik kreeg ff geen lucht en ben ff gaan zitten tot ik op adem kwam. Ik had veel pijn, maar ik zou me zelf niet zijn als ik niet zou opstappen en als nog het bos in ging.

Op een gegeven moment ging het echt niet meer en ben ik omgedraaid en mijn vriend gebeld. Die heeft mij op stal verder geholpen en thuis met pijn en moeite een douche genomen en plat gegaan.

S;avonds met eten kwam ik er weer uit en leek het zeker niet beter te gaan. En heb ik de huisartsenpost gebeld. ( vooral omdat ik in 2016 aan die kant gebroken rib heb gehad en een klaplong, ook na een val van mijn paard ). Ik mocht langs komen en er zijn foto's gemaakt. Geen breuk op te zien.

Na de foto's werd ik op een bed gelegd voor verder onderzoek en goh wat deed dat pijn. Op het moment dat ze de rugleuning van het bed lieten zakken en ik met mijn boven lichaam mee ging gaf op de plek van de pijn een ENORME knak. Ik gilde letterlijk de SEH bij elkaar van de pijn. Ik vroeg wat dat was en er werd met * weet ik niet geantwoord *. Werd verder niks gedaan. Ik werd naar huis gestuurd met oxycodon en daarnaast ibuprofen en paracetamol.

Maandag en dinsdag ging het eigenlijk heel goed en dacht ik dat ik er na het weekend wel weer op kon. Niet dus...

Afgelopen nacht werd ik wakker en steeds knakte mijn ribben en voel ik wat bewegen..en die pijn scheuten die ik heb, gil letterlijk uit, ondanks alle pijnstilling.
Ik kan mijn rechterarm niet bewegen want dat zorg voor een knak met ondragelijke pijn. Ik heb overal hulp bij nodig.

Huisarts gebeld en die wees me gelijk door om weer foto;s te maken..om te kijken of er echt geen breuk zat vanwege het knakken en voelen bewegen. Maar ook nu leek alles in orde en ook mijn longen.

Daarna geen contact meer gehad met de huisarts en bel ik vrijdag ( morgen is hij er niet ).

Maar ik heb vaker gekneusde ribben gehad, maar nooit dat geknak met ondraaglijke pijn door de oxycodon heen. Iemand die hier wel ervaring mee heeft?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:58

Dit is waarschijnlijk een breuk. Daarbij is dit soort geknak en verschuivingen gebruikelijk. Op foto's zijn ribbreuken niet altijd goed te zien.

Ik heb in September 3 ribben gebroken en heb er nog steeds last van - krijg volgende dinsdag een ct scan. Houd veel rust, bij mij werkte warmte goed pijnstillend en toch oxycodon.

Edit: tegendruk werkte bij mij ook om het stabiel te houden wanneer ik stond of zat. Dus ik hield een warmte fles tegen mijn ribben aangedrukt. En er werd aan mij het advies gegeven dat ik op de pijnlijke kant moest liggen, maar dat wekte juist dat knakken en verschuiven op (op mijn gebroken zij liggen en dan diep inademen)

Cinnepin

Re: Zwaar gekneusde ribben knakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 19:03

Ja ik denk ook de hele tijd al aan een breuk..
En ik doe inderdaad lekker de electrische deken aan voor warmte en inderdaad oxycodon. heb 2 soorten, een kortwerkende en langwerkende

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:05

Cinnepin schreef:
Ja ik denk ook de hele tijd al aan een breuk..
En ik doe inderdaad lekker de electrische deken aan voor warmte en inderdaad oxycodon. heb 2 soorten, een kortwerkende en langwerkende

Bij mij nam na 1.5 week de heftigste pijn af. (Dit kwam helaas na 3 weken weer terug maar hopelijk niet voor jou haha). Vanaf een week of 6 groeit het bot weer terug en dan zou het knakken ook op moeten houden omdat het dan weer stabiel is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 19:06

Oef dan moet ik nog ff doorbijten. Naast dat het geknak pijnlijk is, vind ik het ook erg irritant.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:12

Cinnepin schreef:
Oef dan moet ik nog ff doorbijten. Naast dat het geknak pijnlijk is, vind ik het ook erg irritant.

Ja, het zal echt even afzien worden, veel mooier kan ik het niet maken :'). Sterkte in ieder geval!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 19:18

dankjewel :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:25

De fysio kan gebroken ribben tapen, dat hielp bij mij echt heel goed, beter dan pijnstillers.

Op een röntgen zijn gebroken ribben idd slecht te zien. Mocht de pijn over een week of 6-10 niet beter zijn zou ik vragen om een ct. Maar doorgaans herstellen gebroken en gekneusde ribben voor het grootste deel met 6wkn.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:55

Wat onwijs vervelend!

Ik heb een paar jaar terug 7 ribben gebroken (en mijn sleutelbeen) na een heftige val met paard en wagen en voelde inderdaad ook het geknak en bewegen. Ook ik kon niks zelf ondanks de morfine, ibuprofen, diclofenac en paracetemol... Het heeft bij mij uiteindelijk 4 maanden geduurd voor ik weer een beetje de oude was...

Heel veel sterkte!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 19:57

Dankjewel...wat een lange herstelperiode's lees ik hier..