Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Westhof

Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-23 14:57

Hi,

Ik kreeg net een uitnodiging voor vaccinaties voor het HPV-virus. Toen ik jonger was (een jaar of 12?) heb ik deze ook gehad, maar toen niet gehaald. Nu ben ik 26, bijna 27.

In 2023 kunnen mensen die tussen 1 januari 1996 en 31 december 2003 geboren zijn deze prikken nog gratis halen. Wil deze groep hem ná 2023 halen, dan moet je dit zelf bekostigen (ik lees dat dit in totaal €450 kan kosten).

En nu twijfel ik toch wel… Ik ben daarom benieuwd naar jullie afwegingen om hem wel/niet te halen. Heb je hem bijvoorbeeld eerder ook niet gehaald, en heb je nu wel de intentie n.a.v. de nieuwe uitnodiging? Ben dan heel benieuwd waarom!

(En nee, ik heb niets tegen inentingen, ben verder volledig ingeënt ;) Ik wil ook niet dat dit een discussie wordt over vaccineren in het algemeen, laten we het alleen over dit specifieke vaccin houden).

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:20

Ik zou het zeker doen.

Helaas was ik te oud toen ze ermee begonnen ... nu kwam ik er gelukkig op mijn 30ste achter via een oproep van het Bevolkingsonderzoek, dat ik dus Pap3 had.

Nu 3 jaar later, 2 behandelingen verder mag ik eindelijk zeggen dat het rustig is. Hopelijk is het met de controle over een half jaar nog steeds weg, en niet voor 3de x weer terug is.

Ik had de enting in igg heel graag gehad.
Het enge eraan is vooral dat je niet merkt dat je HPV of afwijkende cellen hebt.... ik heb nooit klachten gehad en toch had ik het wel degelijk.

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

veerledecJarig

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:29

Was het niet zo dat ze alleen zin hadden als je ze nam vóór je seksueel actief bent (dus vóór je potentieel besmet bent)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:32

veerledec schreef:
Was het niet zo dat ze alleen zin hadden als je ze nam vóór je seksueel actief bent (dus vóór je potentieel besmet bent)?

Precies, ik herinner me ook dat ze ze destijds op die manier aan jonge meiden probeerden te "verkopen".
Apart wel als ze nu volwassen dames gaan benaderen, dan is er blijkbaar iets veranderd.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:32

Wat ik dan interessant vind, waarom heb je hem niet gekregen op je 12e? Neem aan dat destijds je ouders hierin zeggenschap hebben gehad?
Tweede interessante punt: waarom zou je hem niet halen nu?
Ik kan je tig linkjes sturen met wat het virus met je kan doen en hoe gemakkelijk je iemand besmet en besmet kan worden. Condooms voorkomen in dit geval niet dat je besmet raakt. Maar deze info kan je zelf vast ook wel vinden.
Ik kan geen zinnige reden bedenken waarom je het niet zou doen.
Er loopt hier een topic van een jonge vrouw met baarmoederhalskanker en het is echt verschrikkelijk. Ik wil hiermee niet zeggen dat het is veroorzaakt door het HPV virus, maar waarom het risico nemen?
Dus: alsjeblieft, ga de vaccinatie halen, niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:33

veerledec schreef:

Enig Google werk leert dat het niet zo zwart/wit is

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:33

Mijn broer heeft de uitnodiging ook gehad, die snapt ook niet goed waarom hij als man een uitnodiging krijgt. Hij zal toch geen verspreiding geven onder vrouwen.

[/list][/size]

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:34

Het speelt al jaren dat ze ook willen dat jongens hem aangeboden krijgen, omdat die ook dragers kunnen zijn schijnbaar. Zodat die niet van vrouw tot vrouw een besmetting over kunnen brengen zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:35

miss_lizje schreef:
Mijn broer heeft de uitnodiging ook gehad, die snapt ook niet goed waarom hij als man een uitnodiging krijgt. Hij zal toch geen verspreiding geven onder vrouwen.
Hoe denk je dan dat het zich verspreidt? :=

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:36

miss_lizje schreef:

Er is staat een grote voorlichtingscampagne op stapel en als ik jouw reactie lees is dat dus hard nodig. Ook mannen kunnen besmet raken en besmetten. Peniskanker, anuskanker om maar twee mogelijke gevolgen te noemen

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-23 15:37

thequeensmum schreef:
Wat ik dan interessant vind, waarom heb je hem niet gekregen op je 12e? Neem aan dat destijds je ouders hierin zeggenschap hebben gehad?

Ik was als kind echt bang voor vaccins, dus ik zat eigenlijk niet te wachten op welk vaccin dan ook… En het vaccin was toen vrij nieuw, ik zat geloof ik in de eerste uitgenodigde groep. Er was toen veel minder bekend over eventuele bijwerkingen.

Over mijn angst voor prikken ben ik gelukkig heen, en nu ik ouder ben is het natuurlijk ook minder een ‘ver-van-mijn-bed-show’.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:37

Mkango schreef:
miss_lizje schreef:
Hoe denk je dan dat het zich verspreidt? :=

Als microbiologisch analist weet ik dat prima. Maar mijn broer zal het niet verspreiden onder vrouwen.

Die heeft namelijk een vaste steady relatie... Met een man. ;)

[/list][/size]

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:38

miss_lizje schreef:

De overheid weet toch (gelukkig) niet dat jouw broer geen seksuele contacten met vrouwen heeft en ook nooit zal hebben? En zelfs dan nog, kan hij in theorie een andere man besmetten die vervolgens een vrouw besmet.

Ik zou als ik een uitnodiging zou krijgen, hem gewoon halen. Is het minder effectief dan toen je 9-12 was? Ja absoluut. Maar zelfs 20% minder kans is mooi meegenomen wat mij betreft.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:41

HPV veroorzaakt niet enkel kanker bij vrouwen:

"HPV-vaccin is een vaccin tegen besmettelijke HPV-virusinfecties die kunnen leiden tot:

- HPV-geassocieerde kankers (kanker aan de mond- en keelholte, penis, anus, vagina, schaamlippen en baarmoederhals (LCI-richtlijn HPV-cervixkanker); of
- HPV-anogenitale wratten (LCI-richtlijn anogenitale wratten)."
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/hpv-vaccinatie

Daarom worden mannen ook uitgenodigd.

Ik val buiten deze leeftijdsgroep, maar heb hem wel gehaald toen ik 13 was denk ik. Toen was er inderdaad nog niet heel veel duidelijk.

Ik zou hem als ik jou was toch halen nu, wat Yessy zegt; alle beetjes helpen!

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:47

Interessant topic. Ik heb het ook voorbij zien komen. Destijds viel ik onder de eerste lichting waar er nog heel veel onbekend was. In combi met naaldenangst toen niet gedaan. Wat ik alleen wel bijzonder vind, ik ben van 1995, maar ik word dus nu niet alsnog uitgenodigd terwijl ik destijds de mogelijkheid wel heb gehad. Ben benieuwd of daar nog iets aan verandert.

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:54

Ik zou hem ook zo halen ,als ik het nog kon.
Vorig jaar met bevolkingsonderzoek ontdekt dat ik wat licht afwijkende cellen had.deze zijn verwijderd dmv kleine ingreep.hopelijk blijft het hierbij.

veerledecJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:56

mercurie schreef:
Ik zou hem ook zo halen ,als ik het nog kon.
Vorig jaar met bevolkingsonderzoek ontdekt dat ik wat licht afwijkende cellen had.deze zijn verwijderd dmv kleine ingreep.hopelijk blijft het hierbij.

Als ik dit lees loopt er een onderzoek naar de vraag of dat alsnog zou jhelpen: https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... inatie.htm

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-23 15:58

Chantalla schreef:
Interessant topic. Ik heb het ook voorbij zien komen. Destijds viel ik onder de eerste lichting waar er nog heel veel onbekend was. In combi met naaldenangst toen niet gedaan. Wat ik alleen wel bijzonder vind, ik ben van 1995, maar ik word dus nu niet alsnog uitgenodigd terwijl ik destijds de mogelijkheid wel heb gehad. Ben benieuwd of daar nog iets aan verandert.

Ah, in hetzelfde schuitje dus… En inderdaad apart dat jij geen uitnodiging hebt gekregen. Ik snap dat ze ergens een grens moeten trekken, maar dan was lichting misschien logischer geweest dan geboortejaar. Zou je hem willen halen als je een uitnodiging kreeg?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:13

Fijn dat je dit topic opend! Ik zat er ook aan te denken. Zit in precies dezelfde situatie als jij, vanmiddag de uitnodiging gekregen en word dit jaar 27.
Destijd mocht ik als 12 jarige van mijn moeder zelf kiezen en heb ik hem niet genomen omdat er veel verhalen rondgingen van bijwerkingen zoals chronische vermoeidheid. Nog steeds lees ik wel eens wat verhalen. Inmiddels hier ook twijfel toegeslagen. Heb al regelmatig uitstrijkjes gehad waar gelukkig niets uit bleek en heb een vaste relatie dus voorlopig niet bang om besmet te raken. Maar toch de twijfel om nu wel voor dit vaccin te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:18

Mijn dochter krijgt dit jaar ook een herhaaloproep. Ik dacht dat het niet meer kon als je al seksueel actief was geweest. Zijn er nieuwe inzichten nu dan?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:24

Ook ik twijfel, inderdaad toen bij één van de eerste lichtingen en dezelfde twijfel over bijwerkingen op lange termijn. Nu is daar gelukkig een stuk meer duidelijk over. En hoor ik regelmatig jonge vrouwen met (een voorstadium van) baarmoederhalskanker.

Wat ik nu het meest lastig vind, is dat er staat dat het vaccin het meest effectief is voordat je seksueel actief bent én op jonge leeftijd. Maar ik kan nergens informatie vinden over wat dat verschil dan is. Want als dat gewoonlijk 95% is en nu 80% bijvoorbeeld ben ik veel meer overtuigd dan bij 95 & 40%.
Mocht iemand daar informatie over vinden, hoor ik het graag. Ik zal zelf ook nog eens rondvragen.

@Suzanne: het is het meest effectief voordat je seksueel actief bent, omdat je dan nog niet besmet kunt zijn met het hpv virus. Maar ook daarna kan het zijn dat je niet besmet bent en je dus alsnog een besmetting kan voorkomen.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:24

Heeft het zin om hem te halen als je niet seksueel actief bent, dat nog niet bent geweest en eigenlijk ook niet van plan bent om het te worden? Al ben ik voor 1996 geboren, dus ik moet ervoor betalen.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:25

Westhof schreef:
Chantalla schreef:

Ah, in hetzelfde schuitje dus… En inderdaad apart dat jij geen uitnodiging hebt gekregen. Ik snap dat ze ergens een grens moeten trekken, maar dan was lichting misschien logischer geweest dan geboortejaar. Zou je hem willen halen als je een uitnodiging kreeg?

Ik val er dus net buiten omdat ik van 1995 ben en niet van 1996. Maar ja, met alles wat er nu bekend is zou ik hem wel halen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:26

Ik heb hem toen destijds ook niet gehaald. Nu wel door Covid prikken minder prikangst, maar ik vond de bijwerkingen bij mijn vriendinnen destijds wel heftig. Ik ben van 1996, dus zal ook wel een oproep krijgen. Ik zit in een stabiele relatie en heb voor deze relatie geen interactie gehad met anderen. En ik weet dat dat bij hem ook zo is. Dus ik weet het nog niet, tenzij ze er wat aan veranderd hebben en er minder bijwerkingen zijn.

Alex en Jorie <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:32

Gaby schreef:
Heeft het zin om hem te halen als je niet seksueel actief bent, dat nog niet bent geweest en eigenlijk ook niet van plan bent om het te worden? Al ben ik voor 1996 geboren, dus ik moet ervoor betalen.

Nou als je echt van plan bent om nooit seks te hebben dan hoef je hem niet te halen. Want dan kan je geen HPV oplopen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"