Week 1 is alweer bijna voorbij, voor een percentage mensen zijn de goede voornemens alweer de deur uit (voor het overige percentage mensen: lekker bezig!).
Ik denk dat iedereen het wel herkent: je bent je bewust van een gewoonte van jezelf die niet gezond is/je niet gelukkig maakt, maar het is ook lastig om deze gewoonte te veranderen. Het doel van dit topic is eigenlijk om elkaar te motiveren en te helpen om gewoontes aan te passen/nieuwe gewoontes toe te passen.
Gedragsverandering is moeilijk. Het veranderen van bestaande gewoontes is lastig, omdat je iets automatisch doet. Ook is jouw omgeving een invloed op jouw gedrag en gewoonten. Tot slot hebben onze hersenen een aversie tegen verlies (loss aversion), die jou kan tegenhouden in een proces van gedragsverandering.
Een model wat ik persoonlijk heel duidelijk vind, is het transtheoretische model/model van verandering:

Door te kijken naar het gedrag wat ik wil veranderen, en in welke fase ik zit, vind ik het makkelijker om te kijken wat ik nodig heb om binnen het model te veranderen van fase.
Ikzelf ben in het nieuwe jaar gestart met minderen van tijd doorbrengen op Sociale media (en dan vooral het doelloos scrollen), en daarvoor in de plaats die tijd te gebruiken voor lezen, serie kijken, iets creatiefs of iets nuttigs doen.
Welke (kleine) gedragsverandering wil jij jezelf aanleren?