Op weg naar een gezonder/gelukkig leven, gedragsverandering toepassen

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Biscuitje

Op weg naar een gezonder/gelukkig leven, gedragsverandering toepassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 20:54

Hey Bokkers,

Week 1 is alweer bijna voorbij, voor een percentage mensen zijn de goede voornemens alweer de deur uit (voor het overige percentage mensen: lekker bezig!).

Ik denk dat iedereen het wel herkent: je bent je bewust van een gewoonte van jezelf die niet gezond is/je niet gelukkig maakt, maar het is ook lastig om deze gewoonte te veranderen. Het doel van dit topic is eigenlijk om elkaar te motiveren en te helpen om gewoontes aan te passen/nieuwe gewoontes toe te passen.

Gedragsverandering is moeilijk. Het veranderen van bestaande gewoontes is lastig, omdat je iets automatisch doet. Ook is jouw omgeving een invloed op jouw gedrag en gewoonten. Tot slot hebben onze hersenen een aversie tegen verlies (loss aversion), die jou kan tegenhouden in een proces van gedragsverandering.

Een model wat ik persoonlijk heel duidelijk vind, is het transtheoretische model/model van verandering:

Afbeelding

Afbeelding
Door te kijken naar het gedrag wat ik wil veranderen, en in welke fase ik zit, vind ik het makkelijker om te kijken wat ik nodig heb om binnen het model te veranderen van fase.

Ikzelf ben in het nieuwe jaar gestart met minderen van tijd doorbrengen op Sociale media (en dan vooral het doelloos scrollen), en daarvoor in de plaats die tijd te gebruiken voor lezen, serie kijken, iets creatiefs of iets nuttigs doen.

Welke (kleine) gedragsverandering wil jij jezelf aanleren?

Afbeelding

Joanne1987

Re: Op weg naar een gezonder/gelukkig leven, gedragsverandering toepassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:16

Wij zijn ook aan het veranderen!
Gezonder eten... Mijn zoontje blijkt een nierziekte te hebben dus we moeten (nog meer) uitkijken met zout. Ik ben lichamelijk hard achteruit gegaan, sporten lukt me echt niet meer en wandelen mag ik momenteel niet door ontstekingen in mijn been/heup/bil.
Dus ik ben meer groenten gaan eten, valt niet mee voor me, ben vrij lastige eter. En mijn man doet vrolijk mee
Wel ben ik vorige maand begonnen met aqaurobics, ik kan niet alles mee doen, maar heb het idee toch te bewegen

Leuk om verhalen uit te wisselen en andere motivaties te lezen!

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:28

Ik ben, heel cliché, ook begonnen met gezonder leven. Fanatiek sporten deed ik al, maar nu ook heel goed op mn voeding letten.
Na de geboorte van mn 1e zoontje ben ik flink afgevallen en kon het er ook afhouden. Na de geboorte van mn dochter, weer afgevallen maar t kwam weer terug. Nu dus wel weer Fanatiek.

Ik herken mezelf wel in jouw fases. Ik heb hier echt maanden tegenaan gehikt en eigenlijk is het toeval dat het het nieuwe jaar is. Ik was er nu klaar voor om de confrontatie aan te gaan met de weegschaal en mezelf.

Misschien kunnen we elkaar hier wel een beetje steunen. Dat maakt het makkelijker om het vol te houden denk ik.

So much <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:54

Ik had geen echte goede voornemens dit jaar, maar ben eigenlijk al wat langer bezig met meer gezond eten, wat in December in de vakantie altijd weer vergeten wordt :+
Dus ik ben nu wel bezig met een beetje extra opletten. Ik lees dus ook mee en het zou zeker leuk zijn als we elkaar een beetje extra kunnen motiveren!
Ik wil graag weer iets makkelijker in mijn oude broeken passen :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:07

Wat een leuk topic!

Ik heb geen goede voornemens dit jaar, maar ik wil blijven verbeteren in wat ik al doe. Steeds minder en minder social media/tv/etc., genoeg blijven lezen, gezonder worden & meer leren over gezonde voeding, en ook regelmatig blijven sporten :)
Daarnaast ook de intentie om me minder mee te laten slepen in stress van studie/werk, en meer te genieten!

Dit jaar voelt het eindelijk niet terecht om te zeggen "New year, new me", want ik ben al goed op weg (zo stom om te zeggen over jezelf haha, maar zo voelt het wel). En dat vind ik ook al een hele fijne vooruitgang.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:17

Ik meld mij hier ook! Ik wil heel graag mijn huis meer opgeruimd houden onder andere. Nu laat ik het zo'n troep worden, dat je echt een dagdeel kwijt bent om alles op te ruimen (voor 60 m2). Voor januari heb ik een heel banaal doel: elke avond de afwas doen.

Mijn andere doel is om voor elke week een planning voor aanstaande week te maken. Dit mag op zondag(avond) of maandagochtend/avond (uiterlijk!).

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:20

Meer drinken!

Maar sinds ik buikgriep heb gehad heb ik ook veel meer zin in drinken. Het lukt nu om in de ochtend een beker drinken te nemen na de koffie.

In ieder geval al een week maar ik hoop het zo aan te leren als iets wat in het ochtendprogramma hoort.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 22:25

Wat leuk om te lezen dat zoveel Bokkers open staan voor gedragsverandering! Ook uiteenlopende onderwerpen! Gezonder leven is natuurlijk een groot onderwerp, maar dit is ook zo breed: van eten, tot bewegen, tot ontspannen.

@Joanne1987 Wat heftig dat je zoontje een nierziekte heeft! Zout is in zoveel producten ook toegevoegd.

Wat ik lastig vind bij veranderen van gedrag, dat ik alles perfect wil doen (hoezo perfectionist?). Vaak is dit niet haalbaar. Door de jaren heen leer ik steeds beter te accepteren dat ik best mag struggelen, en fouten mag maken. D.m.v. trial and error leer ik goed, en zo kan je er naar verloop van tijd achter wat wel en niet werkt voor jou.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:28

Ik lees graag mee. Ik heb meerdere punten waarvan ik denk dat het anders kan: afvallen, meer drinken, gezonder eten, minder Social media, beter plannen.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:43

Geen goede voornemens, maar wel bezig met het verzamelen van fijn kleine momentjes in een jaar, zodat ik zelf ook positiever en actiever in het leven kan staan. :D Heel leuk topic! Ik praat graag met jullie mee.

Het perfectionisme herken ik ook helaas. := Vandaar hier het beginnen met kleine momentjes. Ik heb nogal een track-record in mezelf overvragen opgebouwd en moet echt nog een goede (gezonde) routine vinden. Tegenwoordig heb ik vaste dagen voor sporten en buiten-zijn. Bijvoorbeeld een hele fijne yoga-avond in de sportschool. Dat gaat nu goed, dus heb ik de zondag hardloop-ochtend en probeer ik dat nu vast te houden. :o
Ook zou ik vaker mijn vriend(inn)en willen zien, dus probeer ik langzaam iig één keer in de maand initiatief te nemen en iets gezelligs te plannen. Hoe meer daarvan goed gaat, hoe meer energie-gevers en energie-vreters ik kan afwisselen.

Er zijn ook interessante onderzoeken gedaan naar gedragsverandering die kunnen helpen. Bijvoorbeeld hoe veel dagen het duurt om van iets een gewoonte te maken etc. en wat dat kan bijstaan. Daar inzicht in hebben kan soms erg helpen. (Als ik ze terug kan vinden, wil ik ze wel delen? :o)

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 07:12

Ik hecht niet zoveel waarde aan specifiek in het nieuwe jaar met iets beginnen omdat het voor mij dan heel geforceerd voelt (maar ik begrijp ook dat voor anderen het juist een goed moment is om met een blank canvas te beginnen!) dus geen goede voornemens hier. Ik ben zelf in september weer begonnen met sporten, het lukte me al een aantal jaar niet goed meer om het consequent vol te houden en naast dat dat lichamelijk niet fijn was gaf het ook heel veel frustratie richting mijzelf. Weer mislukt, daar hou je niet echt een lekker gevoel aan over natuurlijk.

Wat voor mij echt een heel belangrijk inzicht was is wat je in de OP ook aankaart, beter een 'small consistent effort' dan helemaal niks. Aan de andere kant merkte ik ook dat ik wel een beetje streng moet zijn, want als ik met mezelf afspreek dat ik vier keer per week ga sporten dan ben ik vandaag moe maar morgen heb ik het druk en dan heb ik woensdag hoofdpijn en daarna moet ik extra werken en oh, helaas, deze week weer mislukt, laat maar dan! Ik 'moet' dus wel elke dag sporten maar als ik geen zin of tijd heb of moe ben dan is alleen een kwartier yoga óók goed. Dat is altijd beter dan een kwartier langer op de bank hangen en het is altijd wel ergens tussendoor te proppen. Geeft enorm veel voldoening, want dan heb je toch mooi even gedaan! Dat haalt voor mij echt dat gevoel van falen weg en dat is zo belangrijk want anders wordt het zo'n aaneenschakeling van teleurstellingen en is je motivatie snel verdwenen.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:13

Hier ben ik weer begonnen met project gezond. Minder streng dan vorig jaar.
Ook heb ik al ruim 2 jaar een sportschoolabbonement dat ik netjes betaal, maar eigenlijk gewoon niet ga. Heb nu voor vrijdag ochtend een gesprek met een coach van daar gepland, om te kijken hoe we mij kunnen motiveren weer te gaan sporten en een programma te maken. Minder iPad is ook een voornemen ,maar lukt tot dusver nog niet zo. Ik heb sinds deze week beide kinderen op de basisschool en dat is wel even wennen in het plannen van mijn dag.
Ook heb ik met mijn man afgesproken om wekelijks een spelletje te doen ipv alleen bank te hangen.

Live love laugh!
L. 18-12-18 S. 25-6-16 wat een rijkdom!
mam ik hou van je, je bent altijd in ons hart. Zo oneerlijk en opeens *11-11-1954 - 9-5-16

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:22

Hier ook diverse goede voornemens mbt gedragsverandering

Mijn ervaring met eerdere voornemens is dat het helpt om mijn voornemens zo concreet mogelijk te maken.
Voornemen: Meer rust in mijn hoofd --> Plan: elke week 2x 30 minuten mediteren (en daarvoor zet ik een herinnering in mijn telefoon als reminder)
Voornemen: Gezonder eten --> Plan: een eetdagboek bijhouden
Voornemen: Meer sporten --> Plan: me aanmelden voor een yogales op dinsdagavond

Op die manier is het niet meer 'onderhandelbaar' wanneer en hoe vaak ik dingen moet doen, of hoe "meer rust in mijn hoofd" er uit ziet. Dan heb ik geen discussies meer met mezelf en doe ik het gewoon.

(ik klink nu als iemand met stemmen in haar hoofd :+ )

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:38

Ik volg op insta iemand die afgelopen jaar het doel had " 22 hard things to do in 2022". Zij had/heeft het mentaal zwaar, gewichtstoename gehad enz, en had zich 22 doelen gesteld voor 2022. Dit jaar gaat ze door met 23 doelen voor 2023.

Ik vind dit best een mooi principe. Vooral omdat ik zelf ook al jarenlang mentale problemen heb. Het kunnen hele kleine dingen zijn, zij had hier bv elke dag 10 bewegen, of zoals Freyr noemt, elke dag de afwas doen.
Voor mijzelf wil ik naar aanleiding daarvan ook een lijst gaan maken met 23 dingen waar ik moeite mee heb voor 2023

~*CJ*~ C This Invitation // Zippos After Shock x Gotta C Thebigleague

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:39

Een aanrader voor iedereen in dit topic is ook het lezen van het boek Atomic Habits. Dat heeft mij enorm geholpen met nieuwe gewoontes leren. En daar wordt bijvoorbeeld ook uitgelegd waarom je wel 60 dagen activiteit x kan doen, maar dat niet betekent dat je het daarna ook nog blijft doen. :)

Veel moeilijkheden die ik in dit topic voorbij zie komen, komen in dat boek aan bod.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:19

Mloez schreef:
Ik volg op insta iemand die afgelopen jaar het doel had " 22 hard things to do in 2022". Zij had/heeft het mentaal zwaar, gewichtstoename gehad enz, en had zich 22 doelen gesteld voor 2022. Dit jaar gaat ze door met 23 doelen voor 2023.

Ik vind dit best een mooi principe. Vooral omdat ik zelf ook al jarenlang mentale problemen heb. Het kunnen hele kleine dingen zijn, zij had hier bv elke dag 10 bewegen, of zoals Freyr noemt, elke dag de afwas doen.
Voor mijzelf wil ik naar aanleiding daarvan ook een lijst gaan maken met 23 dingen waar ik moeite mee heb voor 2023

Is dat niet tri_ing_to_live (Katie)? :D
Ik vind haar echt een enorm lief en kwetsbaar mens dat keihard van aanpakken weet, ook al beseft ze dat zelf niet altijd.

Desireeeee schreef:
Een aanrader voor iedereen in dit topic is ook het lezen van het boek Atomic Habits. Dat heeft mij enorm geholpen met nieuwe gewoontes leren. En daar wordt bijvoorbeeld ook uitgelegd waarom je wel 60 dagen activiteit x kan doen, maar dat niet betekent dat je het daarna ook nog blijft doen. :)

Veel moeilijkheden die ik in dit topic voorbij zie komen, komen in dat boek aan bod.

Hee, Ik zag pas toevallig dat boek voorbij komen! Wat toevallig. Misschien toch maar eens opzoeken en meenemen :D

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:52

Canon schreef:
Mloez schreef:

Is dat niet tri_ing_to_live (Katie)? :D
Ik vind haar echt een enorm lief en kwetsbaar mens dat keihard van aanpakken weet, ook al beseft ze dat zelf niet altijd.

Ja klopt dat is zij inderdaad! Ik kwam haar tegen tien ik een tijdje doelloos door reels aan het scrollen was. Was wel onder de indruk dus ben haar sindsdien gaan volgen.

~*CJ*~ C This Invitation // Zippos After Shock x Gotta C Thebigleague

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:16

Ik zit al zeven jaar in een heel bewust transformatie proces ivm tweelingziel/ultieme wederhelft en het daarmee gaande afronden van karmische cyclussen, wat noodzaak is om samen verder te kunnen. Er is geen grotere stimulans om je gedrag te veranderen dan de liefde. Alles gaat mijn inziens om de liefde voor jezelf, dat dat de stimulans is om gezonder te leven/eten en te doen waar je echt happy van wordt.

Ik gun mezelf daarom ook rust als ik voel dat mijn lichaam het nodig heeft en zorg beter voor mezelf en draag betere kleding.

Ik ben vorig jaar begonnen met hardlopen na jaren weer maar heb moeite met routine, maar dat kwam ook heel erg door energetische dingen die me in de weg zaten waardoor ik niet goed in mijn vel zat.
Nu ben ik in een fase waarin ik weer discipline kan vinden.

Door hard te lopen heb ik vanzelf meer drang tot gezonder eten. Ik heb dit jaar een doel gesteld om dit voorjaar aan een loopwedstrijd 5 km te lopen.

Verder heb ik geleerd dat het veranderen gaat in zeer kleine stapjes, met regelmatige terugval. Maar als je de achterliggende oorzaak van je eigen ongezonde gedrag kan doorzien/inzicht in krijgen ben je beter in staat om blijvend dingen te veranderen.
Wat ik nog wel te veel doe is doelloos scrollen, maar ik begin weer from scratch met een leven opbouwen omdat ik heb moeten stoppen ivm een burnout. Nu heb ik wel weer een doel maar nog geen dag vullend programma, wat ik ook nog even niet wil.
Wel neem ik me voor om dan wat in huis te doen, te gaan wandelen of op de piano te oefenen, of aan mijn studieboek verder te gaan...in plaats van scrollen.
Jezelf iets verbieden werkt meestal niet, wel om iets in de plaats ervan te doen waar je je beter door gaat voelen. Maar druk werkt bij mij alleen maar averechts.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100088888060351 | http://gevoeligtepaard.webnode.nl Lessen voor hooggevoelige kinderen & Volwassenen - Healing & Coaching bij gedragsproblemen tijdens het rijden [b[/u][/b]
Vanaf 1 februari 2023 Healing voor paarden >https://gevoeligtepaard.cms.webnode.nl/healing/

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:40

Ik moet meer voor mijzelf gaan opkomen in het bewaken van mijn grenzen. Ik ga heel vaak over mijn grenzen heen wat meestal uitpakt in nóg vermoeider zijn.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:22

Nou hier gaat het lekker hoor! Eerste 2.5 kilo zijn er af, dat motiveert wel
Alleen die verplichte rust vind ik momenteel wel heel lastig, zorgt ervoor dat ik 2 keer per dag slaap momenteel. Heb het nodig, maar vind dat zo nutteloos verder

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:36

Lukt het iedereen om zijn doelen wat te volgen?

Het lukt mij nu al 16 dagen om in de ochtend naast koffie ook wat anders te drinken. Wel grappig mijn lichaam vraagt er nu ook meer om heb oprecht dorst als ik wakker wordt en drink de gehele dag eigenlijk ook wel meer. Ik lijk mij wel iets beter te voelen dan hoe mijn drinkgedrag eerst was.

( voordat er rare verhalen ontstaan , nee dit gaat niet over alcohol :') )

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:42

Hier ook doelen! Mijn doelen zijn om mijn 2 paarden 4x in de week te rijden en 1x te longeren, en mn jonkie 3x in de week en 1x longeren.
Verder 2x in de week yoga om mijn zit te verbeteren en elke dag stretchen voor meer beweging in bepaalde gewrichten.

Het gaat goed. Ik heb een notitie boekje met alle doelen erin, waarin ik stickers plak als ik het gedaan heb.
Visuele stimulatie is altijd heeeeeel goed voor mij!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:48

Zebrastreep schreef:
Lukt het iedereen om zijn doelen wat te volgen?

Het lukt mij nu al 16 dagen om in de ochtend naast koffie ook wat anders te drinken. Wel grappig mijn lichaam vraagt er nu ook meer om heb oprecht dorst als ik wakker wordt en drink de gehele dag eigenlijk ook wel meer. Ik lijk mij wel iets beter te voelen dan hoe mijn drinkgedrag eerst was.

( voordat er rare verhalen ontstaan , nee dit gaat niet over alcohol :') )

Afgelopen tweeënhalve week heb ik ziek op bed gelegen, dus ik mag nu weer opnieuw beginnen. :') (Qua sporten dan, haha.)
Meer contact met vriend(inn)en gaat wel goed en ik merk ook dat contact houden zodat we snelle leuke dingen kunnen doen ook echt energie geeft nu. :D

Voor meer water drinken zet ik altijd streepjes in een openliggend notitieboekje. Dat helpt mij ook heel erg. Elke dag een streepje meer zien te krijgen. Wat jij zegt @Iriscope, visuele stimulatie is altijd goed! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:15

Mijn doelen gaan nog netjes :j Ik ben nog steeds gezond aan het eten. Vorige week bij het boodschappen halen heb ik alleen groente en fruit en noten meegenomen, en kwark waar ik zelf kruidenroomkaas van heb gemaakt. Geen snoep en chips en bewerkt eten. Nu nog de rest van het jaar volhouden :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:06

Ja ik heb gisteren voet bij stuk gehouden dat ik thuis wilde blijven. Kostte me ook weinig moeite gelukkig.