Hoe lang pijn stuitje?

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Maeve

Hoe lang pijn stuitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-23 17:49

Hoi allemaal!

2 weken geleden ben ik op vakantie van een rots van 12 meter hoogte in het water gesprongen.
Bij het te water gaan heb ik vermoedelijk mijn stuitje gekneusd doordat ik mijn benen niet helemaal strak tegen elkaar heb gehouden. Op het moment zelf voelde het alsof ik een enorme schop onder mijn achterste kreeg :')
Sindsdien heb ik pijn aan mijn stuitbotje bij zitten in sommige houdingen en vooral bij het opstaan, die niet is afgenomen de afgelopen 2 weken. Autorijden is heel vervelend door de houding achter het stuur en aan paardrijden moet ik helemaal niet denken. De pijn is niet ernstig maar wel storend en ik wil graag weten wat ik het beste kan doen :)

Hoe is stuitpijn bij jullie verlopen? Duurde het lang, had je fysiotherapie nodig of ging het vanzelf over?

Joker's Valentine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:54

Ik ben 16 januari vorig jaar van de trap gevallen, een trede of 8 op mijn billen en onder rug gepakt.
Groot verschil is dat de pijn bij mij best ernstig was, ik 2 maanden echt nauwelijks heb kunnen zitten(of lopen) en ik na die periode na lang zitten echt nog huilend op de bank lag van de pijn.
Nu een jaar later heb ik er nog regelmatig last van, nu in dit seizoen weer meer dan 2 maanden terug.
Ik hoor van veel mensen dat het altijd een gevoelig punt blijft dus ik hoop voor jou dat het anders loopt.

Qua paardrijden heb ik er bijna 3 maanden uitgelegen en daarna was het echt heel rustig opbouwen (ik kan wel een seatsaver met stuitjes uitsparing echt aanraden).

Ik ben sindsdien nog altijd onder behandeling bij een manueel therapeut.

Er is nooit een foto gemaakt want ja, ze doen er toch niets aan en bespaar me dan graag mijn eigen risico maar inmiddels bestaat wel het vermoeden dat er misschien iets meer kapot was dan ik dacht :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-23 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:55

Als het gekneusd is, duurt het vrij lang.
Soms wel 2 a 3 maanden.

Afhankelijk van hoe het met je stuitje is, gebroken of niet gebroken ….

Zelf had ik dat gehad door een val van een paard en ik met mijn achterste op de harde kleigrond ( het was zomer en het gras was kortgemaaid) terechtkwam.

Dat deed erge zeer man, pfffff

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:56

Ehm, na een maand ofzo zonder verbetering ging ik naar de fysio, die me doorstuurde naar de huisarts en vervolgens het ziekenhuis. Scheurtje in stuitje en ik heb er echt wel een paar maanden last van gehad.
En heel eerlijk voel ik het jaren later soms nog wel op verkeerde stoelen enzovoorts. Maar waarom weet ik niet.

Dus ik heb fysio/manuele therapie gehad, speciaal kussen om op te zitten en wel paar maanden last gehad elke dag. En daarna dus al jaren af en toe, maar dat is niet normaal haha.

Ik viel ook van een paard gewoon recht op stuitje op de grond. En heb daarna de wedstrijd nog gereden, geen aanrader.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 04-01-23 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:56

Ik ben jaren geleden van mijn pony gevallen en heb toen mijn stuitje verbogen. Heb maanden vreselijke last gehad. Nog steeds kan ik met lang fietsen of op een hard stoel zitten het goed voelen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:57

Ik ben een jaar terug van een paard gevallen op mijn kont. Ik ben toen gewoon dapper doorgegaan met al mijn activiteiten inclusief gewoon weer op een paard klimmen een week later en heb nu nog zo af en toe eens last. En gekneusd stuitje kost gewoon heel veel tijd om beter te worden qua pijn. Ik heb nu gelukkig bij een groot deel van mijn activiteiten geen last, alleen als ik lang op de menwagen zit dan voel ik zeg maar dat ik een stuitje heb. Ik heb er niks aan laten doen qua ha/fysio. Het werd namelijk elke dag aanzienlijk beter qua pijn.

Alex en Jorie <3

Ragdollcat

Re: Hoe lang pijn stuitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:00

Ik heb trouwens wel gewoon binnen 1 dag weer paardgereden.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:01

Ik heb mijn stuitje flink gekneusd gehad. Na halfjaar nog nauwelijks verbetering en paardrijden of fietsen was echt onmogelijk. Langdurig zitten pijnlijk.

Uiteindelijk pas verbetering na behandelingen door een MSK-arts. Die heeft de boel recht gezet, dat bleek namelijk het probleem vooral.
Ik moet nog steeds om halfjaar de boel weer laten recht zetten, dan begin ik weer wat klachten te krijgen. Maar nu ben ik ook hypermobiel wat niet helpt.

Ik raad dus aan om niet te lang te wachten en snel te laten kijken door een bekkenfysio of iets van osteopaat/chiropractor/MSK-arts.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:35

... ik zou zeggen: laat een manueel therapeut of arts er naar kijken.
(Dwz ook kijken met de vingers :o )

Één vriendin heeft dit gedaan, stuitje was gekneusd (of gebroken) (geen röntgen) en stond schreef.
Het is recht gezet.
Het duurde een poos (sorry, weet niet meer hoe lang) en verdween restloos.

Vriendin twee heeft dit nagelaten en haar stuitje staan blijvend verkeerd en blijvend last.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:40

Toen ik jong was ben ik met paardrijden eens op mijn stuitje gevallen.
Heeft wel 5 jaar geduurd dat het echt helemaal weg was.
Niet dat ik steeds evenveel last had hoor, wees gerust :)
Maar bijvoorbeeld bukken bij voeten krabben, of hurken met beentjes wassen en dan weer overeind komen heeft zo lang geduurd voordat dat weer ging zonder pijn.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:43

Hier ook al heel lang last, geen oorzaak bekend. Reguliere fysio verwees me door naar haar collega bekkenbodemfysio. Die heeft de klachten echt onwijs kunnen verminderen. Zijn geen leuke behandelingen maar na een jaar pijn bij het rijden was ik er wel klaar mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:45

Mag ik vragen wat ze dan precies doen Charmaine?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:01

Hier ook stuitje recht gezet bij de bekkenfysio. En dan de spieren weer trainen.
Dat kan alleen ala die niet goed staat natuurlijk. Dus ik zou wel ee naar laten kijken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:50

Ik heb onlangs m’n stuitje gekneusd tijdens de bevalling.
Het is echt aan te raden naar een bekkenfysio te gaan. Zij hebben hier heel veel ervaring mee en kunnen ook voelen of je stuitje wel recht staat etc!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:19

In mijn geval stond ie ietsje scheef en stonden de bandjes echt onwijs strak. Fysio heeft deze, echt heen genant hoor maar dus anaal losgemaakt. Je moet wel over dat stukje gene heen stappen, maar mèn wat was ik blij toen de klachten meteen al minder werden. En ik langzamerhand zonder (na)pijn van mijn paard kon stappen!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:31

Jaar of 5 geleden na een val van een paard een aantal weken flink last gehad van m'n stuitje. Geen idee of het inderdaad gekneusd was, want het was ook weer niet zo erg dat ik ermee naar de huisarts ging en het werd vanzelf beter. Nog wel maandenlang gevoelig geweest tijdens het rijden, en ook alleen dan.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:32

Ik heb nav de bevalling van ons kindje last van mijn stuitje. Mij wordt aangeraden om bij aanhoudende pijn (het is nu een week geleden) een afspraak te maken bij de osteopaat.

Nog niet gedaan dus ook geen ervaring met resultaat overigens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:48

Charmaine schreef:
In mijn geval stond ie ietsje scheef en stonden de bandjes echt onwijs strak. Fysio heeft deze, echt heen genant hoor maar dus anaal losgemaakt. Je moet wel over dat stukje gene heen stappen, maar mèn wat was ik blij toen de klachten meteen al minder werden. En ik langzamerhand zonder (na)pijn van mijn paard kon stappen!

Ja dat hoor ik dus meer. Nu ben ik tussendoor een maand ofzo pijn vrij geweest tot het begon te vriezen dus ik hoop dat dat weer terug keert voor ik zulke stappen ga ondernemen :+

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:22

Ik heb door mijn bevalling snel last van mijn stuitje. De bekken fysio helpt mij altijd heel erg goed.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:34

Ik heb serieus 3 jaar geleden exact hetzelfde gedaan op curaçao (toevallig kwamen van de week de foto's en filmpjes nog weer langs). Ik kan me niet meer exact herinneren hoe lang ik pijn heb gehad, maar ik weet nog wel dat het niet kort was. Ga het ook echt nooit meer doen. Andere jongen van de vakantiegroep brak zijn rug en kon zijn vakantie afbreken.

Sterkte en ik hoop dat je snel van de pijn en last af bent!

Gwendolyn 6 maart 1988 - 19 oktober 2016 ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:44

ik ben ook bij een bekkenfysio geweest en stuitje rechtgezet,maar dit ging door middel van zachte fysio technieken en dat hoeft tegenwoordig niet anaal.( is dan dus achterhaald denk ik)
robijntjah:
zou zeker dit even bekijken
https://roelwilbers.nl/behandeling-van-het-stuitje/

heb er maanden last van gehad na een val van een paard.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:45

Toen ik 12 was ben ik ooit uit gegleden in de sneeuw. Meteen werd gedacht aan een kneuzing van mijn stuitje.3 maanden later bleek het om een hernia te gaan toen ik ook uitstraling naar mijn rechter heup had.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:07

ellepel schreef:
ik ben ook bij een bekkenfysio geweest en stuitje rechtgezet,maar dit ging door middel van zachte fysio technieken en dat hoeft tegenwoordig niet anaal.( is dan dus achterhaald denk ik)
robijntjah:
zou zeker dit even bekijken
https://roelwilbers.nl/behandeling-van-het-stuitje/

heb er maanden last van gehad na een val van een paard.

Het rechtzetten hoeft idd niet anaal maar de bekkenbodemspieren laten ontspannen dat gaat welanaal of vaginaal, dat kan niet anders..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:27

Hier een wat positiever verhaal dan de meeste hierboven. Ik ben jaren terug tijdens het snowboarden op een ijsplaat gevallen (iets met een bocht in een tunneltje aan het einde van het seizoen, dat was helaas een stuk ijs en geen sneeuw). Ik heb drie weken amper kunnen zitten van de pijn aan m’n stuitje, laat staan paardrijden maar toen trok het eigenlijk heel snel weg en ik heb er daarna ook nooit meer last van gehad.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:27

Ik heb er jaren last van gehouden door precies hetzelfde grapje :')
Niet continu, maar bij bepaalde houdingen.