Zachte Sssssssis in mijn oor ineens...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Zachte Sssssssis in mijn oor ineens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 17:13

Iemand vond het 'leuk' om op een paar meter afstand een zwaar rotje naar me te gooien (knap was best hard, voelde de geluidsgolf op mijn rug/achterkant jas.) Ben gelukkig niet gewond maar na die tijd hoor ik een niet-storende SSSSSSSSSS...... in mijn oren. Het stoort niet, maar als ik hard PRAAT dan komt mijn stem schel over. Vooral als ik als test hard de 'I' of 'OE' hard uitspreek.

Heb ik nu gehoorschade of zwakt het gewoon weer na verloop van tijd weg? Want ik had al 48 jaar een piep in mijn oor maar nu is het gewoon een tikje harder qua volume. Maar zelf vind ik het niet nodig om naar de HA te gaan, pas als het echt hinderlijk wordt.

Iriscope

Re: Zachte Sssssssis in mijn oor ineens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:14

Goh wij kunnen dat vanaf hier lastig zeggen. Toch maar naar de HA want zoiets kan zo maar op tinitus uitlopen en dan kun je er beter vroeg dan laat bij zijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:17

Dat zou kunnen dat je gehoorschade hebt. Kan ook weer wegtrekken. Ik zou langs de huisarts gaan als ik jou was. Probleem is vaak alleen dat er weinig aan te doen is. Hopen dat het wegtrekt.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 17:18

Suzanne F. schreef:
Dat zou kunnen dat je gehoorschade hebt. Kan ook weer wegtrekken. Ik zou langs de huisarts gaan als ik jou was. Probleem is vaak alleen dat er weinig aan te doen is. Hopen dat het wegtrekt.

Doet het bijna altijd na een paar dagen, alleen mijn stem klinkt ook schel...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:20

CoonArt schreef:
Suzanne F. schreef:

Doet het bijna altijd na een paar dagen, alleen mijn stem klinkt ook schel...

Vinden anderen je schel klinken of klinkt het zo voor jezelf?

Normaal zou er bij zoiets niets met je stem gebeuren.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 17:22

De rest vind dat ik normaal praat alleen wel wat hard en vragen ze of ik wat zachter kan. Oeps haha!

Citaat:
Mensen die lijden aan geluidsstoornis horen de geluiden altijd vervormd. De mate waarin de vervorming van geluiden optreedt, kan variëren. Wie een geluidsstoornis heeft, neemt de tonen van muziek of ook van gesprekken abnormaal luid of onzuiver waar. Hierdoor wordt het volgen van gesprekken moeilijker. Mensen die een geluidsstoornis hebben, klagen vooral over dit laatste nadeel. Het sociaal leven wordt veel moeilijker. Bovendien is het ook zo dat hoe minder je hoort, hoe meer alles vervormd klinkt.

Goed, ik hoor dus alles niet-vervormd dus dat is een + !

https://omgeving.vlaanderen.be/nl/hoe-w ... schade-heb

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:58

CoonArt schreef:
De rest vind dat ik normaal praat alleen wel wat hard en vragen ze of ik wat zachter kan. Oeps haha!

Citaat:
Mensen die lijden aan geluidsstoornis horen de geluiden altijd vervormd. De mate waarin de vervorming van geluiden optreedt, kan variëren. Wie een geluidsstoornis heeft, neemt de tonen van muziek of ook van gesprekken abnormaal luid of onzuiver waar. Hierdoor wordt het volgen van gesprekken moeilijker. Mensen die een geluidsstoornis hebben, klagen vooral over dit laatste nadeel. Het sociaal leven wordt veel moeilijker. Bovendien is het ook zo dat hoe minder je hoort, hoe meer alles vervormd klinkt.

Goed, ik hoor dus alles niet-vervormd dus dat is een + !

https://omgeving.vlaanderen.be/nl/hoe-w ... schade-heb

Dan zal er niets met je stem zijn, maar hoor jij jezelf anders.
Geef het even tijd om bij te trekken, hoe lang geleden was de knal?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 17:59

Azmay schreef:
Dan zal er niets met je stem zijn, maar hoor jij jezelf anders.
Geef het even tijd om bij te trekken, hoe lang geleden was de knal?

Eergisteren :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:22

Ik zou als ik jou was dit bij je begeleiding aangeven. Zij kunnen je ook helpen met de vraag of het verstandig is om even langs de huisarts te gaan hiermee.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 18:24

SusanH schreef:
Ik zou als ik jou was dit bij je begeleiding aangeven. Zij kunnen je ook helpen met de vraag of het verstandig is om even langs de huisarts te gaan hiermee.

Al gedaan zij zeiden dat ik het even aan moest kijken hoelang het zal aan duren... :) Als het na een week nog zo is dan ga ik even naar de HA... :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:25

Verstandig :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:31

Dat is toch tinnitus. Een heel vervelende kwaal waar een arts meestal weinig aan kan doen. Het zal nu wel weer wat afzwakken. Maar je kunt herrie beter vermijden. Ik heb het ook en na het geknal van de oudjaarsnacht had ik er ook weer meer last van.Nu mindert het weer wat. Maar ik kan niet meer naar popconcerten wat ik vroeger erg leuk vond, omdat er dan veel kans is dat het geluid veel te hard staat .

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 18:33

anjali schreef:
Dat is toch tinnitus. Een heel vervelende kwaal waar een arts meestal weinig aan kan doen. Het zal nu wel weer wat afzwakken. Maar je kunt herrie beter vermijden. Ik heb het ook en na het geknal van de oudjaarsnacht had ik er ook weer meer last van.Nu mindert het weer wat. Maar ik kan niet meer naar popconcerten wat ik vroeger erg leuk vond, omdat er dan veel kans is dat het geluid veel te hard staat .

1 Mazzel: ik ging/ga NOOIT naar popconcerten dus mzzel me!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:43

Tegen tinnitus is veel te doen...!

De huisarts kan er vrij weinig mee, maar kan wel verwijzen naar een audiologisch centrum.

Aan de hand van de meting van het audiologisch centrum heb ik klanktherapie gedaan ('een soort hertraining', een CD die speciaal voor mij gemaakt is, elke dag plm tien minuten)
en heb ik een gehoorapparaat dat voor mij onhoorbaar een geluidje maakt ('roze ruis' in plaatselijk jargon) - waar mijn hersenen op reageren en dan is het stil.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:57

Janneke2 schreef:

De huisarts kan er vrij weinig mee, maar kan wel verwijzen naar een audiologisch centrum.

Aan de hand van de meting van het audiologisch centrum heb ik klanktherapie gedaan ('een soort hertraining', een CD die speciaal voor mij gemaakt is, elke dag plm tien minuten)
en heb ik een gehoorapparaat dat voor mij onhoorbaar een geluidje maakt ('roze ruis' in plaatselijk jargon) - waar mijn hersenen op reageren en dan is het stil.

White noise? Of is dat weer wat anders?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:00

anjali schreef:
Maar ik kan niet meer naar popconcerten wat ik vroeger erg leuk vond, omdat er dan veel kans is dat het geluid veel te hard staat .

Daar hebben ze oordoppen voor uitgevonden gelukkig :D ik ga graag naar concerten maar nooit zonder gehoorbescherming.

Vervelend TS. Ik hoop voor je dat het wegtrekt! Eergisteren is nog vrij recent, zou het idd een week aankijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:07

anjali schreef:
Janneke2 schreef:

White noise? Of is dat weer wat anders?

Dat is in principe iets anders.
Er bestaat één of andere formule voor het maken van ""random noise"". (Per formule is het net niet echt random, maar zo klinkt het wel.)

En er is white noise, brown noise en wellicht nog een hele serie 'kleuren'.
Ik mocht kiezen bij 'beter horen'.

Ooit had ik langs horen komen dat pink noise goed werkt bij tinnitus, dus dat heb ik als eerste geprobeerd en het bevalt mij uitstekend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:48

@Janneke, interessant zeg. Dat wist ik allemaal niet!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:53

CoonArt schreef:
Iemand vond het 'leuk' om op een paar meter afstand een zwaar rotje naar me te gooien (knap was best hard, voelde de geluidsgolf op mijn rug/achterkant jas.) Ben gelukkig niet gewond maar na die tijd hoor ik een niet-storende SSSSSSSSSS...... in mijn oren. Het stoort niet, maar als ik hard PRAAT dan komt mijn stem schel over. Vooral als ik als test hard de 'I' of 'OE' hard uitspreek.

Heb ik nu gehoorschade of zwakt het gewoon weer na verloop van tijd weg? Want ik had al 48 jaar een piep in mijn oor maar nu is het gewoon een tikje harder qua volume. Maar zelf vind ik het niet nodig om naar de HA te gaan, pas als het echt hinderlijk wordt.

Ik vind het erg gemeen van de persoon die dat vuurwerk gooide. In feite heeft die jou, en veel medeslachtoffers weer, een gehoorbeschadiging aangedaan. Deze daders moeten aangepakt worden en liefst vuurwerk helemaal verbieden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 09:53

anjali schreef:
CoonArt schreef:

Ik vind het erg gemeen van de persoon die dat vuurwerk gooide. In feite heeft die jou, en veel medeslachtoffers weer, een gehoorbeschadiging aangedaan. Deze daders moeten aangepakt worden en liefst vuurwerk helemaal verbieden.

AMEN!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:35

Ik ben het eens met Janneke dat er aan tinnitus wel degelijk iets gedaan kan worden zodat de hinder zo beperkt mogelijk blijft.
Het is inderdaad moeilijk te beoordelen van achter een scherm... Wat ik wel zou doen is even bellen naar de HA en zijn/haar advies vragen. Verbetering van bepaalde 'kwalen' kan afhankelijk zijn van hoe snel er ingegrepen wordt. In het begin van mijn traject bij KNO kreeg ik te horen dat ik te lang gewacht had, dat verbetering doorgaans het meest te verwachten is bij behandeling binnen de 10 dagen (geloof ik). Mijn verhaal / probleem was wel heel anders dan het jouwe; mijn gehoorproblemen bleven niet beperkt tot enkel tinnitus). Uiteindelijk had het in mijn geval geen verschil gemaakt als ik eerder naar de arts was geweest, maar het kan dus wel degelijk een verschil maken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:21

Ik ben wel erg benieuwd of dit verhaal met (of hopelijk zonder) siss(er) is afgelopen? TS, hoe gaat het nu met je?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 17:22

Iriscope schreef:
Ik ben wel erg benieuwd of dit verhaal met (of hopelijk zonder) siss(er) is afgelopen? TS, hoe gaat het nu met je?

Behooooooooorlijk afgezwakt! Alleen hoor ik soms nog wat dingen erg schel (wat ook vaak afzwakt) *\o/*