Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

lochsong

Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-22 10:48

Hebben jullie hetzelfde probleem? Ik kom al vele jaren niet bij de huisarts en mijn dochter ook niet. Ze is nu al meerdere dagen flink ziek en ik wilde een afspraak maken. Ik moest een lange lijst vragen van de assistente beantwoorden en kreeg toen te horen dat dochter niet ernstig ziek is en ik daarom geen afspraak kan maken.

Heb ik gewoon een heel slechte praktijk (is recent overgenomen ivm pensioen van de partners) of is dit hoe het overal gaat?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:52

Wat een vreemde gang van zaken.

Ik was jaren niet bij de huisarts geweest, verhuisd en hier ook eerst heel lang niet. Wel ingeschreven natuurlijk.

Maar ik kan gewoon een afspraak maken hoor als dat nodig is.

Als je kindje al een paar dagen ziek is, is het toch logisch dat je even wil laten kijken?

Knap dat de assistente kan beoordelen aan de telefoon dat zij niet ernstig ziek is. Spoed of niet dat snap ik.
Sterkte.

Dag lieve mam, love you always

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:54

lochsong schreef:
Hebben jullie hetzelfde probleem? Ik kom al vele jaren niet bij de huisarts en mijn dochter ook niet. Ze is nu al meerdere dagen flink ziek en ik wilde een afspraak maken. Ik moest een lange lijst vragen van de assistente beantwoorden en kreeg toen te horen dat dochter niet ernstig ziek is en ik daarom geen afspraak kan maken.

Heb ik gewoon een heel slechte praktijk (is recent overgenomen ivm pensioen van de partners) of is dit hoe het overal gaat?

HAP zijn echt ruk de laatste jaren. Je hoeft niets te zeggen tegen de assistenten dat is allemaal tussen jou en de dokter, dus als jij vindt dat er naar je kind gekeken wordt, nogmaals bellen en op je strepen staan dat het nodig is dat er een dokter naar haar kijkt. Daarnaast tijdens de afspraak erop staan dat ze ook daadwerkelijk wordt onderzocht, en als ze dat niet doen laten op nemen in haar dossier dat er geen onderzoek is uitgevoerd.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:55

Nou dat is raar. Je belt op en je zegt dat je dochter ziek is en dat je een afspraak wilt maken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik geen afspraak kon maken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Muurp

Re: Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:56

Dat er eerst een triage wordt gedaan is denk ik niet heel verkeerd, maar dan is het nog niet aan de assistente om jullie te 'weigeren'...
Ik zou gewoon een afspraak eisen, als jij wilt dat er naar je dochter gekeken wordt dan moet dat kunnen. Wel grote kans dat je dan pas over een paar dagen aan de beurt bent omdat het geen spoed is.

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:00

Als de doktersassistente iedereen een afspraak geeft die belt, dan moet de huisarts 48 uur in 1 dag zien te krijgen, en als er echt een spoedgeval is kan deze niet meer terecht.

De assistente is ervoor opgeleid en gebruikt een triagewijzer om de ernst van situaties in te schatten.

Er heerst momenteel heel veel, waarbij dus ook veel mensen ziek zijn. Zolang ze geen hevige pijn heeft, voldoende drinkt, goed aanspreekbaar is en geen andere spannende dingen spelen is het helaas toch een kwestie van uitzieken.

Nu ben ik niet bij het telefoongesprek geweest, maar als je je zorgen maakt mag je me gerust de klachten/ symptomen sturen via pb en wil ik met liefde meedenken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:01

Meestal moet je zelf komen.En zelfs dan moeilijk om een afspraak te krijgen. Ik vind het ook vervelend dat een assistente gaat bepalen of het ernstig is en of je een afspraak krijgt. Het zal wel door de grote werkdruk komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:06

Huisartsen zijn tegenwoordig behoorlijk over bezet. Dus mijn inziens logisch dat er een triage word gemaakt.
Simpelweg omdat iedereen die belt niet terecht kan.

Er word ook vaak gebeld met dingen die met simpel uitzieken gewoon overgaan.
En meestal word er ook gezegd nemen de klachten toe bel dan nog maar een keer.

Dank aan de uitgeklede zorg. In Den Haag mopperen. Niet bij de ha.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:07

Je kan niet toevallig via hun website zelf een afspraak maken? Daar zit geen triage op. Maar niet elke praktijk heeft die mogelijkheid volgens mij.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:07

Klinkt niet als een slechte praktijk, hoor. Huisartsen hebben het ontzettend druk en niet iedereen kan zelf goed inschatten of een klacht 'huisarts-waardig' is. Bij ziekte is het vaak een kwestie van uitzieken en kan de huisarts ook weinig doen. Is er een specifieke reden dat je naar de huisarts wil, zoals uitdroging, lethargisch, hoge koorts, huiduitslag, oid? Dan zou ik even terugbellen en dat duidelijk aangeven. Maar als ze 'gewoon' ziek en misselijk is, en geen zorgwekkende symptomen heeft, kan de huisarts daar waarschijnlijk ook niks aan verhelpen.

In elk geval beterschap voor je dochter!

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:09

Nou halleluja voor mijn huisarts dan. Ik kan altijd terecht *\o/*

Maar ik woon in een dorp, misschien scheelt dat.

Sterkte met je dochter. Als je het niet vertrouwd gewoon weer bellen

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:10

denisesilver schreef:
HAP zijn echt ruk de laatste jaren.

Correctie, de zorgverzekering en de politiek zijn ruk. De huisartsenpraktijken kunnen hier werkelijk niets aan doen.
Desalniettemin TS, je mag inderdaad niet geweigerd worden. Dat vind ik een bijzondere gang van zaken.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:13

Hoe oud is je dochter?

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-22 11:15

Dankjewel voor alle antwoorden en adviezen.

@wendy ik heb je een pb gestuurd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:28

Ik mocht vorige keer ook niet komen van assistente, of pas dik een week later, toen ik een enorm rood, dik en pijnlijk oog had wat steeds erger werd. Moest het maar even aankijken, wat ik al gedaan had een dag, maar online bij thuisarts oid stond juist dat je met deze klachten dezelfde dag bij huisarts langs moest gaan. Dat is de site waar ze zelf naar verwijzen.

Als ik het perse wilde mocht ik wel een foto doorsturen. Uur later zat ik bij de huisarts in de kamer...
Dus ja, ik herken inderdaad wel dat je soms niet mag komen.

Maar dat is vooral omdat het echt extreem druk is bij bijna alle praktijken. Vroeger kon je 's ochtends bellen en bijna altijd dezelfde dag terecht of heel uitzonderlijk de volgende dag. Nu heb je geluk als je dezelfde week terecht kan als je aan het begin van de week belt. De huisartsen zijn daar zelf ook niet blij mee. De assistentes zijn zo streng omdat het zo druk is, maar ook omdat er ook wel veel mensen zijn die 'onnodig' op spreekuur komen. Ik heb zo iemand in omgeving, die echt continu bij huisarts zit of zelfs bij de hap. Veel dingen die je gewoon even aan kijkt, koorts maar geen paracetamol genomen. Die eist altijd meteen gezien te worden en overdrijft flink aan telefoon gok ik om gezien te worden en wordt altijd weggestuurd met nog even aankijken en dan is het gewoon over (lichte griep gaat diegene al naar ha voor, of lichte verstuiking waar gewoon gewocht op kan). Maar door zulke gevallen worden assistentes strenger en de huisarts enorm druk plus de hoeveelheid patiënten die toeneemt.

Dus nee, ha zijn niet slecht en triage is juist goed in mijn ogen. Maar soms gaat dat wel eens mis.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:31

Zou dan toch naar een andere huisarts gaan kijken.. Wat een gekke situatie.. Mijn huisarts zegt altijd 'als jij een kwestie het waard vindt om voor te bellen, is het voor mij altijd reden om dat serieus te nemen', zelfs als je twijfelt over of het wel nodig is. De assistente vraagt de situatie wel uit en overlegt soms met de arts of het nodig is langs te gaan of dat telefonisch spreekuur met de huisarts een eerste stap kan zijn, maar mijn huisarts weigert niemand.

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)

Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:39

Zo lastig is dat.
Ik herken het zelf helaas ook.
Of nouja. Ik ben nu al 1,5 jaar op zoek naar een nieuwe huisarts omdat ik ben verhuisd. Woon nu 20 min rijden vanaf mijn oude huisarts (waar ik nog sta ingeschreven).
Maar alle praktijken hier in de buurt nemen geen nieuwe patiënten meer aan en mijn oude huisarts blijft zeuren dat ik mij moet uitschrijven vanwege de afstand.

Dus ik zou nergens terecht kunnen als het nodig is?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:49

Mijn collega had dit vorige week. Hij had erg last van zijn ogen. Erg rood en omheen gezwollen. Hij assistent gebeld, maar was erg druk. Hij moest een foto maken en dan via WhatsApp doorsturen. Zodat ze het wel terug zouden koppelen. Hij heeft niks meer gehoord. En hij is er zelf ook niet weer achteraan gegaan.
Na een paar dagen werd het uit zichzelf wel beter.
Maar als assistente vind ik ogen toch wel prioriteit hebben.
Dit komt weer door het kapot bezuinigingen van de zorg en dat terwijl de bevolking alleen maar groeit door de mede landers die hier komen. Zullen bijna wel een zorgcrisis krijgen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:51

Als dat vandaag(of gisteren) gebeurd is, 30 december, de laatste werkdag van dit jaar, dan kan ik mij wel voorstellen dat dit echt wel het protocol is nu. Ik kan mij nu niet anders voorstellen als dat het echt tyfus druk moet zijn daar, met dat er toch ook wel griep heerst, mensen vakantie hebben en het nog 'ff' moet gebeuren voordat het weekend/oudjaarsdag is.

Persoonlijk, ik herken dit niet, ik ben voor het eerst in 4 jaar weer naar de HA geweest, om klachten die écht al jaaaaren spelen en ik een verwijzing wou, zelf ook gezegd: dit heeft écht geen haast. Vrijdag gebeld, maandag een afspraak.. :+ ik vond dat echt behoorlijk snel zelfs, dit had ook gerust nog 3 weken kunnen wachten.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:53

ik werk zelf deeltijd in een huisartsenpraktijk en daarnaast in de spoedzorg.

Even voor de beeldvorming:
Tussen 8u en 10u kunnen mensen bij ons bellen voor een afspraak, een huisarts kan ongeveer 20-23 patiënten zien op het spreekuur (als ze niet met meerdere klachten komen en dus een dubbele afspraak nodig hebben). Wij hebben een praktijk waar standaard 2 huisartsen werken op een dag en het is eerder regel dan uitzondering dat wij als assistentes tussen 8u en 10u 80-100 telefoontjes aannemen.
Die mensen willen allemaal graag een afspraak op het spreekuur.
Zoals elke weldenkende meelezer nu al opmerkt is dat iets wat niet gaat passen :+

Dat is de reden dat assistentes triage opleidingen hebben gedaan, dit is het uitvragen van klachten en symptomen en aan de hand daarvan een urgentie aan de klacht hangen. Als assistente word je opgeleid om niet in diagnoses te denken (we zijn tenslotte geen dokter he) maar juist de alarmerende symptomen uit te vragen (een pijnlijk, dik, rood ooglid vs een pijnlijke, rode oogbol bv. Die eerste gaat over het algemeen vanzelf over (uitzonderingen daargelaten maar die bespreek je dan aan de telefoon, wanneer weer contact opnemen), de laatste moet wel gezien worden).
Mensen begrijpen dat niet altijd (en dat lezen we hier ook weer), men heeft geen tijd meer om ziek te zijn, mensen willen een tabletje om beter te worden.
Heel veel dingen gaan vanzelf over en voor heel veel dingen heeft een kuur helemaal geen zin (ik denk dat veel van jullie geen idee hebben hoeveel mensen er na 3 dagen verkoudheid een kuur willen).
Assistentes hebben overigens niet alleen een triage opleiding gedaan maar hebben ook gewoon een eigen spreekuur wat meer en meer word uitgebreid en waar gewoon een opleiding voor gevolgd is.

Naast alle vervelende klachten die met advies van de assistente behandeld kunnen worden krijgt de assistente ook mensen aan de telefoon die wel meteen of zo snel mogelijk gezien worden of waar een ambulance heen gestuurd word vanuit de praktijk. Al die verschillen moeten in een telefoongesprek uitgezocht worden en daar is de assistente voor opgeleid! De tijd dat de assistente de telefoon opnam en een afspraak maakte zonder van iets wat te weten is echt voorbij hoor.
Mensen die aan de telefoon niks willen zeggen maken het werk echt niet leuker en makkelijker, de assistente doet haar best om te onderscheiden wat er loos is en of en hoe snel iemand gezien moet worden. Niks willen zeggen maakt echt niet dat je sneller een afspraak krijgt.

Ik heb een meneer aan de telefoon gehad die standaard weigerde te zeggen waar de afspraak voor zijn partner voor was, dat wil hij nooit, al jaren niet. Is bot en soms ronduit onbeschoft. Als hij belt en het niet wil zeggen krijgt hij het eerst volgende plekje op dezelfde dag.
Tot zijn vrouw in de praktijk kwam met uitstralende pijn op de borst, misselijkheid, zweten, kortademigheid en ik als assistente ter assistentie in de spreekkamer erbij gevraagd werd, de ambulance heb gebeld terwijl de HA een infuus prikte en hielp met de dame in de auto krijgen. Als hij meteen had gezegd wat de klachten waren had hij een ambu thuis gekregen en niet hoeven zeulen met z'n vrouw. Hij heeft later zijn excuses aangeboden en gaf aan dat hij dacht dat wij alleen maar telefonistes waren. Die tijd is echt voorbij. Het zou fijn zijn als meer mensen dat zouden inzien in plaats van alleen maar te katten op de assistente die probeert om mensen af te houden want dat is nou net NIET een van onze taken.

Voor de geruststelling: alle gesprekken en adviezen van de assistente worden doorgaans nagelezen door de huisarts.

OP dit moment is werken in de zorg niet altijd een feestje, zowel overdag bij de huisarts als in de spoedzorg is het echt dweilen met de kraan open, het is ontzettend druk.
Met de gladheid had ik (werkend in de spoedzorg) een ambu erbij nodig voor iemand na een zware val op het hoofd, via de collegiale spoedlijn kreeg ik überhaupt niemand te pakken en toen ik eindelijk iemand van de meldkamer sprak stonden er nog 15 spoedritten in de wacht, dat is gelukkig uitzondering.
Op de HAP is er regelmatig een wachttijd aan de telefoon van >40min, dat heeft niet te maken met onderbezetting maar zoveel mensen bellen er gewoon echt. Maar dat is alleen als er niks spannends op tv is, moet Max bijvoorbeeld rijden of is er een belangrijke voetbalwedstrijd dan zijn mensen ineens niet meer zo ziek en word er ineens een stuk minder gebeld voor ingegroeide teennagels en afgebroken haren.

Sorry voor dit lange bericht, maar het is echt naar om te lezen hoe er over assistentes gedacht word.

Beterschap TS, als het niet vertrouwd zou ik nog eens bellen en dit bespreken met de assistente, en dan niet vingertje wijzen dat ze alles verkeerd doet maar gewoon aangeven dat je je zorgen maakt, dat is namelijk echt een reden om even verder te kijken/overleggen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:54

Snippergroen schreef:
Zou dan toch naar een andere huisarts gaan kijken..

Ook dit heeft geen zin :n Huisartsenpraktijken zitten hartstikke vol en nemen niemand aan. Tenzij je in een of ander boerengat woont.

Ik ben echt verbaasd over sommige reacties in dit topic. Nee het is misschien niet oke dat TS geen afspraak aangeboden krijgt, maar wat is er mis met nog een keer bellen en wat meer op je strepen staan?
Het is stervensdruk bij de huisartsen, dat is voor hen ook geen pretje hoor. Men probeert iedereen een plekje te geven maar zoals Wendy al zegt, dat is gewoon geen doen.
Waarom dan meteen op zoek naar een andere huisartsenpraktijk of weet ik veel wat. Zo makkelijk om maar op de huisarts af te geven :n

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:04

Hoe oud is je dochter en wat scheelt eraan? Is ze in gevaar? Kun je het misschien nog even aanzien? Moet ze het uitzieken?

Vragen waar je hier natuurlijk niet op hoeft te antwoorden, maar zonder tenminste deze antwoorden kunnen bokkers natuurlijk helemaal geen inhoudelijk antwoord geven.

Flink ziek kan betekenen thuis uitzieken na gerust gesteld te zijn aan de telefoon na een grondige uitvraging. Of dat iemand gezien moet worden. Dat is niet aan ons om te beoordelen. Je hebt in ieder geval geen recht op een consult als de praktijk het niet nodig acht.

Het is de normale gang van zaken: uitgevraagd en beoordeelt worden. Dat jullie lange tijd niet zijn geweest is op zich niet relevant voor dit ziektegeval.

Laten we niet vergeten dat het een vakantieperiode is en praktijken misschien onderbezet zijn. Nog meer dan normaal.

Maar goed, ik beweer niet dat jij gelijk hebt, of de praktijk. Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
En daarom: vertrouw je het echt niet, dan opnieuw bellen. Desnoods met de huisartsenpost.

Snel beterschap gewenst voor je kind, ts :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:09

Heb ik ook een keer gehad een paar maandjes terug. De assistente bepaalde wel even voor mij dat het niet ernstig genoeg was. De muts had waarschijnlijk niet in mijn dossier gekeken en gezien dat ik chronisch ziek ben dus helemaal perplex heb ik weer opgehangen, maar doordat het me niet lekker zat later maar weer gebeld dat ik een raar gevoel had overgehouden aan het gesprek en dat ik snapte dat waar ik toen mee liep geen noodzaak was maar dat ik het graag met mijn huisarts wilde bespreken. Toen is er alsnog een afspraak gemaakt. Gewoon op je strepen staan en aangeven dat je echt graag door de huisarts gezien wil worden omdat je je zorgen maakt.
Het moet helaas soms zo doordat het zo extreem druk is bij de huisartsen. Mijn moeder werkt ook als assistente en er is veel ziekte en uitval bij assistentes en huisartsen en het is nog steeds gewoon bizar druk. Dus daarom snap ik wel dat assistentes soms moeten inschatten of het echt nodig is, maar als jij echt een huisarts wil zien krijg je dat echt wel voor elkaar als je je niet laat afschepen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:10

Citaat:
dan opnieuw bellen. Desnoods met de huisartsenpos

Huisartsenpost is daar al helemaal niet voor!
Als er al iets onderbezet is is het dat wel.
En ook dan krijg je triage aan de telefoon. Na helaas vaak lang in de wacht hangen door telefoontjes die geen spoed genoeg zijn maar kunnen wachten tot de volgende dag of na het weekend.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:11

Helaas vorige week ook meegemaakt, kind erg ziek en huisarts had geen plaats meer. Heb uiteindelijk 17.00 de dokterswacht gebeld en daar kon hij meteen terecht. Bleek dat beide oren ernstig ontstoken waren, hij verging van de pijn.

Maar tandartsen net zo, onze tandarts is op vakantie en vriend met hoge pijngrens had erge kiespijn. De waarnemende praktijk had geen plek, uiteindelijk heeft hij de waarnemer van de waarnemer gebeld gister en die heeft de kies er meteen uitgehaald.

Door alle bezuinigingen wordt het niet beter..