Wat zijn nou echt goede oordoppen/gehoorbeschermers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ania

Wat zijn nou echt goede oordoppen/gehoorbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-22 13:06

Ik ga graag eens een festival/concert af, en toen ik nog evenementenfotograaf was stond ik altijd vooraan zonder oordoppen. Wat zich geuit heeft in tinnitus.
Zodra ik weer ergens ben geweest waar veel geluid is heb ik bij thuiskomst en de dag erna extra veel last van oorsuizen.

Nu ben ik mij aan het oriënteren op goede oordoppen. Het lijkt wel of je niet alles kan hebben, of ze zitten lekker maar ze dempen te veel of te weinig of ze zitten niet lekker en ze dempen precies goed.

Dus de hamvraag:

Wat zijn nou goede, lekker zittende oordoppen die voldoende dempen zonder het geluid dof te maken? En zonder dat ze 200 euro kosten.

Avelienvd

Re: Wat zijn nou echt goede oordoppen/gehoorbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:14

De party safe van alpine. Of anders hun op maat gemaakte. Die heb ik voor motorrijden

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:15

Op maat laten maken met een (muziek) filter erin. Ik stond vroeger in de weekenden achter de bar in een discotheek en door die dingen heb ik echt mijn gehoor kunnen behouden. Helaas wel te laat aangeschaft, want ik heb wel lichte schade (beetje dovig) maar gelukkig geen tinnitus. Aantal decibel stond 20 jaar geleden wat hoger dan nu :')

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:18

Ik kan standaard oordoppen niet hebben. Zelf kleintjes gaan na een tijd veel pijn doen. Vanuit mijn werk heb nu ik op maat gemaakte otoplastieken en die zitten echt super. En afhankelijk van het filter dat je kiest dempen ze ook goed. Ik heb ze voor werk in de industrie, maar je hebt ook filters voor motorrijden, de muziekbranche, slapen, etc. Ik zou even langs een goede audicien gaan om te vragen wat de mogelijkheden en kosten zijn.

Wuzanna

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:51

Ik laat eens in de 5-8 jaar otoplastieken met filter aanmeten bij Earmo in Zwolle. Ik heb er maar 1 nodig, volgens mij was ik de laatste keer nog geen € 50,- kwijt. Mijn ene oor is gewoon dood, die doet niets meer.
Vanwege de corona is de laatste wel veel ouder, bedenk ik me.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:07

De Consumentenbond heeft jaren geleden een onderzoek uitgevoerd. Daaruit kwam dat de eenvoudige oordoppen met filter en op maat gemaakte in kwaliteit niet verschillen. Die eenvoudige heb je al voor 15-20 euro bij Beter Horen en Schoonenberg, maar ook bij Kruidvat zijn ze te koop (Alpine en Pluggerz).

Draag je ze vaker en/of langer, dan gaat comfort vaak een rol spelen. Dan ben je beter af met op maat gemaakte. Maar het is niet zo dat de 'fabrieksdoppen' slechter zijn dan op maat gemaakte. Het is wel belangrijk dat ze een filter hebben.

Hier staat min of meer een samenvatting. Voor de testresultaten zelf moet je kunnen inloggen op de website van de Consumentenbond.

https://www.geluidnieuws.nl/2010/aug2010/doppen.html

Voor mij hebben op maat gemaakte geen enkel nut. Ik raak regelmatig een setje doppen kwijt, dus dat zou in mijn geval steeds een prijzige grap worden. Ik gebruik Pluggerz en/of Alpine, die van 15-20 euro.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:48

Loop Earplugs ben ik (en inmiddels veel van m'n vrienden) heel erg fan van. Ik heb zelf de Quiet voor tijdens studeren/werken/over straat lopen en de Experience Pro voor concerten/festivals/motorrijden. Ontzettend aan te bevelen en ook nog eens niet duur! Wat ik vooral top vind is dat de Experience Pro het geluid heel mooi filtert. Het wordt zachter maar niet minder mooi, sterker nog, het wordt mooier omdat het minder schel is. Zowel Quiet als Experience Pro komen met meerdere dopjes zodat je ze kan aanpassen aan je oor. Ik heb bijv. erg kleine oren dus alle oordoppen vallen altijd uit, vooral met springen/dansen, maar dat is met de Loops geen issue meer.

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:51

Ik heb die van alpine, vind ze erg fijn, kan er nog gewoon een gesprek mee voeren, alleen het hele harde gaat eraf en dat wil je juist. Ik heb nog maar 1 goed oor, dus daar ben ik extreem zuinig op.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:52

Ik heb ook op maat gemaakte (en kleine oren). Heb beschadiging door het stappen en de niet op maat gemaakte lekte nog teveel geluid. Omdat ik als de dood ben voor nog meer schade sinds 5 jaar op maat gemaakte die goed bevallen.

Wouter 19-5-1994 30-10-2019

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:53

UMayDream schreef:
Loop Earplugs ben ik (en inmiddels veel van m'n vrienden) heel erg fan van. Ik heb zelf de Quiet voor tijdens studeren/werken/over straat lopen en de Experience Pro voor concerten/festivals/motorrijden. Ontzettend aan te bevelen en ook nog eens niet duur! Wat ik vooral top vind is dat de Experience Pro het geluid heel mooi filtert. Het wordt zachter maar niet minder mooi, sterker nog, het wordt mooier omdat het minder schel is. Zowel Quiet als Experience Pro komen met meerdere dopjes zodat je ze kan aanpassen aan je oor. Ik heb bijv. erg kleine oren dus alle oordoppen vallen altijd uit, vooral met springen/dansen, maar dat is met de Loops geen issue meer.

Same! Ik heb ook de quiet voor slapen, en de experience voor festivals / feesten / motorrijden. En behalve functioneel staan ze ook nog heel gaaf, alsof je een piercing in je oor hebt.
www.loopearplugs.com

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:14

Ik vind de Loops juist heel lelijk, maar ze zijn wél functioneel en dat is wat telt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-22 16:01

Dank allen, ik vind de Loops prachtig maar lees verschillende ervaringen.
Ik zal me ook eens verdiepen in de alpine.

Op maat gemaakte ga ik kwijtraken, dat is echt zonde geld.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:17

Ik lees ook even mee! Heb volgend jaar al 5 concerten op de planning staan en heb al sinds kinds af aan door oorontstekingen tinnitus ontwikkeld maar nog wel dat het goed dragelijk is en dat wil ik graag zo behouden.

Ik heb even gekeken naar Alphine en het ziet er goed en betaalbaar uit.

TS laat je even weten welke het is geworden? Ik zou het ook fijn vinden als het geluid wel gewoon redelijk goed blijft en niet dat je denkt ik doe ze maar uit.

Licht uit, zelfspot aan

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:35

Ik vind de earmo’s prima tijdens concerten en om dan gesprekspartner te kunnen verstaan.
Enige nadeel vind ik dat ik zelf slechter te verstaan ben.
Ik ga schijnbaar zachter spreken omdat ik mezelf zo hard hoor met de oordop in.
Verliezen doe ik de dop niet. Het is wel zulk maatwerk, die valt niet uit mijn oor. Na gebruik stop ik het ding in het etuitje wat er bij zit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:32

Bij mij vallen mijn doppen ook niet uit mijn oren. Ik raak het hele kokertje kwijt, zelfs met een flinke sleutelhanger eraan. Ik hoop nog steeds dat de kat met het laatste kwijtgeraakte setje is gaan voetballen en dat ik die ooit ergens in huis terugvind, maar voorlopig heb ik gewoon weer nieuwe Alpines aangeschaft. Via Google zie ik net dat ze momenteel in de aanbieding zijn bij Etos (ze heten niet Party Safe, maar PartyPlug).

.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-22 11:55

Karin schreef:
Bij mij vallen mijn doppen ook niet uit mijn oren. Ik raak het hele kokertje kwijt, zelfs met een flinke sleutelhanger eraan. Ik hoop nog steeds dat de kat met het laatste kwijtgeraakte setje is gaan voetballen en dat ik die ooit ergens in huis terugvind, maar voorlopig heb ik gewoon weer nieuwe Alpines aangeschaft. Via Google zie ik net dat ze momenteel in de aanbieding zijn bij Etos (ze heten niet Party Safe, maar PartyPlug).

Precies dat heb ik ook, ik raak ze niet kwijt uit mijn oren, ik raak ze kwijt uit mijn handen :')
Goeie tip van de aanbieding!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie