Piekeren, tips gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jodym

Piekeren, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-22 00:11

Dag!

Zijn er meer bokkers die last hebben van piekeren?

Ik maak mij geen zorgen om dingen, maar baal meer van bepaalde keuzes die ik heb gemaakt/ gebeurtenissen.

Het blijft een cirkel omdat ik dingen blijf bedenken waarin mijn ‘ideale situatie’ beter zou zijn dan het nu is.
Bijvoorbeeld een huisje met een stalletje voorbij laten gaan en nu is dat geen optie meer.

Heeft iemand tips om ermee om te gaan?

ღ The words love, hope and dreams are synonymous with horses.ღ

BigOne

Re: Piekeren, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:23

Achter je laten want je kunt er niets aan veranderen, ervan leren wel zodat je in de toekomst betere keuzes kunt maken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:27

Bespreek je de situaties waarover je piekert wel eens met anderen?

Wat kan helpen is een piekerkwartiertje. Dan heb je 1 (of 2) vaste momenten op de dag waarin je een kwartier lang mag piekeren. Je piekergedachten schrijf je dus gedurende de dag op, zodat je daarna op een vast moment een kwartier kunt piekeren. Ik vind het dan fijn om de gedachtes op te schrijven of tekenen. Dat werkt voor mij beter dan alleen er over denken.

Hier staan ook nog andere tips:
https://mentaalbeter.nl/artikelen/10-ti ... -piekeren/

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:38

Piekeren kan heel vervelend zijn! Bij mij helpt het om iets te gaan doen als ik echt in een piekermodus zit, b.v. schoonmaken. En niet 'vechten' tegen (pieker)gedachten, dat maakt het bij mij vaak juist erger.
En ook zelfcompassie kan helpen. Zo hoorde ik ooit eens iemand zeggen: "veroordeel nooit je keuzes van gisteren met de wijsheid van vandaag". Misschien helpt die gedachte jou ook?

Do what is right
Not what is easy

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 01:19

Als ik naar het tijdstip van het topic kijk, zou het dan kunnen dat je ook moeite hebt met in slaap komen vanwege het piekeren? Zo ja, voor mij helpt het om ontspanningsoefeningen te doen om mijzelf af te leiden, gewoon in bed in een comfortabele houding zodat het ook geen probleem is als je gewoon in slaap valt.

Je hebt daarin allerlei soorten oefeningen, van mindfullness, ademhalingsoefeningen, oefeningen die focussen op je zintuigen. Voor mij helpen oefeningen met zintuigen het beste (zoals noem 5 dingen die je ziet, 5 dingen die je hoort, 5 dingen die je voelt. Dan 4 dingen die je ziet, 4 dingen die je hoort, 4 dingen die je voelt... 3 dingen, 2 dingen, 1 ding, en dan ben je klaar.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 01:58

Jezelf afvragen wat je ermee bereikt en dat elke keer zeggen, bij elke zin weer.
Snappen dat het voorbij is, je het niet kunnen veranderen en je ervan geleerd hebt.
Je word al snel nóg moeier van jezelf, geloof me. :+
Zoals hierboven voor het slapen gaan werkt dat zeker maar ook bepaalde (slaap) muziek en je daarop volledig concentreren.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 02:26

Piekeren die ik vooral in bed.
Meestal zondagnacht.

Ik ga dan altijd even wat anders doen zoals een podcast luisteren. Of muziek aan.
Ik kom er alleen uit als ik iets anders ga doen.

Soms kan op mijn telefoon een spelletje spelen ook een oplossing zijn. Maar dat is vanwege het licht weer niet heel verstandig

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 07:59

Een boek lezen helpt soms bij mij, ik ben geen enorme lezer waardoor ik dan na 10/20 bladzijdes in slaap val. Maar eigenlijk ben ik erachter gekomen dat het beste wat helpt is om de reden waarom ik pieker aan te pakken, dat kan niet altijd dezelfde avond maar dan kan het soms wel voorkomen dat ik niet nachten achter elkaar pieker. Ook helpt het om te praten met iemand waarover ik dan pieker soms komen er dan ook ideeën die kunnen helpen bij de reden maar ook zodat je alles waar je mee in zit even hebt uitgesproken zodat het niet alleen in je eigen gedachten zit.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 08:12

Mij helpt accepteren dat ik zo ben. Het piekeren geeft mij veel stress. Zowel in mijn werk als in mijn eigen bedrijf kom ik zeker over, moet ik er staan.

En in de avond loop ik dan alles wat ik heb gedaan te overdenken, komen opmerkingen van anderen boven of denk ik: had het niet beter zo of zo gekunt.

Ik leer dat nu te omarmen, blij te zijn met mijn gepieker, omdat het mij ook vaak dingen brengt. Kan jij dat ook zien, dat over dingen nadenken je uiteindelijk ook wel sterker maakt?

Verder heeft dit verhaal mij mega geholpen, ik weet niet goed waarom? Maar ik kan nu vaker denken: Ruitje, Maybe, je weet het toch niet :)

Citaat:
Once upon a time there was a Chinese farmer whose horse ran away. That evening, all of his neighbors came around to commiserate. They said, “We are so sorry to hear your horse has run away. This is most unfortunate.” The farmer said, “Maybe.”

The next day the horse came back bringing seven wild horses with it, and in the evening everybody came back and said, “Oh, isn’t that lucky. What a great turn of events. You now have eight horses!” The farmer again said, “Maybe.”

The following day his son tried to break one of the horses, and while riding it, he was thrown and broke his leg. The neighbors then said, “Oh dear, that’s too bad,” and the farmer responded, “Maybe.”

The next day the conscription officers came around to conscript people into the army, and they rejected his son because he had a broken leg. Again all the neighbors came around and said, “Isn’t that great!” Again, he said, “Maybe.”

The whole process of nature is an integrated process of immense complexity, and it’s really impossible to tell whether anything that happens in it is good or bad — because you never know what will be the consequence of the misfortune; or, you never know what will be the consequences of good fortune.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Muurp
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:23

Wat mij enorm helpt is 'zonder gedachten in slaap vallen'.
Ik gebruik hiervoor mindfulness oefeningen, of een app die verhaaltjes vertelt voor het slapengaan :)) De laatste heet SleepyRadio. De mindfulness oefeningen heb ik nog van eerder, maar er zullen ook vast apps zijn die deze oefeningen aanbieden.

Deze zet ik vlak voor het slapen aan, ik kijk daarna ook niet meer op mijn telefoon.
De verhaaltjes zijn puur om me te focussen op het verhaal, ik val ermee in slaap en moet me concentreren om het verhaal mee te krijgen. Dat zorgt ervoor dat mijn hoofd op dat moment 'leeg' is waardoor ik veel vaster slaap.
Ik word alsnog om 5u in de ochtend wakker en heb dan een vol hoofd, maar heb daarvoor wel een paar uur slaap gehad waardoor ik makkelijker kan relativeren.

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:26

Professioneel piekeraar hier.

Triggers:
- koffie
- hormonen (en dan met name overgang tussen verschillende fase in cyclus)
- vrije dagen met niks op de planning
- nieuwe dingen
- rouw

Ik ben dus volledig gestopt met koffie. Enkel nog decaf.
Verder heb ik een mindfulness cursus gevolgd en mediteer ik dus soms kort.
En ik heb veel boeken gelezen over mentale onrust. Heeft mij echt veel meer duidelijkheid gegeven. En dus ook de cyclus beter begrijpen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:27

Muurp schreef:
Wat mij enorm helpt is 'zonder gedachten in slaap vallen'.
Ik gebruik hiervoor mindfulness oefeningen, of een app die verhaaltjes vertelt voor het slapengaan :)) De laatste heet SleepyRadio. De mindfulness oefeningen heb ik nog van eerder, maar er zullen ook vast apps zijn die deze oefeningen aanbieden.

Deze zet ik vlak voor het slapen aan, ik kijk daarna ook niet meer op mijn telefoon.
De verhaaltjes zijn puur om me te focussen op het verhaal, ik val ermee in slaap en moet me concentreren om het verhaal mee te krijgen. Dat zorgt ervoor dat mijn hoofd op dat moment 'leeg' is waardoor ik veel vaster slaap.
Ik word alsnog om 5u in de ochtend wakker en heb dan een vol hoofd, maar heb daarvoor wel een paar uur slaap gehad waardoor ik makkelijker kan relativeren.

Op spotify zijn ook kindermeditaties en slaapverhalen voor volwassenen te vinden. Wellicht mooie aanvullingen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:22

Voor in de avond. Fijne muziek, soms White of pink noise, een slaaphypnose of een podcast over de slaapcyclus die super interessant is maar mij nog nooit gelukt is om af te kijken.

Overdag: iets gaan doen.

Daarnaast kan je piekeren zien als een soort van verslaving als je je er de tijd voor geeft. Ben je van het doomdenken? Je denkt tot de oplossing te komen maar dat scenario gebeurd vrijwel nooit. Je bent er een hoop tijd en energie aan kwijt en je maakt je druk om niks. Ik zeg op die momenten vaak in gedachte stop hou op, dit is onzin. En dan actief aan iets anders denken. Je boodschappenlijstje, wat ik de hele week wil gaan eten, alles waar ik wel actief invloed op kan uitoefenen.

En alles wat je gaat proberen is oefenen. Eerst lukt het misschien een paar seconde maar dat wordt steeds langer. Dus als dan een gedachte voorbij komt met dit kan ik niet, ik ben een sukkel, blahblahblah, etc. Niet opgeven maar stug blijven oefenen en proberen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:39

Jodym schreef:
Het blijft een cirkel omdat ik dingen blijf bedenken waarin mijn ‘ideale situatie’ beter zou zijn dan het nu is.
Bijvoorbeeld een huisje met een stalletje voorbij laten gaan en nu is dat geen optie meer.

Ik ben een enorme twijfelaar en meestal als ik de knoop door wil hakken vis ik achter het net. Daar kon ik voorheen over piekeren, tegenwoordig denk ik: ‘dan heeft het zo moeten zijn!’.

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:51

Je weet nooit waar het goed voor is geweest. Eigenlijk net wat Ruitje zegt in het gedicht. Misschien heeft het zo moeten zijn. Ik heb ook een steen in mijn maag als ik terugdenk aan foute beslissingen of dingen die zijn gelopen zoals ze zijn gelopen. Had ik maar…. Dat is zo’n slopende gedachte. En het brengt je nergens. Probeer je te focussen op zaken waar je invloed op hebt. Gedane zaken nemen geen keer. Er zijn zoveel spreekwoorden en gezegden die hiermee te maken hebben. Dit lijkt iets heel menselijks. Dieren hebben hier geen last van, die leven in het nu. Niet in gisteren of morgen. Probeer te leren van de dingen die zijn gebeurt en ga door.

Dit gedicht hing vroeger bij ons op de wc en ik las hem dus elke dag als kind. Ik besefte toen niet goed de boodschap erin eigenlijk:

Als je spijt hebt van gisteren, en bang bent voor morgen
probeer dan vandaag gelukkig te zijn.

Het heeft weinig zin in het verleden te staren
te piekeren over wat mis is gegaan
je kunt blijven treuren en door blijven zeuren
je maakt het verleden toch niet meer ongedaan.

Oh, had destijds toch maar kunnen vermoeden
een deel slechts van al wat je nu zeker weet
wat zouden veel dingen dan anders gegaan zijn.
maar gedaan is gedaan en je deed wat je deed.

Je kunt toch vandaag niets veranderen aan vroeger
je kunt wel iets leren uit vroeger voor thans.
al wat je verkeerd hebt gedaan in 't verleden
dat kun je verbeteren, vandaag is je kans.

Oh, wees niet zo dom en verschuif niet naar morgen
je weet nog niet eens of je "morgen" wel haalt
je hebt al zo dikwijls je plannen verschoven
je hebt al zo roekeloos veel dagen gefaald.

Je leert uit het verleden, maar staat in 't heden.
Vandaag doe ik het beter, maar dan blijft nog de vraag
Wat doe ik met morgen, daarover geen zorgen.
Want morgen is "morgen", gewoon weer vandaag.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:19

future_vet schreef:
Professioneel piekeraar hier.

Triggers:
- koffie
- hormonen (en dan met name overgang tussen verschillende fase in cyclus)
- vrije dagen met niks op de planning
- nieuwe dingen
- rouw

Ik ben dus volledig gestopt met koffie. Enkel nog decaf.
Verder heb ik een mindfulness cursus gevolgd en mediteer ik dus soms kort.
En ik heb veel boeken gelezen over mentale onrust. Heeft mij echt veel meer duidelijkheid gegeven. En dus ook de cyclus beter begrijpen.

Bij mij zijn het juist niet de vrije dagen. Maar juist de nacht voor ik moet werken of iets anders moet doen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-22 17:52

Dankjulliewel!

Veel waarheden inderdaad. En tips waar ik wat mee kan.
Ga er straks een rustig voor zitten :)

ღ The words love, hope and dreams are synonymous with horses.ღ

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:01

Mijn psycholoog had een makkelijke oplossing.

Wil je er iets mee? Ja? Doe dit dan ook gelijk.
Wil je er iets mee? Nee? Laat het los.

Makkelijker gezegd dan gedaan maar het loslaten wordt steeds iets makkelijker. Stel jezelf deze vraag ook bij simpele dingen, die kan je makkelijker loslaten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:08

Leren loslaten , maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan en niet iets wat je binnen een week even oplost.

Wat misschien helpt is letterlijk tegen jezelf zeggen ' het is nu al gebeurd , daar kan ik niks meer aan veranderen'. Ik zeg dit ook regelmatig hardop tegen mijzelf. Het gaat er meer om wat je er daarna mee doet.

Zoals een stal voorbij laten gaan zou je echt wel kunnen plaatsen onder het is al gebeurd daar kan ik niks meer aan veranderen en dan proberen het los te laten.

Als mensen piekeren we vooral altijd over dingen waar we geen invloed op hebben.

Of geef je zelf per dag bijvoorbeeld een piekermoment en schrijf alles uit en laat vooral de kleine dingetjes dan los. Je gaat er echt een gelukkiger mens van worden als niet alles zorgt voor mogelijke zorgen.

( bij mij hielp een hersenschudding , maar dat raad ik niet echt aan :') )

En wat Charlotte446 zeg zegt klopt ook , wil je er iets mee doe het dan , wil je er niets mee laat het los.

En door meer levenservaring ga je dingen ook gemakkelijker loslaten. Ik pieker ook nog dagelijks over iets wat lang geleden is gebeurd en ik schuld gevoelens bij heb. Dan denk ik ook van het is nu al gebeurd en dat gaat niet meer veranderen hoe graag ik dat ook anders had willen doen.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:29

Jodym schreef:
Dag!

Ik maak mij geen zorgen om dingen, maar baal meer van bepaalde keuzes die ik heb gemaakt/ gebeurtenissen.

Ik heb er last van gehad toen er een paard was overleden, en ik de dag voor ze overleed niet eens heb geaaid. Nu nog steeds last van. Ik weet niet precies hoe ik dit kan oplossen, net als jij. Dus tja, tips zijn welkom. Het paard waar ik het over heb is al twee jaar geleden overleden. Dus loslaten gaat m niet worden.

Essen roddelt, berken plaagt,
Beuk is koppig, linde klaagt

Een tweeling met als tweeling zus Coco4life

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:36

ElfBeau_067 schreef:
Jodym schreef:
Dag!

Ik heb er last van gehad toen er een paard was overleden, en ik de dag voor ze overleed niet eens heb geaaid. Nu nog steeds last van. Ik weet niet precies hoe ik dit kan oplossen, net als jij. Dus tja, tips zijn welkom. Het paard waar ik het over heb is al twee jaar geleden overleden. Dus loslaten gaat m niet worden.

Je kan hulp zoeken voor rouwverwerking hierin. Er staat geen tijd op rouw maar dit klinkt wel belemmerend.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:20

belle_boef schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Je kan hulp zoeken voor rouwverwerking hierin. Er staat geen tijd op rouw maar dit klinkt wel belemmerend.

Dankjewel dat je zo meedenkt! Ik ga hulp zoeken.

Essen roddelt, berken plaagt,
Beuk is koppig, linde klaagt

Een tweeling met als tweeling zus Coco4life

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:08

Ik kon ook uren piekeren.
Had de volgende dag en gisteren al 5x doorgenomen.

Ik sta ook altijd "aan".

Ik heb veel gehad aan het boek voor positiviteit.

Wat ik wel altijd deed, als ik naar bed ging begon ik op mijn rechter zij en dan mocht ik de dag doornemen.
Draai ik op mijn andere zij dan moet het klaar zijn.

Voor het slapen koude melk met magnesium.

Afgelopen jaar was vreselijk want ik sliep maar 4 uur en liep de overige uren te spoken, opvliegers, hoofd op hol.
Bij de overgangsverpleegkundige in het ziekenhuis terecht gekomen en daar kreeg ik de juiste begeleiding en erkenning.

Ik ben ook in de avond cbd pasta gaan gebruiken.

Heb mindfulness gedaan wat ook wel helpt.

Heb nu acupunctuur wat ook helpt.

Ik slaap prima nu en tuurlijk iedereen piekert wel eens maar het moet wel binnen het redelijke blijven.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie