Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Once upon a time there was a Chinese farmer whose horse ran away. That evening, all of his neighbors came around to commiserate. They said, “We are so sorry to hear your horse has run away. This is most unfortunate.” The farmer said, “Maybe.”
The next day the horse came back bringing seven wild horses with it, and in the evening everybody came back and said, “Oh, isn’t that lucky. What a great turn of events. You now have eight horses!” The farmer again said, “Maybe.”
The following day his son tried to break one of the horses, and while riding it, he was thrown and broke his leg. The neighbors then said, “Oh dear, that’s too bad,” and the farmer responded, “Maybe.”
The next day the conscription officers came around to conscript people into the army, and they rejected his son because he had a broken leg. Again all the neighbors came around and said, “Isn’t that great!” Again, he said, “Maybe.”
The whole process of nature is an integrated process of immense complexity, and it’s really impossible to tell whether anything that happens in it is good or bad — because you never know what will be the consequence of the misfortune; or, you never know what will be the consequences of good fortune.
Muurp schreef:Wat mij enorm helpt is 'zonder gedachten in slaap vallen'.
Ik gebruik hiervoor mindfulness oefeningen, of een app die verhaaltjes vertelt voor het slapengaanDe laatste heet SleepyRadio. De mindfulness oefeningen heb ik nog van eerder, maar er zullen ook vast apps zijn die deze oefeningen aanbieden.
Deze zet ik vlak voor het slapen aan, ik kijk daarna ook niet meer op mijn telefoon.
De verhaaltjes zijn puur om me te focussen op het verhaal, ik val ermee in slaap en moet me concentreren om het verhaal mee te krijgen. Dat zorgt ervoor dat mijn hoofd op dat moment 'leeg' is waardoor ik veel vaster slaap.
Ik word alsnog om 5u in de ochtend wakker en heb dan een vol hoofd, maar heb daarvoor wel een paar uur slaap gehad waardoor ik makkelijker kan relativeren.
Jodym schreef:Het blijft een cirkel omdat ik dingen blijf bedenken waarin mijn ‘ideale situatie’ beter zou zijn dan het nu is.
Bijvoorbeeld een huisje met een stalletje voorbij laten gaan en nu is dat geen optie meer.
Heeft iemand tips om ermee om te gaan?
future_vet schreef:Professioneel piekeraar hier.
Triggers:
- koffie
- hormonen (en dan met name overgang tussen verschillende fase in cyclus)
- vrije dagen met niks op de planning
- nieuwe dingen
- rouw
Ik ben dus volledig gestopt met koffie. Enkel nog decaf.
Verder heb ik een mindfulness cursus gevolgd en mediteer ik dus soms kort.
En ik heb veel boeken gelezen over mentale onrust. Heeft mij echt veel meer duidelijkheid gegeven. En dus ook de cyclus beter begrijpen.
Jodym schreef:Dag!
Zijn er meer bokkers die last hebben van piekeren?
Ik maak mij geen zorgen om dingen, maar baal meer van bepaalde keuzes die ik heb gemaakt/ gebeurtenissen.
Het blijft een cirkel omdat ik dingen blijf bedenken waarin mijn ‘ideale situatie’ beter zou zijn dan het nu is.
Bijvoorbeeld een huisje met een stalletje voorbij laten gaan en nu is dat geen optie meer.
ElfBeau_067 schreef:Jodym schreef:Dag!
Zijn er meer bokkers die last hebben van piekeren?
Ik maak mij geen zorgen om dingen, maar baal meer van bepaalde keuzes die ik heb gemaakt/ gebeurtenissen.
Het blijft een cirkel omdat ik dingen blijf bedenken waarin mijn ‘ideale situatie’ beter zou zijn dan het nu is.
Ik heb er last van gehad toen er een paard was overleden, en ik de dag voor ze overleed niet eens heb geaaid. Nu nog steeds last van. Ik weet niet precies hoe ik dit kan oplossen, net als jij. Dus tja, tips zijn welkom. Het paard waar ik het over heb is al twee jaar geleden overleden. Dus loslaten gaat m niet worden.
belle_boef schreef:ElfBeau_067 schreef:
Ik heb er last van gehad toen er een paard was overleden, en ik de dag voor ze overleed niet eens heb geaaid. Nu nog steeds last van. Ik weet niet precies hoe ik dit kan oplossen, net als jij. Dus tja, tips zijn welkom. Het paard waar ik het over heb is al twee jaar geleden overleden. Dus loslaten gaat m niet worden.
Je kan hulp zoeken voor rouwverwerking hierin. Er staat geen tijd op rouw maar dit klinkt wel belemmerend.