Slijmbeursontsteking heup wordt chronisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Slijmbeursontsteking heup wordt chronisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 09:29

Vorig jaar heb ik nogal een zwaar jaar gehad op mijn toenmalige paddockparadise. Fysiek zwaar. Veel water, zware kruiwagens, stress, enz. Dat heeft geresulteerd in slijmbeursontsteking in beide heupen. Inmiddels ben ik van stal veranderd en is de bodem een stuk beter, waardoor het fysiek minder zwaar is.
Voor de zomervakantie ben ik naar de fysio geweest. Ik kreeg wat oefeningen en het advies naar de huisarts te gaan voor een injectie.
Die zijn in september (rechts) en oktober (links) in het ziekenhuis op echogeleide gezet. 6 weken bijwerkingen gehad, maar de pijn werd wel minder. Ik mocht meteen alles weer doen, rust hoefde niet. Alleen een paar dagen geen gekke/nieuwe fysieke dingen.

Fysio is ook gewoon door gegaan, met name op gebied van oefeningen. Een maand geleden bleef het rechts nog zeuren en toen ben ik opnieuw naar de huisarts gegaan, dit was een vervanger van mijn eigen huisarts. Vanwege de bijwerkingen van de injecties adviseerde ze eerst een tijdje 2x per dag Naproxen te slikken. Vorige week was het zo koud en sindsdien heb ik weer enorm pijn. Zo heftig dat de Naproxen niet meer werkt en ik 's nachts wakker word als ik op een van mijn heupen lig (zijslaper). Zaterdag had ik een feestje, vriendin van mijn werd 50. En toen heb ik veel aan een tafeltje gestaan. Super gezellig, alleen die pijn vanaf zondag... En inmiddels gaat mijn onderrug, lies en bovenbeen ook meedoen.

Fysio staat morgenochtend gepland, dan ga ik dit ook aankaarten. En ik denk dat ik nog maar eens een afspraak met de huisarts maak. Maar heeft iemand tips/advies wat ik nog meer kan doen?

kiki1976

Re: Slijmbeursontsteking heup wordt chronisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:53

Ik heb al verschillende keren een slijmbeursontsteking in mijn schouder gehad. Spuiten erin hielp tot op heden altijd wel.
Wel merk ik dat wanneer ik het branden in de schouder op voel komen gelijk moet stoppen met wat ik doe. Doe ik dat niet dan is het gelijk weer feest.

Onlangs had mijn man hem ook in zijn schouder. Eerst was hij nogal eigenwijs en ging gewoon weer werken ( hij werkt in de bouw, dus zwaar werk). Nou dat viel toch zwaar tegen dus thuis gebleven, rust en naproxen. Ging helaas niet over, dus uiteindelijk toch maar naar de huisarts. Spuit erin. Maar helaas ook die deed niets.
Hij moest het sws 2 weken afwachten want soms duurt het langer voordat deze werkt, aldus de ha.
Maar die spuit deed niets dus weer terug.
Doorgestuurd naar echozorg. Daar krijg je gelijk een orthopeed en een echoscopist. Uit de echo bleek dat de slijmbeurs idd vrij groot was maar ook veel kalkafzetting rondom de spieren en gewricht.
Deze hebben ze gespoeld totdat de kalkafzetting nagenoeg weg was. Nogmaals via de echo de slijmbeurs aangeprikt.
Toen was de pijn na een paar dagen weg. Nu hopen dat het ook weg blijft in de toekomst

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 09:58

Volgens de arts die de spuit zette hoefde ik niet te rusten. Achteraf denk ik dat het misschien wel slimmer was geweest. Maar ja, dat is achteraf :+
Echo is er toen ook gemaakt overigens en op basis daarvan de spuiten gezet. Foto's van mijn bekken en heupen zijn ook gemaakt om andere dingen (slijtage) uit te sluiten.

Maar wel wijs om opnieuw naar de huisarts voor een verwijzing te gaan dan.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:11

Weet je wat er is ingespoten?
Hier helaas de afgelopen 5 maanden 2x heupoperatie gehad, ook al een jaar zoet met infiltraties, echo's en scans. Misschien geen overbodige luxe om toch eens voor een MRI/arthro CT te vragen?

Stuur me gerust een berichtje als je meer wil weten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:33

Daihyo schreef:
Volgens de arts die de spuit zette hoefde ik niet te rusten. Achteraf denk ik dat het misschien wel slimmer was geweest. Maar ja, dat is achteraf :+
Echo is er toen ook gemaakt overigens en op basis daarvan de spuiten gezet. Foto's van mijn bekken en heupen zijn ook gemaakt om andere dingen (slijtage) uit te sluiten.

Maar wel wijs om opnieuw naar de huisarts voor een verwijzing te gaan dan.

Zowel mijn man en ik moesten beide het rustig aan doen na het zetten van de spuiten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 10:44

Laurievc schreef:
Weet je wat er is ingespoten?
Hier helaas de afgelopen 5 maanden 2x heupoperatie gehad, ook al een jaar zoet met infiltraties, echo's en scans. Misschien geen overbodige luxe om toch eens voor een MRI/arthro CT te vragen?

Stuur me gerust een berichtje als je meer wil weten.

Ja corticosteroïden en een pijnstiller. De standaardcoctail is dat geloof ik.
Had jij ook een slijmbeursontsteking? Klinkt pittig.

kiki: ja, dat vond ik dus ook apart. Ik mocht alles doen wat ik normaal ook deed, want daar zou mijn lijf aan gewend zijn. Alleen een week geen nieuwe dingen/bewegingen/inspanning.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:45

Ik heb al aardig wat slijmbeursontstekingen gehad en de combinatie van fysio, van die radiogolftherapie, dry needling en ontstekingsremmers was voldoende met heel veel rust.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:21

Dry needling heeft voor mij ook geholpen idd. En een ontstekingsremmers kuur (ibuprofen).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:25

Heb al een aantal jaren een slijmbeurs ontsteking in schouder. Ook 2 pezen die al jaren ontstoken zijn. Volgens orthopeed ziekenhuis A kom ik hier moeilijk vanaf. Inmiddels second opinion gedaan in ander ziekenhuis B. Daar spuit erin gekregen maar ding deed werkelijk niets. Nu vorige week pijnbestrijding gehad en hopen dat het de goede zenuw is en ik uit de pijncirkel kom. Maar ben bang dat het bij mij ook een chronisch iets is. (Heb ook alle soorten fysio al geprobeerd)

PS. Wacht even. Ben je nooit in het ziekenhuis geweest met zoveel pijn?! Zou verwijzing vragen via huisarts voor orthopeed. Scan laten maken (MRI) om te kijken wat de toestand is van binnen. Snap ook heus wel dat mensen zeggen.. rust houden.. Maar dat is onmogelijk met paarden aan huis. Stilzitten zorgt juist voor heel veel pijn als ik voor mezelf spreken mag.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 20-12-22 15:51, in het totaal 6 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:29

Ik ken je niet heel goed, maar ik gok dat je gewoon met je werkzaamheden op stal bent doorgegaan? :P Ik denk dat rust je wellicht ook kan helpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:16

Ik heb regelmatig slijmbeurs ontsteking in mijn heup. Ik heb een schade in mijn rug en daardoor scheve belasting die dat weer veroorzaakt. Ik vind dry needling fijn en met slapen helpt het me om op mijn andere zij te liggen met een kussen tussen mijn benen. Ik slik altijd al ontstekingsremmers maar als het me te gek wordt dan laat ik het gewricht inspuiten. De laatste keer heb ik dat tot 3 keer toe gedaan met steeds 6 weken er tussen. Uiteindelijk heeft het me wel geholpen, maar ik weet dat het weer terug komt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:49

Jaar of twee geleden kreeg ik ook dat soort klachten. Inmiddels heb ik al 1,5 jaar een accu-kruiwagen en dat scheelt enorm. Niets meer tillen of duwen, alleen de bak omhoog en klaar.
Vorige week met de vorst kan ik erop wachten dat m'n schouderkap zeer gaat doen. Ik smeer Voltaren-gel extra sterk en dat werkt prima tot op heden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:55

Ik durfde die spuit dus echt niet. Ik zei: als jij zo’n spuit in mijn toch al hele zere arm zet, dan ga ik echt van mijn stokje. Wij hebben dus elke keer met hele hoge dosis Dyclofenac en fysio die dryneedled opgelost. Nu weet ik hoe het voelt als het opkomt, dus dan weet ik dat ik moet rusten en hangen en stretchen. Want dan trekken mijn spieren mijn arm weer te diep in de kom, waardoor die slijmbeurzen boos worden. Ik heb geen idee of dat ook werkt met je heup, of als er iemand aan je been trekt dat in ieder geval tijdelijk verlichting geeft?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 17:44

Even een update. Via de fysio krijg ik nu tijdelijk meer dry needling. Om te huilen, zo pijnlijk. Maar het lijkt wel te werken. Stalwerk is inderdaad gewoon door gegaan. Maar wel minder dan voorheen. De noodzakelijke dingen en wekelijks een klusje. De grote dingen zijn gelukkig allemaal klaar. En tussendoor meer rust. Alhoewel rust niet per sé lijkt te helpen. Afhankelijk van stoel of bank zeg maar.
En strikte orders qua belasting van de fysio waar ik me (meestal) braaf aan houd.

Maar het gaat langzaam iets beter. Ik heb wel met mezelf afgesproken dat ik het nog een maand aankijk en als het niet minder wordt, ik toch maar naar de huisarts ga.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:04

Bij mij helpt traumeelgel smeren het best. En dan smeer ik rustig een keer of 7 per dag.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:11

Herkenbaar ik begin er ook last van te krijgen. Ik kreeg als tip om eens kritisch naar matras én bank te kijken! Een nieuwe matras of zachtere topper kan helpen. En op de bank eens een tijd een groot en zacht kussen onder je kont. Het scheelt echt.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:45

Dit is misschien een alternatieve route, maar acupunctuur kan wonderen doen met slijmbeursontstekingen! Mijn moeder had chronische slijmbeursontsteking in haar schouder, alles geprobeerd maar niks hielp. Nadat ze wat acupunctuur sessies heeft gehad, heeft ze ineens geen slijmbeursontsteking meer. Dry-needling hielp bij haar iets maar de behandelingen zijn enorm pijnlijk en helpen tijdelijk iets. Traumeel kan ook verlichting brengen.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:18

Hier al sinds mijn 20e regelmatig slijm beurs ontsteking in mijn schouder en niets hielp. Ellenlang oefening van de fysio en pijnstillers etc.

Tot mijn zwager in de familie kwam. Hij is fysiotherapeut en manueel therapeut. De trekkende en brandende pijn in mijn schouder die uiteindelijk dus doorschoot naar een slijm beurs ontsteking komt vanuit mijn onderrug. (Die ik uiteraard veel te veel belast met al het paarden gedoe :o ). Wanneer hij me masseert en vervolgens mijn rug “kraakt” ben ik voor weken van het probleem verlost *\o/*

Je hele skelet en alle bijbehorende spieren zijn opgehangen aan je ruggengraat. Ik ben geen expert uiteraard maar heb wel geleerd dat het probleem soms dus uit een hele andere plek kan komen (mijn onderrug doet nooit zeer maar is dus wel het probleem). Ik zou dus eens van fysio wisselen en zoeken naar 1 die meer aan manuele therapie doet. Als daar ook nog een laser in huis zit helemaal mooi! De chronische ontsteking in mijn knie heeft hij met een aantal laser behandelingen ook weg gekregen.

Mocht je uit Noord-Holland komen kan ik zijn adres van harte aanraden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:24

Ik heb ook een slijmbeursontsteking (aan 1 kant, mijn lievelings slaapkant :D). Langdurig. Ontstekingsremmers inspuiten helpt even en maar matig. Bij mij wordt het veroorzaakt doordat mijn voeten doorzakken zeg maar. Platvoeten. Een verkeerde stand dus. Een steunzool helpt wel (ben ik vaak wel te lui en staat niet leuk bij leuke sandaaltjes). Maar ik weet dat als ik iets meer aan steun doe voor de voet al veel verschil maakt. Verder gebruik ik Curcuma als ontstekingsremmer en soms diclofrenac als het erger is (meestal omdat ik de steunzool ben vergeten of geen curcuma slik :+ )

Dus mijn advies: Ga naar een goede podoloog. Want meestal is het echt de stand van je voet en daarmee dus alles wat daarboven komt.