Ik ben zojuist voor de vierde keer in 2,5 maanden snip, en snipverkouden geworden. Dat is dus vaker ziek dan ongesteld. Het is ook echt niet een beetje snifferig, maar gewoon zware neusverkoudheid en ziek moeten melden.
Ik leef gezond. Ik fiets naar werk, sport 4 keer per week, eet gezond, slik m'n vitaminepilletjes, ga optijd naar bed... maar kennelijk is er iets waar het mis gaat.
Nu is het zo: We wonen in een klein appartement (zolder) met blokverwarming, en kennelijk heeft onze huisbaas een flexibel contract. We stoken daarom niet omdat we niet voor een ontzettende verrassing van een rekening van 1000 euro willen komen te staan. Dat geld hebben we niet. Het is echter flink koud in huis, laatst waren we zelfs wolkjes aan het blazen. De kachel hebben we toen toch maar eventjes aangehad. We hebben geen thermosstaat (alleen van die knoppen aan de radiator waar je aan kan draaien), dus kunnen ook niet zien hoe koud het precies is.
Zou die kou en die verkoudheid verband kunnen hebben? Ik ben er echt goed klaar mee - ik doe er zoveel voor om gezond te leven en dan ben ik toch om de havenklap weer ziek.
Je kan voor weinig een een hygro/temperatuurmeter / weerstationnetje voor binnen aanschaffen. dan kan je het zien en de vochtigheid ook bijhouden. Want dat kan wellicht ook van invloed zijn? Beterschap!
Je kan niet létterlijk verkouden worden van de kou, maar je kan dan wel vatbaarder worden voor een verkoudheidsvirus (of andere infectie).
Ik heb het niet zo erg als jij, maar wordt wel bijna altijd met een verstopte neus wakker, door lichte allergieën misschien?/stof?. Maar heb het al zolang ik me kan herinneren en eigenlijk nooit echt laten onderzoeken. Alleen eens aangekaart, maar huisarts vond er niet zoveel van.
Misschien kan je het eens aankaarten bij jouw huisarts?
Er zijn sowieso belachelijk veel mensen ziek (geweest). Om mij heen is ook iedereen continu aan het snotteren. Ook dezelfde personen die het dus vaker hebben. Ikzelf heb er ook last van, maar ik ben ook hoogzwanger dus mijn afweer is sowieso ruk op t moment.
Ik heb het idee dat mensen door de hele coronagekte een stuk vatbaarder zijn omdat er gewoonweg minder weerstand is opgebouwd in 2-2,5 jaar tijd. Je ziet het ook op scholen. Hele klassen incl leraren tegelijk ziek.
Goede tip om zo'n apparaatje aan te schaffen dat temperatuur en luchtvochtigheid meet! Aan de hand daarvan kun je gerichter kijken wat je in huis kunt doen en of /wat de risico's zijn.
Door koude in huis wordt het vaak ook vochtiger. En dat kan zeker gezondheidsrisico's opleveren.
Het kan een combinatie zijn van een hoop factoren die je nu steeds treft maar vervelend is het zeker!
.. The music of this awe Deep silence between the notes Deafens me with endless love ..
Ik snap dat de verwarming aan een dure grap is op het moment. Maar in een te koud huis wonen vind ik wel een armoedig bestaan. En dat is ook niet gezond. Zelf heb ik de kachel ook alleen aan als ik het fris vind worden en thuis ben maar ik ga niet in de kou op de bank zitten. Dan zou ik nog eerder zorgen dat ik wat extra’s kan verdienen zodat de kachel wel aan kan. Om antwoord op je vraag te geven. Je sport 4keer per week. Dat lijkt heel gezond maar als je continu ziek bent is het misschien beter om dat tijdelijk wat te minderen. Je slikt extra vitamines. Zijn dit wel de juiste voor jou op dit moment? Heb je wel voldoende uitgeziekt? Veel mensen gaan te snel weer aan het werk. Even een of twee dagen extra thuis kan soms echt het verschil maken in het herstel.
Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine? Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!
Verkouden word je door een virus en niet door kou. Ben je wel goed uitgeziekt aangezien je nu aan het kwakkelen bent? Kan ook zijn dat je nu vatbaarder bent doordat je net ziek bent geweest en gewoon diverse virusjes hebt opgelopen. Er heerst nu van alles. Beterschap.
All good things are wild and free Beautifull things don't ask for attention The earth has music for those who listen
Verkouden wordt je zoals gezegd door een virus, bacterie of schimmel en niet door kou. Een te koud huis kan niet de oorzaak zijn van veel ziek zijn. Wel als vochtig is, maar pas boven de 70-80% vocht die langdurig aanhoudt gaan er schimmels ontstaan die je ziek kunnen maken.
Het is wel vervelend om vaak ziek te zijn. Ik moet wel zeggen dat ik dat in mijn omgeving ook veel zie. Ik vraag me af of dat nog een restje verminderde Corona weerstand is door de lockdown.
Je kan wel heel veel kou oplopen in je lijf als je het continu te koud hebt wat je vatbaarder maakt voor virussen en infecties. Schimmels en vocht kunnen inderdaad ook een rol spelen.
Zijn je voeten warm? Want het is heel belangrijk om je voeten warm te houden.
''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''
Heb je geen allergie ontwikkeld? Ik was vroeger het hele jaar door zwaar verkouden door hooikoorts en een stofmijtallergie. Inmiddels heb ik andere medicatie die ik het hele jaar slik en nu ben ik nog maar zelden verkouden.
In de Chinese geneeskunde hebben ze hier een theorie over, veel verwarmende voeding eten kan helpen om van binnenuit warm te worden en warm te blijven.
''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''
Ik heb er ook last van. Ik had de verwarming lager gezet maar voel me dan steeds rillerig en naar en daarom nu toch maar weer wat hoger. Weliswaar een afschuwelijk hoge rekening maar besparen op gezondheid is niet verstandig. Ik ken wel mensen die het graag fris\koud hebben en die hebben nergens last van maar ik houd van hitte. Er zijn nu eenmaal tropische vissen en vissen voor de noordelijke ijszee...
Je weerstand wordt lager door de kou. Pas je wel op door zo weinig te stoken blijft het vochtig in huis en dat veroorzaakt weer schimmels waar je ziek van kunt worden.
Als je weinig stookt hebben schimmels een mooie plek om te groeien in je huis. Dus let daar wel op, dat is extra zwaar voor je luchtwegen. Daarnaast gaan er echt veel virussen rond. Ik ken veel mensen die al weken lang af en aan ziek zijn
Er heerst echt van alles momenteel. Influenza, RS virus, allerlei verkoudheidsvirussen. Kan best dat je net de pech hebt ze allemaal achter elkaar op te lopen. Je bent daarin niet de enige. Om mij heen zijn echt veel mensen ziek. Ik ben nu ook al 1,5 week zwaar verkouden. Alles wat we de afgelopen bijna 3 jaar gemist hebben halen we nu in ofzo.
Hier ook al maanden de kinderen en wij zelf het ene na het andere virus, corona ook al gehad. Het verkouden zijn en ziek zijn heerst ook vreselijk helaas.. beterschap!
Een beetje kouder in huis is niet zo erg maar als je letterlijk wolkjes blaast in huis dan is het echt veel te koud. Heb je nergens (verborgen) schimmels in huis als het zo koud (en wss vochtig) is? Ik zou daar ook naar op zoek gaan. Zo koud + evt schimmels is idd slecht voor je eigen gezondheid, dat in combinatie met veel ziektes die nu rondgaan sta ik er niet van te kijken dat je om de haverklap ziek bent. Ik zou beginnen met kijken of je een temperatuur/luchtvochtigheidsmeter kan aanschaffen en of je je stookkosten inzichtelijk kan maken. Met elektrische kachels bijv kan je het ook een stuk behagelijker maken in huis zonder dat je bergen geld kwijt hoeft te zijn.
Sport je ook zoveel door nu je ziek bent en tussen je ziektes door? Na het sporten dipt je weerstand steeds even en het kost je lijf ook überhaupt energie om ervan te herstellen. Als je flink door hebt gesport zou ik ook even omlaag schakelen in intensiteit en frequentie.
Een huis in een vochtig klimaat onder de 15 graden is geen goede omgeving en werkt luchtwegproblemen in de hand. Een beetje fris kun je wel hebben, maar te koud is al snel te vochtig en dat is ongezond.
Vocht en klammigheid in woning is ook niet bepaald gezond! Meer luchten en de kachel aan. Het is niet de kou waardoor je steeds verkouden raakt!
Het kan ook door die rare maatregelen tegen Corona komen, teveel hygiene is nooit goed en bouw je geen weerstand op en of op peil te houden! En al dat gevaccineer doet ook geen goed!