Welke borstprothese voor paardrijden

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintusgl

Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 22:26

De titel zegt het al.
Heeft hier iemand ervaring met het rijden met een externe gehele borstprothese?
Zo ja, welke zou je aanraden? Gebruik je gewoon de "dagelijkse" daar voor of een andere?

stefje

Berichten: 1902
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:43

Ik heb er een paar jaar mee gereden, een gewone in mijn gewone bh. Maar hij bleef niet altijd helemaal goed zitten (ik heb ook geen grote maat)... maar het was wel te doen zo. Ik heb ook nog een plakprothese in de winkel geprobeerd maar ik kon dat niet verdragen op mijn huid.
Na een jaar of 3 heb ik me opnieuw laten opereren met een nieuwe inwendige prothese.

quintusgl

Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 14:27

Dank je wel.stefje voor je antwoord.
Ik vraag me ook af of ik een lichtere of juist een zwaardere moet nemen dan de dagelijkse of alleen een sport bh als extra

_Denise_

Berichten: 5621
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 02:16

Heb je een prothese aangemeten gekregen? Ik zou anders ook advies bij je aanmeter inwinnen. Er bestaan speciale lichtgewicht prothesen van ander materiaal die makkelijker te zijn onderhouden na het sporten ivm zweten. Ook bestaan er plakprothesen met groeven die zweet beter afvoeren. Verder denk ik dat een goede prothese sportbeha ook erg belangrijk kan zijn. Een fijn merk hiervoor is bijv Amoena.

quintusgl

Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:43

Dank je wel Denise.
Ik heb pas net de operatie gehad en ben me een beetje aan het inlezen in de materie. Toen ik zat te kijken bedacht ik me dat natuurlijk niet alle protheses handig zijn met rijden.
Heb nu anita sport maar gisteren een Amoena BH besteld. Daar heb ik nu ook de tijdelijke prothese van.

stefje

Berichten: 1902
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:56

Ik denk dat een goede bh die goed afsluit en een lichte prothese het wel op zijn plaats blijft. Sterkte Quintusgl! Het went, allemaal!

quintusgl

Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 18:26

stefje schreef:
Ik denk dat een goede bh die goed afsluit en een lichte prothese het wel op zijn plaats blijft. Sterkte Quintusgl! Het went, allemaal!


Dank je wel!!

idje

Berichten: 1316
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:39

Ik gebruik overal een plakprothese bij, behalve bij zwemmen. Daar heb ik een sportprothese voor.
Maar voor andere activiteiten dan zwemmen vind ik die niet fijn.
Plakprotheses hebben allemaal bobbeltjes op de plakkant, zweet loopt daar (bij mij dan toch) gewoon tussendoor. Mijn huid is super gevoelig, maar gek genoeg heb ik nul komma nul last van een plakprothese.

Maar is het niet zo dat je pas na een jaar een plakprothese mag?
Dat werd me in elk geval aangeraden, 6 jaar geleden.
Dus misschien straks toch een sportprothese?
Sterkte! En Stefje heeft helemaal gelijk. Het went echt!

quintusgl

Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 20:56

Dank je wel voor je antwoord. Het zou kunnen dat een plakprothese eerst niet mag. Dat zal ik vragen. Ik heb, volgens mij, niet echt een gevoelige huid..... misschien straks wel . Maar idd in de zomer en zweten lijkt me fijn als dat afgevoerd wordt. Bewegen de protheses, buiten plak om, niet tijdens het rijden?

idje

Berichten: 1316
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:15

Die plakprotheses zitten behoorlijk stevig. Ze plakken over het hele oppervlak. Zeker met een goede bh blijft alles netjes op zijn plek
Het hangt ook niet aan je schouder, wat een losse wel doet.
Lichte sportprotheses willen nog wel eens met bh en al opkruipen, maar niet dramatisch.
Geen reden om ze niet te gebruiken .
Zo’n plakker beweegt gewoon met je lijf mee alsof ie echt is (nou ja,bijna).
Ik vind ze fijn, maar je zult uiteindelijk zelf moeten uitvinden wat voor jou fijn werkt.

robeer

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:15

Is een breibezoem niet iets?
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik had alleen wel direct na de amputatie een vulbaar soort zakje. Weet niet goed hoe het uit te leggen.
Ik heb zelf een deepflap, dus borst gemaakt van buikweefsel.
Tussen amputatie en deepflap had ik wel een externe prothese maar dat vond ik echt een ramp dus paste ik m’n kleding zoveel mogelijk aan zodat de ongelijkheid minder opviel.

quintusgl

Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 14:15

Voor de brei-prothese heb ik van mn instructeur een telefoonnummer gekregen van iemand die die maakt en er ook zelf mee rijdt. Die ga ik ook eens bellen voor info.
Dank weer voor de tips!
En een hersteloperatie zie ik, op dit moment, niet zitten. Zou ook van de buik moeten ivm de 1e keer borstkanker. Toen heb ik een besparende operatie gehad en bestraling. Dus had geen keus om het meteen te laten herstellen.

robeer

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:55

Het voordeel van de brei boezem lijkt mij echt het gewicht. Ik vond die prothese zo ontzettend zwaar.
Wie weet dat je in de toekomst nog een reconstructie wil/kan. Nu eerst maar eens herstellen. Vanaf dit jaar wordt overigens ook de reconstructie met via liposuctie gewonnen vet vergoed. Dit scheelt nogal wat littekens.

Veel succes met je zoektocht.

germie

Berichten: 26533
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Welke borstprothese voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:58

Ik kan je op dat vlak niet adviseren, maar mocht je gaan plakken, mijn ervaring met lijm voor o.a. stoma's is dat het behoorlijk kan irriteren. Ik heb een tijdje gedoken met een zgn. 'she-p', en dat is een ding wat je dan aan je doos moet lijmen. Als je dat dan verwijderde na een uur of 5-6, dan was bij mij alles rood en opgezet. Ik heb 2 soorten lijm geprobeerd en het werd niet beter.

Ook na die hondenbeet was er geen plakspul of pleister of wat dan ook wat niet irriteerde op de huid. Zelfs Tegraderm gaf binnen 12 uur bij mij een gevoelige huid, terwijl dat enige dagen mag blijven zitten.

Ik ben voor zover ik weet nergens allergisch voor, ik heb met cremes en shampoos ook totaal geen gevoelige huid, alles kan er op zonder problemen. Maar zodra je gaat lijmen of plakken is het bij mij mis.

Dus mocht je gaan plakken of lijmen, er zijn meerdere soorten en probeer het uit. Succes en sterkte.

idje

Berichten: 1316
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:11

Germie, bij een plakborstprothese gebruik je geen lijm.
De vlakke kant van de borstprothese is voorzien van siliconenbolletjes die als ze warm worden aan je huid hechten.
Als je huid goed ontvet is, zit dat behoorlijk stevig.
Maar er blijft niks op je huid achter als je hem los trekt.
Ik heb een huid die heel makkelijk allergisch reageert, maar hier totaal geen last van.
Ik ken het pleister/tape probleem.
Ook bij mij is een pleister vaak erger dan de kwaal. O:)

germie

Berichten: 26533
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:00

idje schreef:
Germie, bij een plakborstprothese gebruik je geen lijm.
De vlakke kant van de borstprothese is voorzien van siliconenbolletjes die als ze warm worden aan je huid hechten.
Als je huid goed ontvet is, zit dat behoorlijk stevig.
Maar er blijft niks op je huid achter als je hem los trekt.
Ik heb een huid die heel makkelijk allergisch reageert, maar hier totaal geen last van.
Ik ken het pleister/tape probleem.
Ook bij mij is een pleister vaak erger dan de kwaal. O:)

Dat scheelt dan al. Want ik dacht echt dat je het moest lijmen en tja, mijn huid zou dat niet accepteren.
Siliconen schijnt weinig reacties te geven inderdaad. Tenminste op de huid, niet in de borst. :+