No poo methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

No poo methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 12:09

Je haren niet meer wassen met shampoo. Ik heb dit altijd al wel interessant gevonden, maar durfde het nooit aan vanwege de fase waar je eerst doorheen moet: vies en vet haar -O-

Ik heb eczeem en ook op mijn hoofd. Door de shampoo wordt mijn hoofdhuid alleen droger en jeukt het enorm. Ik was benieuwd of de no poo methode hierin verandering zou kunnen brengen. Enkele weken geleden durfde ik het eindelijk aan en ben ik gestopt met shampoo en conditioner.

Inmiddels ben ik bijna 6 weken bezig. Dat zou volgens de theorie het kantelpunt moeten zijn waarop je haar er weer beter uit gaat zien. Bij mij absoluut niet :( . Het is onwijs vet en er zitten heel snel klitten in. Ik twijfel op dit moment erg of ik er niet gewoon mee moet stoppen. Maar aan de andere kant zou dat ook zonde zijn als ik gewoon nog even moet doorzetten.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Wie heeft het nog meer geprobeerd, is ook pas begonnen of zou het willen uitproberen?
Hoe is/gaat het bij jullie en wanneer werd het bij jullie beter? Of zijn jullie er juist mee gestopt?

Brand los, ik ben heel benieuwd!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:14

Ik doe het al anderhalf jaar, geen shampoo en conditioner. Maar gebruik ook geen haarlak, wax of gel. Wat er niet ingaat hoef je er ook niet uit te wassen. Heb lang haar, over de schouders. Ook zorg ik ervoor dat er met verbouwen of schuren van al het houtwerk geen stof inkomt, altijd een muts of sjaal om al het haar!
Ik spoel het ongeveer eens in de 2 a drie weken onder de douche, verder niets. Het ruikt ook niet muf, of naar paarden!
In de zomer wat vaker dan in de winter, ivm zweet en cap. Het wordt in de loop van de weken wel wat minder volumineus (heb lichte krullen/slag die er zo uit te borstelen is) maar dat komt ook doordat ik mijn haar vooral in een staart draag en het toch wel borstel, na een paar dagen wanneer het gewassen/gespoeld is.

Ik denk dat als ik de curly girl methode zou gebruiken mijn krullen veel beter tot zijn recht zouden komen, maar ik vind dat zoveel werk en gedoe en ik heb mijn haar graag vast en de cap maakt het ook plat.
Laatst bijgewerkt door AngeliqueB op 09-10-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Re: No poo methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:17

Omdat je hoofdhuid ook moest herstellen, zou ik het nog even volhouden. Want dat geeft een achterstand. Maar je kunt eventueel ook eens per week alleen conditioner gebruiken, dat zit tussen de traditionele en nopoo methode in (heeft ook een naam, maar geen idee welke).

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:20

Ik volg niet de noo poo methode maar wel de CG methode, een andere bewuste manier van haarverzorging waar ook minder shampoo wordt gebruikt.
Heb je bij de start wel alle resten zoals siliconen uit je haar gewassen met een sulfaat shampoo? Gebruik je nog andere producten in je haar?
Je hebt ook reinigende conditioners om je haar op een zachte manier schoon te maken, deze werken het beste als je geen siliconen of sulfaten buidup in je haar hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:21

Ik dacht dat dit een topic was over het besparen op wc papier :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:23

moonsparkle schreef:
Ik dacht dat dit een topic was over het besparen op wc papier :')

In die richting dacht ik ook.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:08

Ik heb het ook eens geprobeerd, maar was niets voor mij... Het zogenaamde kantelpunt kwam nooit, ik kreeg schilfers en mijn haar begon er van uit te vallen. Dus weer begonnen met wassen, maar ik zoek nu wel specifiek naar gezonde shampoo (bv met de Yuka app). Voorlopig goed genoeg, maar ik zou in de toekomst ook de CG methode nog wel willen uitproberen :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:15

Waarom helemaal stoppen met wassen? Vond het overigens ook interessant hoor en het heeft mij doen verminderen naar 1x in de week wassen, soms 1x in de twee weken, maar helemaal stoppen?
Je zou eens kunnen kijken naar je haar te olieën. Daarnaast zou ik eczeem en jeuk niet gelijk uitwendig aanpakken, kan goed zijn dat je voedingstoffen mist. Even iets meer onderzoek in doen en misschien is er een beter antwoord dan niet wassen. :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:17

Ik heb het ook een hele tijd geprobeerd, maar voor mij werkte het ook niet. Vond het vooral lastig dat mijn haar best wel snel klit en zonder shampoo/conditioner kom ik er amper doorheen. Borstelen was dus echt rampzalig in die periode. En het bleef onwijs vet en plakkerig, terwijl ik het toch een maand of 3-4 heb volgehouden :=

Ik was het nu maximaal 1x per week, dat werkt wel goed voor mij :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:29

Jeuk, roos (plakaat) en stro haar met ellende klitten destijds. Nu 12+ jaar verder met een heel fijn getande kam als "shampoo" 2x daags zeker in het begin (en elke paar halen kam wassen). Glanzend haar, geen jeuk, roos, ellende klitten of stro haar meer.
Uiteindelijk hier op uitgekomen n.a.v. een stukje over persoonlijke verzorging pre-douche/veilig drink en dus waswater van Ruth Goodman die dat als archeologische specialiteit heeft (huishouden), zij deed/doet samen met een paar collega's experimentele archeologie op boerenbedrijf en dan heel jaar wat per seizoen moet. Was BBC serie over de afgelopen dik 20 jaar. Kwam uit jaar over tudor monestary farm ep3. https://youtu.be/0-uqQknglio?t=2525

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:31

maava schreef:
Ik volg niet de noo poo methode maar wel de CG methode, een andere bewuste manier van haarverzorging waar ook minder shampoo wordt gebruikt.
Heb je bij de start wel alle resten zoals siliconen uit je haar gewassen met een sulfaat shampoo? Gebruik je nog andere producten in je haar?
Je hebt ook reinigende conditioners om je haar op een zachte manier schoon te maken, deze werken het beste als je geen siliconen of sulfaten buidup in je haar hebt.

Idem hier. Ik heb ook eczeem op mijn hoofdhuid en durf helaas als ik gestresst ben ook wel de korsten er af te prutsen.. (Het was bij mij op een bepaald punt zo erg dat er vloeibare cortisone voorgeschreven is om mijn hoofdhuid te behandelen)

Ik ben recent overgestapt naar een shampoo zonder parabenen en sulfaten op natuurlijke basis. Dit vooral om mijn haar te redden, gezien ik in korte tijd veel haar ben verloren door chronische stress. En ik merk echt dat mijn hoofdhuid zo veel verbeterd is. Ik heb een periode ook blackseed oil (zwarte komijn olie) gebruikt telkens voor het wassen om het nog wat extra te voeden, maar ook de haargroei te stimuleren, en dat heeft ook wel geholpen denk ik.

Ik gebruik nu ook mijn eigen versie van de CG methode, gezien ik krullend haar heb. Ik borstel mijn haar enkel nat en met conditioner in. Voor de rest doe ik er helemaal niets mee. Ik was mijn haar sowieso weinig dus het wordt niet heel snel vet - als het 2x in de week is, is het veel. Momenteel gebruik ik de shampoo en conditioner van Umberto Giannini en daar ben ik heel tevreden van. De conditioner bevat wel siliconen. Maar ik heb erg dun haar dat snel klit dus daar stoor ik mezelf niet aan persoonlijk.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:47

Ik heb ook een tijdje no poo geprobeerd en wat er tussenin zit, mede ook vanwege eczeem en hoofdhuid irritatie. Ik had altijd jeuk en schilfers en eczeem tijdens stressvolle periodes en ook dat cortisolspul voor op je hoofdhuid voorgeschreven gekregen.
No poo hield ik niet vol, ik had zo veel jeuk, schilfers en smerig haar. Mij is het niet gelukt om het door te zetten. Ook niet de milde variant van de no poo methode waarbij je af en toe wast met azijn of soda. Dus ik ging verder zoeken.
Tijd lang gewassen met natuurlijke haarzeep en naspoelen met azijnspoeling maar dat was m toch ook niet.

Nu was ik mijn haar met curly girl producten. Ik heb licht golvend haar, zeker geen krullen. De producten zijn vaak zacht voor je haar en hoofdhuid. Voor mij houdt het in; een co wash (zit tussen conditioner en shampoo in) die ik aanbreng en inmasseer met zo'n ding dat op een rosborstel lijkt, conditioner en doe 1 x in de 2 weken een oliemengsel op m'n hoofdhuid en haar wat ik dan een paar uur laat zitten. Ik was mijn haar 1 a 2x per week.
Co wash gebruik ik van het merk 'as I am' de variant met tea tree die is bedoeld voor een gevoelige hoofdhuid.

Dit werkt ontzettend goed voor mijn haar en ook mijn hoofdhuid heb ik bijna nooit last meer van. Geen roos niks niet. Ben meer geld kwijt aan producten maar het is het waard. Mijn haar is ook in tijden niet meer zo mooi geweest!

Hoe vaak wassen en welke producten ideaal zijn is trial en Error en verschilt per persoon. Maar wellicht iets om in te verdiepen als je het echt niet meer volhoudt met de no poo methode!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:00

Hier al 4 jaar zonder shampoo of andere rommel in mijn haar.
Het wennen heeft zeker langer geduurd dan 6 week en het wisselt uiteraard ook in welk jaargetijde je zit.

Wat bij mij in de beginperiode hielp was af en toe uitspoelen met (regen)water met citroensap. Echt alleen op de momenten dat het te vet werd. Op die manier heb ik het gedaan en het is nooit iemand opgevallen dat mijn haar vies vet was.

Ook maakt het verschil of je warm of lauw/koud water gebruikt.

Mijn haar en hoofdhuid zijn er zoveel beter op geworden.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:40

Ik heb de afgelopen jaren (heuj lockdown!) ook lekker geëxperimenteerd met dingen uit de no poo hoek. Ik heb lang, dun maar veel en ook snel vet haar. Helaas is het nog steeds snel vet, maar al met al is m’n haar, en huid in algemeenheid zonder alle rotzooi nu veel mooier en gezonder.

Ik ben nu low poo met soap nuts, acv en af en toe een egg of rye flower wash. De grootste winst haal ik uit m’n water filter, de shower stick. Die maakt m’n harde water zacht waardoor de bovenstaande routine genoeg reinigt. Zonder dat filter had ik zoveel build up die heel stug aan m’n haar bleef plakken dat ik zepen/shampoos moest gebruiken die weer veel heftig waren voor m’n huid en de rest van m’n haar.
Nu ben ik hier tevreden mee, al zou het nog praktischer zijn als ik ooit nog van dat vette haar afkom. Die 4 dagen red ik niet met een frisse coupe :Y)

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:22

Ik was mijn haar enkel nog met water sinds maart dit jaar. Eens in de maand gebruik ik een mix van klimop thee met brandnetels of ei, en Indiaas poeder (reetha, amla, shikikai), dat is hier ook te koop). Een water filter (douchekop filter) wil ik graag gaan gebruiken voor nog frisser haar. Ik merk dat mijn hoofdhuid ontzettend pijn doet als ik het wél met shampoo was (tussendoor 1x gedaan ivm modder), en dat het heel erg uitdroogt en klit. Ik heb nu meer volume en geen gespleten punten meer.
De GC methode heb ik vorig jaar geprobeerd,
maar ik vind het gewoon verschrikkelijk om te zie hoe veel producten ik door het doucheputje spoelde. Kostte ook heel veel tijd en ik wil zelf weg van merken en methodes die je proberen te overtuigen dat je iets nodig hebt, alleen maar om geld te verdienen. We hebben geen shampoo, conditioner, en weet ik wat allemaal nog meer nodig. En het voelt heel fijn dat ik nergens meer van afhankelijk ben nu!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:46

Ik doe low poo (gebruik een natuurlijke shampoo zonder sulfaten, parabenen etc) en was 1 keer per week. Het is wat plannen qua haren wassen en ik draag mijn haar wat vaker in een knot zodat je de vettigheid niet ziet (dag 5/6/7 is het toch wel echt vettig), maar m'n haar is er een stuk gezonder op geworden en ik heb meer krul. En het is ook nog eens veel beter voor het milieu.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 14:38

Leuk al die reacties!

Ik zie vaak voorbij komen dat wassen met een zachte shampoo/conditioner een optie zou kunnen zijn. Mocht het inderdaad niet werken, dan is dat inderdaad een goede volgende optie.

Voor nu gaat het opzich wel weer. Ik heb het eens extra goed uitgewassen met enkel water en merkte al verschil. Ik denk dat het niet eens heel erg zou opvallen als vet haar (maar ik heb het toch weer in een vlecht gedaan). Ik ga het dus toch nog langer proberen vol te houden.

@Maava: ik heb verder geen resten uitgespoeld. Ik ben 'gewoon' gestopt na de laatste keer dat ik mijn shampoo heb gebruikt. Maar het lijkt mij dat dit voor vettigheid niet uit maakt toch? Andere haarproducten behalve shampoo en conditioner gebruik ik nooit, dus dat valt wel mee denk ik.

@anastisia24: ik ben van kleins af aan al in behandeling voor mijn eczeem en ben er helaas nooit overheen gegroeid. Ik heb ook al allerlei onderzoeken (de hele malle molen) gehad, maar daar komt niets uit (behalve dan 1 allergie). Ik douche al koud en gebruik voor mijn huid geen zeep. Als ik dat wel doe, merk ik het gelijk. Vandaar dat ik nu ook de stap wil maken om mijn hoofdhuid ook van die zeep te verlossen.

@Tamary: bedankt voor je filmpje. Wat ik begrijp is dat je een kam gebruikt? Wat is dit dan voor kam en hoe werkt dat voor het schoonhouden van het haar? Ik ben benieuwd, als dat bevalt wil ik er ook wel een aanschaffen om te proberen.

Zo'n waterfilter schijnt dus ook echt te helpen? Ik was daar al naar aan het kijken om te laten installeren, maar als dat ook voor mijn haar helpt zou dat helemaal mooi zijn. Dat is een goede om te onthouden.

Mijn haar waste ik trouwens hiervoor ook maar 1 keer per week. Het bleef een week lang ook gewoon netjes. Soms als ik erg veel jeuk had was het wat sneller vet, maar dat is logisch denk ik. Omdat je dan heel de tijd aan je hoofdhuid zit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:15

Mijn dochter heeft psoriasis en eczeem op haar hoofd.
Gewone shampoo hoeft ze niet aan te beginnen.
Medicinale shampoo werkt maar beperkt en moet minimaal om de dag haar haar wassen. Naast jeuk is het gewoon vet, en altijd zo stug als wat. Conditioner kan ze ook echt niet tegen.

Maar wat voor haar nu super werkt de Excellent shampoo bar propolis.
Ze hoeft nu maar om de 4-5 dagen haar haar te wassen, bijna geen jeuk, niet vet, en mooi zacht glanzend haar
Ondanks het voor paarden is, werkt het echt top!
Ze gebruikt deze https://www.daisypaardenshop.nl/a-65998 ... escription

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:28

Mocht je vet haar willen verbloemen zonder (droog)shampoo te gebruiken, dan is talkpoeder een goede vervanger! Dit neemt het vet uit je haar op waardoor het er frisser uit ziet. Niet te veel gebruiken want dan komt er een witte gloed over je haar heen te liggen. Cacaopoeder schijnt ook te werken, maar dit kreeg ik er niet meer uitgespoeld, na 2 weken waren mijn vingers nog steeds bruin na een hoofdhuidmassage :+

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:37

Hier ook geen shampoo meer. Ik had altijd snel last van jeuk op mijn hoofd en droog haar. Nu gewoon 1 a 2 keer per week goed uitspoelen met warm water en dat gaat prima.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 09:21

Het leuk mij wel leuk om een update te geven. Inmiddels heb ik mijn haar 3,5 maanden niet gewassen met shampoo en/of conditioner. Last van vet haar heb ik niet meer *\o/* . Helaas nog wel last van eczeem en mijn haar klit nu onwijs!

Ik ga dus langzaam opzoek naar een goede conditioner om de klitten tegen te gaan. Heeft iemand nog tips voor goede conditioners?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:48

Spoel jij wel met azijn Snuffie? Want dat werkt als een conditioner.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:34

Grappig om dit weer te lezen. Ik probeerde het in 2014. Op een gegeven moment was ik zo gefrustreerd dat ik het weer ben gaan wassen. Het zorgde wel voor een verandering van vrijwel dagelijks wassen naar nu ongeveer 2x per week. Ik kan niet zeggen dat het echt veel verandering heeft aangebracht in de gezondheid van mijn haar of hoofdhuid. Maar goed ik ben ook ouder geworden enzo.
Wat mij de das omdeed was niet de vettigheid maar, zoals jij nu ongeveer, de conditioner/klitten. Mijn haar was zo lang (taille) dat het gewoon (nog) niet lukte om dat deel 'natuurlijk' te voeden en beschermen met sebum, zodat het echt zo droog was als ik nog nooit had gezien. Tot mijn schouders was het okay, daarna kreeg ik de klitten er haast niet meer uit, was het vreselijk statisch etc etc.
Helaas gestopt dus.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:05

Ik heb het ook geprobeerd maar ook mee gestopt, ik kreeg zoveel klitten dat borstelen niet meer leuk was, en mijn haar werd met de week dunner leek wel.
Ik was nu ongeveer om de 5 dagen mijn haar met silliconen vrije shampoo of de zeepbars van Lush en dat bevalt wel prima.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 19:04

Wat grappig dat dit dus bij meerdere gebeurd. Bevestigd dus wel dat het echt hierdoor komt.

Wassen met azijn doe ik inderdaad niet en eerlijk gezegd trekt mij dat ook niet. Dan gebruik ik toch liever een conditioner. Azijn vind ik stinken :o

Ik denk dat ik gewoon eens het een en ander ga testen.