De winter, hoe kom je die weer door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

De winter, hoe kom je die weer door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:15

Ik vind de winter echt verschrikkelijk, altijd al zo gevonden. Wie heeft er ook last van? Wat zijn je tips?

Ik kan mezelf heel moeilijk warm houden of warm krijgen soms helpt enkel een hete douche of bad.

Ik heb regelmatig pijn omdat ik verstijfd loop of door de kou op gewrichten of pijn in tenen of vingers door de kou.

Ik ben ontzettend moe, mensen zien dat ook aan me en ik ga vroeg naar bed

Na het eten geen energie meer hebben, ik moet mezelf echt naar buiten slepen voor m'n hondje

M'n eerste gedachte bij m'n wekker is:ik wil niet en ik ben snel emotioneel

Ik tel altijd de maanden af, ik slik vit D en B en zit in de ochtend voor een lamp maar ik heb niet het idee dat het werkt, ik probeer altijd een week naar de zon te gaan en daar knap ik dan weer even op.

Wie kan de winter ook niet goed handelen en is er iets wat jou helpt?

Klagen over de winter mag in dit topic ;) het is ook bedoeld voor lotgenoten :D :brr:
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 14-12-22 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt

san4nie

Re: De winter, hoe kom je die weer door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:19

Mijn tip: geniet ook van dit prachtige seizoen! Klinkt misschien niet zo makkelijk, maar hoe zwaarder je het maakt, hoe zwaarder het wordt. De winter was de afgelopen vorst dagen echt zó mooi!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:20

san4nie schreef:
Mijn tip: geniet ook van dit prachtige seizoen! Klinkt misschien niet zo makkelijk, maar hoe zwaarder je het maakt, hoe zwaarder het wordt. De winter was de afgelopen vorst dagen echt zó mooi!

Ik kan soms wel kort genieten hoor maar het weegt gewoon niet op tegen de andere dingen. Omdat ik een hond heb ben ik ook echt wel regelmatig buiten en fiets naar het werk. Ik ben echt een natuurmens, maar echt geen wintermens :o

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:25

Als ik het zo lees is het toch wel een stukje seizoen depressie denk ik. Kan je daar verder niet mee helpen, ik vind de winter juist heerlijk. Lekker 's avonds na de paarden\de hond onder een dekentje met een kop thee. Als je constant denkt ''ik haat de winter'' geloof me, dan ga je de winter haten voor de rest van de winters, :') Lekker gezellig maken in de uren dat je rust hebt en goed aankleden buiten. Warmtedekentje en een bak koffie. het word in ieder geval niet zo snel -20 hier. :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:29

Ik drink bijna de hele dag thee, daardoor blijf ik goed in beweging want ik moet ook heel vaak naar de wc :') ik heb soms zoveel lagen aan dat ik bijna niet normaal kan bewegen. Ik zet altijd wel al in november de kerstboom op om het gezellig te maken en meerdere kleedjes op de bank.

Ik vraag me af of iemand bijvoorbeeld ervaring heeft met echt lichttherapie?

Ik probeer elke winter weer vol goede moed in te gaan hoor, maar altijd komt er weer een soort van de man met de hamer

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:40

Nog een week of 13 dan wordt het weer lente. Tot die tijd is het verder even zo.
Als je er ieder jaar zo'n last van hebt, misschien past wonen in een warmer land dan beter bij je gezondheid? Het overwegen waard.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:42

Dees schreef:
Nog een week of 13 dan wordt het weer lente. Tot die tijd is het verder even zo.
Als je er ieder jaar zo'n last van hebt, misschien past wonen in een warmer land dan beter bij je gezondheid? Het overwegen waard.

Dat is zeker iets waar ik soms aan denk of om te kijken of ik langer op vakantie kan in de winter. Maar daadwerkelijk emigreren is niet iets wat je zo even doet.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:43

Oh herkenbaar. Ik heb ook elk jaar weer last van die winter depressie. Heb nu ook nog de pech dat ik de griep en een luchtweginfectie heb opgelopen.
En dan zie ik de foto's van de prachtige natuur en ik Ooh wat gaaf! Maar zodra ik maar even de deur open doe wil ik weer na binnen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:48

Ik zie ook weleens foto's van bijvoorbeeld Lapland en dan kan ik echt wel denken wat mooi maar ik denk dat ik dan toch vooral binnen zou zitten of steeds snel naar binnen zou willen :')

Beterschap maj0

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:12

Ik leef naar de 21ste dec. met de gedachte dat de dagen daarna weer langer worden. Daarna is mijn volgende houvast de sneeuwklokjes (een teken dat het weer goed komt).
De skivakantie is voor mij een hoogtepunt waar ik naar uitkijk maar verder haat ik winter.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:21

Ik heb helaas geen tips, want ik zou dit geschreven kunnen hebben :+ .
Zó herkenbaar, en hoe ouder ik word, hoe erger het wordt -O- .
Elk jaar zie ik er zó gigantisch tegenop. Ik vind het gewoon verschrikkelijk :x.

Dus geen tips, wel een lotgenoot :)) .

Succes en we tellen weeral af naar de eerste lentezon *\o/*

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:22

Oh zo herkenbaar!
Ik haat de kou en mn lijf reageert er ook niet goed op. Ik wordt ook rete chagrijnig van mensen die dan zeggen "zo koud is het toch niet?" ls ik letterlijk sta te rillen ondanks 3 lagen kleding.

Ik lig momenteel onder een heel dik dekbed met een elektrisch dekentje vol open, dikke trui, wollen sokken en een joggingbroek :+

Ik ben ook echt een buiten mens en geniet van de natuur maar die donkere dagen, blegh. Voor m'n gevoel ben ik nu alleen maar aan het werk of lig ik in bed zegmaar. Terwijl ik in de zomer 's avonds nog van alles doe en echt van de avonden kan genieten.

Hier ook een hond (die niet in het donker durft te lopen, voordeel want niet zo koud, nadeel want je zit dus echt de hele avond binnen). Op vrije dagen probeer ik dan ook een mooie wandelroute uit te zoeken en daar van te genieten. Van de week was het práchtig buiten toen alles wit was en heb ik heerlijk gewandeld. Dit laad mij dan wel weer op voor eventjes :)

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:24

Topic naar m’n hart.. heb echt moeite met dat het zo’n lange tijd donker is in de winter. Opstaan in het donker en naar huis na het werk in het donker.. naar het paard na het werk in het donker.. en dan ook nog die kou en nattigheid erbij. Hierdoor ga ik ‘s winters helaas ook een stuk minder vaak naar stal.. Ik woon ook nog eens in een slecht geïsoleerd koud huis, dus dat helpt ook niet echt mee..
Heb sinds oktober wel een nieuwe baan waarbij ik ook avonddiensten kan hebben, heerlijk want dan kan ik de ochtend/middag lekker in het licht naar buiten/stal! :D
Ook ik kijk altijd uit naar de kortste dag van het jaar, daarna gaat het voor mijn gevoel een stukje sneller weer de goede kant op.
Laatst bijgewerkt door Pieneappel op 15-12-22 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:25

Ik ga tegenwoordig onder lunch tijd naar stal, dat helpt wel moet ik zeggen. Dan krijg je nog wat daglicht mee.

Maar verder heb ik het gewoon de hele tijd koud en gaan mijn gewrichten willekeurig op slot, bleehh.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:28

De winter sla ik ook het liefst over.. Maar met heel veel lagen kleding (als de temperatuur onder de 10 graden zakt, loop ik al met een thermobroek aan, onder de 0 graden gaat er nog een broek overheen :)) )
genieten van de mooie witte natuur en het zonnetje komt het uiteindelijk wel goed.

Wat voor mij ook helpt is om alles achter elkaar te doen. Dus 's morgens de deur uit, paarden verzorgen, werken, na het werk nog een sociaal iets doen als dat op de planning staat en dan weer naar huis, zodat ik niet meer naar buiten hoef. Lekker de sloffen en badjas aan, laptop erbij en genieten van niks doen :P

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:37

Misschien een kleine tip, en dat is een kersenpitkussen als ik in de zetel zit of als een look-a-like zwangere ermee door het huis loop :') . In de zetel onder een deken, en dan met een kersenpitkussen die 6 min in microgolfoven heeft gezeten :+. En dat vind ik zalig gewoon en begin ik gewoon van te zweten bijna :)) .

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:48

Ah jij hebt t echt wel flink te pakken. Word je uiteindelijk wel warm als je beweegt? Ik heb bijv als ik start met wandelen het koud, maar na een kwartier krijg ik het prima. Wel geinvesteerd in warme spullen.

Verder had k ook altijd erg last, maar sinds ik (het hele jaar door) beter voor mezelf zorg en meer in balans ben, gaat de winter me veel beter af. Ik kan de winter veel beter waarderen nu, en heb ook mijn draai er beter in gevonden.

Ik laat me door goede jassen niet meer tegenhouden om te wandelen door regen of kou, en ik pas mn dagindeling er ook op aan. Zo ga ik bijv met de lunch naar stal.

Ik loop dit jaar wel echt tegen een koud huis aan en kan wat dat betreft niet wachten totdat het voorbij is, of de gasprijzen dalrn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 02:12

Ik hou ook niet van de winter en al helemaal niet van het vroeg donker worden. Ik begin in September al te mopperen.

Wij kijken al jaren naar warmere landen, maar is nu nog geen optie en ik zou mijn zoon missen nog erger vinden dan het koude weer en de donkere avonden.

Regen of wateroverlast vind ik zelf vervelender dan deze kou, maar we hebben nu gewoon wat extra werk buiten. De waterleiding buiten is afgesloten, dus moeten water van de garage naar de paarden en varkens brengen.
Er ligt nog mest op de track dat vastgevroren zit en daar erger ik me aan :p

Ik ben meerdere keren per dag wel buiten en de honden lopen met me mee, maar de 2 kleintjes ( kortharig) hebben ook echt veel last van de kou, ook met een jasje.

Op zich kan ik me wel goed kleden, maar het is vooral de eerste klap de kou in. Dan wil ik het wel wat uitstellen. Heb zelf wel reuma, dus moet me ook wel echt goed warm houden en bewegen, anders word ik stijf.

Het ziet er wel mooi uit buiten en de paarden zijn voorzichtig, maar zie ze liever lekker rennen en gek doen of lekker zonnebaden.

Vandaag moest ik eigenlijk naar een paar winkels, maar had echt geen zin om de auto te ontdooien, dus ben niet gegaan :o

Maar ik hou ook echt niet van kerst en de heisa er omheen, dus dat helpt ook niet echt. Kan het prima gezellig hebben en maken, maar daar heb ik geen kerst of versiering etc voor nodig. Lekker eten, kletsen en of een leuk muziekprogramma vind ik zelf altijd prima.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 06:49

Herkenbaar, ik heb al jaren een winterdip. Ik slik vitamine D en magnesium en gebruik een daglichtlamp.
Het is voor mij vooral de donkerte waar ik slecht op ga. Kou zoals nu is goed op te kleden (ik heb het snel koud maar ik loop met thermokleding van merinowol en een skibroek). Waterkou ga ik heel slecht op, dan doet alles zeer.

Ik heb deze winter voor het eerst een hond maar het helpt me juist wel om nog even dat loopje te doen.

Wat mij ook helpt is reisplannen maken :o ik probeer in februari altijd weg te gaan, al is het een paar dagen, en kan heerlijk opgaan in voorpret. Ook houd ik me in de winter graag bezig met het plannen van een reis voor tijdens de zomermaanden.

Tot slot inderdaad veel lampjes in huis, veel boektijd en schermtijden proberen te beperken. En ik probeer te accepteren dat mijn energie soms gewoon er niet is. Dat ik deze maanden minder kan. In plaats van me te frustreren. Maar ondertussen tel ik hard af naar 21 december := ook al zijn januari en februari voor mij altijd de zwaarste maanden.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 06:52

Ik heb 100 x liever deze dagen met kou maar een zonnetje dan die ellendige regen. Dan wordt ik echt pas sjagerijnig.
En verder baal ik dat t zo vroeg donker is. Ik merk ook dat je veel minder doet. Even naar buiten doe je gewoon niet meer zo snel. in de zomer ben je tot 22 uur buiten en dan denk je.. ik moet eens gaan slapen want me wekker gaat over 7 uurtjes maar nu denk je soms om 19 uur,, kan ik al?? Dus daarin herken ik het wel.

Toch afgelopen dagen voelde ik me rondom gelukkig en alleen maar het wouw effect dat ik buiten was en de natuur in ging.. Deze dagen laad ik dan weer op.. Maar ook ik kijk uit naar de tijd dat het weer langer licht wordt

snel koud heb ik het niet. Ik wel veel met laagjes

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 07:00

Herkenbaar hoor.
Ik vind deze periode vreselijk.

Warme kleding, warm bed, kleedje met verwarming erin, handschoenen in de auto aan want mijn stuur ik koud
Rugkleedje van de lidl die doet eigelijk nog het meeste.
Ik merk dat als ik mijn nieren en bijnieren verwarm ik sneller warm wordt.

In de avond ga ik ook niet naar stal of gelijk even na het werk.

Ach het is maar even na de 21ste weer minuten erbij.

Ik vind de tijd wel leuk verder met lichtjes die gezelligheid brengen in het donker buitengebied.

Al kan ik wel genieten van zo'n dag als gisteren, zon en kou.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 08:01

Ik wou zeggen fijn om te lezen dat er meer zijn die er zo'n last van hebben, maar niet fijn voor iedereen die er last van heeft natuurlijk.

Ik kijk ook altijd heel erg uit naar het weekje weg, dat is elk jaar in januari of februari misschien toch maar eens overwegen om in de winter wat langer weg te gaan.

Iemand zei helpt het niet om te bewegen. Ja dat helpt even maar ik koel ook super snel af dus dan zou ik of de hele dag in beweging moeten blijven of anders heb ik het daarna al gauw nog kouder dan voor dat ik ging bewegen.

Uiteraard ben ik wel blij dat het nu niet glad is op de weg.

Ik ga ook voor het donker weg en kom in het donker weer thuis, ik ga wel altijd ook even lopen in de pauze.

Het is zeg maar niet dat ik niet probeer om er wat aan te doen

Ik kijk ook uit naar de 21e :D maar merk ook dat dan als de kerstboom er in het nieuwe jaar uit gaat en de lichtjes op straat dat de winter toch nog lang duurt. Ik tel meestal een beetje af richting maart

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:40

Ik vind november t/m februari vreselijke maanden, helemaal als het vriest en/of sneeuwt. En zo'n dag als vandaag is helemaal waardeloos: dikke laag ijs op de auto, deuren dicht gevroren. Ben maar weer naar binnen gegaan. Gelukkig vanaf maandag weer boven nul, kan mijn paard weer normaal in zijn paddock zich uitleven en ik weer gewoon functioneren. En ik denk altijd maar "ook dit gaat weer voorbij" - het duurt alleen zo lang >;)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:43

Ook hier iemand die niet tegen de winter kan, die duurt gewoon te lang.
Met reuma die op kou reageert is het een hel en ben ik heel blij dat ik een lieve vriend heb, die me voor de maanden dec en januari mee heeft genomen naar Spanje.
En als je kijkt naar de kosten van energie die je in Nederland uitspaart in de winter, is het nog een goed idee ook.
De kosten in Nld zijn zo hoog, dat door wat we uitsparen in Spanje kunnen zitten.
Misschien is dat een idee..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:50

Ligt eraan waar in Spanje uiteraard.
Een goede vriendin van mij woont in Spanje, maar daar is het ook gewoon onder de 5 graden en zij zit ook in de kou om kosten te sparen.
Vaak zijn de woningen ook veel slechter geisoleerd onder het mom: dit is een warm land.