Hoe blijf ik warm in de winter?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

xDaninex

Hoe blijf ik warm in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-22 15:02

Hoi allemaal,
Ik ben al een jaar aan het zoeken naar de juiste kleren voor in de winter. Ik ben echt een koukleum en vind gewoon niet de juiste kleding. Ik heb het nu zelfs binnen al koud :brr:

Ik zoek echt van alles en heb al veel geprobeerd. Dubbele sokken (katoen), schoenen ingelegd met wol( lage laarsjes van harry horse), dubbele zomer handschoenen, sneeuwhandschoenen en heel veel kleding laagjes. Vandaag een uurtje in het bos gestapt, maar het was gewoon niet te doen. Ik had een hemd, coltrui, vest, trui, jas en dubbele sokken aan met mijn lage wolle laarsjes en nog steeds kon ik mijn hand niet meer gebruiken en was het zo ontzettend koud. :brr:

Nu men ik ook en wil ik dit natuurlijk bij een goede dag blijven doen. Wat zijn de beste kleding merken hiervoor? Ze moeten nat kunnen worden en tegen een stootje kunnen.
Ik zat zelf ook naar verwarmde kassen te kijken, maar deze zullen rijdend te warm worden.

Ps, ik heb al veel topics gelezen, maar ik zoek echt de tip om in alle vormen warm te blijven!

Paardengek blijf je niet even, nee paardengeak blijf je heel je leven

respect is net als geld, je moet het verdienen!

gooi je hart over de hindernis en je paard volgt vanzelf

Amado7

Re: Hoe blijf ik warm in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:32

Thermokleding weleens geprobeerd? Dat doet een hoop.

Niet perfect is ook goed

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:35

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:38

Thermo schoenen, thermo onderkleding, muts op (buiten), thermo sokken en in beweging blijven. Warm eten en drinken. Gemberthee drinken, werkt verwarmend. Misschien verwarmde handschoenen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-22 15:41

Amado7 schreef:
Thermokleding weleens geprobeerd? Dat doet een hoop.

Yes. Sokken trui…

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-22 15:42

Sure_lee schreef:
Ik heb gisteren deze rijrok binnengekregen. Ik ga hem dit weekend uitproberen. Denk dat hij fijn is voor rijden en mennen.

https://www.divoza.com/nl/ruiter/paardr ... rmo-rijrok

Ik rijd meer dan dat ik men. Met een paard die niet graag stil staat. Vraag me af of dat zin heeft dan ahha

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-22 15:42

Elisa2 schreef:
Thermo schoenen, thermo onderkleding, muts op (buiten), thermo sokken en in beweging blijven. Warm eten en drinken. Gemberthee drinken, werkt verwarmend. Misschien verwarmde handschoenen.

Gember thee! Slim! Nog nooit gehoord. Thanks voor de tip. Welke kleren gebruik jij? Ik zoek echt de kleren merk soort etc

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:45

Thermo pleisters blijven gerust een dag door warmte afgeven, kost wat maar dan heb je ook wat...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:47

Draag je thermokleding direct op je huid? Dus geen normaal hemd eronder? Dan eventueel een windstopper ondershirt? En verder wol, wol is echt heerlijk warm!
En hoeveel beweeg je? Ik merk dat als ik meer stil zit op een dag ik het echt kouder heb dan wanneer ik tussendoor regelmatig even beweeg. Misschien valt daar nog winst te behalen.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:48

Laag op laag aan trekken dat werkt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:56

xDaninex schreef:
Sure_lee schreef:
Ik heb gisteren deze rijrok binnengekregen. Ik ga hem dit weekend uitproberen. Denk dat hij fijn is voor rijden en mennen.

https://www.divoza.com/nl/ruiter/paardr ... rmo-rijrok

Ik rijd meer dan dat ik men. Met een paard die niet graag stil staat. Vraag me af of dat zin heeft dan ahha

Mijn paard staat ook niet graag stil maar doet ze wel als ik duidelijk en consequent ben. En het schijn niet lastig te zijn met opstappen maar kan je na het weekend vertellen of ik dat ook vind.

Ook heb ik verwarmde inlegzolen besteld. Die heb ik nog niet binnen. Hopelijk voor het weekend zodat ik beiden kan proberen. Zaterdag gevoelstemperatuur -11.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:57

MerleSimone schreef:
Draag je thermokleding direct op je huid? Dus geen normaal hemd eronder? Dan eventueel een windstopper ondershirt? En verder wol, wol is echt heerlijk warm!
En hoeveel beweeg je? Ik merk dat als ik meer stil zit op een dag ik het echt kouder heb dan wanneer ik tussendoor regelmatig even beweeg. Misschien valt daar nog winst te behalen.

Wol inderdaad!
Zeker voor je voeten veel fijner en werkt beter dan thermosokken. Bij thermosokken werkt het bij mij óf wel óf niet en dan heb ik van die koude kleffe voetjes. (merino)Wollen sokken blijken bij mij veel comfortabeler.
Veel van de thermolaarsjes hebben ook synthetisch bont. Werkt bij mij niet. Dus heb ik lamswollen inlegzooltjes. En met echte wol gevoerde rijlaarzen. https://www.kramer.nl/Ruiter/Rijlaarzen ... zen-Milano

Kleding: laagjes. Dus met een skibroek or rijrok over een (rij)broek.
Aan mijn lijf werken de synthetische laagjes wel fijn genoeg.
Dit soort shirts: https://www.kramer.nl/Ruiter/Dames-bove ... eve-Frieda

En een muts op je hoofd.

Binnen en in rust ben ik echt een reuze koukleum. Ik zit echt als een eskimo op de bank. Maar buiten als ik bezig ben met deze kleding heb ik het heel comfortabel.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:04

Ik zweer bij de warmte pleisters voor op je tenen. Koude voeten is koud lijf. Decathlon heeft deze bijvoorbeeld in het assortiment. Stickertje op m’n tenen plakken en ik houd in ieder geval warme voeten. De rest blijft dat ook wat warmer

Billini❤️❤️

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:14

Het is vrij lastig om warm te blijven te paard (en ook op de kar)
Afgelopen zaterdag zijn we 1,5 uur op pad geweest, maar ik kreeg toch koude voeten.
Nu was het wel - 10.
Ik ben een stuk naast paard gaan lopen en daarna niet meer koud gehad.
Hier rijden ze veel met winteroveralls of rijrok.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:22

Laag op laag en vooral opletten dat er geen synthetische stoffen in zitten, daar krijg ik het vreselijk koud van en ik ben geen koukleum. Echt wol, echt katoen enz enz.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:37

xDaninex schreef:
Elisa2 schreef:

Gember thee! Slim! Nog nooit gehoord. Thanks voor de tip. Welke kleren gebruik jij? Ik zoek echt de kleren merk soort etc

https://www.bol.com/nl/nl/p/warm-gevoer ... 026392152/
Ik heb echt nooooit koude voeten in deze schoenen, ideaal met dit weer.

Verder heb ik gewoon thermoonderkleding van de Welkoop, broek met daarover heen dan nog een gewone broek. Ik heb een infrarood verwarmend Back on Track shirt wat lekker kan zijn en ik draag ook graag wol zoals hier ook al aangegeven werd. Wollen sloffen, wollen truien..merk echt verschil of ik wel of geen wol draag met deze kou.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:38

Sportlegging (of panty) onder je broek.
Schoenen, jas etc niet al super koud aan trekken. Hier staan de schoenen bijvoorbeeld in de berging waar het heel koud is, dus die gaan eerst even naast de verwarming.

Hoofd warm houden is ook belangrijk.

Te paard: bont op het zadel? Toen ik nog reed was het vooral dat m'n kont kou kreeg door het koude leer.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:45

Als je ment zit je stil, dat is niet de meest praktische hobby als je het snel koud hebt. (Ik spreek uit ervaring.) Wat je zou kunnen doen is een skipak aan doen met thermokleding eronder. Evt. nog een laagje wol (trui) onder je jas, en dan dus nog het skipak aan. En sowieso je menschort (een wintereditie), dat scheelt ook al. Ik doe zelf laarzen aan, ben zelf fan van Muckboots voor warme voeten, en dan skisokken erin.

Als je het dan nog koud hebt, verruil dan het skipak voor een thermaal-pak of warmtepak. Dan zie je er ... bijzonder uit. Maar heb je het wel warm!

Muts nog op, handschoenen aan. In je handschoenen en evt. in je laarzen kun je nog van die warmte-elementen stoppen, of zelfs warmte-handschoenen. Kosten wat, maar dan heb je ook wat!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:28

Zorg ervoor dat je bovenste laag uit 1 geheel bestaat. Een rij pak of skipak uit 1 geheel. Je houdt jezelf dan warm.
Ipv handschoenen wanten: even oefenen maar prima mee te rijden.
Eronder laagjes natuurlijke stoffen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:30

Investeren in echt goede spullen en niet teveel dunne lagen over elkaar aantrekken is mijn tip. Ik heb altijd een simpel thermoshirt aan van de hema. Daaroverheen soms een fleecegevoerde baselayer van Kramer of juist een fleecevest van Kramer. Daaroverheen draag ik een goede rijjas van Busse. Niet dik, wel heel ademend waardoor je niet gaat zweten (dan krijg je het juist weer koud). Toch is de jas ook super warm als dat nodig is. Dan steevast een warme muts die ik eventueel wissel voor een dunne muts voor onder de cap voor het rijden. Ook een thermo legging onder een normale (wat dikkere) rijlegging en dan het liefst thermosokken, ski sokken of gewoon wollen sokken en daaroverheen thermo laarzen. Tegen gure kou draag ik nog een face shield voor over mijn neus en mond en ik denk het allerbelangrijkste is investeren in goede warme maar dunne handschoenen. Ik heb nu Roeckls en die zijn zo warm! De eerste handschoenen waarbij ik met ijskoude handen erin kan en na max 15 minuten weer lekkere warme handen heb. Afsluitend rij ik dit jaar met een rijrok die me zoveel warmte geeft dat ik tijdens het dressuren gewoon mijn jas bij voorbaat al weg laat. Voor buitenritten zal de jas wel nodig blijven natuurlijk. :D

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:45

Wat helpt als je laagjes draagt is om niet al te strakke dingen te dragen. Er moet lucht tussen zitten, strak is koud. En warm weggaan helpt bij mij ook. En eten en bewegen. Als je je inspant en je transpireert, draag dan kleding op je huid dat vocht afvoert naar de buitenkant zodat je huid droog blijft. En houd je hoofd warm dat helpt ook. :brr: sterkte!

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:58

Verwarmde handschoenen! Mocht het te warm worden, wat ik me niet voor kan stellen, dan kun je ze op een minder warme stand of uit zetten. Ideaal! batterij opladen en gaan!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:15

Wat iemand al zei “koop alles lekker ruim “dameskleding is vaak strak maar het moet juist te groot .
Action heeft Thermo shirts in de aanbieding deze week.Gewoon op je huid.Erover heen heb ik een echt wollen windstopper trui (van Cmp).Beetje duur Maar echt fijn en ook vaak wel ergens in de aanbieding.
Verder heb ik de horka lyric Thermo legging en daar over heen een Thermo (over )rijbroek van de kramer .Een fijne jas en twee paar wollen sokken .Warme zooltjes in ruime laarzen.(Safefeet Monza )Niet koud gehad verder al zag ik er vast typische uit.
https://www.kramer.nl/Ruiter/Dames-rijb ... o-rijbroek
Laatst bijgewerkt door office op 13-12-22 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:18

Ah zo herkenbaar dit. Ik draag ook twee sokken en wol gevoerde laarzen, twee broeken, twee truien, thermo onderlagen maar nog steeds heb ik het koud! Het enige wat helpt tegen koude voeten en handen zijn voor mij elektrische sokken en chauferettes van de decathlon. Ik heb het opgegeven en gebruik nu dit. Tegen 20 km fietsen en een paar uur op stal rondlopen is gewoon niets bestand ..

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:20

Voor je voeten Muckboots Arctic weekend of Sport! Zijn goed tot -30. Ga daar gewoon met normale sokken in, maar nooit meer koude voeten bij de paarden! Voorheen deed ik thermossokken over gewone sokken aan en nog bevroren tenen. Qua handschoenen de polartec van Roeckl. Echt fijn warm zonder teveeel belemmering u beweging zoals andere dikke handschoenen.