Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:13

Het klinkt allemaal heel herkenbaar. Hoewel ik van koken houd, heb ik de energie niet om elke dag te koken. Ben blij als ik 1 of 2 keet per week red. Budget is enorm krap.

Maar voor dat snijden, ik heb dus zo'n hip apparaatje gekocht met opvangbakje waar je alleen de deksel van dicht duwt en dan snijdt hij alles in blokjes. Scheelt enorm veel tijd en tranen haha. Ik snijd dus alles na het kopen, verpak het in porties en stop ze in de vriezer. Bij gerechten waar je vers voor nodig hebt maak ik dat meteen en vries daarna de restjes in. Zo heb ik dus iig voor een aantal dagen gezond eten in de vriezer en leef ik niet alleen op brood en pizza.

Marjo

Berichten: 37236
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 20:21

Fijn om te lezen dat ik niet als enige hier tegenaan loop :')

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:54

Wat is er mis met aardappelen/groente &vlees?
Voorbereiding:aardappels schillen, groente snijden, vlees bereiden, max 8 minuten?
Koken, met tafel dekken en opdienen, 25 minuten?

Als je geld wil besparen èn gezond wil eten is dit de beste keuze.
Genoeg groente en vlees elke week in de aanbieding.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:00

Of in plaats van vlees 2 gekookte eieren. Is nog goedkoper. Of een bakje champignons bakken.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:41

Ik denk dat de beste tip toch wel altijd is om gewoon voor meerdere dagen te koken in een keer als je het niet zo leuk vind om te doen/je er niet altijd genoeg tijd voor hebt.
Bij mij helpt het ook wel om gewoon geen makkelijke kant en klaar maaltijden te kopen, want als ik die koop met het idee van 'die dag heb ik geen tijd' dan sneuvelt ie toch vaak eerder omdat ik een andere dag even heel weinig zin heb om te koken O:). Wel groenten uit de diepvries trouwens want dat is weinig voorbereiding en meestal goedkoper als vers.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-12-22 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:48

Nou eieren zijn ook megaduur zag ik laatst :+ Champignons zijn qua voedingswaarde geenszins vervanging voor vlees, maar dat is ook niet altijd nodig.

Wij zijn met zijn 2'en, maar alsnog dit probleem.

Wel de kracht van peulvruchten herontdekt. Vooral i.c.m. een instant pot (een herinnering uit de financieel betere tijden van ons leven :D ) waarin je ze in 20 minuutje gaar kookt. Koop ze wel bij de Turk, daar kosten ze echt een fractie van dan bij iig de Appie.

Tegenwoordig maak ik vaak chili in dat ding, met verschillende bonen/peulvruchten en met gerst als granen er doorheen. Dan kan ik meteen 12 porties maken en die invriezen. Heel lekker als je het opdient met een beetje creme fraiche en oude kaas :j . En kan gewoon in de magnetron. Denk dat ik misschien een 8 euro kwijt ben voor een hele pan ofzo.

Curry's met linzen (Dahl/ of andere peulvruchten) zijn op die manier ook gemakkelijk in grote hoeveelheden te maken en in te vriezen. En ook niet duur als je eenmaal de kruiden hebt.

En shakshuka met linzen is ook erg budgetvriendelijk.

Verder zijn de diepvries sperziebonen en spinazie echt heel vriendelijk geprijsd bij de albert heijn (rond de 70 cent, voor 400 gram). Hoef je ook niet voor te snijden. En sperzieboontjes zijn vrij eenvoudig lekker te maken met een vinaigrette als je olijfolie hebt staan. Dus als de vleesvervangers (zoals nu! :D ) in de aanbieding zijn is dat i.c.m. aardappeltjes of ovenfrietjes ook een gunstig geprijsde maaltijd.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:53

Mijn tip is, ga samen eten met anderen, voor jezelf doe je toch vaak minder moeite is mijn ervaring. Als je met iemand afspreekt die ook alleen eet en dan om en om bij elkaar gaat eten bespaar je ook nog want je hebt dan het inkoop voordeel. Als dat nu iemand is die ‘goed’ kan koken kan je ook samen koken om zo wat tips te krijgen.

_Christina schreef:
Pas op, tegenwoordig (in ieder geval bij de AH hier) is op groente vaak nog maar 25% datum korting. Ze hebben hier heel sneaky de stickers aangepast naar "kijk op het prijskaartje" of zoiets en daar staat dan heel klein 25% korting op.


Klopt de stickers zijn aangepast, maar soms heb je daardoor juist meer korting. Zo had ik laatst 70% op de champignons, dus daar 2 grote bakken van meegenomen en soep gemaakt.

Kookaburra

Berichten: 5399
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:53

Ik heb een favo recept!
1 of 2 rode uien snijden en bakken in een pan. Hier wat peper en zout bij. Daarna 2 gesneden appels erbij en op een rustig vuur bakken. Daarna 2 gesneden pastinaken erbij. Eventjes bakken en dan hup, in een ovenschaal. Dan qua vlees 2 saucijzen of 4 chipolataworstjes er op. 30 Minuten in de oven op 180 graden. Er eventjes uithalen en honing overheen doen en nog even voor 5 minuten in de oven.

Afgelopen weekend heb ik een dubbele portie gemaakt. Dus ik heb nog 3 bakjes in de vriezer!

Appels zijn niet heel duur, rode ui niet, honing niet, vlees probeer ik met 30% korting of in de aanbieding te kopen en tsja. Dan nog pastinaak. Maar afijn. De totale prijs valt reuze mee!

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:55

Kijk vooral naar de prijs per kilo. Dat is de enige manier waarop je prijzen echt kunt vergelijken.
Toen ik elk dubbeltje moest omdraaien, maakte ik mijn boodschappenlijstje en zocht direct online de prijzen op. Die schreef ik erachter, zodat ik direct bij lidl of aldi kon zien of iets daadwerkelijk goedkoper was. Ideale methode! Dat kan je echt flink euros besparen.
En inderdaad, inslaan bij echt goede aanbiedingen.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:07

Bij ons heeft de Lidl op zondagavond vaak de zakjes wokgroenten voor 25 cent als ze op de datum staan. Prima te gebruiken en in te vriezen.

Bienotje

Berichten: 10872
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:09

Misschien vind je ook nog wel interessante recepten als je zoekt op studentenrecepten.

Ik zelf merk dat ik voor mezelf niet snel moeite neem te koken, ik vind het wel leuk. Wat wel zinvol kan zijn is ook bewust goedkopere groentes uitzoeken en daar recepten voor vaker bij te zoeken.

Prei, courgette, ui, peen, paprika zijn bv nog wel betaalbaar. Bimi, sugarsnaps en andere weer totaal niet.

Mijn ervaring is dat als je wel vlees wil door je gerecht een heel klein beetje al voldoende is voor de smaak. Kun je ander deel van gehakt of spekjes andere dag ook weer gebruiken.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:10

Ik zit even te loeren in m'n receptenboekje voor je :') Maar vind het lastig inschatten wat nou 'te veel gedoe' is qua koken en wat niet. Anywaaaay:

Gnocchi traybake
Gnocchi, broccoli, courgette, zongedroogde tomaat, olijven, pesto. Gnocchi met olijfolie in de oven op 200 graden, broccoli/courgette grof snijden, dan die ook erbij. Dan zongedroogde tomaten en olijven erbij. In de oven laten totdat de gnocchi goudbruin wordt en licht knapperig van buiten, zacht van binnen is (max 15 minuutjes). Dan pesto erdoor, klaar is kees.

Broodje falafel
Pitabroodjes, falafel, komkommer, tomaat. Pitabroodjes even in je broodrooster, falafel knapperig bakken in een pannetje. Ik maak van sojayoghurt een yoghurt-knoflook sausje (sojayoghurt, mayonaise, knoflookpoeder, dille, zout, peper, paprikapoeder), je kan er natuurlijk ook saus naar keuze kant en klaar in doen.

Aardappeltjes uit de oven
Kan op 101 manieren. Gewoon een zak aardappelen kopen, veel goedkoper dan voorgesneden partjes. Niet schillen, nergens voor nodig. Gewoon wassen, grof snijden, even koken. Dan de oven in. Moeten wel best lang in de oven voor lekker resultaat, maar tijdens dat kan jij gewoon de horlepiep dansen als je wil. Als ik niks weet om te eten doe ik maar gewoon een allegaartje met alles wat ik in huis heb. Aardappel met olijfolie, zout, peper, paprikapoeder, knoflookpoeder, chilipoeder naar smaak. Wat snoeptomaatjes en paprika (rauwkost) erbij, vleesvervanger ernaast. Niet mega gezond, maar ook niet echt ongezond.

Couscous
Kan eigenlijk alles bij wat je wil. Zoete aardappel, pompoen (minder werk dan het lijkt, flespompoen!), courgette, aubergine, wortel, paprika, tomaat, etc. etc. Alles wat je wil in de oven. Couscous met een half bouillonblokje laten wellen, daarna groenten door de couscous roeren, klaar.

Broodje hamburger
Ook dit vind ik niet per se ongezond haha. Zoete aardappelfrietjes in de oven, burger naar keuze (kan ook gezond door bv. een bonenburger, of groenteschijf), rauwkost/toppings naar keuze. Hamburgerbroodjes kan je invriezen.



Oven is denk ik key in 'makkelijk koken' :)) Ui en knoflook standaard in huis hebben als smaakmakers. En zorgen dat je gul bent met kruiden. Zout, peper, MSG, paprikapoeder, Italiaanse kruiden (los of als mix), cajunkruiden, komijnpoeder, dille zijn denk ik mijn belangrijkste basiskruiden.

Kookaburra

Berichten: 5399
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:19

Bailey, ik gebruik vooral peper, zout en honing. Af en toe iets anders zoals italiaanse kruiden of koriander.

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:21

Horseloverl schreef:
Je hebt tegenwoordig ook Lekkergoedkoop. Zou zeker even kijken of er een afhaalpunt in de buurt zit. 15 euro oor een kist groente of fruit. Zit mega veel in


dit kende ik nog niet.
Ga ik zeker even naar kijken! dankje :D

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:23

8nnemiek schreef:
Oh en wat mij ook érg goed bevalt; de soepmaker! Ik vond het eerst maar onzin, maar ik gebruik hem nu echt heel vaak. Soep maken is super snel en makkelijk, en als de soep klaar is gooi ik er twee mienestjes in, laat ik em nog een kwartier staan, en heb ik een lekker dikke maaltijdsoep <3 En het is echt ideaal om restjes op te maken. Stronken van de broccoli of bloemkool bv, zachte tomaten, oude paprika.. En toen er veel te veel courgettes uit de moestuin kwamen heb ik bijna elke dag courgettesoep gemaakt :')


Dit is een apparaat waar je dan dus eten in doet en wat zelf er soep van maakt?
Kan je iets meer uitleg geven? Klinkt wel interessant namelijk (ben ook al aan de google :+ )

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:29

_Christina schreef:
Pas op, tegenwoordig (in ieder geval bij de AH hier) is op groente vaak nog maar 25% datum korting. Ze hebben hier heel sneaky de stickers aangepast naar "kijk op het prijskaartje" of zoiets en daar staat dan heel klein 25% korting op.

Ik koop zelf liever diepvriesgroente, vind ik veelal niet duurder en veel "verser" dan van de versafdeling.
Bijvoorbeeld sperziebonen (die vind ik vers hier echt niet te eten, verlepte dunne stengels en je moet ze ook nog zelf doppen), lekker met rijst en gehakt, kerriepoeder er doorheen en als je hebt een (groene) appel en rozijnen.
Of rode kool met aardappel(puree) of kritharaki en gehakt (eventueel met wat maggi en/of creme fraiche).
Of spinazie met aardappel(puree of rösti of -kroketjes) met een lekkerbek (dat is nauwelijks koken, aardappeldiepvriesproduct en de vis in de oven en de spinazie kan in de magnetron. Als je zo'n fancy apparaat hebt met timer, dan kun je er ook nog eens voor zorgen dat alles tegelijkertijd klaar is, kun jij in die tijd wat anders doen).

Als je echt op de centen moet letten, kijk dan ook uit met waar je koopt. Er heerst nog heel erg het idee dat Aldi en Lidl goedkoper zijn dan bijvoorbeeld de Albert Heijn, maar dat is hier echt niet altijd meer het geval. Veel is net zo duur of zelfs duurder dan (huismerk/basic merk) bij AH, of in ieder geval dingen die ik koop. Bij twijfel loop ik met de app van AH door de Lidl/Aldi om het zeker te weten. Ook van die simpele dingen als brood, dacht ik slim naar Aldi te gaan, kost het tijgerbruin 1.49, waar het bij AH maar 1.19 kostte. En om nog een voorbeeld te geven, was heel lang de brie bij Lidl 1.29 en bij AH 1.19, beiden 200g, even groot. Nu kost het bij beiden 1.29 maar heeft de Lidl sneaky de brie compacter gemaakt, hij weegt dus nog steeds 200g, maar is geslonken in formaat..

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om op de markt te kijken? Dat kan ook veel schelen, hier kost brood bijvoorbeeld maar 1 euro op de markt en voor groente kun je (hier in ieder geval) het best kijken waar de buitenlandse mensen staan te dringen.
En als je veel vlees eet, misschien heb je een slachthuis met winkel in de buurt? Hier scheelt dat echt behoorlijk ten opzichte van de supermarkt(aanbiedingen).



De ah heeft toch sowieso het asprijsbeleid aangepast?
Dat het hoe dichterbij de afloop datum hoe goedkoper het wordt.
Geloof dus dat het s' avonds het goedkoopste is.
Heb het bij mij nog niet bewust gezien in de AH, maar het is wel iets om slimmer door te kunnen kopen.
Als je de gelegenheid heb om 's avonds te gaan (en al bij de AH boodschappen wilt doen natuurlijk)

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:30

Nielojram schreef:
Wat is er mis met aardappelen/groente &vlees?
Voorbereiding:aardappels schillen, groente snijden, vlees bereiden, max 8 minuten?
Koken, met tafel dekken en opdienen, 25 minuten?

Als je geld wil besparen èn gezond wil eten is dit de beste keuze.
Genoeg groente en vlees elke week in de aanbieding.


Ik vind dit dus voor mij alleen echt vreselijk :+
Dan moet ik 3 pannen vies maken per keer dat ik kook ..
Ik kook liever met 1 of 2 pannen :=
Maar dat is iets van mij zelf _O-
misschien als je voor meerdere dagen in 1 keer kookt dat het dan ook anders is, maak je het 1 keer allemaal vies

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:33

Rijst kun je trouwens wel ook prima invriezen, laten ontdooien beetje water erover sprenkelen en in de magnetron. Zo kook ik soms rijst voor een paar dagen want dat duurt het langst als ik iets van rijst, groente, vlees/Vega wil eten.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:44

ja doe ik ook, met pasta ook,gaat ook in de vriezer en ben ik het nodig kan het er zo uit.

Eilinora

Berichten: 11919
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:51

Too good to go en ook toch wel kleine boerderij winkels.

Vriendin van mij heeft een kleine boerderij winkel,eieren en uien en aardappelen.
Eieren zijn 10 stuks voor 2 euro, beetje gangbare prijs bij boerderij winkels.
Uien 1 euro per kilo en aardappelen ook 1 euro per kilo.

En als je de mogelijkheid hebt en van tuinieren houd, zelf een moestuin starten.
Zo kun je super vers en gevarieerd eten uit eigen tuin.

Verder de stickers van aanbiedingen in de gaten houden zoals eerder genoemd is.

Overigens kun je heel gezond en goedkoop gerechten maken als je maar weet waar je ze moet vinden.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:54

lovelyfiefy schreef:
8nnemiek schreef:
Oh en wat mij ook érg goed bevalt; de soepmaker! Ik vond het eerst maar onzin, maar ik gebruik hem nu echt heel vaak. Soep maken is super snel en makkelijk, en als de soep klaar is gooi ik er twee mienestjes in, laat ik em nog een kwartier staan, en heb ik een lekker dikke maaltijdsoep <3 En het is echt ideaal om restjes op te maken. Stronken van de broccoli of bloemkool bv, zachte tomaten, oude paprika.. En toen er veel te veel courgettes uit de moestuin kwamen heb ik bijna elke dag courgettesoep gemaakt :')


Dit is een apparaat waar je dan dus eten in doet en wat zelf er soep van maakt?
Kan je iets meer uitleg geven? Klinkt wel interessant namelijk (ben ook al aan de google :+ )

Klopt :j
Je moet de groente wel al een beetje klein snijden, dus courgette bijvoorbeeld in blokjes.. knoflook en ui doe ik een of twee keer doormidden. Kruiden, bouillonblokje, aardappel voor een wat dikkere soep, en water erbij, deksel erop en wachten. Hij doet dan zelf alles opwarmen, roeren en tot een gladde soep mixen.. of een heldere soep met stukjes, dan doet ie alleen roeren.
Ik vind het vooral ideaal met thuiswerken; ik zet em een half uur voor mijn pauze aan, en kan rustig door werken zonder te hoeven opletten. En ook ‘s avonds, maakt het ding soep terwijl ik de dieren kan verzorgen.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:55

Moestuin is hier de fijnste optie.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:57

lovelyfiefy schreef:
8nnemiek schreef:
Oh en wat mij ook érg goed bevalt; de soepmaker! Ik vond het eerst maar onzin, maar ik gebruik hem nu echt heel vaak. Soep maken is super snel en makkelijk, en als de soep klaar is gooi ik er twee mienestjes in, laat ik em nog een kwartier staan, en heb ik een lekker dikke maaltijdsoep <3 En het is echt ideaal om restjes op te maken. Stronken van de broccoli of bloemkool bv, zachte tomaten, oude paprika.. En toen er veel te veel courgettes uit de moestuin kwamen heb ik bijna elke dag courgettesoep gemaakt :')


Dit is een apparaat waar je dan dus eten in doet en wat zelf er soep van maakt?
Kan je iets meer uitleg geven? Klinkt wel interessant namelijk (ben ook al aan de google :+ )


Ja, je doet groente, water en bouillonblokjes erin en in 20 minuten heb je de soep klaar, al dan niet geblunderd. Je kunt er ook appelmoes of andere moes in maken. Fantastisch apparaat, ik ben al jaren fervent gebruiker. Hebben er onlangs 2 gekocht om met kerst kado te doen aan schoonmoeder en buurman, beide zijn sinds kort nog maar alleen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:41

Mensen die hier wat goedkoper willen eten, ik heb nog codes voor een gratis HelloFresh-box. Als er iemand geïnteresseerd is, laat maar weten. Heb je toch drie gratis maaltijden. Je mag alleen niet al lid zijn of dat recent zijn geweest.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:44

Waarin verschilt de soepmaker van een blender? Ik kom ‘m hier een paar keer tegen, ben nu wel benieuwd.
Vandaag een tgtg van Lidl: voor €3 een tas vol groente en fruit. Oa 6 puntpaprika’s, dus morgen soep maken.