Opmaken eigen risico

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Floko

Opmaken eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 10:01

Weten jullie wat er vanuit het eigen risico betaald moet worden en dus interessant is om te laten doen als je eigen risico verbruikt is?
Ik weet sowieso bloedprikken en wellicht wat medicijnen op voorraad leggen.
Ik ben niet op zoek naar meningen.

MightyJoe

Re: Opmaken eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:05

Google is je beste vriend. :=
Eigen risico moet je betalen wanneer je gebruik maakt van zorg uit de Basisverzekering. Enkele uitzonderingen zoals een huisartsenbezoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:06

Dat is wel een goed idee eigenlijk, ik moet in januari bloedprikken, wat dus ook prima eind december kan :+ Heb voor volgend jaar mijn eigen risico op maximaal gezet en dit jaar ben ik er al doorheen, dus scheelt toch weer 80 euro ofzo :D

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:07

Steunzolen laten aanmeten bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:08

Noraly_ schreef:
Steunzolen laten aanmeten bijvoorbeeld.

Dat is aanvullende verzekering, dus staat los van je eigen risico..

Femke_Tweety

Doe maar gewoon wat medisch nodig is, en niet eindejaarsextraatjes.

Door dat gedrag wordt de zorgverzekering voor iedereen onnodig hoger, en daar ben ik niet zo'n fan van.

MyWishMax

Zorg uit het basispakket, op een paar uitzonderingen na zoals huisarts.
Dus medicatie, ziekenhuis, onderzoeken en nog tig andere dingen vallen er wel onder.

In principe zijn de meeste apotheken(of verzekeringen) ook erg streng in uitgeven van medicatie. Ik krijg geen voorraad voor medicatie die ik standaard nodig heb dus moet ik elke maand opnieuw afhalen. Meer geven ze niet mee en eerder aanvragen wordt afgekeurd. Zal dus niet heel simpel zijn of maar uitstel van korte duur.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-12-22 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Femke_Tweety

Door dat gedrag wordt de zorgverzekering voor iedereen onnodig hoger, en daar ben ik niet zo'n fan van.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:12

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de Boktregels
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-12-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:12

Femke_Tweety schreef:

Onzin, je krijgt toch niks wat je niet nodig hebt.. Bloedonderzoek doen ze niet zonder reden en ook medicijnen krijg je niet zomaar extra en op voorraad mee zoals MWM al zegt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:13

Eatshay schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de Boktregels

Spicy. :D
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-12-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald bericht

Poking Stick: about 30cm long [&], that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:15

Bijna alles vanuit het ziekenhuis valt er onder.

Ben er ook nooit zo een fan van om extra dingen te doen. Op m'n vorige werk was het eind van het jaar altijd een stuk drukker, maar minder serieus dingen..
In januari keken mensen het langer aan.

Zelf doe ik het eigelijk ook. Dit jaar de vergoeding van de tandarts niet geheel gebruikt. 1ste week van januari stond m'n controle gepland, die staat nu een weekje eerder nog in december.

Zo weet ik ook genoeg mensen die in december een controle doen om te kijken of er kosten aankolen. Daarop maken ze de keus wel of niet aanvullend verzekeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:19

kosseh schreef:
Bijna alles vanuit het ziekenhuis valt er onder.

Ben er ook nooit zo een fan van om extra dingen te doen. Op m'n vorige werk was het eind van het jaar altijd een stuk drukker, maar minder serieus dingen..
In januari keken mensen het langer aan.

Zelf doe ik het eigelijk ook. Dit jaar de vergoeding van de tandarts niet geheel gebruikt. 1ste week van januari stond m'n controle gepland, die staat nu een weekje eerder nog in december.

Zo weet ik ook genoeg mensen die in december een controle doen om te kijken of er kosten aankolen. Daarop maken ze de keus wel of niet aanvullend verzekeren

Ik lees net dat jij dan ook maar naar de POH moet, dit kan echt niet :roll:

En toch ben je een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:24

Dingen die toch al nodig zijn schuiven, omdat dat geldtechnisch beter uitkomt vind ik slim. Ik heb tandarts juist verzet naar januari omdat mijn vergoeding al op was en al 1 zelf betaald. Dat geld kan ik niet missen nu.

Maar nog dingen afspreken, omdat je nog vergoeding over hebt zonder dat het nodig is, dat voelt verkeerd. Naast dat het niet zo simpel is altijd, de artsen of therapeuten moeten ook akkoord gaan. Bloedonderzoeken bijvoorbeeld heb je wel een aanleiding voor nodig eigenlijk en niet gewoon omdat het je nu geen geld kost. Of fysio zonder klachten, omdat je die nog over hebt. ;)

Ik ben vooral benieuwd wat Ts zou willen en of er dan een aanleiding voor is. Bloedonderzoeken laten uitvoeren nu, ipv januari, wat toch al nodig was? Slim! Medicatie aanvragen op 21 december ipv 3 januari, ja hoor als de apotheek ermee akkoord gaat, slim.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 10:28

Bedankt aan degenen die meedenken en begrijpen hoe ik het bedoel :)

Lauwtjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:39

Mijn eigen risico staat al jaren op maximaal. Zwanger geweest maar verder geen noemenswaardige dingen. En uiteraard wat fysio behandelingen door onhandigheid, maar nog nooit wat hoeven betalen aan eigen risico.

Ik denk en geloof dat het gewoon een financiële afweging is. Door al die jaren minder premie die wij hebben betaald hebben wij die 885 euro eigen risico al bij elkaar gespaard. Je verzekert je altijd om risico's uit te sluiten. Dus het ligt aan jezelf hoe bereid je bent sommige risico's te nemen.

En uiteraard, ook wij zullen die 885 euro wel eens wel moeten gaan betalen als we wel een arm breken o.i.d.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:40

Ik wacht juist weer tot januari. Ik moet ook bloed onderzoek laten doen. Maar heb nog niks van mijn eigen risico aangebroken.
Dus ik dacht juist dan maar even wachten tot volgend jaar. Wellicht heb ik meerdere kosten dat jaar.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:48

Femke_Tweety schreef:

Zo gek is het helemaal niet dat hij het vraagt.
Ik ben al meermaals aan het eind van het jaar gebeld door het zh, of ik de mri wil verplaatsen van januari naar december met oog op de eigen risico.

Ik maak daar geen gebruik van omdat ik mijn eigen risico sowieso al volledig gebruik elk jaar.
Maar ik vind het wel heel coulant dat het zh daar aan denkt.

Pablo☆,7-7-1997- 15-04-2013
Pip☆,1-3-2011- 02-01-2025
Maak de kleine dingen groots.
Als het even niet kan zoals het moet,dan moet het even zoals het kan!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:50

Zelf heb ik de afgelopen jaren eigenlijk altijd mijn eigen risico opgemaakt en fysio behandelingen etc.

Wel een interessante invalshoek ik heb er zelf eigenlijk niet eerder bij stil gestaan om te schuiven met afspraken om mijn vergoedingen op te maken. Gewoon uit interesse is het niet heel lastig om afspraken te verzetten op korte termijn? Vaak denken voor mijn gevoel zorgverleners mee over vergoedingen etc. Dus het lijkt me dat dit vaak al zo gunstig mogelijk word ingepland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:59

Ik heb ooit mijn spiraaltje in het ziekenhuis kunnen laten plaatsen, omdat mijn ER toch al op was en geen zin had in een wroetende huisarts, die ik de week daarna mss ook nog onder ogen moest komen :') .

Verder zou ik het zo even niet weten :+

't moeten wel dingen zijn denk ik die al langer op je lijstje stonden, zoals idd medicatie, allergie-onderzoek etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:55

Renee schreef:
Zelf heb ik de afgelopen jaren eigenlijk altijd mijn eigen risico opgemaakt en fysio behandelingen etc.

Wel een interessante invalshoek ik heb er zelf eigenlijk niet eerder bij stil gestaan om te schuiven met afspraken om mijn vergoedingen op te maken. Gewoon uit interesse is het niet heel lastig om afspraken te verzetten op korte termijn? Vaak denken voor mijn gevoel zorgverleners mee over vergoedingen etc. Dus het lijkt me dat dit vaak al zo gunstig mogelijk word ingepland.

Ik vind het vrij lastig om het zo te plannen, ja. Het is al december en deze maand nog ergens terecht kunnen kan echt niet bij elke behandelaar. Net als januari. Tandarts zit bijvoorbeeld stampvol in januari doordat iedereen weer komt met nieuwe vergoeding :+
Ook wel eens gehad dat ik bij het ziekenhuis echt pas het volgende jaar terecht kon, want echt wel jammer was qua ER.

Niet elke behandelaar plant gunstig in wat betreft vergoedingen. Sommige houden daar geen rekening mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:23

Ik werk in een ziekenhuis en heb ook op de patiëntenplanning gewerkt, zowel polikliniek als vervolgonderzoeken. Wij planden over het algemeen obv indicatie / wachttijd / aanvraag van de arts, dus de arts geeft aan “over 6 weken”, dan plan je dat in principe ook zo. Als het niet past is dat meestal omdat er voor die tijd geen plek is, daarna wel.

Zelf geen dingen die ik nog ‘moet’ doen die ik vervroeg of juist verlaat, maar ik maak wel mijn fysiobehandelingen op door te sporten op indicatie ipv op abonnement, en ik ga nog 1-2 op consult bij de fysio ivm klachten. Ook ga ik nog een keer naar de osteopaat, maar dat zou ik sowieso ingepland hebben ongeacht of m’n vergoeding daarvan al op is of niet.

Oy with the poodles, already

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie