Wintervakantie zonder skiën, wie heeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Wintervakantie zonder skiën, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 11:44

In januari willen we graag samen een paar dagen op wintersport (maar dan zonder sport :+ ). Skiën gaat lichamelijk niet meer voor mij, maar wandelen door de sneeuw zal wel lukken. Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen met zoeken. Heeft er iemand tips waar ik zo'n trip het beste boek? En adviezen over het land/gebied zijn ook hartstikke welkom.
Wie wil er met me meedenken?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:49

chevax schreef:
In januari willen we graag samen een paar dagen op wintersport (maar dan zonder sport :+ ). Skiën gaat lichamelijk niet meer voor mij, maar wandelen door de sneeuw zal wel lukken. Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen met zoeken. Heeft er iemand tips waar ik zo'n trip het beste boek? En adviezen over het land/gebied zijn ook hartstikke welkom.
Wie wil er met me meedenken?

Ik lees even mee, wil ook ergens januari/ februari een paar dagen de sneeuw opzoeken. Ik zit aan Winterberg te denken, maar is erg sneeuw onzeker, dus ik zal pas last minuut iets boeken mocht er lekker wat sneeuw liggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:49

Kosten? Reisduur? Sneeuwzekerheid?

Als je naar Winterberg gaat (goedkoop en dichtbij/korte reisduur) kan je prima wandelen, daar is het ook fijn zonder skieen, maar hetzelfde geldt voor Finland/Lapland, alleen heb je dan naast wandelen ook opties als sleeen met honden. Alleen zit daar wel een kosten plaatje aan.

Dus zonder concrete wensen, zullen de opties zo extreem uiteen lopen, dat je nog moeilijk kan kiezen haha.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:51

MarliesV schreef:

Als je naar Winterberg gaat (goedkoop en dichtbij/korte reisduur) kan je prima wandelen, daar is het ook fijn zonder skieen, maar hetzelfde geldt voor Finland/Lapland, alleen heb je dan naast wandelen ook opties als sleeen met honden. Alleen zit daar wel een kosten plaatje aan.

Dus zonder concrete wensen, zullen de opties zo extreem uiteen lopen, dat je nog moeilijk kan kiezen haha.

Dit dus. Lapland is geweldig natuurlijk, noorderlicht , wandelen ,hondenslee tocht , etc etc

Tussenin zou Tsjechie kunnen zijn. Prachtige , nog vrij rustige gebieden.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:53

Ik zou voor Lapland gaan, het is niet een echt skiland zoals Oostenrijk en Zwitserland, de gebieden zijn gewoon niet groot genoeg. Er zijn zóveel andere mogelijkheden om iets anders te doen, dat je het skiën niet heel erg zal missen. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:57

Wat Marlies zegt inderdaad. En hoe ga jij zelf om met kou? Wil je een resort, wat voor activiteiten zijn voor jou zoal mogelijk, hoeveel budget is er.

Ik ben zelf gek op Scandinavië. Dus tjah... Als de echte bittere kou geen rol speelt: op naar alles boven de noordpoolcirkel, sleeën met honden, sneeuwscooter, lekker naar de sauna, misschien het noorderlicht...

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:02

Ik zou ook Lapland aanraden.
Dit haar in Fins Lapland geweest en over paar weken weer.

Je kan als pakket boeken met activiteiten en eten enzo erbij. Maar er zijn ook genoeg huisjes of appartementen los te boeken. Boek je los kan je evt zelf kiezen of je nog activiteiten erbij boekt.

Vorige keer met Go North geweest, dit jaar met Voigt Travel. Ze werken samen.
Denken ook goed mee. Helpen de juiste reis te zoeken aan de hand van je wensen/eisen. Zelf rondkijken op de site kan natuurlijk ook.

Dit jaar was ik er eind maart. Om te wandelen top denk ik. Niet zo onwijs koud, overal nog sneeuw en langer licht dan in Nederland.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 12:03

MarliesV schreef:

De kosten maken niet zoveel uit. Winterberg valt af, ik wil graag naar een gebied met sneeuw. Finland/Lapland valt ook af, ik mag momenteel niet vliegen.
Dus dan denk ik Oostenrijk of Zwitserland? Heb zelf echt geen idee, ben nog nooit op wintersport geweest.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 12:05

Even voor iedereen die reageert: dank jullie wel voor de moeite tot dusver al. Qua kosten maakt het niet heel veel uit, alleen valt Lapland af ivm vliegen. Staat al een tijd op mijn lijstje omdat ik erg graag daar eens met Kerst zou zijn, maar dat gaat 'm nu niet worden helaas.

Ik wil wel graag naar een gebied waar wel faciliteiten zijn: leuke dorpje, gezellige cafeetjes, lekkere restaurants. Ik hoef niet in een druk skigebied te zitten waar het elke dag volop apres ski is, maar een beetje leven is wel gezellig.

Als ik jullie reacties zo lees, zou Lapland perfect aansluiten. Jammer dat dat niet lukt. Maar wie weet in de toekomst.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:11

Als vliegen niet lukt, kan je evt ook nog naar Zweden en dan wat lager blijven.
Omgeving Sälen/Malung.
Ligt ook sneeuw en mooie omgeving. Husky tochten zijn daar ook mogelijk. Is wel 17 uur rijden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:13

Noorwegen zou je ook naar kunnen kijken. Bereikbaar met trein, maar ook met de boot (vanaf o.a. Eemshaven nu).
Bergen en Stavanger zijn leuke kuststadjes, geen sneeuwgarantie per se. Wel veel sfeer, gezellige cafeetjes/restaurants, en in de bergen in de buurt ligt er wel sneeuw. Oslo zelf is ook een hele mooie stad, ligt ook vrij dicht bij de natuur.

Verder lees ik mee, want ik wil ook zoiets doen met mijn moeder, en wij willen ook niet met het vliegtuig.

Tink89

Re: Wintervakantie zonder skiën, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:20

Scandinavië kan ook prima in twee dagen rijden, zoals wat zuidelijker in Zweden. Prachtig daar <3

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 12:25

Scandinavië is indd wel een mooie optie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:33

Ah kijk, ik ben fan van Oostenrijk met Otztal op nummer 1. Achterin bij Solden is een skigebied op de gletcher, maar door het hele dal heen is het gezellig, kan je prachtig wandelen, heb je bv ook watervallen ed om naar toe te gaan.

Typische Oostenrijkse sfeer en als je niet in Solden zelf gaat zitten, ook wat betaalbaarder dan echt op alleen skieen gerichte verhuur. Langenfeld is bv een heel leuk plaatsje (en ze hebben een fijne wellness als plus punt).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 12:34

Oe, wellness <3
Dat mag er indd ook wel bij.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:39

Ik heb echt een pesthekel aan sneeuw en kou, dus ben nog nooit op wintersport geweest en zou liever naar een tropisch eiland vliegen.

Ik heb wel trektochten te paard gedaan in de Pyreneeën/Andorra, en daar zijn ook wintersportgebieden/skipistes. Omdat het hoog ligt schijnt het heel sneeuwzeker te zijn.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:40

kosseh schreef:
Als vliegen niet lukt, kan je evt ook nog naar Zweden en dan wat lager blijven.
Omgeving Sälen/Malung.
Ligt ook sneeuw en mooie omgeving. Husky tochten zijn daar ook mogelijk. Is wel 17 uur rijden.

Wij zijn hier vorig jaar in de zomer geweest, geweldig gebied met ook veel mogelijkheden.

Wij zijn met de boot van Duitsland naar Oslo gevaren en vandaar naar Idre Fjäll gereden, dat is vanaf de boot 4-5 uur rijden.
Is ook een wintersport gebied bij uitstek hebben wij wel gezien.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:56

https://www.valgardena.it/en/winter-hol ... kkEALw_wcB

Italië <3 gezellige dorpjes, heerlijk eten en prachtige wandelingen. Ook veel opties voor Welness.

Ik ben zelf in de winter ook regelmatig naar het Beierse woud geweest, op de grens van Duitsland en Tsjechië. Prachtig, wat goedkoper, alleen niet 100% sneeuwzeker, ligt op 800 meter.