Zwanger en paardrijden!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29757
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:43

knip
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-12-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:08

superpony schreef:
Als je kind al geboren is en je gaat rijden neem je nog meer risico's. Ook dan kan je vallen, maar is er wel een klein hummeltje behoorlijk afhankelijk van je.


Niet volledig on-topic, maar was er niet ooit iemand op bokt die haar hart kwam luchten omdat haar partner haar wilde verbieden om te rijden omdat ze als moeder geen risico‘s diende te nemen?

* gaat even terug zoek in het archief *

Castellon

Berichten: 1803
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:19

Er is zoveel te zeggen voor beide kanten.
Doorgaan kan, als het goed voelt en fysiek lukt. Dat heb je lang niet altijd zelf in de hand.
Stoppen kan ook een goede beslissing zijn ook. Paardrijden is niet 'net als autorijden of over straat lopen' in de zin dat het een luxe-activiteit is. Het hóeft niet, en brengt wel risico mee. Net als veel andere hoger risico sporten waarvan je niet afhankelijk bent.

Het allerbelangrijkste vind ik dat welke keuze iemand ook maakt, je het gevoel hebt dat het oké is. Het is niet zwart wit.
Ik vond het idioot hoeveel veroordelingen er op je af komen als je zwanger bent. Iedereen vindt alles over vanalles. Je buik is te groot, te klein, puntig, je komt teveel aan, te weinig, je kleed je niet goed, je doet dingen die gevaarlijk zijn, je doet te voorzichtig, niet voorzichtig genoeg... ik vond dat echt bizar!


Ik heb tot een week of 20 gereden.
Mijn paard toen was vrij sensibel, maar als ik alleen met haar reed ging het top. Dat gezegd hebbende; ik reed niet alleen, en toen ik voor de derde keer in een week door iemand anders in de bak die haar paard niet onder controle had bijna ondersteboven gereden werd was dat mijn moment om te stoppen.
Wat ik zelf deed en aan kon voelen had ik vertrouwen in, maar wat anderen deden had ik niet onder controle.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:17

Ik ga met de meerderheid mee: doe vooral wat voor jezelf goed voelt. Er komen nog genoeg mensen met meningen op je af, helemaal als je een kind hebt, dus vertrouw op je eigen gevoel.

Met mijn eerste zwangerschap reed ik nog fanatiek. Met 12 weken gevallen van mijn niet-zo-voorspelbare pony en een hersenschudding, toen was het toch wel lastig dat ik geen CT-scan kon krijgen, omdat dat niet mocht als je zwanger was. Ben daarna alleen nog op mijn überbrave pony gaan zitten, t/m 41 weken.

Met nr 2 bekkeninstabiliteit, dan houdt ineens alles op, maar met een peuter in huis kwam van rijden toch al niet veel.

Geniet van je zwangerschap! En van je paard. En ook van alle tijd die je nu nog voor jezelf hebt ;-)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:36

Mijn eerste zwangerschap ging mis, maar niemand zei dat ik bij de tweede keer niet mocht rijden. De gyn zei juist dat ik moest doen wat me gelukkig maakte. Een fijne zwangerschap hangt van zoveel dingen af. Continu horen dat je iets niet mag, of dingen gevaarlijk zijn helpt niet. Er kan genoeg mis gaan en dat kan je niet voorkomen.

Stap op als je wilt en voel het aan. Voelt het goed, rijden tot je niet meer kan of om medische redenen echt rust moet houden. En geloof me, dat is ook als je er veel moeite voor hebt gedaan moeilijk genoeg.

Of rij niet als het niet goed voelt.

Maar als je paard niet zonder beweging kan, zou ik kijken of er een stal is zoals een op waar hij zijn ei altijd zelf kwijt kan.
Ik kan niet meer 100% rijden, maar hun basis conditie is super en je hoeft je niet schuldig te voelen als je niet kan of wil

Matheno

Berichten: 7953
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:57

Ik heb tot 25 weken gereden. Daarna kreeg ik moeite met afstappen dus gestopt. 5 weken na de bevalling zat ik weer te paard.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:51

superpony schreef:
Mijn eerste zwangerschap ging mis, maar niemand zei dat ik bij de tweede keer niet mocht rijden. De gyn zei juist dat ik moest doen wat me gelukkig maakte. Een fijne zwangerschap hangt van zoveel dingen af. Continu horen dat je iets niet mag, of dingen gevaarlijk zijn helpt niet. Er kan genoeg mis gaan en dat kan je niet voorkomen.

Stap op als je wilt en voel het aan. Voelt het goed, rijden tot je niet meer kan of om medische redenen echt rust moet houden. En geloof me, dat is ook als je er veel moeite voor hebt gedaan moeilijk genoeg.

Of rij niet als het niet goed voelt.

Maar als je paard niet zonder beweging kan, zou ik kijken of er een stal is zoals een op waar hij zijn ei altijd zelf kwijt kan.
Ik kan niet meer 100% rijden, maar hun basis conditie is super en je hoeft je niet schuldig te voelen als je niet kan of wil


Bij mij staan alle hulptroepen in de startblokken :+ . Ik heb een vaste bijrijder, maar die is erg druk met werk, dus ik heb nu een stalgenootje die 1 keer per week op Joy gaat lessen. Dan komt er woensdagavond iemand kijken van wie haar paard is overleden 3 weken geleden. Ze is op zoek naar een nieuw (jong) paard, dus kan mijn zwangerschap helpen. En ik heb voor 1 à 2 dagen 2 Pennymeisjes die Joy vertroetelen en een beetje longeren. Ik ga zelf nu les nemen in dubbele lijnen. Dus ik denk niet dat Joy aandacht tekort gaat komen <3 . Ze blijft dus ook fit en met een beetje mazzel kan ik zelf weer verder ergens in mei.

Ik weet niet of dit voor jou ook een oplossing kan zijn?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:11

Gimme_Joy schreef:
Bij mij staan alle hulptroepen in de startblokken :+ . Ik heb een vaste bijrijder, maar die is erg druk met werk, dus ik heb nu een stalgenootje die 1 keer per week op Joy gaat lessen. Dan komt er woensdagavond iemand kijken van wie haar paard is overleden 3 weken geleden. Ze is op zoek naar een nieuw (jong) paard, dus kan mijn zwangerschap helpen. En ik heb voor 1 à 2 dagen 2 Pennymeisjes die Joy vertroetelen en een beetje longeren. Ik ga zelf nu les nemen in dubbele lijnen. Dus ik denk niet dat Joy aandacht tekort gaat komen <3 . Ze blijft dus ook fit en met een beetje mazzel kan ik zelf weer verder ergens in mei.

Ik weet niet of dit voor jou ook een oplossing kan zijn?


Dat soort dingen werken maar sporadisch echt goed.

Ik had een bijrijdster toen ik de eerste keer zwanger werd. Wij kwamen eens onverwacht langs en zagen toen dingen die geheel verkeerd liepen.
Dan vind je niet meer iemand anders en ons vertrouwen was ook 0.

Bij de 2e stond paard lekker op de wei en volpension.

TS geeft aan dat het paard niet zo makkelijk is of echt niet zonder beweging kan. Dan zijn bewegingsstallen echt een uitkomst. Zeker als het bijv wel gaat tegenvallen en je langere tijd minder of niet kan, hoef je je niet schuldig te voelen.
Moet je wel de juiste plek vinden en daar een goed gevoel bij hebben.

Niet iedereen kan tot het einde zelf, dus je kan ook voor langere tijd afhankelijk zijn. Of daarna bijvoorbeeld.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:17

Ik had mijn paard tijdems mijn zwangerschap in een groepsstalling met uitloop. Daar hoefde ik niet perse heen.
Het is sowieso erg fijn als je weet dat je paard er hoe dan ook uit komt. Mijn huidige staat wel gewoon in een box (deze is totaal niet geschikt voor groepsstallingen) maar ik weet dat ze er iedere dag uitkomt (uitzonderingen bij zeer zwaar weer uitgesloten) en daarmee is er echt een last minder als ik er gewoon echt even niet aan toekom door werk/gezin/huis.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:34

superpony schreef:
Gimme_Joy schreef:
Bij mij staan alle hulptroepen in de startblokken :+ . Ik heb een vaste bijrijder, maar die is erg druk met werk, dus ik heb nu een stalgenootje die 1 keer per week op Joy gaat lessen. Dan komt er woensdagavond iemand kijken van wie haar paard is overleden 3 weken geleden. Ze is op zoek naar een nieuw (jong) paard, dus kan mijn zwangerschap helpen. En ik heb voor 1 à 2 dagen 2 Pennymeisjes die Joy vertroetelen en een beetje longeren. Ik ga zelf nu les nemen in dubbele lijnen. Dus ik denk niet dat Joy aandacht tekort gaat komen <3 . Ze blijft dus ook fit en met een beetje mazzel kan ik zelf weer verder ergens in mei.

Ik weet niet of dit voor jou ook een oplossing kan zijn?


Dat soort dingen werken maar sporadisch echt goed.

Ik had een bijrijdster toen ik de eerste keer zwanger werd. Wij kwamen eens onverwacht langs en zagen toen dingen die geheel verkeerd liepen.
Dan vind je niet meer iemand anders en ons vertrouwen was ook 0.

Bij de 2e stond paard lekker op de wei en volpension.

TS geeft aan dat het paard niet zo makkelijk is of echt niet zonder beweging kan. Dan zijn bewegingsstallen echt een uitkomst. Zeker als het bijv wel gaat tegenvallen en je langere tijd minder of niet kan, hoef je je niet schuldig te voelen.
Moet je wel de juiste plek vinden en daar een goed gevoel bij hebben.

Niet iedereen kan tot het einde zelf, dus je kan ook voor langere tijd afhankelijk zijn. Of daarna bijvoorbeeld.


Ik geef gewoon een tip. Vervelend om te horen dat jij een slechte ervaring hebt, ik laat Joy met een gerust hart bij alle verzorgers.

Zonnetje81
Berichten: 18687
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:41

Ik zou stoppen.

Rationeel gezien weet ik dat het kan maar er kan altijd iets gebeuren. Ik zou er onzekerder van op mn paard zitten.

Altijd al wetende maar van de zomer weer even met de neus op de feite gedrukt dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Mijn pony struikelde en viel voorover op zn benen. Ik dacht OH NEE daar ga ik en alle horror scenario’s kwamen in me op. Mocht je dan zwanger zijn dan vergeef je jezelf dat nooit.

Dat je paard niet stil kan staan lijkt me geen geldige reden voor risico’s. Want immers je kan linksom of rechtsom nooit volledig blijven rijden.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:50

Als je geen klachten hebt, ook qua bekken, dan zou ik lekker doorrijden voor een aantal weken. Uiteraard alleen als je paard betrouwbaar is. Zo kun je ook rustig op zoek naar een bijrijdster. Voor een bijrijdster is het ook een prettigere overgang als hij nog gewoon in training is.

Ik heb zelf tot 18 weken doorgereden destijds, toen werd ik zelf wat angstig en ben ik gestopt.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 06:55

Gimme_Joy schreef:
superpony schreef:
Mijn eerste zwangerschap ging mis, maar niemand zei dat ik bij de tweede keer niet mocht rijden. De gyn zei juist dat ik moest doen wat me gelukkig maakte. Een fijne zwangerschap hangt van zoveel dingen af. Continu horen dat je iets niet mag, of dingen gevaarlijk zijn helpt niet. Er kan genoeg mis gaan en dat kan je niet voorkomen.

Stap op als je wilt en voel het aan. Voelt het goed, rijden tot je niet meer kan of om medische redenen echt rust moet houden. En geloof me, dat is ook als je er veel moeite voor hebt gedaan moeilijk genoeg.

Of rij niet als het niet goed voelt.

Maar als je paard niet zonder beweging kan, zou ik kijken of er een stal is zoals een op waar hij zijn ei altijd zelf kwijt kan.
Ik kan niet meer 100% rijden, maar hun basis conditie is super en je hoeft je niet schuldig te voelen als je niet kan of wil


Bij mij staan alle hulptroepen in de startblokken :+ . Ik heb een vaste bijrijder, maar die is erg druk met werk, dus ik heb nu een stalgenootje die 1 keer per week op Joy gaat lessen. Dan komt er woensdagavond iemand kijken van wie haar paard is overleden 3 weken geleden. Ze is op zoek naar een nieuw (jong) paard, dus kan mijn zwangerschap helpen. En ik heb voor 1 à 2 dagen 2 Pennymeisjes die Joy vertroetelen en een beetje longeren. Ik ga zelf nu les nemen in dubbele lijnen. Dus ik denk niet dat Joy aandacht tekort gaat komen <3 . Ze blijft dus ook fit en met een beetje mazzel kan ik zelf weer verder ergens in mei.

Ik weet niet of dit voor jou ook een oplossing kan zijn?


Ja, ben al een tijdje op zoek naar een goede bijrijdster/verzorgster voor hem, maar de meeste meisjes krijgen na 1 lesje op hem al ´bang´ en willen/durven dan niet meer komen xD
Op buitenrit os hij namelijk het allerliefste paardje dat er is, braaf, rustig, aangenaam, nier schrikkerig,... maar in de bak rijden is met hem heeeeel wat anders, dan gaat ie bokken, stijgeren,... (niet meer bij mij, want hij weet dat dat eeeeecht niet mag en dat ie anders de zweep krijgt bij mij!) dat doet ie namelijk echt niet graag! Dus een bijrijdster vinden die niet bang is en streng genoeg is, is nogal een opgave helaas :/

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 06:59

superpony schreef:
Gimme_Joy schreef:
Bij mij staan alle hulptroepen in de startblokken :+ . Ik heb een vaste bijrijder, maar die is erg druk met werk, dus ik heb nu een stalgenootje die 1 keer per week op Joy gaat lessen. Dan komt er woensdagavond iemand kijken van wie haar paard is overleden 3 weken geleden. Ze is op zoek naar een nieuw (jong) paard, dus kan mijn zwangerschap helpen. En ik heb voor 1 à 2 dagen 2 Pennymeisjes die Joy vertroetelen en een beetje longeren. Ik ga zelf nu les nemen in dubbele lijnen. Dus ik denk niet dat Joy aandacht tekort gaat komen <3 . Ze blijft dus ook fit en met een beetje mazzel kan ik zelf weer verder ergens in mei.

Ik weet niet of dit voor jou ook een oplossing kan zijn?


Dat soort dingen werken maar sporadisch echt goed.

Ik had een bijrijdster toen ik de eerste keer zwanger werd. Wij kwamen eens onverwacht langs en zagen toen dingen die geheel verkeerd liepen.
Dan vind je niet meer iemand anders en ons vertrouwen was ook 0.

Bij de 2e stond paard lekker op de wei en volpension.

TS geeft aan dat het paard niet zo makkelijk is of echt niet zonder beweging kan. Dan zijn bewegingsstallen echt een uitkomst. Zeker als het bijv wel gaat tegenvallen en je langere tijd minder of niet kan, hoef je je niet schuldig te voelen.
Moet je wel de juiste plek vinden en daar een goed gevoel bij hebben.

Niet iedereen kan tot het einde zelf, dus je kan ook voor langere tijd afhankelijk zijn. Of daarna bijvoorbeeld.


Dit zou een goede uitkomst kunnen zijn, alleen ben ik heeeeel eerlijk dat ik dat financieel gewoon niet trek om hem gedurende de zwangerschap op stalling te moeten zetten... alsook zou dan onze Shetlander helemaal alleen komen te staan, wat ook niet te doen is, want dan gaat die de hele tijd uitbreken op zoek naar hem :=

Ik ben al een tijdje op zoek naar een verzorgster, maar mijn enige regel is dat ik er ten alleen tijde bij blijf. Want ik ken mijn paard en weet hoe hij is en ik wil geen enkel risico nemen dat iemand er een vinger verkeerd naar uitsteekt :o

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 08:52

Dat laatste is niet perse realistisch natuurlijk. Staan ze in zelfverzorging?
Als je een super zwangerschap hebt dan lukt dat, maar er zijn zoveel redenen waarom je net zo goed meerdere dagen tot zelfs weken niet bij je paard kunt zijn.
Dat geldt trouwens ook na je bevalling.
Zorgt je partner ook voor de paarden?
Als je noodgedwongen moet blijven rijden en verzorgen omdat er geen andere oplossing is, dan is dat geen goed uitgangspunt.

Mijn zwangerschap en herstel was prima, maar ik heb een keizersnede gehad en daarmee meerdere dagen ziekenhuis. Dan moet je ook kunnen loslaten dat je niet de volgende dag je paard staat te longeren of zelfs maar even kan bezoeken.
Onze dochter heeft met 1 jaar een week aan de zuurstof gelegen (RS), dan was paard ook echt even gewoon niet in de picture, die had haar natje en droogje en stond dagelijks buiten. Die stress van dan verplicht moeten is niet tof.

Tink89
Berichten: 2952
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 08:59

Da's niet haalbaar, sorry. Wat als je bedrust opgelegd krijgt, of simpelweg de hele dag gaat overgeven en elke prikkel te veel is (twee keer gehad)... Er altijd bij blijven lukt volgens mij niet. Ook niet met die frummel van een baby straks. Die gaat echt heel veel tijd vragen en het kan goed zijn dat je allang blij bent als je een keertje een uurtje kunt slapen, rond de middag nog in je pyjama loopt, met lekkende borsten en ontploft haar en kapot moe. Dan wil je je juist even geen zorgen maken om je paard. En dus een goede verzorger, betaalde trainer/bijrijder die wél met 'm uit de voeten kan of een half jaar het land op...

M_arjolein

Berichten: 1447
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:52

Hier wel echt een goede bijrijder/verzorgster gevonden tijdens de zwangerschap en ze is er nog steeds haha. Ik ben wel ontzettend blij dat ik haar heb. Ik kende haar al als verzorgster van iemand anders op stal. En ze had nog wel tijd voor 1. Mijn paard stond in die periode verder wel volpension.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eventuele risico's zoals verplichte rust tijdens de zwangerschap ook niet heb ingecalculeerd hoor. Maar goed ik had in die periode volpension dus in het ergste geval kreeg ze wel haar eten en een schone stal.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:57

Gimme_Joy schreef:
Ik geef gewoon een tip. Vervelend om te horen dat jij een slechte ervaring hebt, ik laat Joy met een gerust hart bij alle verzorgers.


Niet alleen ik. Heb het echt zo vaak mis zien gaan. En TS is al zwanger en moet nu nog op zoek. Morgen kan de situatie opeens anders zijn.

Je weet niet hoe een zwangerschap verloopt en hoe vaak en hoe lang je iemand nodig hebt. Ik weet ook vrouwen die tot laatste dag nog zelf uitmestte en paard aan de longe deden bijv en na een week weer aanwezig waren.
Maar je kan ook plat moeten en daarna moeilijk opstarten, dan ben je zo maanden uit de running.

Dat het bij jou goed is gegaan en nu gaat, zegt ook niks over volgende week natuurlijk.

TS, als je ze in eigen beheer hebt, kan je dan niet zelf iets maken dat ze 24/7 samen buiten lopen en wat variatie aanbrengen voor extra bewegen en tegen verveling?

VogeltjeMJarig

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:49

Mijn paarden staan aan huis, dus ook doe-het-zelf. Ik vond het tijdens de laatste fase van m'n zwangerschappen niet meer haalbaar om zelf te mesten, vanwege bekkenklachten. En in de kraamtijd was ik ook niet in staat. Toen heeft m'n partner het overgenomen. Ik denk dat het niet realistisch is om te denken dat je de verzorging helemaal zelf kunt blijven doen.