Zwanger en paardrijden!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:21

Het is zo afhankelijk van hoe je je voelt en wat voor paard je hebt en hoe die reageert. Ik heb mijn eigen paarden tot aan de weeën gement en gereden, maar dat zijn mijn eigen paarden en die ken ik door en door. Mijn merrie die ik tot het laatst toe reed wist ook prima wat er aan de hand was en hield daar ook echt rekening mee. Ik vond het heerlijk die momenten van rijden en mennen. Met mijn bijrijdpaard ben ik wel direct gestopt, maar die was ook absoluut niet betrouwbaar en voelde ook gewoon niet goed.
Dus, gewoon lekker doen als het goed voelt en stoppen als het niet meer goed voelt. En het risico...tsjah...dat is er natuurlijk altijd als je rijdt, maar dat is voor jezelf om in te schatten hoe groot dat risico is en of je dat wil nemen. Ik achtte het risico dat ik van de trap zou vallen groter dan dat er iets met de paarden zou gebeuren, dus mijn keuze was snel gemaakt. En ik kijk er echt met zoveel plezier en fijne gevoelens op terug dat het voor mij echt de juiste keuze is geweest.

Ow ja, afstappen deed ik zijwaards, dus zeg maar via je zij naar beneden laten glijden, want gewoon normaal via je buik was natuurlijk geen optie meer :D

thequeensmum
Berichten: 3564
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:31

Het rijden is niet zozeer risicovol, het vallen wel.
Waarom zou je het risico nemen? Het braafste paard kan ergens van schrikken of struikelen.
Je kan je hele leven nog paardrijden!! Is het zo erg om het een aantal maanden niet te kunnen doen? Snap dat het lastig is om je paard stil te zetten, maar dat moet dan maar. Wat zegt je partner? Het is per slot van rekening ook zijn kind. Traject om te komen waar jullie nu zijn is voor hem denk ik net zo goed als voor jou zwaar geweest. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik van mijn paard zou stuiteren en een miskraam zou krijgen. Stel je dat verdriet eens voor. Mijn mening: gewoon niet doen!!

upendo

Berichten: 22301
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:29

thequeensmum schreef:
Het rijden is niet zozeer risicovol, het vallen wel.
Waarom zou je het risico nemen? Het braafste paard kan ergens van schrikken of struikelen.
Je kan je hele leven nog paardrijden!! Is het zo erg om het een aantal maanden niet te kunnen doen? Snap dat het lastig is om je paard stil te zetten, maar dat moet dan maar. Wat zegt je partner? Het is per slot van rekening ook zijn kind. Traject om te komen waar jullie nu zijn is voor hem denk ik net zo goed als voor jou zwaar geweest. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik van mijn paard zou stuiteren en een miskraam zou krijgen. Stel je dat verdriet eens voor. Mijn mening: gewoon niet doen!!

Hmm ja..

Misschien kun je dan ook maar beter stoppen met fietsen, autorijden en wandelen (want stel dat je een ongeluk krijgt! Of aangereden wordt!).

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet bepalen hoe het gaat. Genoeg mensen die niet weten dat ze zwanger zijn de eerste periode en doen wat ze altijd gedaan hebben, genoeg mensen die toch al vroeg klachten krijgen.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:22

Ik heb tijdens mijn huidige zwangerschap gereden tot 30 weken, 1xper week op les. Daarna moest ik keuzes gaan maken wat ik fysiek nog kon en viel paardrijden als eerste af omdat dat toch wel het meest belastend was voor mijn lijf.

Van tevoren had ik met mijn instructrice afgesproken dat we zouden kijken hoe het ging, zegmaar week op week. En ook dat zij zou kijken hoe de paarden waren (kleine manege). Zo heb ik ook een keer overgeslagen omdat toen het weer om sloeg en de paarden heel fris waren. Heb je dan je eigen paard, zou ik even een dagje toch longeren en de volgende dag er misschien wel weer op. Maar je hoeft daarin natuurlijk geen onnodige risicos te nemen.

Ik vond lang de houding in het zadel (half staand, maar wel ondersteund door het zadel) juist heel comfortabel en de beweging die je lijf maakt in stap ook echt heel prettig.

Ik ben met upendo eens dat er risicos zitten in paardrijden, maar dat als je alle risicos wilt vermijden je overal wel mee kunt stoppen. Je kunt de randvoorwaarden natuurlijk wel beïnvloeden, door te rijden op een relaxt paard, bij goed weer en met mensen aanwezig op stal die zo nodig kunnen helpen. Ook zou ik als het niet goed voelt gewoon afstappen, zelfs al zit je nog maar 10 minuten op je paard. Jammer dan.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:28

Hier doorgereden tot 24 weken zwangerschap en dan gestopt. Hoofdreden was dat ik mezelf te zwaar vond geworden voor mijn paard, een ijslander. Dat in combi met toch wel wat last van mijn bekken bij het rijden en het op en afstappen dat minder soepel werd, vond ik het niet meer eerlijk naar mijn paard toe.

Je gewicht kan dus ook een factor zijn in vroeger stoppen met rijden (ik was 16 kg in totaal aangekomen)

thequeensmum
Berichten: 3564
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:31

upendo schreef:
thequeensmum schreef:
Het rijden is niet zozeer risicovol, het vallen wel.
Waarom zou je het risico nemen? Het braafste paard kan ergens van schrikken of struikelen.
Je kan je hele leven nog paardrijden!! Is het zo erg om het een aantal maanden niet te kunnen doen? Snap dat het lastig is om je paard stil te zetten, maar dat moet dan maar. Wat zegt je partner? Het is per slot van rekening ook zijn kind. Traject om te komen waar jullie nu zijn is voor hem denk ik net zo goed als voor jou zwaar geweest. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik van mijn paard zou stuiteren en een miskraam zou krijgen. Stel je dat verdriet eens voor. Mijn mening: gewoon niet doen!!

Hmm ja..

Misschien kun je dan ook maar beter stoppen met fietsen, autorijden en wandelen (want stel dat je een ongeluk krijgt! Of aangereden wordt!).

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet bepalen hoe het gaat. Genoeg mensen die niet weten dat ze zwanger zijn de eerste periode en doen wat ze altijd gedaan hebben, genoeg mensen die toch al vroeg klachten krijgen.


Ik denk dat er beduidend meer risico’s verbonden zijn aan paardrijden dan aan wandelen of fietsen. Dit argument wordt vaker gebruikt, maar vind deze vergelijking nogal mank gaan.
Er zijn meer sporten/activiteiten met een verhoogd risico, denk aan ( off piste )skiën parachutespringen etc. Zeg ik ook: niet doen.
Maar dat is hoe ik erover denk en als mensen een andere mening zijn toegedaan dan is dat prima toch?

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:37

In de paard&sport stond een heel interessant artikel hierover met 2 podcasts, misschien leuk om te luisteren?
Ik denk dat het heel persoonlijk is, het ligt eraan hoe je paard is, hoe je jezelf voelt, hoe zwaar je wordt en of je je paard niet in de weg zit.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:59

thequeensmum schreef:
Het rijden is niet zozeer risicovol, het vallen wel.
Waarom zou je het risico nemen? Het braafste paard kan ergens van schrikken of struikelen.
Je kan je hele leven nog paardrijden!! Is het zo erg om het een aantal maanden niet te kunnen doen? Snap dat het lastig is om je paard stil te zetten, maar dat moet dan maar. Wat zegt je partner? Het is per slot van rekening ook zijn kind. Traject om te komen waar jullie nu zijn is voor hem denk ik net zo goed als voor jou zwaar geweest. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik van mijn paard zou stuiteren en een miskraam zou krijgen. Stel je dat verdriet eens voor. Mijn mening: gewoon niet doen!!


thequeensmum schreef:
upendo schreef:

Hmm ja..

Misschien kun je dan ook maar beter stoppen met fietsen, autorijden en wandelen (want stel dat je een ongeluk krijgt! Of aangereden wordt!).

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet bepalen hoe het gaat. Genoeg mensen die niet weten dat ze zwanger zijn de eerste periode en doen wat ze altijd gedaan hebben, genoeg mensen die toch al vroeg klachten krijgen.


Ik denk dat er beduidend meer risico’s verbonden zijn aan paardrijden dan aan wandelen of fietsen. Dit argument wordt vaker gebruikt, maar vind deze vergelijking nogal mank gaan.
Er zijn meer sporten/activiteiten met een verhoogd risico, denk aan ( off piste )skiën parachutespringen etc. Zeg ik ook: niet doen.
Maar dat is hoe ik erover denk en als mensen een andere mening zijn toegedaan dan is dat prima toch?

Een mening is prima, dat jij het niet zou doen omdat je het risico te hoog vindt, ook helemaal prima. Maar de hoeveelheid uitroeptekens die je gebruikt impliceert voor mij niet direct een mening maar meer een wijzende vinger van nou als je dat doet ben je toch wel erg fout bezig hoor. Maar dat is hoe het op mij over komt.
En een vergelijking is sowieso lastig te maken, want geen enkele activiteit is te vergelijken met paardrijden. Het is enorm afhankelijk van wat voor paard je hebt. Maar voor jezelf kun je prima een afweging maken lijkt me. En struikelen kan ik zelf ook bovenaan de trap. Val ik ook naar beneden. Ik maakte met 36 weken ook nog stevige bergwandelingen van 10-15 km. Is ook een groter risico dan een rondje park. Maar ik voelde me er goed bij en ik deed dit al jaren. Net als rijden met mn eigen paard.

thequeensmum
Berichten: 3564
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:19

Jeetje Siesjuh, het is ook echt nooit goed. Vermeld ik er duidelijk bij dat het mijn mening is, dat ieder er over mag denken zoals hij/zij wil en dat dat prima is. Is het aantal uitroeptekens dat ik gebruik weer niet goed.
Jammer, want ik respecteer echt ieders keuze.

Brainless

Berichten: 29755
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:26

thequeensmum schreef:
Jeetje Siesjuh, het is ook echt nooit goed. Vermeld ik er duidelijk bij dat het mijn mening is, dat ieder er over mag denken zoals hij/zij wil en dat dat prima is. Is het aantal uitroeptekens dat ik gebruik weer niet goed.
Jammer, want ik respecteer echt ieders keuze.

Maar dan moet je wel iets melden wat klopt.
Dus je hoeft niet bang te zijn dat je jezelf het niet kan vergeven.. aan een miskraam kun je niets doen.
thequeensmum schreef:
Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik van mijn paard zou stuiteren en een miskraam zou krijgen. Stel je dat verdriet eens voor. Mijn mening: gewoon niet doen!!

Vallen kan geen miskraam veroorzaken!
Citaat:
U kunt een miskraam niet zelf veroorzaken. Een miskraam ontstaat niet door een val of lichamelijke inspanning. Zo kunnen bijvoorbeeld vrijen, fietsen, paardrijden of motorrijden geen miskraam veroorzaken. Een val of lichamelijke inspanning kan wel een bestaande miskraam op gang brengen.

https://www.haaglandenmc.nl/ziektebeeld ... ore-anchor

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:46

TS, volg vooral je gevoel en laat je niet bang maken door mensen die de ‘dode baby kaart’ trekken en hun angsten op jou projecteren. Niet alleen nu handig, maar ook voor de ‘adviezen’ die je nog je hele zwangerschap gaat krijgen. Mama knows best!

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:51

Het gaat er vooral om, wat wil je zelf? Wat voelt goed? Laat je geen schuldgevoel aanpraten als je wel gaat rijden, maar stoppen is ook oké.

En baby's zijn sterk. Die kunnen wel tegen een stootje. Ze zitten letterlijk in de ultieme airbag.

carineken

Berichten: 693
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:05

Ik ben gestopt met rijden in het 2de trimester, wel 2 dagen voor de bevalling er nog opgeklommen omdat ze tegen mij zeiden dat lukt niet meer.

Kimddddd

Berichten: 465
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:08

Ik heb zelf tot een maand of 5 kunnen rijden maar je zag bij mij ook nog heel weinig....dat begon daarna pas. De eerste maanden merkte ik geen verschil (en wist ik ook nog niet dat ik uberhaupt zwanger was ;) )

LaDonna75

Berichten: 2183
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:13

Medisch gezien mag je bij een goed verlopende zwangerschap gewoon sporten, dus ook paardrijden. MITS je geen pijn of ongemak hebt tijdens of na het sporten/paardrijden; heb je (meer) harde buiken of bekkenklachten of wat dan ook tijdens rijden of daarna dan wanneer je dat niet doet, dan niet doen. Dus je gezonde verstand gebruiken en nu wel luisteren naar je lichaam :j
Dit is het advies dat ik als verloskundige standaard geef; IVF/ICSI maakt daarbij niet uit en je krijgt geen miskraam door sporten of paardrijden of vrijen of noem het.

Ikzelf heb trouwens nauwelijks gereden in mijn zwangerschappen, na een paar weken voelde ik me al niet lekker meer op het paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34727
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:02

Het hangt van zoveel factoren af. Ons paard was altijd doodbraaf in de bak maar toen ik zwanger was ging hij steeds aan de kletter met me, bokken en steigeren. Dat voelde niet goed. Ik.bleek later ook bekken klachten te hebben, dus opstappen was niet meer verstandig. Ben met 14 weken gestopt met rijden.

Reggledoos
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:23

Ik heb twee keer doorgereden tot de dag van de bevalling

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:42

Ik ben blijven rijden tot ergens halverwege de zwangerschap. Ofja, rijden, de intensiteit van de rit was al lang terug geschroefd naar grotendeels stappen. Ik had nogal veel buik en had het gevoel dat die alle kanten op danste bij een draf of galop. Dus je voelt wel wat kan en niet.
Ik ben een week overtijd gegaan en in die week nog wel een 2x opgestapt voor een half uurtje stappen in de hoop dat de bevalling op gang ging komen, maar dat hielp dus niet :')

Baby is nu een dikke 10 weken oud. Ik kan max een half uurtje rijden nu, met veel stappen... Langer rijden, of intensiever is vragen om een natte broek -O- en dat is nogal een teleurstelling wetende dat ik soms uren in het zadel zat als training voor Endurance.

Rubs

Berichten: 524
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:03

Je kan blijven paardrijden zolang het goed voelt. Denk natuurlijk wel aan de veiligheid.
Ik wilde tot het eind blijven rijden (20 jaar geleden al weer) maar al met 6 weken ging het echt niet meer; vreselijke pijn in mijn liezen, en ik kreeg uiteindelijk bekkeninstabiliteit. Alles is wel weer redelijk goed gekomen.

M_arjolein

Berichten: 1447
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:55

Ik heb tot 28 weken gereden toen kreeg ik last van mijn bekken en kon er niet meer op komen :')

Mijn paard is niet de makkelijkste, maar was er de laatste 10 jaar niet afgevallen. Heb tot 25 weken ook nog dagelijks bosritjes gemaakt.

Na de zwangerschap zat ik er na 4 weken weer op om af en toe te stappen, maar moest echt van ver komen. Ben er toen dus ook 2 keer van afgevallen omdat mijn hele balans anders is. Nu na 7 maandjes gaat het weer iets beter

Toffeltje

Berichten: 528
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:13

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik heb doorgereden tot de dag dat ik uitgerekend was, maar ik had een makkelijke zwangerschap en kwam weinig aan. Het zal voor iedereen anders zijn. Ik voel me altijd erg veilig op mijn pony. Wel heb ik de laatste maand geen buitenritten in mijn eentje gemaakt voor de zekerheid.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:22

Hier gestopt.

Het braafste paard kan struikelen en vallen… stel dat er dan iets met het kindje was, had ik mezelf nooit vergeven.

Maar het kan en mag prima.
Je moet idd doen waar jij je goed bij voelt.

Brainless

Berichten: 29755
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:05

tengeltje11 schreef:
Hier gestopt.

Het braafste paard kan struikelen en vallen… stel dat er dan iets met het kindje was, had ik mezelf nooit vergeven.

Maar het kan en mag prima.
Je moet idd doen waar jij je goed bij voelt.

Tja, ik ben hoogzwanger met een peuter op mijn arm van de trap af komen zeilen.. vallen kan altijd en gelukkig zit een baby goed beschermd in zijn eigen bubbel.

DDDara
Berichten: 1005
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:00

Gefeliciteerd!

Ik ben zelf tijdens de eerste weken van mijn zwangerschap heeeeeel hard van me paard gevallen over een hek gevlogen en door de ambu opgehaald..... De baby is er gezond uit gekomen en wordt al weer 7 jaar dus denk dat ze daarbinnen echt een hele hoop kunnen hebben.
Al moet ik wel zeggen dat ik daarna zelf niet meer zo goed durfde.
Maar de 2 zwangerschappen erna ben ik wel gewoon lekker blijven rijden zolang als het goed voelde.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:51

Zolang het voor jezelf vanzelfsprekend voelt is de mening van de rest van de wereld irrelevant.
Ik heb zelfs niet eens overwogen om niet op te stappen, het ging zo normaal vertrouwd dat het goed voelde ookal was mijn merrie toen pas net een jaartje onder het zadel. Sta je echter te twijfelen met zweet in je handen, dan kun je het beter laten.
Ik ben gestopt met krap 7 maanden omdat mijn schaambeen zeer ging doen, daarna ben ik blijven wandelen en lange teugelen. Een dag voor mijn uitgerekende datum heb ik nog bijna een uur gelangeteugeld. Skieeen was voor mij daarentegen uitgesloten, daar voelde ik me niet ervaren genoeg voor.
Een stalgenootje was van alles van plan maar lag er met 3 maanden al uit met allerlei problemen.
Het komt zoals het komt, volg gewoon je eigen gevoel en laat je vooral niet gek maken.
Vind jij het beter om gewoon gelijk te stoppen is dat ook een dikke prima.

Ben je eenmaal bevallen dan wordt het haast nog erger, dan zijn er zelfs mensen die je voor mishandelaar uitmaken omdat je de kinderwagen naast de bak hebt staan.
Jij kent Jouw lijf het beste.

Overigens met ik met 8 maanden van mijn fiets gedonderd onderweg naar de zwangerschaps cursus. Het bleek onverwacht geijzeld te hebben.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 03-12-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt