Zwanger en paardrijden!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 20:37

Hoi allemaal!!

Na een heel traject Ivf en Icsi, dik 3 jaar proberen, hebben we vandaag eindelijk te horen gekregen dat we zwanger zijn!! :D

Maar nu vroeg ik dus aan de gynaecoloog of ik nog mocht paardrijden, maar hij is daar dus geen voorstander van. Hoewel ik wel op andere sites lees dat het wel kan en de vroedvrouw ook zegt dat het het 1e trimester zeker nog kan. Vanaf het 2e is het een beetje zelf aanvoelen hoe en wat... Maar nu weet ik dus niet goed wie te geloven en wat te doen? :/

Ik heb een hele lieve Franse draver van 7 jaar, die uit de sport komt en dus niet zomaar ineens zonder beweging gezet kan worden... longeren kan ook, maar daar is mijn paard dus weer niet helemaal mee akkoord _O-

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:52

Mijn dochter reed tot ca 22 weken zwangerschap. Na de bevalling wel genoeg tijd nemen om de bekkenbodemspieren weer terug in vorm te krijgen! Nu is de baby 4 maanden en rijdt ze max 30 min om de dag. Als je te vroeg begint kan je daar jaren later veel last van krijgen! Fijne zwangerschap gewenst!

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:57

Ik zou het risico niet nemen.

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:58

hoi, ik heb zelf tot en met 26 weken doorgereden, maar mijn merrie was erg betrouwbaar. Ik heb overigens wel heel erg last gekregen van bekkeninstabiliteit, maar dat was pas na de bevalling. Tijdens de zwangerschap heb ik er weinig last van gehad. Mocht je wel last van je bekken krijgen, dan zou ik tijdig stoppen met rijden en naar een bekkenbodemfysio gaan, want ik kan je vertellen dat bekkenklachten echt geen pretje zijn.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:58

Is je paard bommetje, bommetje proof?

Als niet dan is het niet slim om het risico te nemen. Zie het maar als een gezamenlijk zwangerschapsverlof :D

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:58

Gefeliciteerd!

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik tot 33 weken gereden en heb ik met 28 weken mijn laatste wedstrijd gereden.
Wel ben ik van intensief meerdere paarden rijden naar 2 en de laatste weken zelfs maar 1 paard.
Wel nog meerdere dagen per week.

Tijdens mijn zwangerschap nu, ben ik erg lang misselijk geweest. Waardoor ik een tijdje amper heb gereden helaas.
Nu met 22 weken gaat het gelukkig weer goed, maar wel maar 1 paard en 3/4 keer per week.

Ik doe wat goed en veilig voelt :o

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:00

Jenkins schreef:
Ik zou het risico niet nemen.

Ik ook niet. Ben meteen gestopt met rijden bij beide zwangerschappen. Die maanden vond ik een kleine opoffering waard voor het geluk wat je er voor terug krijgt <3

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:04

Ik denk dat dit per persoon en per paard heel verschillend is. Heb zelf tot 30 weken gereden. Maar wel een vrij braaf paard. Toen mijn evenwicht minder werd, voelde hij dat en werd hij vervelender. Toen ben ik gestopt.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:05

Er zijn mensen die tot 2 a 3 weken uit de bevalling gewoon nog rijden.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:18

Het is maar net waar je jezelf prettig bij voelt. Het eerste trimester zit de baby goed verpakt in het bekken, maar je moet je er zelf wel goed bij voelen. Ken zat vrouwen die tot ver in de zwangerschap doorrijden, maar ook genoeg die vrijwel direct stoppen omdat ze het gewoon niet goed vinden voelen.

Anoniem

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:25

Er is geen vast antwoord op je vraag, iedereen denkt er weer anders over, en voelt zich anders.

Bij mijn 1e zwangerschap heb ik tot 38 weken nog gereden, op mijn sensibele merrie, heel grappig want tijdens alle 3 mijn zwangerschappen was ze in ene niet meer sensibel, zodra ik na de bevalling uiteindelijk weer reed, weer wel _O-

2e heb ik tot 20 weken ongeveer gereden maar kreeg ik last van bekkeninstabiliteit dus mocht en wou niet meer.

Bij de 3e heb ik tot week 31/32 ongeveer gereden en met 37 weken nog wel keertje rondje gestapt.

Doe waar jij je goed bij voelt zou ik zeggen, en uiteraard een goede zwangerschap gewenst <3

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:25

Heel persoonlijk. Er zijn vrouwen die tot de dag van de bevalling nog rijden en er na een week weer opzitten.
Er zijn ook vrouwen die zodra ze de test in handen hebben niet meer rijden. En alles er tussenin. Doe waar jij je goed bij voelt en waar je vertrouwen in hebt. Ik heb tot 20 weken gereden maar had geen makkelijk paard, daarom toen gestopt want ik merkte dat ik het lichamelijk niet meer trok. Een makkelijker braver paard had ik nog makkelijk kunnen rijden.

Barb

Berichten: 12084
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:28

Ik ben meteen gestopt, ben er met 14 weken nog een keer op geklommen. Mijn altijd brave merrie schrok ergens van, deed een spurt van 3 sprongen naar voren en op dat moment heb ik een van de banden mijn baarmoeder gescheurd.

Volg je gevoel..

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:38

Ik wilde eigenlijk langer blijven rijden, maar merkte met 19 weken dat mijn paard wat moeite had met mijn veranderde balans. Toen ze die werk struikelde en ik eraf rolde ben ik helemaal gestopt. Heb er nog 1 x opgezeten voor eenfoto.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:41

Als eerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben nu zelf 27 weken en heb gisteren voor het laatst gereden. Niet omdat ik bang ben om te vallen maar omdat ik echt last van bekken en onderrug kreeg. Daardoor heb ik heel de avond pijn, dus helaas besloten het rijden aan andere over te laten.

Je moet doen waar je je goed bij voelt is mijn advies! Iedereen heeft een andere mening hierover en dat maakt het ook zo lastig.
Je lijf verteld je de gehele zwangerschap wel wat gaat of niet gaat is tot nu toe mijn ervaring ;)

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:43

Er is toevallig echt net een mail van de KNHS gestuurd met informatie over zwanger zijn en paardrijden, ook met een interessant filmpje van een fysiotherapeute. Als je wilt pb je mailadres dan even :)
En gefeliciteerd natuurlijk <3

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:45

Ik heb tot 32 weken buiten gestapt met m'n doodbrave paard. Echt dressuurmatig rijden was er met een week of 16 wel af, ik werd ook snel zwaarder en zat hem hem de weg. Toen nog wel lekker buitengereden inclusief een drafje of galopje, na 25 weken werd het snel alleen stappen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:47

Rijden is het probleem niet, zolang het goed voelt en dat verschilt per vrouw. Vallen is wel een risico, het is maar net welke risico afweging je maakt.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 22:12

troi schreef:
Is je paard bommetje, bommetje proof?

Als niet dan is het niet slim om het risico te nemen. Zie het maar als een gezamenlijk zwangerschapsverlof :D


Ja hoor, hij is wel bomproof, dus dat is niet hert probleem... Ik twijfel gewoon omdat de ene arts dit zegt en de andere weer wat anders...

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 22:16

Jodi93 schreef:
Jenkins schreef:
Ik zou het risico niet nemen.

Ik ook niet. Ben meteen gestopt met rijden bij beide zwangerschappen. Die maanden vond ik een kleine opoffering waard voor het geluk wat je er voor terug krijgt <3


Ja probleem is vooral dat die van mij dus eeecht niet een 'paar maanden' gewoon kan stilstaan. Dan breekt hij de hele weide af :=
Ik ben wel ook op zoek naar een verzorgster/bijrijder, maar tot die tijd zou ik dus zelf moeten/willen blijven rijden. Maar ik twijfel dan zo hard doordat elke arts weer wat anders zegt :/

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:17

Hier tot 31 weken doorgereden! Voor mijzelf afgesproken dat ik het dag voor dag zou bekijken hoe het zou gaan en pas na 31 weken zat het niet meer lekker en was mijn balans minder. Daarvoor merk je wel dat je sneller buiten adem bent, maar met wat vaker stappen tussendoor is dat prima op te lossen. Opstappen ging tot 31 weken prima, maar afstappen werd meer een uitdaging.

Ik zou vooral kijken naar hoe braaf je paard is. Die van mij is doodsbraaf dus daar was ik niet bang voor. Ook nog overlegd met mijn verloskundige en die was juist voorstander van zo lang mogelijk nog doorrijden/sporten zolang het veilig is en jij je paard vertrouwt. Daarnaast ligt de baby tot de 3ee maand nog beschermd in je bekken, omringd door vruchtwater als ‘airbag’ en 6 verschillende lagen en membranen, dus mocht er iets gebeuren dan heeft ons lichaam er echt wel over nagedacht om de baby zoveel mogelijk te beschermen. Maar doe vooral wat goed voor jou voelt.
Laatst bijgewerkt door Juangi op 02-12-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 22:18

Autumnn schreef:
Er is toevallig echt net een mail van de KNHS gestuurd met informatie over zwanger zijn en paardrijden, ook met een interessant filmpje van een fysiotherapeute. Als je wilt pb je mailadres dan even :)
En gefeliciteerd natuurlijk <3


Ik heb je mijn mailadres in pb gestuurd ;)

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:38

Zoek eens naar SterkHer op instagram. Zij deelt veel wetenschappelijk onderbouwde info over sporten tijdens en na zwangerschap :)
Ze beantwoord ook vaak vragen en heb al wel eens vragen langs zien komen over paardrijden, dit is zolang je je goed voelt gewoon veilig om te doen. Ze heeft ook speciale trainingsprogrammas ontwikkelt voor zwangeren en voor het herstel na de bevalling.
Echt een goede informatiebron, ze komt regelmatig met goede info ook om mythes wat betreft sporten tijdens zwangerschap te ontkrachten. Er zijn nog genoeg verloskundigen die (kracht)sporten al snel af raden maar veel vrouwen (uitzonderingen daar gelaten) kunnen prima de hele zwangerschap door sporten. Dus zou dan niet inzien waarom paardrijden niet zou kunnen.

Lys_PPA

Berichten: 1342
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:41

Bij een zwangerschap die goed verloopt (zonder fysieke problemen), braaf paard en vertrouwen vanuit jezelf denk ik niet dat het problemen zal geven, tenzij je valt. Ik heb tot in de 30 weken gereden, vooral veel stap en galop, draven was niet meer te doen maar van rustig stappen werd mijn paard niet vrolijk. Ik reed alleen nog in de bak omdat hij er met 23 weken vantussen ging met buitenrit (ja doet hij normaal nooit gevalletje :+ ). En na zwangerschap netjes 6 weken gewacht en nu 8 maanden later weer 4x per week erop. De meningen verschillen enorm en je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt.

Fijne zwangerschap gewenst!

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:48

Momenteel ben ik 36 weken zwanger. Ik heb 2 paarden, een 4 en 5 jarige. De 4 jarige is braver dan de 5 jarige, maar beide zijn jong natuurlijk. Met 25 weken reed ik mijn laatste wedstrijd. 2 weken later was de laatste clubles. Op zich was dat nog wel te doen. Wel was ik vaak misselijk/moe en deed ik rustiger aan dan anders. Met 23 weken zijn we nog een weekend weg geweest met de 4-jarige voor buitenritten. De 5-jarige ben ik eerder mee gestopt, die kwam een keer omhoog toen ze alles niet goed kon verwerken en toen ben ik niet meer opgestapt daarna. De 4-jarige doet dat niet. Ik merkte op een gegeven moment dat ook in de omgang het risico groter wordt als de buik groter wordt. Zo zat ik een keer klem toen de 4-jarige met zijn deken achter een hek bleef hangen. Liep goed af, maar het zijn grote en sterke dieren… en zoiets kan je niet geheel voorkomen. Vanaf een week of 30 heb ik zeer incidenteel nog een stap ritje gemaakt met de 4-jarige. Draven is echt niet prettig en van stap naar galop kan hij nog niet. Afstappen is zoals genoemd het meest lastig.

Ik heb toch echt nog wel een mooi zomer seizoen gehad met de paarden, dat had ik niet willen missen. Maar nu is het ook goed. Je moet je gevoel volgen, ontspanning/plezier voor jezelf is ook belangrijk, maar als dat op een andere manier kan is dat ook prima natuurlijk.