Niet lekker in mijn vel zitten

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 10:32

Ik vroeg mijn eigen af of er mensen zijn die in het zelfde schuitje hebben gezeten/zitten als waar ik mijn eigen nu in bevind en hoe jullie ervaring daarbij is.

Phff, ik weet eigenlijk niet echt waar ik moet beginnen. Ik zit de laatste tijd gewoon niet lekker in mijn vel, ik weet niet exact wat het is, of hoe het komt, maar het gevoel is er. Ik ben moe, heb nergens meer zin in, heb echt eetbuien en soms krijgen ik gewoon een brok in mijn keel om te huilen terwijl ik niet eens exact weet waarom. Van de week is er in de prive situatie iets gebeurt, ik ben toen zo boos geworden dat ik mijn eigen niet meer in bedwang kon houden en iemand bijna ben aangevlogen. Ik herken dit echt totaal niet van mijzelf. Ik ben daar oprecht erg van geschrokken. Ik heb rond 15u vandaag een afspraak met de huisarts gemaakt om er over te praten want ik voel gewoon dat mijn batterij op begint te raken op een bepaalde manier. Ik denk dat het een gedeelte opgekropte emotie is. Ik ben geen makkelijke prater over gevoelens, misschien zit het ook wel zo diep dat ik niet weet hoe ik er over moet praten.

Verder werk ik veel, 32u heb ik op contract maar ga er gewoon eigenlijk elke week standaard overheen. Of dit ook een rol speelt, ik weet het niet. Ik vind mijn werk verder super leuk en ga er graag naar toe, heb goed contact met mijn collega's, dus dat ik dat niet meer zie zitten is het zeker niet! Ik draag graag altijd mijn steentje bij aan het bedrijf, soms zelfs wat extra als ze echt in nood zitten. Wat dan misschien ook wel de trigger misschien is. Ik durf gerust nee te zeggen tegen ze, maar als ze er echt niet uitkomen offer ik mijn eigen toch weer op om toch te werken.

Verder heb ik best een druk priveleven. Ik heb een kindje van 2, een man die aanspreekpunt is voor een groot bedrijf dus ook veel werkt ( ook savonds.) 3 paarden waarvan 1 op pensioen is. Mijn tijd verdelen in mijn priveleven is dus ook echt zwaar. Mijn dieren staan volpension, maar ik heb tegenwoordig maar weinig tijd om echt met mijn sportpaard iets te doen ( kwa lekker trainen ect.), nu is ze ook op de helft van haar dracht dus doet ze het zowiezo rustig aan. Maar dit knaagt aan mij. Ik kan gewoon nog weinig plezier halen uit de dingen die ik echt leuk vind voor mezelf. Met andere woorden, ik cijfer mijn eigen een beetje weg.

Echt mensen om mee te praten heb ik zat, maar om mijn problemen en mentale issues te vertellen is gewoon een blokkade voor mij. Ik weet dat ze er voor mij zijn, de mensen die van mij houden en er ook echt zijn als ik problemen heb/mankeer, maar ik schaam mijn eigen dan oprecht. Ik praat liever met iemand die totaal los staat van mijn leven en mij verder als persoon niet kent, dit omdat dit gewoon makkelijker voor mij is.

Verder heb ik een laag eigenwaarde. Laatst was ik bij iemand voor een coaching kwa diëten en bewegen. Diegene vroeg mij wat voor cijfer ik mijzelf zou geven, nou dat was een 3. Hij vroeg toen waarom, maar dat kon ik weer niet echt uitleggen. Alleen dat ik mijn eigen niet mooi vind omdat ik zoveel was aangekomen de laatste jaren.Ook kwamen er toen zoveel tranen bij kijken dat zelfs de coach daar van schrok.

Ik heb nog nooit iets eerder ervaren als dit, ik ben verder heel gelukkig met mijn leven en waar ik op dit punt sta, ik ben alleen niet gelukkig als persoon, denk ik?

miccamaaike

Berichten: 8705
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:03

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt met de huisarts. Klinkt alsof je wellicht toch wat te veel hooi op je vork hebt genomen. Bij de huisarts is vaak ook een praktijkondersteuner, met wie je zou kunnen praten. Wellicht kan zij wat richting geven voor je.

3 paarden, een gezin en beiden een (meestal) fulltime baan is een heftige combinatie. Je zult bewust tijd voor jezelf moeten inplannen en op je werk duidelijk je grenzen moeten aangeven, nee is nee en jij hoeft niet alles op te lossen. Met de komst van een kindje staat je leven op zijn kop en is het zoeken naar een nieuwe balans. Klinkt alsof alles nu niet bepaald in balans is.

Storm

Berichten: 20980
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:14

Poe zeg, ik schrik ervan hoeveel jij doet. Een kindje, 32 uur en meer werken, 3 paarden, een drukke man. Ik zou een grote stap terug gaan doen, ik vind het niet vreemd dat dit teveel is, je emmertje is vol en loopt over.

lovelucydan

Berichten: 2075
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:32

Storm schreef:
Poe zeg, ik schrik ervan hoeveel jij doet. Een kindje, 32 uur en meer werken, 3 paarden, een drukke man. Ik zou een grote stap terug gaan doen, ik vind het niet vreemd dat dit teveel is, je emmertje is vol en loopt over.



Precies dit....
Denk echt dat je het veel te druk hebt

Ashkerlon

Berichten: 2649
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:42

Laat maar een bloedje trekken straks en controleer vooral op vitamine D. Ik raak depri, met een kort lontje, nergens fut voor en niets van reserve als die laag staat. Eetbui kan je lichaam zijn die aangeeft ergens naar op zoek te zijn.
Het is herfst, kouder, minder zon... Waar je tot eind september waarschijnlijk nog in t-shirt met korte mouwen liep.

Je hebt veel op je vork. Als je dit vroeger vlot aan kon en dan plots niet meer, dan denk ik dat je ergens een reserve uitgeput hebt.

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:43

Er van uit gaan dat de 95 in je gebruikersnaam je geboortejaar is, ben je nu eind 20. En ik vind (als ouwetje ;-) ) dat jij opgroeit in een heel moeilijke generatie. De hele wereld is bereikbaar, alles gaat 24/7 door, en het lijkt wel of je helemaal niks meer mag missen. Mensen lijken maar continue 'aan' te moeten staan, en het druk hebben is een soort van norm geworden.
Maar dat is niet normaal. En ik snap wel dat er heel veel psychische problemen zijn onder jongeren en jongvolwassenen. Dit is niet vol te houden!
En als ik zo eens lees hoeveel bordjes jij in de lucht houdt, dan lijkt het me niet de vraag OF je om gaat vallen, maar slechts wanneer...

Hartstikke goed dat je naar de huisarts gaat en hulp zoekt. En vergeet er ook vooral niet met je partner over te praten. Je doet zo vreselijk veel. En ik weet dat paarden voor de meesten hier hobby zijn, en hobby is een vrijetijdsbesteding, maar je moet ook echt nog wel eens tijd hebben om gewoon eens even een paar uurtjes helemaal 'niks' te doen. Een boek te lezen, in bad te gaan, gewoon eens lekker een rondje te gaan lopen, of stomweg eens een dutje doen op de bank en dan niet omdat je volledig kapot bent maar gewoon omdat het lekker is. Je hoofd heeft verwerkingstijd nodig, en je lijf hersteltijd.
Wanneer ben je voor het laatst eens lekker met een vriendin wezen lunchen, om vervolgens dusdanig lang te blijven hangen dat er na 3 koppen thee ook nog wel een wijntje achteraan kon?
Zorg voor jezelf. Anders kun je het binnenkort ook niet meer voor je kindje...

daantjuhhh

Berichten: 27392
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:43

Nou ik vind het ook wel wat veel ballen om hoog te houden zo hoor.

Ik denk ook dat je te veel hooi op je vork neemt en even een stapje terug moet doen.
Verder is het heel goed van je dat je herkent dat het niet lekker gaat en dat je een afspraak hebt gemaakt met de huisarts.

Eigenlijk is herkennen/erkennen stap 1 en huisarts stap 2. Dus je bent al goed opweg.
Dat vind ik echt super knap en dapper.

Ik zou de huisarts ook vragen om even bloed te laten prikken. Wellicht zijn je hormonen uit balans of kom je vitamine te kort. Dat kan ook een deel van de oorzaak zijn. Dat even uitsluiten is wel slim.

loez

Berichten: 11081
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:49

Ik herken wel wat je schrijft. Ik los het tot nu toe nog steeds op door af en toe een dag vrij te pakken op het werk. Voor mezelf. (Puntje bij paaltje wordt het huis van boven tot beneden geschrobd en uitgepluist maargoed).

Ook het stukje niet gelukkig zijn met jezelf.. terwijl je verder een fijn leven hebt.

Klinkt als te veel in elk geval! Goed dat je naar de huisarts gaat!

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:01

Eatshay schreef:
Wanneer ben je voor het laatst eens lekker met een vriendin wezen lunchen, om vervolgens dusdanig lang te blijven hangen dat er na 3 koppen thee ook nog wel een wijntje achteraan kon?
Zorg voor jezelf. Anders kun je het binnenkort ook niet meer voor je kindje...


Ten eerste bedankt voor je lieve berichtje Eatshay. :knuffel: Dat is lang geleden,uberhaupt dat ik iets leuks heb gedaan. Begin zomet met mijn man alleen een etentje. Ik ben ook wel wat vriendinnen hier door verloren, dit omdat ik een totaal ander leven dan hun nu heb. Ik ben mijn beste vriendin gewoon wel kwijt geraakt hier mee. Dat vind ik echt erg. We hebben wel samen hier een heel open gesprek in gehad, zij gaf ook aan dat mijn leven totaal anders is gewoon dan haar leven en dat onze wegen echt van elkaar aan het scheiden zijn. Erg confronterend om dit te horen moet ik zeggen. We hebben overigens geen contact meer, helaas. Ik heb gewoon geen tijd meer om iets alleen met ze te doen, ben of te moe of mijn kindje moet mee. Dat laatste is geen probleem, hij is super lief. Maar echt genieten doe je dan niet omdat je nog steeds heel de tijd bezig bent.


daantjuhhh schreef:
Ik zou de huisarts ook vragen om even bloed te laten prikken. Wellicht zijn je hormonen uit balans of kom je vitamine te kort. Dat kan ook een deel van de oorzaak zijn. Dat even uitsluiten is wel slim.

Dit moet denk ik zowiezo gedaan worden. Ik heb een dubbele afspraak ook staan namelijk omdat ik medisch waarschijnlijk niet helemaal in orde ben.

Vitamine D kwam ook al aan het licht toen ik zwanger was dat dit minder was bij mij.

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:26

Pff respect! Zou inderdaad een gesprek aangaan met de huisarts en wellicht een stapje terug doen waar kan. Gebruik je anticonceptie? ik herken me er een beetje in qua emoties en ''jezelf niet kennen''.. wellicht iets om naar te kijken..

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:33

veerxsjimm schreef:
Pff respect! Zou inderdaad een gesprek aangaan met de huisarts en wellicht een stapje terug doen waar kan. Gebruik je anticonceptie? ik herken me er een beetje in qua emoties en ''jezelf niet kennen''.. wellicht iets om naar te kijken..

Ik heb een koperspiraal. Ik kan niet tegen hormonen, heel mijn lichaam raakt dan van de kaart jammer genoeg.

Maar ik kan het vanmiddag wel even aankaarten natuurlijk! :)

Gitana

Berichten: 2736
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:35

Heel herkenbaar TS, en wat goed dat je naar de huisarts gaat :)

Ik lees inderdaad ook dat je heel veel te doen hebt, maar ik lees ook een aantal onderliggende puntjes welke je erg zouden helpen als deze verbeterd zouden worden. Dingen die je noemt als laag zelfbeeld en het niet kunnen praten over je eigen mentale problemen. Deze zou je heel goed kunnen bespreken met een psycholoog! Het makkelijke overwerken, niet lekker in je vel zitten, het moe zijn, eetbuien, makkelijk huilen, zijn daar waarschijnlijk de symptomen van. Psychische 'problemen', zoals bijvoorbeeld het niet kunnen uitten van je emoties en mentale issues, zorgen voor een verminderde fysieke functie. Dus het kan heel goed allemaal daarop terugwijzen. Ook het breken met een goede vriendin kan een groot effect hebben, het kan zelfs traumatisch zijn, dus het is heel logisch dat je je hier slecht door voelt :knuffel: . Ook dat is voor mij heel herkenbaar en als je die gebeurtenis zo confronterend vind lijkt het me heel goed om deze ook te laten behandelen als trauma. Dus super dat je naar de huisarts gaat.
Goed dat je ook het medische meepakt! Altijd goed om de basis goed te hebben :)

MarliesV

Berichten: 15386
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:37

Herken dit van mezelf jaren geleden. Wou toen niet naar de huisarts omdat ik bang was dat ik van hem mijn werk moest minderen en dat wou ik niet.

Stond ik daar, bij de homeopaat, te janken, schaamde me kapot, kon bijna niet zeggen wat er was en toch heb ik toen met wat ondersteunde druppels het gered.

Wil zeker niet zeggen dat de huisarts niet de juiste stap is, en juist ik ben voorstander van regulier boven alternatief. Maar wou het je wel meegeven.

Hopelijk vind je deels een medische oorzaak en kan je daarnaast niet eens met een praktijkondersteuner of zo gaan praten? Want opkroppen is niet goed, zo weinig tijd voor jezelf ook niet. Dus ergens moet er iets gaan veranderen.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 13:14

MarliesV schreef:
Herken dit van mezelf jaren geleden. Wou toen niet naar de huisarts omdat ik bang was dat ik van hem mijn werk moest minderen en dat wou ik niet.

Stond ik daar, bij de homeopaat, te janken, schaamde me kapot, kon bijna niet zeggen wat er was en toch heb ik toen met wat ondersteunde druppels het gered.

Wil zeker niet zeggen dat de huisarts niet de juiste stap is, en juist ik ben voorstander van regulier boven alternatief. Maar wou het je wel meegeven.

Hopelijk vind je deels een medische oorzaak en kan je daarnaast niet eens met een praktijkondersteuner of zo gaan praten? Want opkroppen is niet goed, zo weinig tijd voor jezelf ook niet. Dus ergens moet er iets gaan veranderen.


Ik ben zelf ook geen voorstander van de HA hoor. Maar het zit mij hoog. Ik moet het echt even kwijt. Ik heb ook een redelijk grote rugzak, dus het kan ook misschien wat Gitana zegt dat het dieper is. Ik weet het niet. Ik dacht dat ik mijzelf wel goed kende, maar nu. :(
Laatst bijgewerkt door Kayley95 op 30-11-22 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Berichten: 10798
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:15

Oef. Dit klinkt alsof je veel ballen in de lucht moet houden. Ziet er uit alsof het veel te veel is.

Denk dat het naast dat het goed is dat je erover gaat praten, je naast alle verplichtingen eerst ook eens even rust in je agenda bouwt. En een tip, ga wandelen. Rust rust rust en tijd voor wat meer ruimte in je hoofd creëren.

Storm

Berichten: 20980
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:05

Ik denk ook dat veel mensen ooit zo'n periode in hun leven hebben gehad. Ikzelf ook hoor, ik werkte ruim 40 uur per week, gaf rijlessen in de avond, knipte het haar van familie en vrienden, en ging jureren op dressuurwedstrijden in het weekend en ik ging dagelijks naar mijn paard. Op een dag was de koek gewoon op. Ik dacht ook dat ik mezelf kende en vond dat ik niet moest zeuren. Mijn lijf zei echter iets anders. Na meerdere aanpassingen kreeg ik meer rust en krabbelde ik snel weer op. Dat kun jij ook!

Gamova
Berichten: 1008
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:19

Een kindje krijgen verandert veel en ik herken het gevoel dat je jezelf kwijt raakt. Zeker als je de neiging hebt veel zelf op te willen lossen of je partner niet altijd als vangnet kan dienen. De belangrijkste tip die ik je kan geven is keuzes maken! Hoe leuk je werk ook is, je kunt daar ook niet optimaal presteren als je er niet genoeg energie of mentale kracht voor hebt. En dat geldt natuurlijk voor alles.

Zet eens op een rijtje welke dingen je energie kosten en wat je energie geeft. Welke dingen in je leven maken je gelukkig?

Wij hebben inmiddels iedere week een schoonmaakster, met twee kleintjes en allebei werken en ik ook nog studeren is het huishouden geen ding waar we onze tijd en energie aan willen besteden.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:22

Ik zie al verschillende goede adviezen voorbij komen, maar wat ik nog wil toevoegen - als je het afgelopen jaar (andere) hormonale anticonceptie bent gaan gebruiken kan dat ook een rol spelen. Die hormonen kunnen je stemming flink beïnvloeden en bij mij was agressie één van de veranderingen. Moest ik aan denken omdat jij schrijft dat je iemand bijna aanvloog, en dat niet herkent van jezelf.

Ania

Berichten: 6139
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:30

Dani schreef:
Ik zie al verschillende goede adviezen voorbij komen, maar wat ik nog wil toevoegen - als je het afgelopen jaar (andere) hormonale anticonceptie bent gaan gebruiken kan dat ook een rol spelen. Die hormonen kunnen je stemming flink beïnvloeden en bij mij was agressie één van de veranderingen. Moest ik aan denken omdat jij schrijft dat je iemand bijna aanvloog, en dat niet herkent van jezelf.


Dit inderdaad, ik was opeens mijzelf niet meer

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 15:06

Ik ben dus gisteren geweest en ben doorgestuurd naar de praktijkondersteuner omdat ze denken dat het veel dieper gaat dan wat ik al vertel. Zij moet beoordelen of ze mij kan helpen of dat ik toch doorgestuurd moet worden.

Amado7

Berichten: 10798
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:36

En heb je zelf ook dat idee dat het dieper gaat?

Goed dat je bent gegaan.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 15:58

Amado7 schreef:
En heb je zelf ook dat idee dat het dieper gaat?

Goed dat je bent gegaan.

Ik denk dat het wel dieper zit. Maar heb ook aangegeven dat dit een heel ding voor mij is en ik als persoon best gesloten ben over mijn gevoelens en mentale gesteldheid. Het kan natuurlijk onderbewust zijn dat er meer aan de hand is.

Ze vroeg ook hoe denk jij dat wij jou het beste kunnen helpen hiermee?
Lastige vraag, want ik weet niet wat ik kan verwachten van de behandeling/gesprekken.
Ik wil mijn eigen alleen gewoon zo niet voelen.

Een HA geeft natuurlijk niet een stempel hier op, dit moet het GGZ uitzoeken. Maar ze denkt wel dat het complexer zit.

MarliesV

Berichten: 15386
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:30

Goede eerste stap dus, de vraag van de HA is ook wel logisch, en de PO zal dezelfde vraag stellen.

Lastige tijd dit, want om hier door te komen, moet je tijd en energie investeren in gesprekken met mensen, werken aan jezelf enz. En je hebt al zoveel ballen hoog te houden.

Kan er ergens druk van de ketel?

Misschien ook goed om je partner de vraag eens te stellen, vaak kijkt iemand die heel dicht bij je staat anders tegen de situatie aan. Kan best verrassende inzichten geven.

Sterkte!

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 16:35

Ik heb volgende week een gesprek op mijn werk. Dan ga ik aangeven dat ik zowiezo altijd voortaan 1 vaste dag in de week vrij wil zijn. Ik hoop dat ik dan al ietsje meer rust ga krijgen.

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Niet lekker in mijn vel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:39

Fijn dat je zo goed serieus genomen wordt. Hopelijk lukt het je ook op je werk iets minder druk te worden, en scheelt dat ook wat. Sterkte. Wees lief voor jezelf.