Ervaringen Hipec operatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Ervaringen Hipec operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 00:30

Zoals de titel al zegt, ervaringen gezocht betreft hipec operatie.

* Hoe is de operatie verlopen? Wel/geen stoma.
* Alles weg kunnen halen?
* Maagverlamming, doe lang duurde dit?

Naar wat er gezegd werd is het bij 25% ook echt weg, de overige patiënten hebben wat jaren extra tav niets doen.
Was het weg, kwam het terug, hoe lang?

Sorry best wat vragen

Anoniem

Re: Ervaringen Hipec operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:41

Ik zag je topic en zag dat je nog helemaal geen reacties had gehad. Met je vragen kan ik je helaas niet verder helpen maar ik wilde je toch even sterkte wensen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:27

Een van mijn vriendinnen heeft een Hipec operatie ondergaan, zij had uitgezaaide eierstokkanker. Tijdens de operatie zijn haar milt en een gedeelte van de lever weggehaald en ze heeft natuurlijk de 'warme chemo' gekregen. De operatie is inmiddels ruim drie jaar geleden.

Operatie was zwaar, met direct na de operatie ook de nodige complicaties (infectie, ziekenhuisbacterie). Toen deze achter de rug waren is ze eigenlijk verbazingwekkend snel hersteld. Ze had geen stoma (er is ook niets aan darm/blaas gedaan, daar zaten geen uitzaaiingen) en kon redelijk snel weer eten. Ze heeft na de operatie nog vier aanvullende normale chemo's gehad.

Tot op heden gaat het goed met haar. Er zijn geen uitzaaiingen meer te zien, maar ze is waarschijnlijk niet geheel kankervrij (obv van bloedbeeld). Ze voelt zich ook goed, dus voor haar is de operatie zeker een succes geweest.

Mocht je nog specifieke vragen hebben, stuur dan een pb, dan zet ik ze door.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 23:59

Lente schreef:
Ik zag je topic en zag dat je nog helemaal geen reacties had gehad. Met je vragen kan ik je helaas niet verder helpen maar ik wilde je toch even sterkte wensen.

Dank je wel.
Gelukkig wel via pb gehad.

turtlelito schreef:
Een van mijn vriendinnen heeft een Hipec operatie ondergaan, zij had uitgezaaide eierstokkanker. Tijdens de operatie zijn haar milt en een gedeelte van de lever weggehaald en ze heeft natuurlijk de 'warme chemo' gekregen. De operatie is inmiddels ruim drie jaar geleden.

Operatie was zwaar, met direct na de operatie ook de nodige complicaties (infectie, ziekenhuisbacterie). Toen deze achter de rug waren is ze eigenlijk verbazingwekkend snel hersteld. Ze had geen stoma (er is ook niets aan darm/blaas gedaan, daar zaten geen uitzaaiingen) en kon redelijk snel weer eten. Ze heeft na de operatie nog vier aanvullende normale chemo's gehad.

Tot op heden gaat het goed met haar. Er zijn geen uitzaaiingen meer te zien, maar ze is waarschijnlijk niet geheel kankervrij (obv van bloedbeeld). Ze voelt zich ook goed, dus voor haar is de operatie zeker een succes geweest.

Mocht je nog specifieke vragen hebben, stuur dan een pb, dan zet ik ze door.

In dit geval gaat het bij degene om darmkanker.
Begin 2023 tumor verwijdert en de 1 zijde van de dikke darm.
Ondanks dat toen de snijvlakken schoon waren toch weer een nieuwe tumor op het oude snijvlak. Daarnaast een flinke uitzaaiing verwijdert op de overgang 12 vingerigedarm dunne darm, uitzaaiing op buikvlies en buikwand en tumor op de overgang dikke darm endeldarm.

Overal hebben ze nieuwe aansluitingen kunnen maken en geen stoma ( kans was er op dunne darm en dikke darm stoma).
Ondertussen zijn we 10 dagen na de operatie. Helaas werkt de maag tot op heden niet, evenals de darmen. Ook plassen lukt niet.
Heeft nog een maag hevel en voedingssonde

In mijn familie al 2x keer eerder meegemaakt dat er geen stoma is geplaatst en al 2x de darmen loslieten op de nieuwe aansluitingen.
Bij de een na 4-5 weken en bij de ander binnen een week.
Merk wel dat ik hier best wel angst voor heb zeg maar.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 00:49

Mijn vader heeft die operatie gehad 5 jaar geleden.
Operatie is hem toen wel heel zwaar gevallen. Duurde ook een week of 2-3 voordat zijn darmen weer op gang kwamen en hij weer mocht eten. Een stoma had hij al van een eerdere operatie.
Vooral het zo lang niet mogen eten en drinken na de operatie is hem heel zwaar gevallen.
Maar het heeft hem samen met de 2 wekelijkse chemo nog meer extra jaren gegeven dan voorspeld.

Sterkte de komende tijd. Ik hoop dat alles spoedig geneest en weer op gang komt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 08:36

Horsier, bedankt voor het delen van je ervaring ermee.

Het niet eten en drinken valt d'r idd echt enorm zwaar.
Zo'n enorm droge mond en keel, maar mini slokje water om te spoelen is al snel braken. Ondanks de maaghevel.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 03:36

Mijn moeder heeft deze operatie gehad ivm eierstokkanker. Ze is daar goed doorheen gekomen zonder stoma. Echter heeft het bij haar niet geleid tot een langer leven helaas.