Kinderen met TOS Taalontwikkelingsstoornis

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

haffiefreak

Kinderen met TOS Taalontwikkelingsstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 12:38

Zijn hier nog meer ouders met kinderen die tos hebben?
https://www.kentalis.nl/tos?gclid=CjwKC ... UwQAvD_BwE

Wij zijn er na onderzoeken bij Kentalis eindelijk achter waarom het zo lang duurt, dat onze zoon nog steeds niet goed praat.
Hij kreeg al 2x per week (hij was 3,5 toen we daar mee begonnen) logopedie. Wat dus niet veel hielp.
Door de logopedie eigenlijk op onderzoeken bij Kentalis gewezen.

We staan nu op de lijst voor onderzoeken bij het Spraak taal Ambalatorium in Groningen.
https://www.kentalis.nl/ervaringsverhal ... -wel-werkt

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

Wescha

Re: Kinderen met TOS Taalontwikkelingsstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:42

Wel een vriendin met een zoontje die op 7 jarige leeftijd de diagnose tos kreeg in verband met zijn woede aanvallen.

En ik werk met drie kinderen die tos hebben.

Hoe oud is jullie zoontje?

Ik heb verder dus geen ervaring met onderzoeken. Alle kinderen zitten wel op speciaal basisonderwijs

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 12:54

Wescha schreef:
Wel een vriendin met een zoontje die op 7 jarige leeftijd de diagnose tos kreeg in verband met zijn woede aanvallen.

En ik werk met drie kinderen die tos hebben.

Hoe oud is jullie zoontje?

Ik heb verder dus geen ervaring met onderzoeken. Alle kinderen zitten wel op speciaal basisonderwijs

Onze zoon is ook 7. (Vorig jaar Juli) en zit nu in groep 3. En groep 1 al een keer overgedaan. Toen zat hij met 28 kindjes in de klas groep 1/2 samen. Dit was te veel voor hem.

Ook hij zit op speciaal basisonderwijs. Hij zit in een klas van 10 kindjes. En is groep 3/4

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:49

Mijn zoontje is 4jr(en 3 mnd) na onderzoeken bij Kentalis.zijn ze er zeker van dat hij een tos heeft.
Zit nu enkele maanden bij of op een behandelings groep met max 8 kindjes van juvent.

Heeft energie voor 10,en is snel afgeleid.
Ik blijf uitleggen dat hij nog niet naar school kan etc.ja hij is 4 jr op papier.maar kan nog niet communiceren op zijn niveau.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:32

Mijn zoontje heeft het traject bij Kentalis gevolgd. 6 weken een ochtend daar aan het werk, inclusief verschillende testen, oa intelligentie

Hij was niet te verstaan, en is door dat traject onwijs goed gaan praten

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:56

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 17:02

mercurie schreef:
Mijn zoontje is 4jr(en 3 mnd) na onderzoeken bij Kentalis.zijn ze er zeker van dat hij een tos heeft.
Zit nu enkele maanden bij of op een behandelings groep met max 8 kindjes van juvent.

Heeft energie voor 10,en is snel afgeleid.
Ik blijf uitleggen dat hij nog niet naar school kan etc.ja hij is 4 jr op papier.maar kan nog niet communiceren op zijn niveau.

Onze zoon is ook snel afgeleid. En kon op die leeftijd ook niet goed communiceren. Werd gefrustreerd als iemand hem niet begreep

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 17:03

Joanne1987 schreef:
Mijn zoontje heeft het traject bij Kentalis gevolgd. 6 weken een ochtend daar aan het werk, inclusief verschillende testen, oa intelligentie

Fijn dat jullie zoon goed is gaan praten.
Wij moeten 8 weken een ochtend naar Groningen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 17:04

Wat zijn er toch nog best veel kindjes met TOS. Je hoort het steeds meer lijkt het.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:47

haffiefreak schreef:
Wat zijn er toch nog best veel kindjes met TOS. Je hoort het steeds meer lijkt het.

Komt denk ik ook omdat het steeds bekender wordt, wordt eerder gesignaleerd en andere gedragsproblemen lijken soms een onderliggende oorzaak te hebben waaronder Tos (het overprikkeld zijn, het niet kunnen begrijpen van bepaalde dingen) waardoor er bijvoorbeeld woede uitbarstingen volgen.

Het is een stoornis die vanaf buiten niet te zien is en in heel veel gradaties wat het maakt dat het moeilijk te traceren is

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:03

Die van mij is wel super Sociaal, zegt iedereen gedag en groet meestal spontaan bij weggaan uit bv een winkel.
Ook totaal niet bang tussen oudere kinderen.

Eigenlijk jammer dat je het niet kunt zien, aan een kindje.dat Schilt uitleggen.

In mijn omgeving ken ik weinig ouders,das eigenlijk jammer.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:41

Wauw, wat ben ik blij dat ik dot topic tegen kom. Ik herken veel van jullie dingen in mijn zoontje. Hij is in oktober 4 geworden en we zitten sinds vorig jaar mei bij integrale.

Worden echt van kastje naar de muur gestuurd. Niemand weet antwoorden alleen dat het lijkt of hij dingen doet vanuit aangeleerd gedrag ipv dat hij ook echt begrijpt waarom iets gedaan wordt. Extreem kopieergedrag van andere kinderen etc.

Wij als ouders hebben zelf een beetje het idee dat hij autistisch is, maar daar is hij te jong voor.
Doordat wij doorgedrukt hebben zit hij sinds dit jaar op speciale peuter en van hen begrijp ik dat ze het nog niet zo zien zitten hem naar groep 1 te laten gaan en dat begrijpen wij.

Zou een idee kunnen zijn om hiernaar te vragen bij hen. Want de woede aanvallen etc die herken ik wel wanneer hij niet begrepen wordt of ons niet begrijpt.

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 07:38

Onze zoon inmiddels 15 jaar heeft ook TOS, is al 3 jarige beland op de vroegbehandeling van Kentalis.
Daarna 1 jaar geprobeerd op regulier onderwijs maar dit was geen goede plek voor hem. Dus weer overgeplaatst naar ESM 2 school in Eindhoven, De taalbrug.

Daar was hij wel op zijn plek maar na weer twee jaar verder, inmiddels op groep 4 waren zijn scores te goed en moest weer verkassen. Uiteindelijk beland op speciaal onderwijs en heeft daar een superontwikkeling doorgemaakt.
Hij is uiteindelijk gewoon met de gebruikelijke 8 basisschooljaren( speciaal onderwijs heeft meestal 9 jaren) ingestroomd op K niveau regulier voortgezet onderwijs. En doet dit jaar eindexamen.

Heeft hij dan geen TOS meer, ja helaas wel, onbekenden hebben moeite hem te verstaan als hij begint te praten. Vaak omdat hij zelf er niet zo goed op let, als wij hem vragen om rustig en duidelijk te praten dan gaat het echt veel beter.

Ook herkenbaar zijn wel de woede aanvallen, die heeft hij erg gehad tot zijn 13e,gelukkig is hij sociaal en emotioneel hier helemaal overheen " gegroeid". Om lang verhaal kort te maken, mijn ervaring is, geef het tijd en blijf positief " coachen" als ouder, onze zoon is nu echt een " doodnormale" tiener. En ja, die hebben zo ook weleens hun dingetjes, groeit hij ook wel weer overheen

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 07:43

Wat ik nog wil zeggen over de woedeaanvallen.

Wat ons erg geholpen heeft, laat het kind ff tot bezinning komen, communiceren en woede met TOS is gewoon erg lastig voor dit soort kinderen. Onze zoon was echt woest en ook soms agressief als we hem direct benaderen in een woede aanval. Wij hebben geleerd afstand te nemen en hem ff tot rust te laten komen. Hij bedenkt de boel even over en komt dan vaak zelf even om erover te praten.

Ook onze zoon hebben wij lang als licht autistisch gezien. Maar de onderzoeken gaven geen duidelijkheid. Nu na al die jaren struggelen ,weet ik zeker hij is zeker niet autistisch, heeft gewoon een paar jaar extra nodig gehad om zich sociaal en emotioneel te ontwikkelen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:25

Onze dochter van bijna 4 jaar bestaat ook een vermoeden van TOS ik zeg vermoeden omdat ze op deze leeftijd dat nog niet vast kunnen stellen. Ze loopt nu al een tijdje twee keer per week bij de logopodist, ook heeft zij iemand van Auris een (ambulant begeleider) Die één keer in de 2 weken bij ons thuis komt ons te helpen haar te begeleiden (onze dochter)

Onze dochter kon in het begin(rond de 3 jaar) ook weinig woorden maken/uitspreken. Laat staan zinnen maken, toen kwam het consultatiebureau in beeld wbt woordenschat... En toen heeft zij een test gehad bij Pento, daar hebben ze haar oren nagekeken spraaktest etc gedaan.. en daar kwam uit dat zij vocht had achter de trommelvliezen waardoor zij waarschijnlijk verminderd gehoor had. Meteen logopedie ingezet, waren ondertussen Buisjes gekregen, en daarna merkte we al wel snel verbetering kwa taal... Ondertussen is zij ook nog aangemeld bij Auris op advies van Pento. Het kinderdagverblijf waar onze dochter twee keer per week heen gaat had ook al aangegeven dat hun ook het idee hebben dat zij achter bleef met haar spraak ook hebben hun aangegeven dat toen zij eenmaal buisjes kreeg dat ook hun het idee had en dat haar spraak in één keer een spurt nam.. Mar nog niet goed genoeg.. Ondertussen loopt logopedie ook nog, en worden ze bij kinderdagverblijf ook geadviseerd door iemand van auris die daar 1x in de 2 weken komt.

We hebben al heel veel tips gekregen van diegene van auris.. En krijgen ook van de logopedist veel tips, en nu goed een half jaar verder kan onze dochter liedjes mee zingen (nog niet geheel foutloos, maar ze komt een heel eind) ze kan zinnetjes maken, verteld ui zichzelf wat ze die dag gedaan heeft (moet goed luisteren, maar ze doet en probeert t wel)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 09:20

Joanne1987 schreef:

Mag ik vragen welke testen/onderzoek jullie zoontje heeft gehad

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:49

Hier thuis een een-eiige tweeling van 6 met allebei TOS.

Met de een al een traject gehad bij het Spraak Taal Abulatorium (STA) in Groningen gehad. De ander krijgt hetzelfde traject in Enschede en start 13 februari.

Wij lopen al bij kentalis vanaf dat ze 3 zijn. Ik volg nu zelf NmG1 (Nederlands met gebaren) om gebaren te gebruiken als ondersteuning.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:41

haffiefreak schreef:
Joanne1987 schreef:

Mag ik vragen welke testen/onderzoek jullie zoontje heeft gehad

Ik weet het niet meer helemaal precies, maar in ieder geval een IQ test en motoriek volgens mij ook. Ook ouder kind omgang wordt nagekeken en verschillende logopedische onderzoeken

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:44

Hier 2 kids met een tos,
De oudste is nu bijna 7, onderzocht op 3 jarige leeftijd.
Hij heeft vanaf zijn 3e logopedie en auris begeleiding op de peuterspeelzaal en nu de basisschool.

De jongste is nu bijna 4, onderzocht op 2.5 jarige leeftijd. Vanaf 2.5 jaar logopedie. Gelukkig lijkt hij er overheen te groeien, hij praat nu heel goed. Heeft nog wel logopedie.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:39

Ik ben leerkracht en verschillende leerlingen met TOS in de klas (gehad.) Wij hebben goede ervaringen met Kentalis, bieden goede zorg en hebben onze leerlingen echt zien ontwikkelen.

Doe wel en zie niet om

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:04

Ik heb TOS, maar ben ook al 34 jaar oud dus denk niet dat je daar iets aan hebt.

Weet van vroeger dat ik niet of nauwelijks sprak, deed alles met de handen/voeten.

Bram ✝12/08/'15

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-22 07:48

JodieR schreef:

Met de een al een traject gehad bij het Spraak Taal Abulatorium (STA) in Groningen gehad. De ander krijgt hetzelfde traject in Enschede en start 13 februari.

Wij lopen al bij kentalis vanaf dat ze 3 zijn. Ik volg nu zelf NmG1 (Nederlands met gebaren) om gebaren te gebruiken als ondersteuning.

Wij moeten ook Naar Groningen.
23-11 online intake gehad en kunnen pas in Juni starten met de onderzoeken.
We hadden eerder gehoopt.
Mag ik vragen welke testen jullie kindje gehad heeft?

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:23

haffiefreak schreef:
JodieR schreef:

Wij moeten ook Naar Groningen.
23-11 online intake gehad en kunnen pas in Juni starten met de onderzoeken.
We hadden eerder gehoopt.
Mag ik vragen welke testen jullie kindje gehad heeft?

Wij hebben het traject daar gehad. Dan krijg je eerst een voormeting. Dan 8 weken lang 3 behandelingen op 1 dag van 45 min, technische logopedist, linguïst en neuropsycholoog. Daaruit komt een behandelplan met wat het beste werkt voor jou kind. Dan kan de logopedist thuis, de school en jullie daar zelf mee verder.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:40

Ik heb stiekem nog een vraagje aan de hand van dit topic. Gisteren weer op gesprek geweest op school met pedagoog en integrale vroeghulp. Maar voor ons is het het zoveelste gesprek geweest waar we niks aan hebben eerlijk gezegd ...

Die onderzoeken naar TOS en bijvoorbeeld ASS. Kun je die zelf aanvragen of moet dat via een instantie? En zitten hier kosten aan verbonden?

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:22

Ik heb een zoontje van nu 4 met TOS. Ik heb een doorverwijzing aangevraagd voor het Audiologisch centrum in het LUMC. Deze kan je aanvragen bij je huisarts of CB arts. Daar behandelen ze alleen kinderen onder de 4. Wij zijn nu een jaar verder en na de kerstvakantie begint dan eindelijk de begeleiding op school die dan 1 x per week komt. Dit valt onder je zorgverzekering en ik heb niks hoeven te betalen. Wij lopen bij Auris.