Schermtijd en telefoon checks. Hoeveel zit jij op je telefoon?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Hoeveel zit jij op je telefoon per dag?

Ik heb geen telefoon
1 (0%)
Gemiddeld minder dan 3 uur
62 (25%)
Gemiddeld 4 tot 5 uur
61 (25%)
Gemiddeld 5 tot 6 uur
23 (9%)
Gemiddeld 6 tot 7 uur
14 (5%)
Gemiddeld 7 tot 8 uur
12 (4%)
Gemiddeld meer dan 8 uur
11 (4%)
Minder dan 20 checks per dag
9 (3%)
Tussen de 20 en 40 checks per dag
10 (4%)
Tussen de 40 en 60 checks per dag
10 (4%)
Tussen de 60 en 80 checks per dag
12 (4%)
Tussen de 80 en 100 checks per dag
6 (2%)
Meer dan 100 checks per dag
12 (4%)

Totaal aantal stemmen: 243

LoveGlove

Schermtijd en telefoon checks. Hoeveel zit jij op je telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-22 13:55

Ik was net een paar filmpjes aan het kijken over mensen die een week of een maand zonder telefoon gaan. Over het algemeen lijkt het erop dat zonder telefoon het leven een stuk beter is. Daar werd natuurlijk ook gedeeld hoeveel ze normaal gesproken op hun telefoon zitten. Daardoor ben ik bij mezelf eens gaan feit checken en zien hoeveel ik erop zit en wat het gemiddelde is.

In Nederland zitten de meeste mensen gemiddeld zo'n 5 tot 6 uur per dag op hun telefoon. De meeste jongeren van 16 tot 25 zitten zelfs gemiddeld 6 tot 7 uur op hun telefoon! Gezien een gemiddelde dag ongeveer 16 uur wakker is en 8 uur slapen zitten er dus veel zeker een derde van hun dag op de telefoon. Das ook hoeveel je slaapt. Daar schrok ik van. Ikzelf ben 21, dus ik behoor tot die jongere groep.

Je checkt vaak natuurlijk ook gewoon je telefoon en het ziet ernaar uit dat we gemiddeld rond de 200 keer per dag onze telefoon checken! Niet normaal dus. Maar ik heb ook ergens gezien dat het gemiddelde rond de 80 ligt. Dus, dat laat ik even in het midden liggen :=

Ik ben over het algemeen bekend als iemand die "onbereikbaar" is voor de meeste mensen om me heen. Dit klopt ook wel. Ik zit niet zo veel op mijn telefoon. Ik leef :+
Ik heb mijn geluid over het algemeen ook uit staan, omdat ik dit ontzettend storend, afleidend en overprikkelent vind. Als iemand me echt nodig heeft dan merk ik dat meestal vanzelf wel.

Als ik kijk naar mijn schermtijd reflecteerd dit dat gelukkig ook. Ik zit gemiddeld tussen de 4 en 5 uur op mijn telefoon per dag. Bijna de helft minder dan de meesten van mijn leeftijdgenoten dus en ik zit zelfs onder het algemene gemiddelde. Ik check mijn telefoon gemiddeld tussen de 30 en 40 keer op een dag. Dat is dus beduidend minder dan zelfs die 80. En ik vind nog steeds dat ik wel wat minder mijn telefoon mag gebruiken :=

Ik ben er nu ook over aan het denken om dat te doen. Ik wil alleen even kijken hoe ik dat het beste kan/wil aanpakken. Voor sommige mensen helpt het om gewoon de telefoon weg te laten. Ik denk niet dat dat voor mij gaat werken perse. Het is niet zozeer dat ik mijn telefoon moet checken, maar het is een beetje hetzelfde idee als een snoepje voor een kind zijn neus neerleggen. Als de mogelijkheid er is om mijn telefoon te checken zal ik dat ook doen. Ik weet dat er apps en instellingen zijn die je weerhouden van het checken van bepaalde apps etc of je telefoon uitschakelen bij een bepaalde hoeveelheid schermtijd etc.

En alhoewel ik minder op mijn telefoon zit dan anderen is mijn telefoon toch alarmerend vaak een afleiding of de reden dat ik meer moeite heb met dingen gedaan te krijgen. Misschien is het leuk om hier met zijn allen een soort challange te doen met telefoongebruik als anderen daar ook in geïnteresseerd zijn. Dat lijkt me wel leuk. En dan is er verder nog de vraag: hoe veel zit jij op je telefoon?
Voor degenen die het niet weten, je kunt dit zien bij je instellingen op je telefoon.
Hoeveel uur per dag spendeer je op je telefoon en hoe vaak per dag check je het?
Ik ben wel benieuwd. Ik ga er vanuit dat de ouderen onder ons natuurlijk wel wat minder op hun telefoon zitten dan de jongeren. En ik zie er geen schaamte in dat de jongeren meer hun telefoon gebruiken. We zijn er immers mee opgegroeit en we kennen niet veel beter. Dat is niet (volledig) onze fout natuurlijk.

Laat het me weten. Ik ben wel nieuwsgierig :j

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

DonDon

Re: Schermtijd en telefoon checks. Hoeveel zit jij op je telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:58

4 tot 5 uur maar daar zit ook deels mijn werk in als online marketeer..

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:00

6 tot 7 uur. Veel te veel.

Ik werk onregelmatig en ben dus redelijk vaak overdag vrij. Als ik niks heb staan lig ik lekker op de bank met mijn telefoon en dan ben je zo 3 uur verder. Ook op mijn werk check ik hem regelmatig, wij mogen gewoon onze telefoon hebben.

Niet perfect is ook goed

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:01

Ik zit nu heel veel op mijn telefoon omdat ik minder mobiel ben tijdelijk en dus voor vermaak.
Maar als ik weg ben of ergens heen ga kan ik hem zo weg leggen en mis ik het ding ook niet en check ik het ook niet zeg maar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:03

4 tot 5 uur door de weeks, 1 tot 2 in het weekend. Schrik er wel van hoor! Wist dat het niet weinig was maar 4 tot 5 is wel heel veel :wow:

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:08

Hier ook veel te veel maar dat komt ook omdat er te weinig werk op het werk is.

Als ik genoeg te doen heb zal het alles bij elkaar 2 uurtjes zijn.
Ik krijg echt vierkante ogen vän de telefoon.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:14

Even gecontroleerd; vorige week gemiddeld 2,5 uur, de weken ervoor rond de 3 uur.
Dat vind ik eigenlijk al erg veel. Maar is wel ook deels voor mijn werk.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:16

Ik zit zo’n 3-4 uur per dag op mijn telefoon. Dat aantal gaat heel hard naar beneden als ik weer eens een maand zonder instagram ga. Dat doe ik regelmatig als ik het gevoel heb dat het mijn leven gaat beheersen. Sowieso heb ik een tijdslot op facebook, instagram en bokt, zodat ik elke keer herinnert wordt aan minder tijd op mijn mobiel. En dan nog zou ik veel minder uren erop kunnen zitten, wat een verspilling van je tijd eigenlijk! Dus vanaf nu weer wat op gaan letten :)

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:18

Ik doe mee aan een onderzoek dat een maand lang mijn telefoongebruik meet + elke dag 6 vragenlijsten om in te vullen over je telfoongebruik en je mentale toestand, dus ik zal het binnenkort tot in het detail kennen :D

Maar ik denk dat ik makkelijk over de 4 uur zit per dag.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:23

Ik mis de optie 3 tot 4 uur. Ook veel, maar telt hij dan bijv ook mee als je hem als navigatie gebruikt? Dan is dat al wel een deel vd verklaring bij mij.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:25

Hier ook veel te veel schermtijd. Vorige week zelfs gemiddeld 8 uur per dag, maar ik zag dat ie daar ook de navigatie en podcasts onder schaart die ik gebruik in de auto. Dus een klein beetje vertekend beeld, maar alsnog veel te veel.

Eens in de zoveel tijd gooi ik mijn social media apps van de telefoon en dan kick ik weer af. Ik denk dat nu het moment weer is :=

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:26

2 uur en een kwartier per dag en pak hem gemiddeld 71 keer per dag op. Gebruik hem ook voor werk als rekenmachine en Whatsapp. Er zijn tijden geweest dat ik op 6-8 uur per dag zat. Echt bizar. Ik ben gaan nadenken over hoe ik daarop terug zou kijken als ik hopelijk ooit oud en versleten ben. Het eerste dat in me op kwam was dat ik waarschijnlijk zou vinden dat ik teveel tijd zou hebben verspild aan telefoons.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-22 14:31

Lieke schreef:
Ik mis de optie 3 tot 4 uur. Ook veel, maar telt hij dan bijv ook mee als je hem als navigatie gebruikt? Dan is dat al wel een deel vd verklaring bij mij.

Oh sorry inderdaad die zit er niet tussen _O-

Ik zelf zit ook veel op mijn telefoon voor vrij productieve redenen. Ik gebruik bijvoorbeeld microsoft taken op mijn telefoon om me te helpen om het huishouden bij te houden bijvoorbeeld. En ik gebruik hem heeeeel veel voor muziek :D
Ik dans en zing veel. Dus om die reden zing ik vaak Karaoke op Youtube of zet ik andere liedjes op ofzo. Dat kan ik makkelijk een paar uurtjes doen. En dan kijk ik alleen tussendoor op mijn telefoon voor het opzetten van andere liedjes natuurlijk. Ik gebruik mijn telefoon dus best veel voor ook goede dingen. Ik denk dat het bij mij half om half is. Van die 5 uurtjes zullen er 2,5 toch zijn voor eigenlijk nutteloze redenen :+
Dat is nog steeds veel vind ik

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:31

8u, 2m - 102 keer opgepakt
6u, 38m - 113 keer opgepakt
7u, 46m - 126 keer opgepakt

Inderdaad te veel, maar dit is ook Spotify wat aanstaat (in de auto staat mijn scherm altijd aan), ik lees boeken op mijn telefoon en ik gebruik apps op mijn telefoon om te sporten waarbij het scherm aanstaat.

Wie weet waar Amber is? Een prachtige palomino merrie? Laat het me weten!
Zoektocht naar Amber

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:34

Ik heb sowieso een zakelijke mobiel welke ik ook privé gebruik.

Gebruik mijn mobiel dus sowieso al 7 a 8 uur zakelijk.

Privé 5 a 6 uur per dag, ik woon ver af van vrienden, familie en vriend.
Dus alles gaat dagelijks via mobiel.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Eve_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:38

Bij mij vind ik het vrij oneerlijk, want met Flitsmeister en Maps pakt hij al zo’n 8 uur op sommige dagen. Dan krijg je dus geen heel realistisch beeld en zitten er dagen van 18 uur soms zelfs bij.

Daarom staat het gemiddelde op 12 uur en zon 300 keer oppakken per dag.
Ik doe er overigens ook heel veel zakelijk op.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:46

Ik zit gemiddeld 4 uur en 45 minuten per dag op mijn telefoon. Ontgrendelingen zo'n 65 gemiddeld per dag. Valt me eigenlijk nog mee aangezien ik 5 dagen in de week anderhalf uur in de bus Netflix kijk, of bijv. op Instagram of Facebook zit. Verder ben ik een aantal dagdelen beschikbaar als achterwacht voor mijn vrijwilligerswerk waarbij ik regelmatig gebeld word, appjes krijg of onze Facebookpagina bij moet houden.

Het is vaak wel uit verveling dat ik mijn telefoon erbij pak, daar probeer ik wel bewustere keuzes in te maken.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:54

Zo'n 3 uur per dag, maar het wisselt erg. Sommige dagen wel 5 of 6 uur en andere dagen maar een paar minuten. Ontgrendelen doe ik 15-30 keer per dag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:59

Ik ontgrendel mijn telefoon relatief vaak, 60-80 keer per dag, maar hoewel mijn schermtijd wisselt, zit hij meestal tussen de 3 en 4 uur in. Ik heb dus vrij korte sessies meestal.

Het topic heeft me wel weer even op scherp gezet, in mijn achterhoofd had ik al recent het gevoel dat ik er weer stappen in moest ondernemen maar nu dan echt ook even gedaan, ik heb Stay Focused geactiveerd en daar heb ik mijn grote tijdvreters maximaal 5 minuten per uur (totaal, dus niet per app) van gegeven. Misschien dat ik dit nog oprek naar 10 minuten, maar dat is het wel. Je kunt de minuten niet opsparen, dus als ik 3 uur niet op mijn telefoon heb gezeten, heb ik alsnog maar 5 minuten. Daar kan je overigens ook tijden en dagen aan koppelen, dus bijvoorbeel van 19-20 uur zou ik onbeperkt op mijn telefoon mogen zitten als ik dat zou instellen.

Wie doet er mee! Applaus voor de zorg en andere hulpverleners. Dank jullie wel voor jullie inzet, ik sta achter jullie.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:01

7 uur gemiddeld afgelopen week. Minimaal 4 max 12 uur...
En 45 keer ontgrendeld per dag.

Ik heb geen laptop of tablet ofzo. Regel al de dingen via m'n telefoon. Ook kijk ik bijna nooit tv. Als er een tv programma is wat ik wil zien kijk ik het op m'n telefoon.
Gebruik het ook voor alle online vergaderingen met werk en als navigatie (1,5 uur op kantoor dagen).

Voor facebook en insta heb ik een timer staan. Max 45min, kom daar niet aan, meer het idee.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-22 15:10

Mizora schreef:
Ik ontgrendel mijn telefoon relatief vaak, 60-80 keer per dag, maar hoewel mijn schermtijd wisselt, zit hij meestal tussen de 3 en 4 uur in. Ik heb dus vrij korte sessies meestal.

Het topic heeft me wel weer even op scherp gezet, in mijn achterhoofd had ik al recent het gevoel dat ik er weer stappen in moest ondernemen maar nu dan echt ook even gedaan, ik heb Stay Focused geactiveerd en daar heb ik mijn grote tijdvreters maximaal 5 minuten per uur (totaal, dus niet per app) van gegeven. Misschien dat ik dit nog oprek naar 10 minuten, maar dat is het wel. Je kunt de minuten niet opsparen, dus als ik 3 uur niet op mijn telefoon heb gezeten, heb ik alsnog maar 5 minuten. Daar kan je overigens ook tijden en dagen aan koppelen, dus bijvoorbeel van 19-20 uur zou ik onbeperkt op mijn telefoon mogen zitten als ik dat zou instellen.

Same

Ik ben momenteel van allerlei apps aan her verwijderen en eventueel downloaden op mijn ipad die voor mijn telefoon niet belangrijk zijn _O-
Ik denk dat ik ook timers etc ga gebruiken. Iets wat ervoor zorgt dat ik fysiek niet op social media kom. En her moet er ook voor zorgen dat ik dat in zo'n momenten niet zelf kan aanpassen eigenlijk. Das te verleidelijk voor me

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:11

Vorige week zat ik gemiddeld 7 uur en 12 minuten op mijn telefoon.
en gemiddeld pak ik hem 98x op :')

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:44

Sinds ik wekelijks een melding krijg van mijn gemiddelde schermtijd ben ik er een sport van gaan maken om die zo laag mogelijk te maken. Vorige week zat ik op gemiddeld 19 minuten per dag *\o/* Vooral het verwijderen van alle social media apps heeft daar enorm bij geholpen. Ik kijk trouwens nog wel genoeg naar andere schermen, want voor mijn werk zit ik de hele dag achter mijn laptop.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:45

Ik kreeg toevallig vanmorgen een berichtje van mijn systeem dat ik vorige week aanzienlijk meer mijn telefoon heb gebruikt, nl 17 uur per week. Normaal zit ik op een uurtje per dag denk ik.... Ik ben vorige week ziek geweest, dus heb meer tijd gehad om te klooien.

Schrik echt van de hoeveelheid tijd. Ik vind een uur per dag al veel, dat is aan het einde van de week gewoon een werkdag.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:51

Many schreef:
Sinds ik wekelijks een melding krijg van mijn gemiddelde schermtijd ben ik er een sport van gaan maken om die zo laag mogelijk te maken. Vorige week zat ik op gemiddeld 19 minuten per dag *\o/* Vooral het verwijderen van alle social media apps heeft daar enorm bij geholpen. Ik kijk trouwens nog wel genoeg naar andere schermen, want voor mijn werk zit ik de hele dag achter mijn laptop.

Wauw, hier wil ik ook naartoe! Of misschien heel ietsje meer omdat ik veel contact onderhoud via Whatsapp en videobellen. Ik zit aan de 2,5 a 3 uur per dag, en vind dit echt te erg, ik schaam me er gewoon voor. En ik merk ook dat ik erg chagrijnig word als ik blijf scrollen op marktplaats, facebook, pinterest, nieuws etc. Gek word ik er van. Soms wil ik wel weer zo'n oude Nokia kopen waar je alleen mee kunt bellen en sms'en, maar dan mis ik Whatsapp weer zo. Apps verwijderen werkt voor mij niet goed genoeg :+